Darbin (eigen ontwerp 60X30cm)

Zoals te zijn zijn de raampjes wel redelijk, maar nog niet goed.

Veel beter krijg je ze denk ik niet met zagen, Jarvin. Zo op de foto's te zien heb je ook hout gebruikt met een vrij grove nerf, dat maakt het er ook niet makkelijker op. Voorzichtig wat bijvijlen misschien?

Groet,

Ad Bakker

Veel beter krijg je ze denk ik niet met zagen, Jarvin. Zo op de foto's te zien heb je ook hout gebruikt met een vrij grove nerf, dat maakt het er ook niet makkelijker op. Voorzichtig wat bijvijlen misschien?

Groet,

Ad Bakker

heb hier het boek houtbewerking voor me bakes liggen. Maar ik ben nog niet ver en ik weet niet of er iets over nerven in staat. Wat is er met de nerf dan? Als ik bij een afvalstukje wat afbreek neem ik inderdaad wel hele slierten van de nerf mee!:rolleyes:

Nog niet vertelt trouwens... De rand sluit eindelijk na zo'n 4 a5 uur in totaal mooi af. hij zit er stevig en strak op, maar je kunt het er ook weer makelijk afhalen :)

als ik ergens een sterke benzine of electro motor vandaan kan halen ga ik beginnen met een schuurschijf zelfmaken!!!!

Laatst bewerkt:
Wat is er met de nerf dan?

Je zaagje zal de neiging hebben om de nerf te volgen. Dan moet je "bijsturen" om dat tegen te gaan, en zal je sneller een wat onregelmatigere zaagsnede krijgen. Het is daarom ook het best je onderdelen zo uit het hout te halen dat je met de nerf mee, en loodrecht erop moet zagen. Dat geldt in ieder geval voor figuurzagen.

Groet,

Ad Bakker

Haha ja,
ik heb pu parketlak gekocht. Ik dacht dat watergedragen betekent dat het tegen water kan. maar het betekent dat ik het kan aanlengen met water. kan ik dit voor de waterdichtheid erop verven? ik wil namelijk zeker weten dat het waterdicht is.

Parketlak zou wel waterbestendig moeten zijn. Je wilt niet dat een beetje water direct in je parket kan trekken.

Parketlak zou wel waterbestendig moeten zijn.

Ja hoor, watergedragen lakken kunnen ook heel goed waterbestendig zijn als ze eenmaal uitgehard zijn. Je moet er wel op letten dat eventuele kieren daarvoor goed opgevuld zijn met plamuur oid, en wel nagaan dat die plamuur ook waterbestendig is.

Groet,

Ad Bakker

Hoezo, moeten de gaten weer dicht? ;)
Maar even serieus, dat is denk ik de enige optie (zoetvijl gebruiken, niet die rasp die eronder ligt. Of anders een stukje schuurpapier op een latje plakken), tenzij je over een heel klein bovenfreesje beschikt natuurlijk.

Mooi Ad dan hoef ik niet terug!

wij hebben een bovenfrees ja! Kun je daar iets mee dan voor dit werk? het is alleen ongeveer hetzelfde formaat als een decupeerzaag. en ik gebruik die "rasp" de hele tijd al?? als ik op zoete vijl zoek zie ik ongeveer dezelfde vijlen.

en na meer dan 13 jaar heeft de lijm zich overgegeven. en dat uit het kleinste potje van bison:)

en hierbij de foto's en zoals ik al zei het is gatenkaas:
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Vijl - Wikipedia
Afhankelijk van de grofheid van de kap spreekt men van:

- zoetvijl, voorzien van een heel fijne kap
- halfzoete vijl, voorzien van een middelmatige kap
- basterdvijl, voorzien van een wat grovere kap
Als een vijl nog grover gekapt is, heet het een rasp.

De naam kap komt van de manier waarop de groeven in het blad gemaakt worden. In het nog niet geharde staal worden ze fabrieksmatig ingekapt. Daarna wordt de vijl in een hardingsoven gehard om de vijl sterk en slijtvast te maken.

Vijl:
800px-Surface_of_a_file.jpg

Rasp:
couverture.jpg

Vergeet die bovenfrees. Was meer bedoeld als grapje, tenzij je over professioneel spul beschikt (en er ook mee om kunt gaan)
Ga nu eerst maar eens wat minder grof gereedschap regelen. Met die rasp trek je dat dunne triplex helemaal aan flinters.

Ik heb minder grof gereedschap, maar dan kan ik net zo goed schuurpapier pakken dat heeft hetzelfde effect. Die "rasp" gebruikte ik meer voor schuren haalt niets uit en zagen teveel.

Tja, soms heb je nu eenmaal een beetje geduld nodig als je bezig bent met modelbouw. Je kunt ook een kettingzaag pakken. Voordeel: gaat lekker snel. Nadeel: het eindresultaat ziet er niet uit.

nee ik bedoelde eigenlijk meer dat je met schuurpapier naar mijn idee even ver komt dan met een gewone zoete vijl

ja maar ik vind schuurpapier dan veel fijner dan een vijl maarja ik kijk wel... ik zal het eens proberen

Ik ga denk ik zo wat rode acrylverf kopen om tot de waterlijn te verven. Daarbij ook nog wat blauwe/donkerblauwe verf voor de rest. En de dekken worden zwart.

Heeft er iemand een goed idee over het mengen? Het moet namelijk allemaal dezelfde kleur worden maar toch moet ik mengen:confused:

dus nu alleen nog nadenken hoe ik blauw en zwart op een goeie manier ga mengen...
full

full

Die uitschieters maken niet uit want daar verf ik zo weer overheen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft er iemand een goed idee over het mengen? Het moet namelijk allemaal dezelfde kleur worden maar toch moet ik mengen:confused:

Dat mag je even uitleggen. Je koopt toch een bepaalde kleur verf in een pot? Of heb je kleurloze verf waar je zelf de kleurstof nog moet toevoegen? :confused:

nee de kleur die ik wilde hadden ze niet, daarom dacht ik dat ik dan maar ging mengen... anders kom ik denk ik toch niet ver.

Back