Corona LMH 120 - Freakazoids logboek.

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door sven, 22 apr 2006.

  1. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Ik heb een tamiya 15T thundershot tanwiel al eens over het hoofdtandwiel van de corona gerold en dat gaat zonder schokjes.
    Je moet dus de oude tandwielen van tamiya hebben. thundershot, boemerang. Met de remakes van de oudere modellen kan dat geen probleem zijn.

    Tm
     
  2. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Dat bedoel ik dus. :p Et kan waarschijnlijk wel met gewone gears denk ik.

    Ik wil graag een mooie motor die met een flinke kap eromheen en 3cell lipo nog lekker te vliegen is, want ik wil uiteindelijk toch een mooie schaal heli vliegen. :) En dan is zon LRK denk ik toch de enige redeljike oplossing.
     
  3. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    "En dan is zon LRK denk ik toch de enige redeljike oplossing"

    nee hoor
     
  4. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik ken geen motors die lekker op 3s lipo lopen. En al helemaal niet met een schaal romp. (Nee, ook niet die hacker.)
     
  5. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Wat is dan "lekker op 3s lopen"?
     
  6. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    motors die aanbevolen op 3s lipo lopen. De meeste corona geschikte motoren hebben 8cell NiMH ofzo nominaal.
     
  7. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    nominaal = minimaal 8 cellen dus. Zo'n motor merkt ECHT niet of ie nou een nimh of een lipo aan zich heeft hangen.
     
  8. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Goed dan weet jij et beter.. Al die 8c nominaal motors die ze op runryder hebben, worden bloedheet op 3s lipo...
     
  9. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    helemaal mee eens laurens, tenminste, als je bedoelt dat de spanning gelijk is

    Als ik 3s lipo had zou IK het als volgt doen :

    1) 3S Lipo onder load = ca. 10.5V (3.5V/cel)
    2) max rpm rotor corona = 2000
    3) overbrengingsverhouding Corona = 1 : 11.3
    (pinion =9T rotor=102T)
    4) correctiefactor motor kv (neodymium motormagneten) = 0.85
    5) vergelijking => 0.85 * motor_kv * V_lipo / 11.3 = 2000

    Dus motor_kv = 2000 * 11.3 / (10.5 * 0.85) = 2532 rpm/V

    Bijvoorbeeld Hacker C40-12L = 2500 rpm/V
    Weegt 187 gram , groot oppervlak = lager Rth (weet je nog?)
    efficiency bij 10A en 10.5 V = ca. 84%
    efficiency bij 20 A en 10.5V = ca. 86%
     
  10. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    We zullen wel zien hoe warm jouw motor wordt dan he. Op runryder zei dr iemand dat ook een hacker motor behoorlijk warm wordt met 3s lipo.
     
  11. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja ik ben ook erg benieuwd. De meesten gebruiken de S versie, die weegt 125 gram en heeft een 1 cm korter huis en is dus minder sterk dan de L .

    Warm wordt hij altijd wel maar minder warm dan de borstelmotor, die heeft maar een rendement van ca. 60 % !
    Een hacker C40-L ca. 85%

    Bij hetzelfde vermogen wordt er dus 'maar' 15%omgezet in warmte.
    Bij een hooververmogen van ca. 125 Watt is dat dus ca. 19Watt. Bij de borstelmotor is dat maar liefst 50Watt !!! En dat moet allemaal afgevoerd worden.

    Het grote voordeel van als je 3S lipo gebruikt is dat de spanning hoger is waardoor de stroom kleiner is (wel bij hetzelfde vermogen gerekend).
    Je hebt dan een voordeel van minder verliezen, minder warmte en langere vliegtijden.

    Je zou voor de gein eens moeten kijken naar de "antriebsrechner"
    Dit is een excel file waarmee je kunt afschatten hoe een motor zich gedraagt onder een bepaalde belasting en een bepaalde stroom.
    Het is feitelijk bedoeld voor motoren in vliegtuigen maar de curves voor een heleboel motoren staan er vermeld dus kun je zo uitlezen. Super handig !

    Zie : http://airtoimedia.nl/web/upload/666yeti666/AntriebsrechnerV221_015.xls
     
  12. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Dat doet mijn motocalc ook. :p Maar das nauwlijks bruikbaar lijkt me, omdat je dan moeilijk de omstandigheden van een heli na kunt bootsen, toch?
     
  13. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    De warmte kun je inderdaad niet nabootsen, maar met dat soort programma's heb in ieder geval wel een heel goed aanknopingspunt.

    Als je een borstelloze motor neemt zullen de efficiencies niet heel erg van elkaar verschillen en dus zal de warmte-ontwikkeling van vergelijkbare motoren ook niet veel van elkaar verschillen.

    Een buitenloper heeft net als een binnenloper ook een prima rendement, maar zal desondanks warm worden, daar kom je niet onderuit. De motor met 100% efficiency moet nog uitgevonden worden, als je dat hebt ontdekt kun je erg rijk worden ......

    Om het warmteprobleem enigszins binnen de perken te houden moet je kiezen voor een wat grotere en dus zwaardere motor. Dat is het enige nadeel, het gewicht. En dat willen de meesten niet , want dat levert over het algemeen een traag vlieggedrag op.
    Dus niet overdrijven maar een compromis zoeken, bijvoorbeeld een Hacker C40-L of een kontronik twist , die hebben een gewicht dat in de buurt ligt van de originele borstelmotor.

    Ach ja, zoals een beroemde voetballer ooit zei : elk voordeel heb z'n nadeel .... (wel toepasselijk in deze tijd !)
     
  14. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    zo nu ga ik eerst een lekker ijsje eten :)
     
  15. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Een LRK is 170gram geloof ik, en loopt op 3s lipo. Ook heeft ie een ingebouwde actieve koeling, en dat helpt denk ik ook aardig veel. Ook win je et gewicht weer terug omdat je met lipo kunt vliegen denk ik.

    40~50'c met een dichte jetranger kap vind ik iig behoorlijk indrukwekkend.

    En ik was ook net vanplan een ijsje te pakken. ;)
     
  16. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    klinkt prima !

    Bij welke buitentemperatuur is dat gemeten ?

    Wordt trouwens wel een duur grapje, die riemaandrijving kost ook iets van 50 a 75 eurie
     
  17. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Welke buitentemperatuur ben ik nogsteeds niet achter, dat heb ik em al 3x gevraagd en steeds geeft ie weer die 40~50'c.

    En zoals eerder al vermeld, et kan eventueel met een tamiya tandwieltje. :p
     
  18. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Heb je er ook aan gedacht dat de motor met zo'n groot pinion verder van het rotortandwiel af moet staan en ga je dat halen ?

    Over het algemeen hebben buitenlopers een wat grotere diameter, past dat op jouw platte chassis ? Gebruikt hij dus ook een plat chassis ?

    Wanneer ga je de motor bestellen ?
     
  19. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Bij et alu chassis kun je et motormountje verschuiven, omdattie vast zit op langwerpige gaten. :)

    En de dikte zal ik ook eens nakijken. De LRK is 10mm dikker dan de astro, en et zal erom hangen of et wel of niet kan. Weer even aan die duitser vragen.

    Wanneer ik em ga kopen weet ik nog niet. Ik heb namenlijk nog een boel andere vliegtuigen die eerst vliegklaar moeten. En ik ben toch nog lang niet toe aan lipo en een mooie kap. ;)
     
  20. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    oh, zit het zo, tja ........ ik ken dat ..... heb ook nog wat projectjes lopen
    nu ben ik echter helemaal "Corona minded" ....
     

Deel Deze Pagina