DAF TurboTwin 2

als groot de Rooy fan kan ik hier nog enkele dingen aan toevoegen...

het tweekoppig monster stond in eerste instantie bij Loven om opgeknapt te worden. Door de crisis gaat dit verhaal voorlopig niet door...

the bull is opgeknapt en daarbij hebben ze gebruik gemaakt van 1 van de cabines van de servicetrucks uit 1988. 1 van die trucks rijdt nu nog steeds mee in de Dakar bij het team van Ginaf Rally Service. In die truck hebben ze de catering ondergebracht. De truck wordt nu Brum genoemd (BY-33-NJ)

eigendom van het DAF museum zijn de twee nog levende Turbotwins (de 3600 Turbotwin II, die hier gebouwd wordt, en de 95 Turbotwin X1 uit 1988) en de Neus (1982)

De Rooy zelf is eigenaar van The Bull (1985) en het Tweekoppige Monster (in deze versie ook van 1985, de versie van 1984 is in feite dezelfde truck, maar met andere bestickering)

de ontbrekende trucks zijn die van 1983 en 1986.
die van 1983 heet De Rooy zelf gebruikt om het tweekoppige monster te bouwen en die van 1986 heeft Daf gesloopt. Waarschijnlijk om de Turbotwin II te ontwikkelen.


dan over deze opbouw:

ENORM MOOI en geweldig om te volgen!!!

ik hoop deze ooit eens in het echt te mogen zien als ie klaar is!
hier een foto van de brum.
Foto
 
Laatst bewerkt:
graag gedaan!!!

heb jij nog iets gedaan aan de Turbotwin II?

ik ben benieuwd hoe het project vordert!

Hallo,

Allemaal een gelukkig nieuwjaar & de beste wensen voor 2010!!:-D

@ Turbotwin II : bedankt! :mrgreen:

Even weer een kleine update van de DAF, de basisvormen van de opstap zijn gemaakt. Nu nog de spatborden wat breder maken en wat kleine details toevoegen.

100_6227.jpg


Ik hoop vanavond weer verder te kunnen want heb er weer zin in met de dakar op tv ;)

Groet,
Marcel
 
Hallo allemaal,

De DAF is weer uit het stof gehaald en ben gisteren weer ijverig bezig geweest met een kleine update :mrgreen:

De basis voor de opbouw zit er nu op en ga vanavond weer verder met het gedeelte achter de kabine en achter de vleugel.

100_6445.jpg


Groet,
Marcel
 
Hallo Marcel,

Nou, even niks van jou gehoord, maar je bent nu toch wel flink opgeschoten zeg, het begint er al aardig op te lijken hoor !!
 
Hallo allemaal,

Na een klein creatief dipje toch weer wat verder gekomen met de opbouw.

Ik moet alleen nog iemand zien te vinden die de voorbumper uit aluminium kan maken en daarnaast 2 Z-profielen voor het chassis... misschien dat iemand hier me kan helpen?

De grove opbouw is nagenoeg af. Ik moet nog de achterzijde van de vleugel en het gedeelte aan de achterkant waar de achterlichten inzitten afmaken.

Daarna kan ik met lagen gaan werken op de zijkanten om de details aan te brengen.

100_6923.jpg


100_6933.jpg


misschien moeilijk te zien , maar bijna elk paneel staat wel een beetje onder een schuine hoek zoals bv de zijkant van de vleugel en de bovenkant van de spatborden :

100_6932.jpg


De schroeven aan de zijkanten zullen uiteindelijk uit het zicht verdwijnen ;)

Hopelijk kan ik deze week weer verder , ik hou jullie op de hoogte :mrgreen:

Groet,
Marcel
 
Laatst bewerkt:
hoi
das een creatief stukje knip en plakwerk met kunstof,
wat voor chassis moet er komen dan??!!
is het profiel een probleem,geef een voorbeeld ervan,
die bumper dat moet u toch ook wel lukken,aan de handigheid zo te zien!!
succes met de afbouw,
mvg markioo
 
Bedankt Markioo :D

Dit is hoe het originele chassis er uitziet (deze is van de opvolger in 1988 maar zelfde principe)

ae4d33nW5s9H7AKGQ.jpeg


Dit is hoe mijn chassis er uitziet:
100_5143.jpg


De achterkant van het chassis moet dus een stuk breder worden zodat hier straks de 3 reserve banden tussen kunnen staan.

Ik zat dus te denken aan een soort van Z profiel om het chassis te verbreden...

Misschien dat jullie een beter idee hebben?

de bumper heb ik op mijn werk laten maken maar daar mogen geen prive dingen meer gedaan worden :( en ik heb zelf de middelen niet om te frezen e.d.

Groet,
Marcel
 
Marcel,

Ik zat eens even naar je foto te kijken....
Je hebt de spoorstang aan de voorkant van je as...
Dit geeft erg vreemde stuurhoeken, zeker off road!!

Robert
 
Hallo Robert,

Daar kwam ik ook achter nadat ik de as had gemonteerd... stuurt voor geen meter ;)

Standaard zit de spoorstang aan de voorkant bij een TLT as maar ik moet deze nog omdraaien.

Maar moet eerst nog kijken hoe ik de spoorstang langs de aandrijfas en bladveren krijg.

Gisteren heb ik helaas de koperen voorbumper onbruikbaar gemaakt toen ik probeerde om er sleuven in te maken :( maar na een avondje knutselen heb ik 'm weer aardig in de richting.

Alleen dit keer van polystyreen. scheelt weer een halve kilo!

Verder heb ik net het chassis ingekort en kan ik vanavond alles vast gaan zetten.

Ik ga proberen zsm de ruwe bouw klaar te maken zodat ik aan de GINAF 12x10 kan gaan beginnen.

Als ik dan even wat anders wil doen kan ik op m'n gemakje verder met de details van de DAF. De details zullen de auto maken of breken denk ik dus daar wil ik wel wat tijd in gaan stoppen.

Hier nog wat foto's , Jan kan bijna instappen :D
27052010650.jpg


27052010654.jpg


Groet,
Marcel
 
hallo
dat heb je netjes gedaan zeg,
zie je wel dat het je lukt met kunstof om een bumper te maken,
een echte kunstoftenaar/ kunstenaar,
en gerard wil ook eentje hebben voor de rc dakar ralley 2011
mvg markioo
 
Dat ziet er netjes uit.

En die 12X10 wordt dat die van Pouw
12x10Pouw1.jpg

Zo een dus.
Naar dat bouwverslag ben ik ook wel benieuwd.
 
Hallo Marcel,

Nou, dat ziet er goed uit zeg, Super hoor !!

Je bent een echte kunststof kunstenaar hoor !

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Succes met de afbouw !
 
Bedankt :proost:

@ woujaco , dat wordt hem idd ... hoop alleen dat de tijd dat die klaar is er al meer van rond rijden in andere kleurstellingen.

Vind het blauw nl niet zo heel erg mooi ;)

PS zie mijn andere topic voor de bouw :D

Groet,
Marcel
 
Hallo allemaal,

Niet echt een update , behalve dat ik begonnen ben aan de ombouw waar de rolkooi achter de cabine in kom te staan(op de foto nog niet te zien)

Wel ben ik al een tijdje bezig met scaleprint om decals voor de DAF te laten maken. De DAF decals hebben ze standaard in hun assortiment zitten in schaal 1:50 , maar zijn voor mij met een paar aanpassingen in schaal 1:12,5 uitgeprint.

Als het een beetje meezit dan krijg ik binnenkort ook de rest van de stickers voor de opbouw.

Op de foto alvast een klein voorproefje :D

100_7031.jpg


Groet,
Marcel
 
Hallo allemaal,

Ik ben nog bezig met de Ginaf , maar loop een beetje vast met de voorkant van de cabine. Daarom ga ik het stof van de Turbotwin afblazen en kijken of ik daar weer wat verder mee kan komen.

Het wordt inmiddels een 10 jaren plan , maar op deze manier staat de woonkamer niet al te snel vol met grote RC trucks ;)

Ik wil gaan beginnen aan de rolkooi maar ik weet niet wat voor materiaal ik het beste kan gebruiken daarvoor. De dikte moet ongeveer 5/6 mm worden. En het moet stevig genoeg zijn voor als de truck omvalt.

Zat te denken aan koper of messing , maar dat wordt een prijzig grapje denk ik.

Misschien dat iemand een idee heeft ? Moet nl ook vrij krappe 90 graden bochten maken dus moet te buigen zijn.

Groet,
Marcel
 
Hallo allemaal,

Ik ben nog bezig met de Ginaf , maar loop een beetje vast met de voorkant van de cabine. Daarom ga ik het stof van de Turbotwin afblazen en kijken of ik daar weer wat verder mee kan komen.

Het wordt inmiddels een 10 jaren plan , maar op deze manier staat de woonkamer niet al te snel vol met grote RC trucks ;)

Ik wil gaan beginnen aan de rolkooi maar ik weet niet wat voor materiaal ik het beste kan gebruiken daarvoor. De dikte moet ongeveer 5/6 mm worden. En het moet stevig genoeg zijn voor als de truck omvalt.

Zat te denken aan koper of messing , maar dat wordt een prijzig grapje denk ik.

Misschien dat iemand een idee heeft ? Moet nl ook vrij krappe 90 graden bochten maken dus moet te buigen zijn.

Groet,
Marcel


Hallo Marcel,

Rood koper is vrij zacht en vervormt makkelijker dan messing.

Het messing wordt niet alleen vrij prijzig, maar als jij een rolkooi van messing maakt, wordt deze ook vrij zwaar, zeker als jij het van 5 of 6 mm massief rond maakt.
Het buigen van 5 of 6 mm rond is niet zo eenvoudig hoor, zeker niet in een kleine korte hoek van 90 graden.
Als je dit niet warm maakt (uitgloeit) breekt het vrij snel bij een kleine korte hoek van 90 graden.
Asl jij het maakt van 5 of 6mm buis (1mm dik) dan kan je dit buigen met een 5 of 6mm buigijzer, maar dan krijg je geen kleine korte hoeken van 90 graden.
Buis is natuurlijk wel veel lichter dan massief rond, maar toch nog veel zwaarder dan aluminium
Nadeel van aluminium is, dat je het weer niet kan solderen, dan zal je het moeten Mig lassen.
En ja, Mig lassen kan ook iedereen weer niet, dan zal je dit moeten laten doen.

Blijft over staal of toch kunststof ?
Staal kan je zelf (hard)solderen of lassen.

Met kunststof heb ik geen ervaring mee of dit sterk genoeg is.

Succes met je beslissing !
 
je kan aluminium prima lijmen voor deze toepassing.
geen probleem. zeker als je de delen in mekaar passend maakt kun je zelfs met een druppel loctite al schrikbarend krachten halen.
 
Back
Top