Darbin (eigen ontwerp 60X30cm)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jarvin, 30 jan 2012.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Sinds ze dat kruisvormige middendeel door metaal hebben vervangen wringt de koppeling. Die van mij was zo uit de verpakking gewoon star, hij bleef gewoon kaarsrecht als je hem aan 1 kant vast pakte. Dat geeft me een partij wrijving. De koppeling moet losjes scharnieren op alle scharnierpuntjes. Alleen dan kan hij een uitlijningsverschil overbruggen zonder warm te lopen. Je kan ook de ronde gaatjes in het kunststof iets uitboren, maar dan heb je wel iets meer speling op de koppeling daarna. Maar dat is nog steeds beter dan warm lopen.
     
  2. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Aha, hij kan inderdaad rechtop staan. Vanmiddag meteen wat aan doen :)
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Die is het niet,
    mocht je willen dat die het was, dan had je veel minder uitlijn problemen!

    Boren is een foute bewerking!

    Wel eens van een sleutelvijltje gehoord?
     
  4. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    ik kan er niets anders van maken, alles zat er ook bij:
    [​IMG]
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    De Kardan 44 heeft tegenwoordig een metalen middelstukje, Harm, dus Jarvin kan best een Kardan 44 hebben. Robbe gebruikt op de website de oude foto. Oude Kardan 44 was direct gebruiksklaar, de nieuwe versie behoeft wat nabewerking...

    Boren was mijn laatste tip, het met een vijl verwijderen van de gietrandjes op het metalen stukje is het beste. Ik denk niet dat je veel verschil gaat merken tussen het gaatje opruimen met een klein boortje, of met een ronde vijl zo lang je niet met een microscoop de binnenrand van het gat gaat bekijken. ;)
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Kijken valt niet mee.
    De foto van Robbe laat een echte kardan zien met 2 kubussen.
    De foto van Jarvin's boot laat een koppeling zien met 1 kubus, daar heb je niets aan, omdat je uitlijning dan nog steeds moet kloppen.

    Dus zeg ik "mocht je willen dat je die had".

    Mijn opmerking over boren plaatste ik omdat Jarvin zeker geen borendoos heeft met boortjes die één tiende in maat verschillen.
    Een gat opruimen van (laten we zeggen) 1.5 naar 2 mm in die koppeling zal niet echt werken.
     
  7. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    gewoon net zoals Harm zegt , even met een vierkant sleutelvijltje de onafgewerkte gietrandjes er af vijlen , lijkt mij het beste;)

    Jan
     
  8. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Die andere kubus en dat middenstukje heb ik ook. Maar op het forum zie ik dat niemand die gebruikt dus had ik ze appart gehouden. als die er ook op moet, dan zal ik de motorsteun naar achter moeten zetten :(

    Ik zal eerst eens kijken hoe de koppeling uit het vijlen komt :)
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Even voor de goede orde, ondergetekende gaf de tip om de gietrand af te vijlen, de tip van Harm over de sleutelvijl ging over het ruimer maken van de gaatjes in het kunststof gedeelte. Jarvin zal dan waarschijnlijk geen per 1/10 mm verschillende boortjes hebben, maar als je een boortje van dezelfde maat neemt als het gat, en die draaiend een paar keer door het gat haalt, wordt het ook een fractie ruimer. En dat kan net genoeg zijn. Maar gietrandjes verwijderen als eerste, opruimen van de gaatjes is dan mogelijk al niet eens meer nodig. Bij mijn Kardan 44 was het bewerken van het middenblokje voldoende.
     
  10. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    owja, mijn excuses
    verkeerd gelezen

    Jan
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik wel


    De volledig stalen uitvoering


    Als je ruimte genoeg hebt om de komplete koppeling er tussen te zetten zou ik dat zeker doen.
     
  12. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Na het vijlen zag ik dat het niet zoveel opschoot. Toen heb ik van mijn oude koppeling (waar er nog 1 van over was) een test model gemaakt en dat deed het goed. Dus toen ben ik met de nieuwe koppelingen bezig gegaan. Uitgeboord kubus erin en perfect :). Waarschijnlijk hou ik het zo of iemand moet mij echt dringend aanraden om het middenstukje te gebruiken.

    het filmpje is aan het uploaden... nadat ik het filmpje gemaakt had dreeg ik zelfs water over de rand van het bad (zo'n 40cm hoog)
     
  13. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    nu kan ze het ruime sop in
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik hoop het ruime sop op, erin is meer voor duikboten. ;)


    Koppeling oogt netjes, dus varen met die hap. :D
     
  16. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    ja ik moet alleen nog kijken hoe warm hij is al ik hem een tijdje tegen de rand aan laat varen op volle kracht. Als dat goed is ga ik pas de plas weer op oja en nog even naar het gewicht kijken.
     
  17. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    zooooooo ik heb lang niet meer wat gedaan (behalve opruimen ;))

    Ik ben vergeten te zeggen dat ik al een tijd geleden uitgetest heb in de vijver. Het ging in het begin heeel goed, hij bewoog goed door het water en kon alles goed hebben :D. Helaas begon hij na een minuut een raar geluid te maken dus haalde ik hem naar de kant, ik controleerde de schroef maar die was goed en draaide goed. Dus maar weer verder...
    Opeens werd het geluid harder (en had ik geluk dat ik hem zowat naast de kant had liggen) en draaide de motor sneller dan de schroef. Het stalen stukje is losgeschoven van het platic :(. Ik weet nogsteeds niet hoe het komt maar gelukkig kan ik nog met de oude koppeling en de nieuwe 1 nieuwe maken.

    Groetjes,
    Jarvin
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik zou zeggen, koppeling eruit en of een starre verbinding ertussen, of een stuk siliconen brandstofslang als koppeling. En zorgen dat de motor stevig zit, ik vraag me nog steeds af of die eigenbouw steun niet teveel kan bewegen.
     
  19. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    Jij hebt nogal eens pech met kopelingen:D
     
  20. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Okee Indoorvlieger maar zal ik niet met de laatste koppeling die ik over heb nog proberen? Anders is het weggegooid geld of niet? Misschien ga ik op de achterkant van de motorsteun een plaatje lassen waar de motor precies inpast. dan kan die echt geen kant meer op.

    @Brecht: Tsja ik weet ook niet hoe ik het voor elkaar krijg, wist ik het maar ;)
     

Deel Deze Pagina