David Vaughan P-51B Mustang

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 6 jun 2007.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Nee, da's een tekening van het origineel! :hammer:

    Amazon.com: North American P-51 Mustang B/C/D/K Models (Top Drawings, 1): Mariusz Lukasik: Books

    Wat ook vervelend is: Vaughan schrijft in z'n article dat hij de tekening die ik heb pas getekend heeft nadat 'ie z'n model gebouwd had . . .

    Hij heeft dus ook bepaalde bronnen gebruikt, is gaan scratch-builden, en heeft toen de tekening gemaakt . . .


    jan.
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Aha dan zegt zo`n tekening al helemaal niets want 1:1 en schaal is niet te vergelijken :teacher: (profielen, reynolds, toch net even iets anders, etc.).

    Dan zou hij dus ook de maten die hij heeft opgeschreven nagemeten kunnen hebben op het model ipv vanaf de nu dus wat twijfelachtige tekening.
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Heb op een Engels forum een oproep geplaatst en verd***, er heeft iemand gereageerd die David Vaughan kent.

    Is een clubmaat van hem, Vaughan vliegt nog regelmatig! :p

    Die iemand wil hem de casus wel voorleggen. :)

    (Waarschijnlijk zegt 'ie alleen maar: "Build as per the plan." ;) )

    Ben benieuwd . . .


    jan.
     
  5. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    ik heb een windmolen bladenbouwer gesproken die me dit vertelde
    ze waren er toen net mee begonnen
    is een nederlands bedrijf
    maar ook in andere landen doen ze dat nu
    en das vervelend voor ons
    maar b m i is nu een eigen plantage aan het opzetten
    maarja dat duurt nog wel eve
    ik zit met het zelfde probleem
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Waar heeft vaughan z'n profiel weggeplukt?

    Het is in ieder geval niet hetzelfde als wat in Profili zit; dat heb ik geprint en op sheets gekopieerd . . . :nooo:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het profiel van Vaughan is aan de bovenkant over de hele lengte een stuk dikker; aan de onderkant is zijn profiel eerst dunner, en dan weer dikker . . .

    Wat nu? :confused:

    Ik kan natuurlijk in Profili de profielen aanpassen naar wat Vaughan gebruikt. :p


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  7. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Je bedoelt dat de naam van het profiel op de tekening staat dat het er in profili heel anders uitziet?

    Een mogelijke oplossing is:
    tekening scannen,
    vectoriseren met wintopo oid,
    Als dxf in profili laden.

    Als David heeft met een dik potlood getekend heeft gaat dat natuurlijk niet goed...

    Je zou ook nog kunnen speuren naar de profielcoordinaten met google, profili klopt niet altijd...
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
  9. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Jan, hoe oud is die tekening eigenlijk?
    Zijn die constructietechieken nog wel een beetje bij de tijd?
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Ja hoor, 70", .61 HP en de Nationals winnen: dan heb je iets goed gedaan. :p

    Dat was in ik meen 1978 . . .


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2009
  11. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Als je wil kan ik kijken wat mijn bevindingen waren.
    Ik heb de tekeningen van Vaughan ook, en van Platt, en Doss Steed en ziroli en taylor (vergeet ik er nog 1?)

    Ik moet even in mijn geheugen graven. Ik heb lang gezocht naar de instelhoeken en profielen van de p51c. Heb ze ook gevonden.. en hele discussies gehad met aerodynamicus over wat wel en niet te doen met een 1:4.5
    Steed gebruikt zowiezo de full scale airfoil. Die is tricky maar als je boven schaal 1:5 blijf zeggen ze dat het te doen is. Die van Steed vloog mooi namelijk en die is geloof ik ongeveer net zo groot al mijn ontwerp.
    Ziroli speelt het op save. Met zijn profiel zit je altijd goed.
    Als ik even snel de tekening bekijk heeft vaughan bij de wortel en knik ongeveer het full scale profiel. Maar de tip wijkt iets af.
    Ik zal even mijn backup terug zoeken van mijn tekening en mijn profili data.
    Ik heb zelf profili er niet meer opstaan.. maar heb wel alle profielen geloof ik van tekening omgezet naar profili om door te rekenen.
    Uiteindelijk heb ik met veel overleg een combinatie profiel samegesteld wat eruit ziet als het origineel, maar beter zou moeten presteren op een schaalmodel.

    Laat maar weten waar ik naar graven moet.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Peter, bedankt, maar doe geen moeite.

    Een Engelsman heeft het draadje op RCMF geprint en voorgelegd aan Vaughan ('I don't have a computer').

    Die print viel gisteren met al het commentaar van Vaughan (in potlood erbij gekrabbeld, wordt veel geld waard! ;)) in de brievenbus! :p

    Conclusie na een quick scan:
    - bouw hem zoals het plan aangeeft, dat vloog voortreffelijk (zie ook de opmerkingen van Avonds);
    - het profiel heeft hij op de gok getekend :)shock:), maar dat pakte dus erg goed uit. :p

    En dat dus voor een model van 70" . . .


    jan.
     
  13. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    dat idee had ik al ja.. schokkend dat hij dat op de gok heeft getekent.
    Zo belangrijk is het niet om het echte profiel te gebruiken als het maar goed vliegt toch.
    Ik snap wel waarom hij in ieder geval het tip profiel anders heeft gedaan ;) maar ik zal geen moeite doen.
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik snap een ding niet, waarom twijfelen jullie over een profiel. De tekening is jaren geleden gemaakt door iemand die als ik het goed heb zich al bewezen heeft op het vlak van het ontwerpen en ontwikkelen van RC-Schaalvliegtuigen. Deze tekening is denk ik ook al vele malen nagebouwd en tot tevredenheid van de vele modelvliegers waarschijnlijk ook nog eens goed genoeg vliegend.
    Als je deze wil bouwen doe dat dan volgens tekening en ga niet alles aan de kaak stellen. Wil je dat toch, dan ontwerp gewoon een nieuw model van de P-51 en kijk dan hoe die vliegt.
     
  15. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    hoezo jullie? IK twijfel niet over zijn profiel hoor. Als ik die van vaughan zou bouwen zou ik dat gewoon aan de hand van zijn tekening doen.
    Jan twijfelt erover en begint over profielen. Nou had ik TOEVALLIG een tijd terug zelf een B/C ontworpen en daar wel zelf profielen voor uitgezocht.
    Dus bood hem alleen aan als hij dan toch andere profielen wil kiezen inzicht te geven over mijn bevindingen toen..
    Maar dat was niet nodig.
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Oh jee . . . :(

    Klopt (hoewel, destijds al?).

    Maar die nu over zichzelf zegt: I'm an amateur!

    (Zegt hij als commentaar op een vraag van mij in dat Engelse draadje, bv. als het gaat om het meten van een instelhoek! ;) )


    Waarop baseer je dat? :confused:

    Ik heb alleen de verklaringen van Vaughan (vòòr hij het model / plan getekend heeft!) en van Avonds (die het model van dezelfde tekening gebouwd heeft als degene die ik heb. Kijk, dat geeft de burger moed! :p)


    Theo, close reading!!!

    Als je een aantal posts goed leest, zie je waar mijn ongerustheid vandaan kwam:
    - hij (Vaughan) heeft de tekening pas getekend, nadat hij het model (op basis van wat???) gebouwd had;
    - op de tekening staan een paar rare dingen (zie hierboven ergens).

    Wat mij betreft is alle kou nu uit de lucht:
    - bouwen zoals op de tekening:
    - met die instelhoeken etc.;
    - met dat profiel.

    Maar eerst moet ik nog iets anders afronden . . .

    ;)


    Peter!

    Ik ben best geinteresseerd in je bevindingen mbt. diverse P-51's. :p

    Maar zover ik het nu overzie, zeg ik: ik gebruik wat er op de tekening staat.

    Proven technology.


    jan.
     
  17. vtr

    vtr

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Nijverdal
    Al enige tijd volg ik links en rechts wat bouwdraadjes over dit type toestel. Wanneer mijn hobby/bouwhok klaar is wil ik wellicht een poging doen of zelf ook eens zo'n prachtig toestel te bouwen. Wat ik mij echter afvraag, zijn er bouwers die de vleugel deelbaar gemaakt hebben i.v.m. vervoer. Of is dit een wens die niet haalbaar is? Ik zat aan een span te denken van ongeveer een meter of 2.
     
  18. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    allereerst: ik heb nooit een mustang gebouwd. echter wordt er niet gereageerd, dus doe ik het in de hoop verdere reacties uit te lokken.

    de vleugel van een P51 is qua vorm best geschikt om hem deelbaar te maken, er zit bijvoorbeeld geen lastige corsairknik in.

    het is de kunst het zo onzichtbaar mogelijk weg te werken. verder wat handige luchtkoppelingetjes voor de retracts en je bent een heel eind.


    trouwens: wil je ook de B-versie maken?
     
  19. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Het deelbaar maken van een P-51 vleugel is niet moeilijker dan een andere vleugel.
    idd wel effe nadenken over de koppelingen (als ik de vleugel van mijn mustang over de Alu buis heb gestoken moet ik 1 stekker in elkaar steken (flap + rol servo) en 4 Witte Robart lucht koppelingen (2 van het landingsgestel en 2 voor de binnenste wieldeuren)
    Als ik de vleugel aan de romp ga vast maken moet ik 1 lucht koppeling en 1 computerstekker in elkaar steken)
    Ik geloof dat de Alu buis ongeveer 1 mtr is voor een spanwijdte van 2,6mtr
     
  20. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    klopt hij kan best deelbaar.
    Buis op locatie van de main spar doen.. probleem bij de p51 is dat die mainspar direct de achterwand is van de wielkast.
    Als je daar dan de vleugelbuis doet KAN hij in de weg zitten voor je wiel als je een schaallandingsgestel inbouw.
     

Deel Deze Pagina