dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    Romp ziet er goed uit Steven! geeft een mooi vliegbeeld.
     
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Weinig tijd om er een paar uur op uit te gaan met de heli´s, daarnaast speelt het weer ook niet erg mee. Zodoende heb ik enkele kortstondige acties binnenshuis uitgevoerd.
    Komende 8 december neem ik de `velddienst` waar voor Harrie, en ik verwacht niet al te veel warmte van de zon dan. Ik had vorig jaar al het plan gevat , maar dan nu wel bij de hoorns gevat om een winterjas voor de zender te maken /kopen. Vorig jaar heb ik nog een poging gedaan er 1 zelf te maken maar dat werd niet echt wat. Toen ik dan enige weken terug de passende jas voor mijn zender vond voor een iets betere prijs , heb ik de buidel maar weer getrokken.
    Echter werken deze jassen niet zonder een passende pultbak. De originelen zijn mij nieuw wel echt te duur, op ebay gaat dat al veel beter maar ik heb voor nu maar voor hout gekozen. Hout voelt immers ook niet zo koud aan.

    Hout dus, even tekenen en de freesbank aan het werk zetten. Een beetje plakken en een spuitbusje:

    [​IMG]

    Zender erin,... Die zit klem tussen 2 strookjes hardschuim.....

    [​IMG]

    en de tas eromheen.

    [​IMG]

    nu nog een warme broek en schoenen......

    Verder heeft de rotorkop van Unistar 1 een downgrade en een upgrade gekregen. de upgrade omvat een kogelgelagerde pitch compensator en de downgrade omvat het terugbrengen van de bell-hiller ratio naar de originele stand van ca. 1:0,7.

    [​IMG]

    Ik wil gaan zien of ik met de bij de Hirobo's opgedane ervaring ook met deze rotorkoppen verder kom. Just need to know how and what...........

    Steven
     
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    En zo hadden we toch weer een gezellig dagje. Ondanks dat het fris en winderig (goede wk 4 denk ik) was. Daar had ik al rekening mee gehouden en dus dubbele sokken, leger kistjes, vest met capuchon, legerjas met mijn strepen natuurlijk, een kan koffie en 3 helies met toebehoren.
    De zendertas is een enorme uitkomst voor mij met deze weersomstandigheden. Mijn legerjas heeft behoorlijk lange mouwen en sloten goed aan op de openingen in de zendertas. Dat deel was perfect comfortabel, maar verder waaide de wind gewoon kats deur de box hen.
    De Freya 1 (met romp) wilde niet gaan draaien. Vreemd want de laatste keer dat ik ermee vloog deed ie dat wel. Ik heb de zender en heli nog enkele malen opnieuw aangezet maar niets mocht baten.
    Dan maar met Freya 2 vliegen. Als vanouds, een heerlijk rustig toestel. De wind speelde nog wel enigszins met de heli en het is zaak voor mij om nog beter met de pitch om te gaan zodat de heli op 1 hoogte blijft tijdens de hover. Ik heb 3 accu's gevlogen maar niet bijster veel geoefend eigenlijk. Enkel een paar keer de hover figuren en even inverted gevlogen voor de "feel" en een paar rollen en loopings. De wind is enorm en doet denken aan mijn crashwedstrijd. De kou is on-komfortabel , dus de nieuwe figuren moeten nog maar even wachten.
    Omdat de Unistar kop weer teruggebouwd is en de wind van vandaag een ideale testcase is moest deze heli nog even vliegen. Nu na de ervaring met de Hirobo SSZ-V koppen krijg ik hier wat ik verwachtte alleen beter zelfs. De heli heeft in FFF de neiging iets te willen duiken. In de hover staat ie echter goed stabiel. Het jump gedrag in de turbulente wind van vandaag vind ik zelfs iets beter dan de Freya's. Dit kan komen omdat de Unistar een licht duik-gedrag heeft. Ik zit er dan ook over te denken om bij deze heli het duik gedrag in FFF met het stabilo terug te regelen.
    Al met al ben ik erg blij met deze uitkomst. Ik had dus nog meer kunnen halen uit deze heli. Wel had het motor vermogens tekort ervoor gezorgd dat ie voor wedstrijden onbruikbaar werd. Dat had dan nog met een upgrade naar elektro misschien bijgesteld kunnen worden.........

    Thuisgekomen test ik natuurlijk direct Freya 2, want ik kan dat niet uitstaan dat het niet werkt. Na wat getest bedenk ik me om de gaskurve van Freya 2 eens te bekijken en hierop te testen. Kijk... , dan doet ie het wel. Heb ik dan de voorlaatste keer met het verkeerde programma gewerkt? Ik kan me niks anders bedenken zo. Of de endpoints in de Jive moeten zomaar plotseling zonder reden anders zijn???!!!!!??? Ik kan die endpoints echter niet uitlezen. Daar zijn geen voorzieningen voor. Jammer.

    Steven
     
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    De nieuwjaarsvlucht is voor mij weer een feit. Dit jaar de spits afgebeten met de Sigma. De Sigma heeft evenals de freya1 (met romp) de neiging om op te bomen in FFF. Omdat de rotorkop van de Sigma nog een 1:1 mix verhouding heeft heb ik die eergisteren maar eens teruggebouwd naar de originele stand.

    hier zoals het was (1:1)

    [​IMG]

    Nu weer origineel:

    [​IMG]

    De testvlucht wijst uit dat het een stuk beter is nu. Ook vandaag was de wind soms met stevige vlagen aanwezig en dat is gelijk een goede test. Om de heli in de hover fatsoenlijk te sturen heb ik de Dual rate en de expo flink verminderd. Tijdens de hover trekt de heli haaks op de wind weg en in FFF is ie nu behoorlijk goed te sturen. Als ik het goed heb onthouden moest ik de heli iets blijven drukken om hem op 1 lijn te vliegen. Hmmm, te snel alweer vergeten. De vluchten met Freya 1 waren veel memorabeler.....

    ik heb vandaag drie acculadingen gevlogen met Freya 1. Ook , om maar eens aan de romp te gaan wennen , maar eens begonnen met kunstvlucht uit de oude doos. De looping en rol vliegen strak zonder enige moeite. Een latere vlucht maak ik de cobra-v met halve rollen en 3kwartflip en die komt er perfect uit te zien. De candle en later nog een cobra-v worden minder mooi. Consistentie is iets waar ik nog aan werken moet. Maar da's denk ik een kwestie van heel veel vliegen. Toch leert dit alles me weer dat je weer even over de angstgevoelens heen moet stappen. De romp en het andere vlieggedrag brengen je gewoon weer een stap terug.
    De gewichten aan de flybar heb ik iets verder naar binnen gezet om de flybar iets gevoeliger te maken. Ik denk dat ik evenredig een lichte verbetering heb in hover en FFF. Het schommelen van de heli blijft nog. Het omhoog brengen van het toerental verbetert de situatie iets omdat het schommelen nu iets eerder stopt.
    Thuis heb ik de pitch waardes nog eens gecontroleerd en die weer goed gezet door de directe aanstuur stangetjes 2 slagen te korten.

    Ik ben nog niet klaar met deze heli, volgende keer verder.

    Steven.
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    mooi Steven ...

    ik heb eens een tip van Bert gekregen:
    de heli iets naar voren trimmen,
    zodat hij eigenlijk vanzelf weg vliegt
    en in hover met elevator naar achter gehouden woord,

    bij rondjes vliegen en achten heeft het mij wel goed geholpen,
    niet te veel trimmen !

    Groet
    Uwe
     
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Ik kon het niet laten om snel nog even 2 accu's te laden om een hover sessie te doen met de stevige wind van vandaag. Tevens vertelde de thermometer dat het goed te doen is vandaag. Echter werd het snel ff laden niet zo snel want mijn lader heeft een issue met zijn ventilatoren en mijn 24 volts voeding is al langere tijd stuk waardoor ik aangewezen ben op mijn 12 volts voeding. Gevolg is in ieder geval dat de lader stopt als ie te heet wordt. Daar worden de accu's vervolgens weer niet vol van. Maar goed, aan het eind van de middag toch even naar een in-de-buurt-veldje gegaan voor wat hover oefeningen.

    Ik had geen zin op ter plaatse met accuwissel capriolen te maken te krijgen dus ik heb in elke van de heli's thuis een accu geplaatst. Op het veldje eerst met Freya 2 gevlogen. Vlaggetjes in de grond geprikt , want zonder vind ik zinloos voor deze oefeningen.
    Het leek wel alsof ik voor het eerst vloog. Wat een bagger. Gelukkig ging het toch weer gestaag de goede kant op en na enkele keren de driehoek gehoverd te hebben was de driehoek weer herkenbaar. De wind was erg turbulent en de heli wilde toch nog wel behoorlijk op en neer gaan. De temperatuur was ook al snel aan het dalen en ik had het dus toch koud.
    Freya 1 (met romp) verraste me vandaag. Ik had gedacht dat het met de romp minder goed zou gaan , maar het tegendeel was waar. De heli blijkt als een blok in de lucht te hangen en het is erg goed te doen met deze wind. Wel merk ik dat de iets diagonaal op de heli staande wind ervoor zorgt dat de heli zijwaarts wat wil afdrijven bij een ferme windvlaag. Maar als je dat eenmaal weet kun je daar toch goed op anticiperen. Echter begint het ondertussen al goed schemerig te worden en is de visuele oriëntatie nu echt minder aan het worden. Nog heel even doorgaan met hoveren totdat ik toch een 3000mAh uit de accu heb. Het blijft een prachtig gezicht deze machine met de romp. whew! (kleine vreugde kreet).

    Steven.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D men was dus toch niet helemaal "gek" toen er nog met rompen gevlogen werd.... ;)

    Groet, Bert
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    hoi @heimhelicopters:

    leuk, dat je gevlogen bent,
    zeker een mooi gevoel, als je weer thuis bent ... als een winner !

    Groet
    Uwe
     
  9. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Je heb al meer gevlogen als ik, maar goed om te horen dat het meeviel met je romp bij een stevige wind. Ik heb al van diverse andere piloten dat het toch wel enige aanpassingen vergt aan de heli en de piloot ;) als je van een pad en boom configuratie overstapt naar een mechaniek in een romp.
     
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Klopt, maar ik heb niet erg veel aangepast eigenlijk. De paddles heb ik iets gevoeliger gezet. Ook het toerental is iets aangepast. Omdat ik vrij forse vinnen heb zijn die nogal gevoelig voor de wind. Soms hoor ik de staartrotor heel hard blazen namelijk. Maar hij trekt het nu nog. Ik denk dat ik toch helaas de staartvin zal moeten open maken.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2020
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Hallo allemaal,

    Mijn high tech Schulze acculader had al een lange tijd een probleem met de ventilatoren. De koeling was niet toereikend. Toen software versie 2.09 uitkwam zou daarin tevens een verbetering zijn voor de koeling, en ja hoor na enige tijd gingen de ventilatoren op hyperspeed snelheid draaien. De koeling deed het nu erg goed. Helaas heeft dat zich zo niet voortgezet en een paar weken terug hielden de ventilatoren ermee op. Jammer. Zo kun je geen accu's laden. Een externe ventilator erbij helpt natuurlijk maar da's niet de oplossing. De garantie is natuurlijk voorbij. (ik denk dat sinds het faillissement er überhaupt geen garantie meer wordt gegeven).
    Dus dan maar zelf op onderzoek uit. Na het lossolderen en vervolgens testen van de ventilatoren bleek dat die nog steeds leefden. Ze hadden de afgelopen tijd voluit op 24 volt gedraaid terwijl het 12 volts dingen zijn. Lang leve Sunon!! Daarna de printspoortjes volgen op zoek naar de stuurtransistor. Die was redelijk snel gevonden. Het is een npn transistor in smt uitvoering de 6CW.

    De kleine SMT is hier geplaatst:

    [​IMG]

    ingezoomed, het is het kleine zwarte ding net boven de grotere zwarte en links van het blokje waar 101 op staat:

    [​IMG]

    Ik had geen 6CW liggen, maar wel de normale uitvoering van de BC337. Dat is een equivalente voor de BC817 welke de 6CW eigenlijk is. Omdat ik de BC337 wel had liggen heb ik die er in gesoldeerd, want de grotere transistor is volgens mij toch wat robuuster dan die kleine smt dingen. Dus die erin gezet:

    [​IMG]

    uitgezoomed:

    [​IMG]

    Ik hoop dat het nu goed blijft werken, op dit moment doet die dat. Hij was kapot gegaan na het inladen van software versie 2.09. Nu heb ik de laatste versie 2.13.

    groeten

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2022
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    En inderdaad , het was zondag schitterend weer en het was een must om even naar het veld te gaan met de heli's. Het veld van de keuze was de club. Wetende dat ik dan wat minder vlieg per uur dan op de wildvlieg lokatie. Daar kan ik binnen 1,5 uur 3 accu's leeg hebben gevlogen , op de club doe je daar 6 uren over omdat iedereen wel even vliegen wil.
    Dus genieten van de dag, het weer en de mensen om me heen.

    Vandaag is het weer de eerste keer sinds lange tijd en ik weet van te voren dat ik 1 acculading nodig heb om er weer een beetje in te komen. Ik besluit de pod en boom Freya te nemen om dat te doen. Veel spannends doe ik dan ook niet.
    De hoofdtaak voor vandaag ligt op het controleren of de flight-mode 3 (3D modus) goed functioneert. Voor mijn idee zit ik er al weer snel in en ik probeer de candle even. Naar mijn idee is ie niet al te moeilijk. Om hem precies conform de omschrijving te doen is een taak voor een volgende keer, eerst maar de moves doen en daar wat gewenning in krijgen. Als ik daar wat gewenning in heb heb ik ook betere reacties in geval van een ongewenste situatie. Vervolgens neem ik even de tijd om de heli tijdens de pass inverted te rollen en enkele 10tallen meters inverted te vliegen om daarna weer terug te rollen. Een volgende pass roll ik hem weer inverted maar dan keer ik met een halve outside loop weer normaal. Allemaal niet erg spannend, maar ik wil het toch even een paar keer geprobeerd en gevoeld hebben. Al met al merk ik dat de heli erg veel vermogen heeft want een moment dat ik even niet goed zicht heb op de heli wordt tevens gestraft met een enorme vlieghoogte. Iets waar deze vlucht in het algemeen al geen gebrek aan heeft. Ik denk dat het simmen met een model die niet al te veel vermogen heeft hier part aan is. Het Aerofly model van de sylphide behoeft hier enige aanpassing.... We doen als laatste nog een rechte autorotatie waarbij we steeds zachter leren te landen.

    De 2e acculading vlieg ik ook met de pod and boom Freya. Ook in deze vlucht enkele inverted passes en vervolgens een paar keer vanuit een halve looping een inverted vlucht. Uiteindelijk probeer ik 2x de ovaal met traveling flip. De eerste flipt wel maar is niet zo erg traveling ,de tweede keer is het een heel stuk beter. Ik vlieg vervolgens nog wat figuren uit de oude doos om gewoon wat stick time te maken. Ook hier is de laatste figuur een rechte autorotatie. De overige figuren zijn voor de volgende keer.

    De 3e accu wordt met Ease up 1 gevlogen. Omdat het zo tegen half 3 is ondertussen staat de zon van links op het veld te schijnen en is het eigenlijk onmogelijk om nog van links aan te vliegen voor figuren of de van rechts gevlogen figuren netjes met een lange rechte baan uit te vliegen. Ik besluit om het dan tot een hover sessie te maken en vraag 1 van de clubkameraden (marcelp) om het vanuit zijn quad te filmen. Daar heeft hij wel zin aan en het resultaat is een film van uit ongekende hoek...
    Verder niet zo'n spannende vlucht , wel nog wat inverted vliegen geprobeerd en ter demonstratie voor de persoon die bij mij stond een grote looping en een dubbele rol.

    Hier beeld, ik heb het muziekje maar weer verwijderd. Werd niet gewaardeerd ivm auteursdingen.....
    En er een vaag muziekje vorr in de plaats gezet....



    Tijd om naar huis te gaan, er moet eigenlijk nog wat geklust worden. Maar omdat het zo ontzettend mooi weer is.......... relax........

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2015
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Eeeeiiiiindeliijjk eens stickers gesneden voor de romp.
    Ik vond em nog een beetje kaal. Enne nog steeds eigenlijk....

    Sleepmes op de freesmachine

    [​IMG]

    uitgesneden stickers:

    [​IMG]

    Het resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    See you,

    Steve
     
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Een regenachtige 2e paasdag. Weinig volk op het veld geeft dan dat we vrij snel 3 vluchten kunnen maken.
    Doel: alle nog niet gevlogen f3c figuren minstens 1 keer doorvliegen.
    2e bijkomend doel: testen hoe de romp vliegt met maar 1 stabilo. Ja inderdaad bij het in de auto doen van de heli gaat 1 van de stabilo's tegen de kofferbakrand en knak.......

    Het eerste doel omvat praktisch het vliegen van de pullback met 3 half loops, de UX en de Double tail turn. Zo je ziet zijn het de beide figuren met de negatieve loops, ik vreesde ze al een tijdje...... Dus eerst maar eens met de POD 'n boom Freya. Slecht zicht door de zeer bewolkte lucht bemoeilijkt het geheel extra.
    Op de sim waren ze niet een groot probleem, maar wat me niet goed lukte is om de heli op gelijke afstand te houden tijdens het figuur. Ik dacht dat het een probleem was van de oriëntatie op de sim ,maar in het echt heb ik precies hetzelfde probleem. Het ligt dus gewoon aan mij.... Op de sim ontdekte ik ook dat de heli telkens perfect recht op zijn baan moest zitten en niet iets weggerold/scheef in zijn stand. Dat gaf/geeft namelijk direct dat de halve loops achteruit volledig van het pad raken en je figuur 100 meter verderop of dichterbij gaat uitkomen. Niet goed aldus, ik heb wat keren het figuur moeten afbreken omdat dit gebeurde. De negatieve loop in de pullback is eigenlijk het makkelijke deel en bied voor mij mogelijkheden om kleine correcties in de baan te maken. Helaas liet de staart van de Freya het afweten tijdens 1 van de pulbacks en de heli stond plots andersom in de lucht. Dat betekent dan toch dat de tailfins opengemaakt moeten worden. Anders is er geen redden aan bij een winderige dag.
    De UX is niet erg moeilijk , heeft alleen maar veel keren oefenen nodig om het mooi te maken. Hetzelfde geldt ook voor de Double stallturn.
    Dat deel hebben we dus weer gehad.
    De Ease up wilde ik alleen maar even voor enkele high speed passes gebruiken om te ontdekken wat de halve stabilo nu voor uitwerking heeft. Op dit moment zeg ik dat er geen verschil is. Ik moet de heli nog steeds licht drukken in Fast forward en de nick functie is wat gevoelig rond het midden.
    De stabilo kan er dus gewoon ongewijzigd weer aangeplakt worden.
    Bij de laatste autorotatie met de ease up heeft, zoals al vermoed door Tjerk, het landingsgestel het niet helemaal kunnen weerstaan.... gelukkig heb ik al 2 nieuwe in een licht steviger uitvoering klaarliggen.

    Gr steven.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2014
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Tussen het vele werk dat gebeuren moet vind ik toch her en der een uurtje om wat aan de modelbouw te doen. De afgelopen paar keren dat ik even tijd had heb ik besteed aan een tekeningetje en vanavond heb ik de freesmachine er maar even bij aangezet.
    Het doel is het open maken van de tailfin van de Ease up. Om het niet helemaal uit de hand te hoeven te doen en enige consistentie te creeëren bij de komende Ease ups heb ik er een mal voor gemaakt. Het idee is momenteel om er met de Dremel en een lange frees door heen te gaan , maar misschien is een zaagje en een vijl wel beter. Daar kom ik snel genoeg achter als ik er mee bezig ga.

    Het malletje:

    [​IMG]

    Ik vind het wel ontzettend jammer dat het nodig is, want de heli ziet er daarna niet meer uit. Esthetisch gezien gaat er wat mij betreft een dikke streep door. Maar als het het verschil maakt bij het wel of niet kunnen vliegen van de pullback met 3 half loops, dan is het me dat wel waard.

    We gaan het weer meemaken.

    Groet, :cool:
     
  16. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    De staart voordien:

    [​IMG]

    En dan de dremel erin!

    [​IMG]

    en klaar:

    [​IMG]

    Zo en nu maar achteruit vliegen........
     
  17. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    Kan er nog best mee door Steven! Ben benieuwd of er veel (merkbaar) verschil is.
    Ben je trouwens nog te vinden in Nijverdal zondag?
     
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Zaterdag middag Eibergen, Heli oldie meeting.
    Soms lopen dingen anders dan geplanned en dit weekend was er zo één. Dit weekend pakte dat uit ten gunste van de modelvliegerij. Had ik eerst nog het idee dat ik niet naar Eibergen zou kunnen gaan op zaterdag, blijkt later dat het toch mogelijk is. Daarbij was het weer ook beter dan verwacht en waren er meer bekenden aanwezig dan ik had verwacht. Ondanks dat er veel en aan één stuk door gevlogen werd. vond ik toch een moment om de oude Eagle 1 op te laten en om een tijd later Ease up 1 op te laten.
    Omdat Rob en Ronald er allebeide ook waren hebben we bij elkaar ook de F3c vluchten afgekeken en beoordeeld. Mijn F3c vlucht was verre van byzonder omdat ik er op dat moment niet echt klaar voor was en omdat de Ease up nogal opboomt. Het weerhield me niet om toch een mooie candle te vliegen.

    Opboom onderzoek.
    Het opbomen heeft meer aandacht gekregen. Mogelijke oorzaken die ik gaandeweg gekregen heb zijn: evenwichtpunt niet goed, paddle te weinig gevoelig, te zachte rubbers in de kop, niet goed uitgetrimd. Ik heb het er maar even bij gelaten want de tijd was bijna op voor vandaag. Na 19:00h wordt er in Eibergen niet meer gevlogen. We hadden al wel vastgesteld dat het evenwichts punt inderdaag niet helemaal goed zat. De heli was toch te zwaar aan de staart. Het bleek al uit de drie test die we vlogen: fast forward met de knuppel in het midden= opbomen, fast forward inverted = naar de grond duiken, weliswaar niet zo sterk als het opbomen rechtop. Hover met de knuppel in het midden =licht naar achter links wegdrijven. In alle drie de gevallen zou je de heli iets naar voren trimmen of de accu iets naar voren schuiven.

    fouten overdenken.
    Terwijl ik er onderweg naar huis nog even over nadenk bedenk ik me dat, omdat er een verschil in opboom tendens is bij rechtop en inverted, de oplossing in zowel de accu naar voren alsook de nick iets naar voren te trimmen zal zitten.

    check en aanpassing.
    Bij thuiskomst heb ik de geconstateerde zaken nagelopen en een scheef zittende paddle recht gezet en gekeken hoeveel de accu naar voren moet om de handel in evenwicht te krijgen. Zoals Rob al verwacht had gaat het om 1 cm.

    Zondagmiddag na het pleisteren van 3 muurtjes.
    Een gemaakte afspraak voor deze middag bij kennissen gaat even niet door en er komt dus weer een moment vrij om de gister niet leeg gevlogen accu alsnog leeg te vliegen. Ik ben ook wel benieuwd wat de Ease up 1 doet met de accu verder naar voren. Ik had natuurlijk een tweede accu opgeladen.
    Op mijn wildvliegplek aangekomen blijk ik niet de enige te zijn die van het mooie weer geniet. De aanwezige is met een zweefvliegtuig aan het vliegen.

    Eerste test
    Bij het los willen schroeven van de romp mis ik plots het inbusbit. Da's balen. Zo krijg je de romp niet open en de accu niet in de heli. Na enig gesnuffel en gezoek door de auto valt de keuze op de klem van de startkabels. De klem pakt de inbus kop goed genoeg om hem los te draaien. En na het monteren weer vast te draaien. Dus toch vliegen! Door de commotie en het gezoek in het hoge gras, vergeet ik om direct te kijken naar de resultaten van het goed gezette evenwicht. De heli heeft nu weer een ouderwetse wobble , maar de trilling, die wellicht van de scheef zittende paddle kwam, is weg.
    Na de redelijk uitgevoerde hover figuren zet ik mijn hersenpan in de flight mode 2 en de heli even later ook. De heli vliegt goed. Het opboom gedrag is heel veel minder. Maar vooral is ook de overgevoelige nick weg. Licht vooroverdrukken is nog gewenst. Inverted is ie wel goed.

    de F3c figuren
    Eerst de candle. prima voor nu. En dan naar filght mode 3. De pull back. Ik vlieg nu van links aan. Mijn "slechte" kant. En dat bewijst zich ook. De pull back gaat tot 3 maal toe bij de eerste boog mis. Allemaal puur een gevalletje van scheef aanvliegen. Ik bemerk en erken voor mezelf dat dat echt mijn zwakste punt is. Van links aanvliegen dus.
    Dan van rechts de UX, ook prima voor nu. Flips mooi op de plek. Mooie grote boog , enkel nog niet strak in het midden.
    van links de rol, (ja ik vergeet de ovaal) ook aardig , maar niet in het midden. Niet dat je dat op dit veldje goed kan bepalen trouwens, een grote bomenpartij op rechts belemmert het goede aanvliegen van die kant ook enigszins.
    Dan de dubbele stall turn. Verkeerd gevlogen. Nog een keertje dan. Nu wel goed. Is niet zo'n spannend figuur eigenlijk.....

    De tweede accu
    De tweede accu geeft natuurlijk een betere vlucht. Nu met de ovaal erbij.
    De traveling flip "travelde" niet voldoende. Verder is ie wel aardig gelukt.
    De pull back ging nu wel, woei echter vreselijk weg. Het oefenen van aanvlieg routes gaat extreme prioriteit krijgen wat mij betreft!

    Tot de volgende keer.
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2014
  19. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Eindelijk weer eens een lekker stuk "leesvoer" ;) en leerzaam. Toevallig heb ik vanavond ook twee accu's gehoverd en de alleen de twee F3C figuren gevlogen en ook het zwaartepunt weer eens bekeken. Ook ik zag dat mijn zwaartepunt iets te ver naar achteren lag en moet dus de accu iets naar voren verplaatsen. Ik merkte dit eigenlijk net als jou, stick in midden en heli drijft naar achteren.

    Verder had ik o.a. ook al van Rob vorig jaar vernomen dat een romp andere instellingen vereist van je mechaniek dan een pad en boom dus het klinkt niet vreemd dat je nog wat "fine tuning"moet doen. Ook goed om te horen dat je de nieuwe aerobatic figuren al door kan komen, een stap waar ik nog aan moet beginnen.
     
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Euro heli series Toldijk
    Stoer, Meedoen in een europees georienteerde wedstrijd. Euro heliseries is een F3c wedstrijd die gehouden wordt in Engeland Nederland Belgie en frankrijk. De Nederlandse wedstrijd was dit weekend en een uur rijden vanaf mijn huis. reden genoeg om er aan deel te nemen.
    Helaas heb ik niet erg veel tijd gehad om te oefenen , maar ik kon al wel alle figuren van het nieuwe F3c programma doorkomen. Nog een reden om wel mee te doen want 4 rondes in wedstrijd omgeving maken een heleboel goed.
    Het is weer een aantal minuten sticktime en veel adviezen van piloten die beter zijn dan mij.

    vooraf
    Om niet helemaal zonder voorbereiding naar Toldijk te gaan heb ik vrijdag met mijn vaste caller zoveel mogelijk figuren nog geoefend bij ons op de club. Ik had 3 geladen accu's mee en een tas vol goede moed.
    Het clubveld vertoonde vandaag 2 problemen. Zoals gebruikelijk staat na 18:00h de zon recht in je snoet te schijnen. Op te lossen door aan de andere kant van het veld te gaan staan. Gelukkig kon dat want er was verder niemand. Normaal kan dat niet want je vliegt dan telkens over de pitts heen.
    Maar het 2e probleem komt dan dat de wind wel heel erg haaks op de vliegroute staat. Dat was niet op te lossen en we moesten het ermee doen.
    De 3 accu's werden leeg gevlogen en dat was hard nodig want ik moest er echt weer even "inkomen". Het was niet gelukt om 1x het programma te vliegen op 1 der accu's, het werd een hussel van figuren en herhalen van figuren enkele keren recht aanvliegen enz.

    zaterdag
    Voor vandaag staan er 3 preliminary rondes op het programma. Voor de staat van geoefendheid vallen de resultaten me niet tegen. In de eerste 2 rondes verpier ik wat figuren maar in de derde ronde zijn ze blijkbaar allemaal herkenbaar en ik scoor achtereenvolgens 93.6 , 95.8 en 118.1 punten. Dat zet ik hierbij even tegen het licht dat ik vorig jaar scores van 145 punten heb behaald. Er is dus wat terugval op dit moment, maar zoals gezegd: voor de staat van geoefendheid ben ik dik tevreden.
    De autorotatie van de 3e ronde kwam als eerste met de staart aan de grond. Omdat de staart ernstig verzwakt was door de grote gaten, klapte hij om en werd door de staartrotor gegrepen er behoorlijk versnipperd. Goed ik ging 's-avonds toch naar huis, en met misschien nog wat tijd over wilde ik em nog even "snelrepareren". Ook dat is weer gelukt en zo kon ik de volgende dag weer met de "Ease up" ten tonele verschijnen.
    Helaas zit er nog wel een behoorlijk gapendgat tussen mijn scores en die van de boven mij eindigende piloot , maar dat wil ik volgend jaar gaan dichten...

    [​IMG]

    zondag
    Vandaag moeten we maar 1 ronde vliegen. Dat komt omdat de beste 5 piloten in de fly-off elks nog 2 rondes moeten vliegen maar dan wel het Final programma. Ronald behoorde tot 1 van die piloten en moest plots een programma vliegen wat hij nog niet eerder gevlogen heeft en dat gaf een oeps moment. Een tweede oeps moment voor Ronald toen er per loting uitkwam dat hij ook de calibratievlucht mocht vliegen. Aan de andere kant was het voor hem een extra oefening.....
    Mijn 4e vlucht leverde 109.3 punten op. Ik had tijdens de vlucht al wel door dat het wat minder was dan mijn 3e ronde, maar evengoed was ik weer erg tevreden. Mijn vrouw die deze spektakulaire vlucht meemaakte tussen de piloten in de pitts vergewiste me ervan dat er volledig mee-"gestuurd" werd: links! ..... nu rechts, ja ,, nee! ow nee doorgaaan ........ oeoeoeoeoeoeoe . yeah!!!. Dat laatste was de autorotatie. Ik vond em zelf ook spannend, 2 meter naast de cirkel maar al wel op de middenlijn!

    [​IMG]

    Steven
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2023

Deel Deze Pagina