Countryman -> Countr-e-man, van Mike Trew

Hallo Jacob,
Met mijn vraag bedoelde ik de afmetingen van de liggers, niet de spanwijdte. Dit zijn de 2 (waarschijnlijk vuren lijsten) waarmee de hoofdligger opgebouwd is. Hoe breed en dik zijn deze afzonderlijke lijsten?
Leo.

Liggers

Ik heb de liggers opgebouwd door ze baksteensgewijs en met een schuine aanhechting te verlijmen uit inderdaad vurenhouten latjes. Deze latjes zijn 10 mm breed en 2 en 3 mm dik zodat de totale dikte 5 mm wordt.

Volgens tekening wordt de breedte naar de tips toe steeds minder, de ligger eindigt met een breedte van 7 mm en een dikte van 3 mm.

Ik neem aan dat dit is wat je wilde weten. Zo niet, gewoon weer vragen.

Jacob Bos

Countryman wordt Countr-e-man

Vanavond mijn hobbyhoek aan het opruimen en sta nog even wat te staren naar de tekening van de Countryman die aan de muur hangt. Schiet me ineens een leuke woordspeling door het hoofd. Omdat ik de Countryman van een borstelloze zal gaan voorzien is de werknaam vanaf nu Countr-e-man. Nu nog een leuk logo/letterype verzinnen . . .

hallo,
Ik vroeg mij af of u na het afronden van uw asw-15 ook verder gaat met de coutr-e-man? Dit leek me al een hele intressante kist toen ik hem op vth zag staan vandaar de intresse.
mvg Rick

Voortgang

Rick,

Jazeker ga ik verder met de Countryman of Countr-e-man. Tekening hangt al aan de muur. Maar zoals je zegt, de ASW verdient nog enige aandacht. Ben nu bezig om de kap af te werken. Heb hem net in de primer gezet en zo meteen afspuiten. Dan is hij echt klaar!!

Moet ook eerlijk zeggen dat ik misschien toch stiekum een tussendoortje in elkaar wil knutselen: de MiMi, een DLG. Is hier ook een draadje van te vinden. De tekeningen heb ik in huis. Eigenlijk is 24 uur in een dag te kort, ik wil te veel!

Jij bent ook lekker bezig triouwens, krijg je je kist af voor de 17e? Lijkt me leuk om je te ontmoeten.

groet,

Jacob Bos

Rick..

Jazeker ga ik er mee verder. In mijn hoofd ben ik er druk mee bezig. Het lijkt me wel een uitdaging om met een zelf te bouwen KTW (KlappTriebWerk) de Countryman omhoog te gaan sturen.

Daar ben ik al wat mee aan het schetsen. En dat terwijl ik hier in Zweden op de 60e breedtegraad vakantie aan het vieren ben .. Ja, je bent gek van je hobby of niet.

Jacob

Stapje verder, start van het KTW

Nu de avonden weer snel korter worden en het vanmiddag ook geen vliegweer was heb ik voorzichtig de draad van de Countr-e-man maar eens opgepakt.

Het lijkt me een mooie uitdaging om zelf een KTW te maken. Daarmee blijft het vliegbeeld uiterlijk origineel maar ben ik, als wildvlieger, niet afhankelijk van een lijn. Vanmiddag dus maar eens mijn eerste stukken aluminium in elkaar geknutseld. Een proefmodel durf ik wel te zeggen. Basis is heel eenvoudig, wat 20 mm buis en u-profiel aluminium wat ook ongeveer 20 mm binnenmaat heeft. Samen met wat 'kugelgelenke' is dit het eerste resultaat.

Eerste uitdaging die ik wil oplossen is het spelingvrij maken van de bevestiging van de buis aan het u-profiel. Tips zijn welkom!

De plaatjes maken het duidelijk hoop ik:

SV106858.JPG

SV106856.JPG

SV106857.JPG

Groet,

Jacob Bos

Harry,

Kunststof bus is inderdaad wel door mijn hoofd geschoten, maar hoe kom ik er aan? En hoe maak ik ze mooi op maat . .

Zit nu net wat te Googlen naar kogellagertjes. 1 as door het lager waar ik schroefdraad op tap. De lager zelf bevestigen in de buis. Maar ook hier geld weer dat je eigenlijk wat precisiegereedschap nodig hebt.

Dit is een eerste opzetje. Ik denk dat ik voor de volgende 'echte' meer met de hand ga vijlen tot het netjes sluitend is. Nu gewoon de 5 mm boor er doorheen gedrukt. Volgende keer een 4,5 en dan mooi van pas maken. We prutsen lekker verder . . en nog mijn dank voor je input.

Jacob

Jacob,

Er zal toch wel iemand op het forum zijn die een draaibankje heeft, en een busje kan draaien met de maten die je nodig hebt.............?

Helaas heb ik er (nog) geen.........staat wel op de verlang lijst.........;)

Gr Harry

@harry: Is een goed idee!

Vandaag verder geknutseld en een complete proefopstelling gemaakt. Had nog een defecte borstelloze liggen, die er even opgeplakt en ziedaar een werkende KTW. Foto's zeggen nu niet genoeg dus even een filmpje:

De volgende stap is om nu alle lessen van deze proefopstelling te vertalen naar een nauwkeurig uitgevoerd KTW. Maar dan is het denk ik handiger om een romp te hebben. Dus nu maar weer richting houtbouw.

Jacob Bos

Laatst bewerkt door een moderator:
Jazeker, de prop zal aan de achterzijde begrensd worden en op het moment dat de motor stopt zal hij middels wat verenstaal naar voren gaan klappen. Dus dat komt helemaal goed.

Jacob

Laatst bewerkt:
Hey Jacob,
Hoe staat het er voor met de County-E-man? Heb je al een iemand gevonden die de ribben wil frezen?

succes
mvg Rick

Rick,

Ribben frezen is in principe geregeld. Ik heb iemand gevonden die bereid is.
Voordat de ribben gefreesd kunnen worden moet ze via Profili digitaal gemaakt worden. De basis heb ik nu staan, nu moeten nog de liggers, voor en eindlijsten er goed in gezet worden. Vergt tijd en Profili moet ik dan ook nog leren kennen. Maar dat is juist het leuke, althans voor mij, lekker puzzelen.

Het grote probleem is tijd. Op mijn werk is de 2e helft van het jaar voor mij altijd druk. Dit project gaat niet op de lange baan maar vergt wel meer tijd dan ik zelf bedacht had.

Al eens eerder gezegd, langzaam maar zeker!

Jacob Bos

Oh ja, ondertussen moet ik ook nog aan de slag met mijn opknapper, de Graupner Beta . . .

He, he,

Er is weer wat voortgang in dit werkstukje. De ribbetjes staan digitaal in Profili, met veel dank aan Fotor die me goed op weg heeft geholpen.

De laatste details zullen de komende dagen wel afgerond worden, daarna laten frezen en dan in het nieuwe jaar maar eens echt aan de slag!

Jacob Bos

Back