heimhelicopters
verslagschrijvers
Hallo allen,
Ter leering ende vermaack ben ik maar eens begonnen om voor het komende wedstrijd seizoen mijn oefen en tegenslag perikelen toe te vertrouwen aan het www. Ik had dit al een jaar eerder gewild maar het is er toen niet van gekomen. Vandaag lijkt me een mooi moment om te starten omdat afgelopen weekend net de laatste heli wedstrijd van dit jaar is vervlogen. Ik vlieg ondertussen weer 2 jaar mee met de wedstrijden en ik zal een heel korte terugblik weergeven.
Ik vlieg ondertussen 16 jaar met heli's echter ben ik nooit erg vlot gevorderd en ik heb ongeveer 12 jaar ge hooverd en een beetje voor me heen en weer kleine 8jes gevlogen. Toen werd het echt tijd om wat meer te gaan doen en met de verbeterde resultaten dacht ik in 2003 weer eens mee te doen. Dit werd een totale teleurstelling voor me. Toch heeft het wedstrijdvliegen me weer gepakt en ik ben meer gaan oefenen gericht op de wedstrijden. In 2006 heb ik het weer opgepakt en de eerste wedstrijd werd een 3e prijs en dat zegt dus niks als er maar 3 kandidaten in je klassement zitten. Toch stug doorgaan en wel het hele jaar met dezelfde figuren. Overigens deed ik alleen een stapeltje hoover figuren. Allemaal met de staart naar me toe dus niet te moeilijk. Alleen de staande driehoek , die heeft een pirouette. die heb ik toen dus maar full left gevlogen. Het is de bedoeling dat ie langzaam en beheerst gaat . zo'n 5 seconden voor 360 graden.
2007 heb ik wat stoerder gedaan en gekozen voor een looping en een rol erbij. Dit naast de hoover figuren zijwaarts links rechts , hovering M, nose in cirkel en staande driehoek met pirouette. De nose-in cirkel was ook nieuw voor 2007. Ik heb de winter van 2006/07 dus vooral geoefend op het nose-in en de rol. Beide kon ik nog niet. Nu aan het eind van het wedstrijd seizoen 2007 kan ik een rol matig vliegen en nose-in kan ik ook enigszins. Ook dit jaar had ik er voor gekozen om het hele jaar dezelfde figuren te vliegen. In 2006 is me gebleken dat het handig is voor jezelf om dezelfde figuren een jaarlang te vliegen zodat je vergelijkings materiaal hebt met je zelf. Je kan dan telkens weer zien of je vorderingen hebt gemaakt. In 2007 heb ik ervoor gekozen om de nose-in cirkel erbij te doen om het hoge aantal punten dat je ermee kan scoren. Zelfs met een beroerd gevlogen figuur kan je nog hoger uitkomen dan met een eenvoudig figuur goed gevlogen.
Dit heeft geloond. De laatste wedstrijd heb ik mijn rivaal Bennie verslagen. Bennie had een slechte dag, hij begon al slecht met een verzopen motor en dan maakt Wim nog een opmerking dat ie zich niet geschoren heeft. Ai ai ai ai……
De wedstrijd was spannend. Na de eerste ronde, waarvan ik weinig verwachtte, kwam Raymond mijn kant oplopen om de resultaten even te laten zien. Hij wist namelijk dat ik eens Bennie wou verslaan. 1000 punten. Hoe kan dat nou? Ik heb gevlogen als een baksteen…..De tweede ronde maakte het spannender. Na het derde figuur (nose in circel) land ik de heli blijkbaar iets te hard. De staartrotor zit scheef. Rechtzetten okay. Spool up not okay.
De heli draait weg, de aandrijving van de staartrotor is defect. Stop, einde oefening. De onafgemaakte ronde houdt me toch nog op de tweede plaats. Toch is er nog alle kans voor me maar dan moet ik a: de derde ronde uitvliegen en dat met de reserve heli doen die wegens te korte voorbereiding nog niet door de rol en de looping is geweest. Slecht van mij, ik heb er alleen nog maar mee gehooverd. Dus toch proberen om de staart te repareren? Even sleutelen geeft mij toch aan dat het beter is om met de reserve heli te gaan vliegen. Hij zou ja goed moeten zijn. De hoover figuren gaan goed alleen de hooverknuppelstand zit over de helft en dat hoort niet. Ook de nose in cirkel is weer bagger. Het waait dan ook flink nu. Na de staande driehoek op het hogere toerental wegvliegen om een pass te maken. Wat nu? De heli klimt maar nauwelijks. Wat heb ik er de laatste keer toch mee gedaan? De pitch instellingen kloppen gewoon niet. Hebben we geen pitch dan maar snelheid maken. De looping wordt prachtig. Mooi rond , in het midden geplaatst en op de zelfde hoogte eruit als dat je erin gaat. Daarna de rol, hmmm laat maar, die moet nog heel veel geoefend worden.
Toch is het goed genoeg voor de eerste plaats. Bekers hebben me nooit zoveel gezegd, toch deze wel. Ik ben eniszins trots. Mijn kinderen ook. Ik weet dat ik hier twee jaar voor geoefend heb.
Deze winter gaan we maar eens de helies weer opknappen. Mijn Uni stars hebben me een 1e prijs opgeleverd. En het zijn niet eens zo heel erg goede machines. Toch blijf ik er mee vliegen. Ik heb erg veel spares liggen en dat heb je nodig als je wedstrijd vliegt. Ik heb mijn Uni Stars genummerd. De laatste wedstrijd heb ik met Uni Star 2 en Uni Star 3 gevlogen. Nummer 1 is vorige maand door mij geprakt. Die gaan we als eerste de grote beurt geven. Uni stars hebben uit de doos een pianodraad aandrijving voor de staart. Deze worden omgebouwd naar een pipe drive. Uni 3 heeft dat al. Wim heeft die ooit gemaakt en met een heading hold gyro is dat gewoon super. Een pianodraad aandrijving reageert door het opwinden van de pianodraad toch te langzaam waardoor je de gyro niet gevoelig genoeg kan zetten.
Uni Star 3 Is ook al op de werktafel geweest. Ik heb blijkbaar van de laatse werkzaamheden aan deze heli geen verslag in mijn werkboek geschreven. Ik heb blijkbaar toch aan de stuurstangen geschroefd en daarmee de pitch 4 graden negatiever gemaakt. Stom gewoonweg. Nou ja even terugzetten en van het weekend testen.
Bedankt voor jullie aandacht, Wim bedankt voor je enorme support de afgelopen 2 jaar, en iedereen die er was om te vliegen of te supporten eveneens heel erg bedankt. Ik vond het weer een mooi wedstrijd jaar en ik hoop dat jullie meegluren hoe het mij het komende jaar gaat. Dat komende jaar gaat nu dus in met de voorbereidingen. Helies in orde maken, nieuwe figuren kiezen, Misschien ook een freestyle ontwerpen en oefenen, oefenen oefenen..
Groet
Steven
Update juli 2015: Hier
https://onedrive.live.com/?id=8CC434CFF1533712!2922&cid=8CC434CFF1533712&group=0
de link naar de dagverslagen van de periode 2001 tot mei 2007. Deze periode valt dus voor dit "bouwverslag". Met name pagina 52 beschrijft bovengenoemde wedstrijd.
Ter leering ende vermaack ben ik maar eens begonnen om voor het komende wedstrijd seizoen mijn oefen en tegenslag perikelen toe te vertrouwen aan het www. Ik had dit al een jaar eerder gewild maar het is er toen niet van gekomen. Vandaag lijkt me een mooi moment om te starten omdat afgelopen weekend net de laatste heli wedstrijd van dit jaar is vervlogen. Ik vlieg ondertussen weer 2 jaar mee met de wedstrijden en ik zal een heel korte terugblik weergeven.
Ik vlieg ondertussen 16 jaar met heli's echter ben ik nooit erg vlot gevorderd en ik heb ongeveer 12 jaar ge hooverd en een beetje voor me heen en weer kleine 8jes gevlogen. Toen werd het echt tijd om wat meer te gaan doen en met de verbeterde resultaten dacht ik in 2003 weer eens mee te doen. Dit werd een totale teleurstelling voor me. Toch heeft het wedstrijdvliegen me weer gepakt en ik ben meer gaan oefenen gericht op de wedstrijden. In 2006 heb ik het weer opgepakt en de eerste wedstrijd werd een 3e prijs en dat zegt dus niks als er maar 3 kandidaten in je klassement zitten. Toch stug doorgaan en wel het hele jaar met dezelfde figuren. Overigens deed ik alleen een stapeltje hoover figuren. Allemaal met de staart naar me toe dus niet te moeilijk. Alleen de staande driehoek , die heeft een pirouette. die heb ik toen dus maar full left gevlogen. Het is de bedoeling dat ie langzaam en beheerst gaat . zo'n 5 seconden voor 360 graden.
2007 heb ik wat stoerder gedaan en gekozen voor een looping en een rol erbij. Dit naast de hoover figuren zijwaarts links rechts , hovering M, nose in cirkel en staande driehoek met pirouette. De nose-in cirkel was ook nieuw voor 2007. Ik heb de winter van 2006/07 dus vooral geoefend op het nose-in en de rol. Beide kon ik nog niet. Nu aan het eind van het wedstrijd seizoen 2007 kan ik een rol matig vliegen en nose-in kan ik ook enigszins. Ook dit jaar had ik er voor gekozen om het hele jaar dezelfde figuren te vliegen. In 2006 is me gebleken dat het handig is voor jezelf om dezelfde figuren een jaarlang te vliegen zodat je vergelijkings materiaal hebt met je zelf. Je kan dan telkens weer zien of je vorderingen hebt gemaakt. In 2007 heb ik ervoor gekozen om de nose-in cirkel erbij te doen om het hoge aantal punten dat je ermee kan scoren. Zelfs met een beroerd gevlogen figuur kan je nog hoger uitkomen dan met een eenvoudig figuur goed gevlogen.
Dit heeft geloond. De laatste wedstrijd heb ik mijn rivaal Bennie verslagen. Bennie had een slechte dag, hij begon al slecht met een verzopen motor en dan maakt Wim nog een opmerking dat ie zich niet geschoren heeft. Ai ai ai ai……
De wedstrijd was spannend. Na de eerste ronde, waarvan ik weinig verwachtte, kwam Raymond mijn kant oplopen om de resultaten even te laten zien. Hij wist namelijk dat ik eens Bennie wou verslaan. 1000 punten. Hoe kan dat nou? Ik heb gevlogen als een baksteen…..De tweede ronde maakte het spannender. Na het derde figuur (nose in circel) land ik de heli blijkbaar iets te hard. De staartrotor zit scheef. Rechtzetten okay. Spool up not okay.
De heli draait weg, de aandrijving van de staartrotor is defect. Stop, einde oefening. De onafgemaakte ronde houdt me toch nog op de tweede plaats. Toch is er nog alle kans voor me maar dan moet ik a: de derde ronde uitvliegen en dat met de reserve heli doen die wegens te korte voorbereiding nog niet door de rol en de looping is geweest. Slecht van mij, ik heb er alleen nog maar mee gehooverd. Dus toch proberen om de staart te repareren? Even sleutelen geeft mij toch aan dat het beter is om met de reserve heli te gaan vliegen. Hij zou ja goed moeten zijn. De hoover figuren gaan goed alleen de hooverknuppelstand zit over de helft en dat hoort niet. Ook de nose in cirkel is weer bagger. Het waait dan ook flink nu. Na de staande driehoek op het hogere toerental wegvliegen om een pass te maken. Wat nu? De heli klimt maar nauwelijks. Wat heb ik er de laatste keer toch mee gedaan? De pitch instellingen kloppen gewoon niet. Hebben we geen pitch dan maar snelheid maken. De looping wordt prachtig. Mooi rond , in het midden geplaatst en op de zelfde hoogte eruit als dat je erin gaat. Daarna de rol, hmmm laat maar, die moet nog heel veel geoefend worden.
Toch is het goed genoeg voor de eerste plaats. Bekers hebben me nooit zoveel gezegd, toch deze wel. Ik ben eniszins trots. Mijn kinderen ook. Ik weet dat ik hier twee jaar voor geoefend heb.
Deze winter gaan we maar eens de helies weer opknappen. Mijn Uni stars hebben me een 1e prijs opgeleverd. En het zijn niet eens zo heel erg goede machines. Toch blijf ik er mee vliegen. Ik heb erg veel spares liggen en dat heb je nodig als je wedstrijd vliegt. Ik heb mijn Uni Stars genummerd. De laatste wedstrijd heb ik met Uni Star 2 en Uni Star 3 gevlogen. Nummer 1 is vorige maand door mij geprakt. Die gaan we als eerste de grote beurt geven. Uni stars hebben uit de doos een pianodraad aandrijving voor de staart. Deze worden omgebouwd naar een pipe drive. Uni 3 heeft dat al. Wim heeft die ooit gemaakt en met een heading hold gyro is dat gewoon super. Een pianodraad aandrijving reageert door het opwinden van de pianodraad toch te langzaam waardoor je de gyro niet gevoelig genoeg kan zetten.
Uni Star 3 Is ook al op de werktafel geweest. Ik heb blijkbaar van de laatse werkzaamheden aan deze heli geen verslag in mijn werkboek geschreven. Ik heb blijkbaar toch aan de stuurstangen geschroefd en daarmee de pitch 4 graden negatiever gemaakt. Stom gewoonweg. Nou ja even terugzetten en van het weekend testen.
Bedankt voor jullie aandacht, Wim bedankt voor je enorme support de afgelopen 2 jaar, en iedereen die er was om te vliegen of te supporten eveneens heel erg bedankt. Ik vond het weer een mooi wedstrijd jaar en ik hoop dat jullie meegluren hoe het mij het komende jaar gaat. Dat komende jaar gaat nu dus in met de voorbereidingen. Helies in orde maken, nieuwe figuren kiezen, Misschien ook een freestyle ontwerpen en oefenen, oefenen oefenen..
Groet
Steven
Update juli 2015: Hier
https://onedrive.live.com/?id=8CC434CFF1533712!2922&cid=8CC434CFF1533712&group=0
de link naar de dagverslagen van de periode 2001 tot mei 2007. Deze periode valt dus voor dit "bouwverslag". Met name pagina 52 beschrijft bovengenoemde wedstrijd.
Laatst bewerkt: