Countryman -> Countr-e-man, van Mike Trew

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jacobbos, 3 dec 2008.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Waarom zou je dat zo doen? Dit is twee breukplekken inbouwen! :confused:
    Gewoon die stang eruit en vervangen door een langere.
    Anders merk je 'over 2 jaar' opeens dat dat stukje plastic is gebroken of die kogelkoppeling is verbogen en die ring van de kogel af schiet.
    En ja, dat gebeurt altijd als het al lastig is, en je onder moeilijke omstandigheden (grote spanning) op de sleeplijn) moet loskoppelen! :confused::mad: Dan maar even wachten tot er weer wat gekocht mag worden.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  2. Henk van der Meer

    Henk van der Meer

    Lid geworden:
    8 apr 2017
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Lippenhuizen Friesland
    Zoals Jacob aangaf op de vorige pagina ben ik in het bezit gekomen van zijn Climaxx. Ik ben een beginnend vlieger en heb de Medicine man 60” en de Begin Air van Topmodel gebouwd. Verder vlieg ik veel met de Multiplex easyglider die ik cadeau kreeg van mijn toenmalige werkgever toen ik 1.5 jaar geleden met pensioen ging.

    De neus van de climaxx was afgebroken en dat is het eerste wat ik heb gerepareerd, vastgelijmd met epoxy. Vervolgens heb ik het gat achter het motorschot in de bodem weer dichtgemaakt. IMG_0406.JPG Image1615026084.178889.jpg

    Omdat ik een voor een multiplex aandrijfset heb gekozen heb ik een nieuw motorschot gemaakt, en heb deze tegen het bestaande schot gelijmd. De lengte van de motorboutjes laat dit toe. IMG_0408.JPG Multiplex motorschot. IMG_0409.JPG mijn motorschot. IMG_0410.JPG
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2021
  3. Henk van der Meer

    Henk van der Meer

    Lid geworden:
    8 apr 2017
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Lippenhuizen Friesland
    Nu verder, ik heb een 6 kanaals zender, de Spektrum DX6e, maar ben eigenlijk 7 kanalen nodig.
    Daarom heb ik ,om een Y-kabel te kunnen gebruiken, de servo van de rechter flap omgedraaid en het roerhoorntje verplaatst. IMG_0412.JPG
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2021
  4. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Welk propje het beste gaat werken ben ik ook nieuwsgierig naar. Toch lukt het me om mezelf te bedwingen om het stapje voor stapje goed voor elkaar te maken. De accu wil ik fixeren door bakje van glas te maken welke ik dan vastschroef op twee dragers in de romp. Zo gezegd zo gedaan: accu inpakken, beetje glas insoppen, om de onderzijde van de accu heenvouwen en dan weer inpakken. Over 24 uur weer uitpakken en je hebt een perfect passend bakje waardoor de accu niet meer kan schuiven in de romp. (op de foto een ander bakje van andere accu)
    CM accubak.png


    Volgende stap is het vooronder verder fatsoeneren. Zoals het nu lijkt komt het met het in- en uitgaande gewicht voorin behoorlijk goed uit zodat het zwaartepunt waarschijnlijk nu op dezelfde plek blijft. In de achterste helft van de voorkant is daarom voldoende ruimte om de ontvanger te plaatsen. Een op maat gemaakt draagplankje gaat de ontvanger een plek geven zodat er ook geen servokabels in de buurt van de stuurkabels komen. Zo past alles mooi ruim in de cockpit en is daarmee de voorzijde zo goed als klaar.

    CM voorzijde cockpit.png

    Dan wordt het dus tijd de aandacht naar de achterzijde te verleggen. Want daar wil ik het sterker maken op een zo licht mogelijke wijze. Wat is er namelijk aan de hand? Het is een T-staart en de laatste vlucht eindigde met een grondzwaai. Ik zie in de lak wat barstjes. Als ik met enige kracht het kielvlak wat heen en weer probeer te bewegen lukt dat haast niet. Dus gebroken is het zeker niet maar het heeft wel een tikkie gehad. Daarom wil ik voorkomen dat ik later spijt krijg dat ik nu niet iets doe om de boel daar wat te verstevigen.

    . CM Kielvlak.png

    De constructie is rechttoe rechtaan. De groene staartslof loopt over in de 5 mm hardbalsa bodem. Het oranje omlijnde is de zijwand, het blauwe is de bovenzijde van de romp van 15mm dik balsa. Het zwarte is de onderzijde kielvlak die op de bovenzijde romp is gelijmd. Het kielvlak is een ribbenconstructie met balsa zij-indekking. Voorzijde en achterzijde met richtingsroer is weer balsa. Ik weet dat ik nog extra deuvels door zwart en blauw heb gemaakt.

    Mijn puzzel en vraag aan jullie is hoe ik op lichte wijze een significante versterking kan maken zodat het moment van de t-staart bij een grondzwaai beter opgevangen wordt.

    Zelf denk ik aan het verticaal infrezen van een gleuf door de gele band en daar een vuren latje/balkje inlijmen. Maar carbon kan dan natuurlijk ook. Wellicht dat hetzelfde een optie is aan de voorzijde van het kielvlak.

    Ik laat me graag inspireren!

    Groet,

    Jacob

     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2021
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Hout is flexibel en de lak minder, lijkt me daarom dat de lak gebarsten is en de constructie al goed genoeg.
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    En hoe staat het hier?
     
    Henk van der Meer vindt dit leuk.
  7. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Goede vraag! Ik loop er elke dag bij langs.. Het genoten van een kleine vakantie, qua werk zitten we aan de vooravond van examens en door Corona moet dat online en dus zit daar veel tijd in. Hobby is ontspanning dus misschien heb ik dit zetje wel even nodig...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  8. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Tja, dan ben je ineens bijna een jaar verder . . zo voelt het niet. Was ook niet een normaal jaar natuurlijk.

    Omdat er plannen om weer eens op een berg te gaan staan zit er nu wat meer druk achter om wat vliegend materiaal gereed te maken. Dus vanavond weer eens wat gedaan, en dat blijft fijn. Waarom doe ik dat niet vaker?

    Omdat bij het aanpassen van de neus ik zag dat er op een aantal plekken bijna geen balsa meer aan het motorschot zat heb ik er een glasmatje omheen gelegd. Met een aan de binnenzijde goed met vaseline ingevette frisdrank fles heb ik met een fohn de boel gefixeerd om zo ook gelijk een strakke afwerking te krijgen. Ben benieuwd of ik het plastic er weer af krijg :(.

    Weer een stapje gezet, de volgende zal niet meer zo lang mogen duren.

     
    Rick NL, Henk van der Meer, Huibert en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina