Crouze knutselt weer een Charter

Hallo Marco,

Erg boeiend bouwverslag met goede tips!

IK heb zelf de charter ook liggen en begin hier aan zodra ik genoeg bouwruimte heb.

Ga zo door!

gaat ie lekker crouze:banana: dacht het wel:yes: waar zijn de leuke fototjes??bij mij gaat het even wat rustiger ik kan nu beginnen met het folien van de romp :mrgreen:

mvgr johan snijders

Hoi,

Erg boeiend bouwverslag met goede tips!
Waarvoor dank. Echter...of alle tips ook goed zijn moet nog blijken! ;)
Ik heb wel wát ervaring met vliegtuigen knutselen, in combinatie met de ervaringen van anderen (waar was vroeger een forum zoals deze toen je het écht nodig had?) ontdek ik het "hoe en wat" al doende. Vooralsnog gaat het mij goed af.

IK heb zelf de charter ook liggen en begin hier aan zodra ik genoeg bouwruimte heb.
Zeker gaan doen, het bouwt gemakkelijk en je ziet snel leuk resultaat onder je handen verschijnen. Misschien niet altijd klakkeloos de aanwijzingen van meneer Robbe volgen maar zelf af en toe eens logisch nadenken en creatief zijn maakt het des te leuker.

Zoals ik al eerder schreef: er is geen weg terug! Ik zou mijn schare fans hier trouwens niet eens meer teleur willen stellen. :D

Groeten,
Marco
:bye:

Ha Johan,

gaat ie lekker crouze:banana: dacht het wel:yes: waar zijn de leuke fototjes??bij mij gaat het even wat rustiger ik kan nu beginnen met het folien van de romp :mrgreen:
Ja hij gaat lekker hoor, op alle fronten! :-D

Zoals ik al zei ben ik momenteel op mijn gemak bezig met de neus iets te verlengen en in vorm te krijgen. Dat gaat traag maar gestaag. Ik zal vanavond eens kijken of het resultaat tot nu toe de moeite waard is om er een paar fotootjes van te maken. ;)

Ik ben benieuwd naar het resultaat van jouw folie-klus, dat is iets waar ik zelf nog maar even niet aan denk (ook niet helemaal waar, want de kleurtjes zijn al bepaald).

Groeten,
Marco

Wegens grote vraag...

Heb ik een tweetal plaatjes opgedoken van een paar dagen geleden, is toch wel leuk om ze te laten zien in vergelijk met de foto('s) van (wie weet) vanavond of morgen.

Wat zien we hier? De min of meer standaard triplex neus constructie, niets bijzonders aan. Wat wel te zien is dat de motor een aardig eindje aan de voorkant uit steekt, reden genoeg om de neus iets te gaan verlengen. Van karton is een mal gemaakt met de beoogde doorsnede vooraan. Deze is, om straks ruimte te houden tussen de neus en de spinner, met behulp van twee stukjes 3mm triplex en dubbelzijdig plakband achter op de spinner geplakt. De bedoeling is dat dit malletje een goede referentie gaat geven bij het vormen van de neus. En anders is en blijft het gewoon een mal malletje.

full

Het tweede plaatje geeft een aardig beeld hoeveel de neus naar voren verlengd wordt. Qua uiteindelijke vorm valt er hier nog weinig te zien. Inmiddels zijn de zijkanten en onderkant al helemaal beplankt waar nodig, en gedeeltelijk in vorm geschuurd.

full

Groeten,
Marco

Laatst bewerkt door een moderator:
kijk maar ns op mijn draatje daar is al wat van mn foliewerk te zien crouze., de vleugel is al helemaal bespannen en op de servos na klaar zoals ook het kilvlak en stabilo even wachten op foli en dan kan ik met de romp aan de gang daar ben ik wel weer n avondje mee onder de pannen!!! en weer van de straat zullen we maar zeggen :mrgreen:

mvgr johan snijders

Mooi,

Ziet er strak uit Johan, niet mijn kleurtjes maar ik moet het straks nog maar eens zo goed zien te doen! ;)

Groeten,
Marco

Hola,

Zoals beloofd nog even een plaatje vanavond. Ik heb inderdaad niet stil gezeten: de neus begint nu aardig vorm te krijgen. De bovenkant moet nog gebeuren, maar de onderkant en gedeeltelijk de zijkanten zijn al aardig in vorm. Het resultaat bevalt zelfs mij beter dan eerlijk gezegd verwacht! Yeah.

full

De foto doet maar half recht aan de mooie ronde vorm die er in zit. En voordat er iemand vragen gaat stellen: de rechthoek met cirkel aan de zijkant is een restant van een gelaserd stuk balsa wat toch niet nodig was en "misbruikt" is om de zijkant te beplanken. ;)

Morgen verder met de bovenkant. Met een beetje geluk hebben we tegen het einde van het weekend een mooie snoet op de Charter!

Groeten,
Marco

kleurtje van mijn charter is ui de jaren 70 mijn eerste chartertje was net zo dit is n bijna exakte replica:lol: leuk werkje he crouze zon neusje maken hij word volgensmij n stuk langer als die van mij .,maar je moter zit natuurlijk ook n stuk verder naar voren dat gaat ook niet anders word helemaal mooi zo :yes: ben benieuwd morgen als het bovendekje dr op zit :mrgreen:

mvgr johan snijders

Laatst bewerkt:
Zoooo zeg,

Voordat ik er voor nu even de brui aan geef, even de beloofde plaatjes. Ik heb geloof ik wel genoeg gedaan vandaag, zie hier:

Neus zonder pruttelding, zo goed als in definitieve vorm. Grappig dat je op de foto juist nét die oneffenheidjes ziet die je met het blote oog niet op vallen...

full

En mét knetterapparaat...

full

Fijn om ook tot de conclusie te mogen komen dat motorsteun en motor nog gewoon in- en uitgebouwd kunnen worden, en dat alle boutjes en moertjes nog bereikbaar zijn! Dat is altijd weer een opluchting. :D

full

Isn't she sexy?!? :p

Groeten,
Marco

Erg mooi.
Ben trouwens vol plezier je bouwverslag aan het lezen, het is erg leuk geschreven.

Cor

ziet er heel leuk uit crouze:yes: hhhmmmmmmmm wat komt mij dat model van dat neusje bekend voor lijkt erg veel op die van eene johan snijders!! op het forum is ook met zon chartertje bezig :rolling:

mvgr johan snijders

Laatst bewerkt:
@Isn't she sexy?!?

Dat mag je wel zeggen :D
Mooi om te zien hoe een Charter ineens een heel ander karakter krijgt.

Dank,

nu nog n kleurtje al n idee in gedachte crouze:mrgreen:
Ja, in gedachten al wel, maar wat het wordt laat ik nog even in het midden, zal ook nog wel even duren voordat ik aan foliën toe ben, en ik loop liever niet al té veel op de feiten vooruit. Het zal in ieder geval een bestaand kleurenschema worden, van een type vliegtuig waar de Charter wel iets van weg heeft. Daarmee ligt er nog een flinke (de zoveelste...) uitdaging te wachten, maar ach, wat is knutselen zonder een uitdaging? ;)

Groeten,
Marco

Jawel,

Zeg...is het weer eens niet tijd voor een plaatje? Zeker wel!

De afgelopen dagen, als de tijd het toe liet, druk geweest met de afdekking boven op de neus. De eerste poging was niet slecht, maar na deze nog wat te hebben aangepast stukken beter.:yes:

full

Aan de voorkant klemt de afdekplaat onder twee stukjes zeer dun triplex. Samen met de vier boutjes (op de foto twee geplaatst) zit de plaat hiermee stevig vast. De afstelnaald is zo inderdaad niet meer bereikbaar, deze zal (voor de fijnafstelling) worden verlengd, het gaatje daarvoor is hier aan de zijkant al zichtbaar, gefabriceerd van een stukje brandstofslang. Aan de andere kant dezelfde constructie voor de choke.

De hele neus is vanavond behandeld met verdunde witte houtlijm en daarna een fijn schuurpapiertje, om deze wat beter te beschermen tegen kleine beschadigingen die, onlangs alle voorzichtigheid en wegens enige vorm van lompigheid, steeds de kop op staken...

Ondertussen ben ik begonnen met de afdekplaat aan de onderkant van de neus, deze zal door middel van twee moeren en boutjes (van binnen uit) vastgezet worden.

Als dat gedaan is...is volgens mij de "ruwbouw" van de romp voorlopig wel zo'n beetje klaar...

Groeten,
Marco

Nice neus

Ha crouze,

Dit is officieel mijn eerste bericht op dit forum.
Mijn oog viel meteen op je charter gezien ik er momenteel zelf ook aan één bezig ben. Heb 'm eind vorrig jaar als 2e (of mischien wel 3e) hands gekocht als mijn eerste vliegtuig. Heb het hele ding gestripped en hier en daar gerepareerd en verstevigd. Inmiddels zit de nieuwe folie er ook al op. Ga binnenkort het motortje eens aan de praat proberen te krijgen. Zal binnenkort wel eens wat foto's online zetten van mijn eerste build/restauratie;)
Ben benieuwd naar het eindresultaat (met folie) van jouw vliegtuig.

Groet, Edwin

Back