Countryman -> Countr-e-man, van Mike Trew

Webbing deel 1

Wat een gedoe, aanbrengen van die webbing, vind ik het minst leuke klusje bij de bouw van een vleugel. Muziek hard aan, af en toe een bakkie en dan is toch ineens een vleugelhelft gereed. Gelijk maar wat kabels er door getrokken.

Blijft toch opmerkelijk wat een beetje balsa op de goede plek doet voor, of tegen, de buigzaamheid van een vleugel.

Morgen de andere helft doen, zucht . . .

SV107240.JPG

In the UK is iemand die een derdehands Countryman vliegt. De bouwer is onlangs overleden heb ik van hem begrepen. Jammer, was leuk geweest om eens te mailen met iemand die al bouwervaring heeft.

De huidige eigenaar heeft een leuke[URL="
'sfeervluchtfilm' [/URL]op YT gezet, das dan wel weer inspirerend.

Jacob

Laatst bewerkt door een moderator:
Het wordt een super gave kist Jacob. Ik heb het altijd al een leuke zwever gevonden sinds ik hem op VTH zag staan. Ik heb toen ook geprobeerd iets te Googlen maar er was niks over te vinden.

Groeten Rick

Nog een filmpie

Het wordt een super gave kist Jacob. Ik heb het altijd al een leuke zwever gevonden sinds ik hem op VTH zag staan. Ik heb toen ook geprobeerd iets te Googlen maar er was niks over te vinden.

Groeten Rick

Dank Rick! Het is inderdaad zo dat er weinig te Googlen valt over deze kist. Maar. . . gisteravond blijkt de [URL="
versie [/URL]van het vorige filmpje ook op YouTube te staan, dus nog meer genieten.

Rib voor rib

zijn de webbings aangebracht, beide helften gereed. Gisteren de buizen verlijmd behalve de wortelrib om straks goed uit te lijnen op de romp. Volgende klus is het beplanken van 1 zijde. Daarom vanmorgen van balsaplanken een huidje gemaakt. Die gaat er naar ik hoop morgen op . . .

SV107259s.jpg

Jacob Bos

En door

Vanavond de stoute schoenen maar aangetrokken en doorgegaan met het dichtmaken van 1 zijde. Nav tips hier op het forum de ribben en beplanking voorzien van Bison-tix. Kwam mij als nogal 'ouderwets' over maar moet eerlijk zeggen dat het perfect werkt. Lekker laten drogen, aanbrengen, aandrukken, klaar! Zit nu te genieten van een strakke vleugel :D:

Wat is ie eigenlijk smal en lang he . .

SV107263.jpg

De Bison-tix netjes aangebracht en mooi laten indrogen, zie je er bijna niets meer van. Eigenlijk een rare opmerking, verdwijnt toch onder de beplanking, maar ja, mooi bouwen betekent ook dat wat niet zichtbaar is goed moet zijn:

SV107264.jpg

Morgen maar door met de volgende helft!

Jacob Bos

Tijd vliegt . .

Hele tijd niks gedaan aan de Countryman, de tijd vliegt voorbij. Wel veel nagedacht over de RDS aansturing die ik wil gebruiken en over de KTW die ik wil gebruiken. Maar als je niet plakt word er nooit gevlogen!

Afijn, hout besteld en dat was binnengekomen dus nu een begin gemaakt met de romp. Vanwege de lengte is dat niet uit 1 stuk te halen, daarom 2 planken verbonden, de vorm er in gemaakt en dan nog precies zo 1 voor de andere zijde.

Deze twee helften exact gelijk geschaafd en geschuurd. Vervolgens de wortelrib op de goede plek geplaatst om op de juiste plek de bevestigingsgaten voor de buis en pen te kunnen maken. Tja, en dan toch even dat wat klaar is in elkaar zetten om een idee te krijgen van de grootte:

IMAG0056.jpg

Met een vleugelhelft er aan krijg je een aardig idee van de omvang van deze 4-meter zwever:

IMAG0057.jpg

Jacob Bos

Laatst bewerkt:
Hallo,
Een prachtig project.
Je vleugels zien er goed uit.
Kun je de specificaties van de Countryman even toelichten.
Zoals spanwijdte, gewicht, vleugelopp en belasting per dm2.
De groeten,
Aurectar

countryman

Hallo,
Een prachtig project.
Je vleugels zien er goed uit.
Kun je even het gewicht en de vleugelopp van de Countrymen toelichten.
De groeten,
Aurectar

Eindelijk

Eindelijk de Countryman weer eens tevoorschijn gehaald. Romp is inmiddels iets verder gevorderd dan lang geleden. Zal binnenkort een fotootje plaatsen. Zit een beetje te stoeien met wat nu de meest slimme bouwvolgorde moet zijn. Besloten om door te gaan met de vleugels.

Dus de eerstvolgende klus was er eentje met spanning: stekkers aan de servokabels in de vleugels solderen en aan het einde voorzien van de bekende groene Multiplex stekker. Uurtje werk.

17102010041.jpg

Nu van de week voorzichtig de achterlijst bijschuren zodat de andere zijde ingedekt kan worden. Daarna ailerons, 2 per vleugelhelft over de gehele lengte, op maat schaven en schuren. En dan de volgende spannende klus: proberen een RDS aansturing te maken . . We zullen zien hoe ver ik kom.

Jacob

Johannes,

Ik pin me niet vast op tijd. Wilde er dit jaar al mee vliegen! En nu heb ik in het land nog een ASW15 op de kop getikt die ik voor sleepmeetings wil gebruiken, dus weer 2 klussen tegelijk. Maar ik moet zeggen dat de zin er zeker weer is, nu de tijd nog. Oooit gaat ie vliegen, heb net nog [URL="
filmpje[/URL] weer bekeken, inspirerend! Moet maar aan de Red Bull, kan ik s'nachts doorgaan ;)

Jacob

Romp

Dit is de status van de romp, voorop zie je een triplex plaatje wat het neusschot vormt en de vorm van de romp moet worden. Veel schaven en schuren in het vooruitzicht. Er is in de definitieve rompvorm geen recht stuk te vinden, nu is het nog een vierkantige doos . . . :

18102010042.jpg

Neuscorrectie

Vandaag de buizen in vleugels en de hoofdbuis in de romp vastgelijmd. Daarna van afvalbalsa een groffe neusvorm gemaakt. En dan heerlijk schaven en schuren om zicht te krijgen op de definitieve vorm. Morgen Bison-kit halen, ga ik het indekken van de andere zijdes van de vleugel bovenaan het actielijstje zetten.

De neuscorrectie van vandaag:

24102010051.jpg

Onderzijde grof in vorm gebracht. Bovenzijde kan later pas, moet eerst nog ingedekt worden.

24102010052.jpg

Laatst bewerkt:
Toekomst

Kon het toch niet laten om nog ff door te schaven en schuren:

24102010054.jpg

En dan ook nog even de vleugels er op steken, inspirerend om weer lekker door te gaan, 4 meter is wel breed hoor (althans voor mij dan . .)

24102010053.jpg

4 meter is zeker breed hoor. Wat een enorm slanke vleugels, de slankheid van deze kist is misschien nog wel groter dan mijn Elefant.
Goed te zien dat je weer lekker aan het bouwen bent.

4 meter is zeker breed hoor. Wat een enorm slanke vleugels, de slankheid van deze kist is misschien nog wel groter dan mijn Elefant.
Goed te zien dat je weer lekker aan het bouwen bent.

Ja, heerlijk dat balsastof. Blijf het mooi vinden dat je van zo'n blok hout een mooi rank apparaatje kunt maken.

Tja, slank zijn ze zeker die vleugels. Maar vergeet niet dat er over de hele lengte nog roeren aan moeten . Bij de wortel 5 cm breed en bij de tip nog maar 2 . . En dat moet weer uit standaard 3-hoekslijst van 15 x 5 gehaald worden. Deze is besteld, verwacht ik vandaag of morgen.

Heeft iemand nog tips voor het pas maken van die roeren? Zit er aan te denken om de roeren eerst aan de bovenzijde met Oracover te bevestigen. Dan een 'bedje' maken waarop ze op de kop stevig in kunnen liggen, vervolgens kan ik dan de roeren naar de tips toe steeds dunner afschaven tot ze de dikte van de vleugel hebben.

Groet ,

Jacob

Back