Darbin (eigen ontwerp 60X30cm)

Het lijkt inderdaad alsof er een aantal posts zijn verdwenen, maar normaal wordt daar toch altijd melding van gemaakt?

Is de discussie van gisteravond verdwenen? Raar....

Alles wat je niet aanstaat kan je dan zelf wissen.
Makkelijk toch.
Ik heb zelf nooit aanleiding gegeven tot onzinpraat in mijn verslagen, maar ik zou in zo'n geval het fatsoen hebben om te melden dat er even geveegd was.

Dan zal Jarvin zelf wel de bezem hebben gehanteerd.

Niet zo netjes Jarvin.

Je stelt (veel) vragen. Forumleden nemen de moeite die te naar beste weten te beantwoorden. Vervolgens ga je delen van de discussie zonder enige melding verwijderen.

Daarmee geef je aan niet veel waarde te hechten aan de moeite die de forumleden zich hebben getroost om jou te helpen bij de bouw van je boot.

Daarom kan ik je nu feliciteren. Je hebt jezelf een oneervolle plaats op mijn negeerlijst verworven. Berichten van jou zal ik dus nooit meer zien.

Ook van 13 jarigen mag je enige omgangsvormen verwachten...

Hoho ik vind dit ook niet zo netjes van jullie. Het klopt ik was vergeten aan te kondigen dat ik wat ging verwijderen. Maar alles waar mensen moeite voor hebben gedaan om vragen te beantwoorden heb ik gehouden. Ik heb alleen de 'onzin' praat weggelaten over vrijetijd. Het is immers een bouwverslag. Ik zal het de volgende keer eerst even aankondigen sorry.

Ok, ik denk dat het dan nu weer tijd is om dit draadje te laten zijn wat het is, een (poging tot) een bouwverslag, en geen discussietopic waar allerlei randvoorwaarden worden besproken, en soms op een wat minder vriendelijke manier. Ik denk dat Jarvin nu iets voorzichtiger zal zijn met zijn uitspraken, laten wij dan niet meteen erop duiken als iets ons niet zint. ;)

Enig idee wanneer je de spullen gaat bestellen?

En misschien een idee, nu je toch het topic een andere naam hebt gegeven, om er de woorden "eigen ontwerp duwboot" aan toe te voegen, dan is het nog wat duidelijker.

Oja bedankt,
ik weet nu alles wat ik ga bestellen op conrad. ik moet alleen nog kijken hoe het zit om de ontvanger op de regelaar aan te sluiten.

Aansluiten is eenvoudig. De regelaar heeft aan de ene kant een aansluiting voor de accu, een paar draden die naar de motor gaan, en een stekker voor in de ontvanger. Valt weinig aan mis te doen. De meeste regelaars tegenwoordig hebben BEC, wat staat voor (receiver) Battery Elimination Circuit, dat wil zeggen dat de ontvanger zijn spanning krijgt via de kabels tussen regelaar en ontvanger. "Vroeger" was dat niet zo gebruikelijk, en moest je een aparte accu voor de ontvanger hebben, wat meer kost, en zwaarder is. Je kan nog steeds een aparte ontvangeraccu gebruiken, daarom hebben veel ontvangers nog steeds "bat" bij 1 van de aansluitingen staan.

Meer info vind je hier:

R/C Calculations

Staat weliswaar een brushless regelaar en motor in dit schema, maar die kun je zonder meer in gedachten vervangen voor een borstelmotor en regelaar. Loont de moeite om deze site (en er zullen er vast wel meer zijn als je zoekt op "rc aansluiten" of "rc wiring diagram" of zoiets) ook verder eens door te spitten.

oke bedankt!
Ik heb geen servo nodig maar voor de mensen die het wel nodig hebben waar sluit je die op aan? of tap je dat van de ontvanger?

En ik wil er 2 motoren inzetten. En dat staat wel bij je schema alleen kan je die motoren niet appart bedienen. Dus de 1 achteruit en de ander vooruit zodat je mooi kunt sturen. Eerder in mijn draadje is verteld dat ik dan 2 regelaars nodig had. maar hoe sluit ik 2 regelaars op 1 ontvanger aan (er werd ook gezegd dat het op 1 ontvanger kon).
Ik kan het helaas niet vinden dus als iemand me kan helpen!

Heb je wel eens een plaatje van een ontvanger bekeken? Daar vind je een aantal plekken voor een stekkertje, met bij elke plek de nummer van het kanaal. Bij een opstelling met 1 motor en roerservo, sluit je de stekker van de servo aan op het ene kanaal (servo krijgt zijn stroom dan ook van de ontvanger) en de regelaar op een ander kanaal (die krijgt zijn stroom van de accu, en geeft die, met een tot ongeveer 5.5V gereduceerde spanning door aan de ontvanger). De regelaar sluit je aan op de accu (wel erop letten dat je de ingangsdraden neemt, en niet de uitgangsdraden, maar dat zal zeker in de handleiding van de regelaar staan) en de uitgangsdraden op de motor.

Als je met 2 regelaars gaat werken ipv een roer, dan sluit je ipv de servo, de andere regelaar aan op de ontvanger, op het kanaal waar eerst de servo zat bijvoorbeeld. Wel even opletten dat je bij 1 regelaar de positive draad (meestal de rode) uit het stekkertje dat in de ontvanger gaat, haalt, anders proberen beide regelaars de ontvanger van spanning te voorzien, en dat kan problemen geven.

aaaah dus zo zit dat! alleen als je het rode draadje uit het stekkertje haalt. is er toch geen volledige stroomkring meer?

aaaah dus zo zit dat! alleen als je het rode draadje uit het stekkertje haalt. is er toch geen volledige stroomkring meer?

Een servo, regelaar etc, alle besturingsonderdelen die je op de ontvanger aansluit, hebben 3 (!) draden. Plus, min en de signaaldraad, die "vertelt" wat het aangesloten onderdeel moet doen. Een servo krijgt zijn stroom van de ontvanger, en heeft dus alle 3 draden nodig. Een regelaar met BEC systeem krijgt zijn stroom al van de vaaraccu, en levert juist stroom aan de ontvanger, ipv die van de ontvanger te gebruiken. Heb je 2 regelaars met BEC, dan heb je een dubbele stroomlevering, en dat is overbodig, en kan in theorie zelfs problemen geven. Dus dan haal je bij 1 regelaar het rode draadje uit de stekker die in de ontvanger steekt.

Dus je schakelt de stroom eigenlijk uit. alleen het verteldraad verteld nog.

Van 1 regelaar schakel je de stroom naar de ontvanger uit, omdat de ontvanger al stroom krijgt via de andere regelaar. En uiteraard moet de signaaldraad wel aangesloten blijven op de ontvanger, anders krijgt die regelaar geen commando's door van de ontvanger.

Back