Ben nieuw op het forum maar vond deze discussie uiterst interessant. Kan iemand mij vertellen in hoeverre het verbeterd lijnenplan getekend door Emke en verkrijgbaar bij NVM combineerbaar is met de plannen van Dick. Kan dit of rijdt men onherroepelijk in de sloot want men is dan mogelijks aan het bouwen volgens twee verschillende plannensets. Kunnen die plannen , (die 18 andere van Emke) nog bekomen worden en tegen welke vergoeding ? Op de Batavia werf in ieder geval niet. Ik volg de bouwverslagen gevolgd van Hoosterw die bouwt volgens Blom en van Drazen (op andere site) die de plannen van Emke blijkbaar heeft kunnen bemachtigen.Het is moeilijk te boordelen in hoeverre die lijnen van elkaar afwijken zeker daar de tekeningen van Emke loodrecht op de kiel en die van Blomme op de waterlijn worden getekend. Ik heb het verbeterd lijnenplan van Emke in freeship proberen in te brengen om zo een driedimensioneel beeld te hebben van het schip. Dit is min of meer gelukt alhoewel er op sommige spanten,(140,150 155) dus bij de boeg, de lijnen een tweetal mm (op schaal 1/50) afwijken Heeft er iemand dit mss gedaan met het lijnenplan vann Dick en van Blom? Ben benieuwd of ze wel veel uit elkaar lopen. Mogelijks wel want als ik de waterlijnen bekijk van blom dan lopen die vrij rechtlijnig in het midden van het schip wat logisch is daar et eerste en tweede middenspant nt van elkaar afwijken. Dit is wel het geval, (men ziet duidelijke rondingen in de "waterlijnen"(die geen waterlijnen zijn ,want ze staan loodrecht op de kiel wat dus een vertekend beeld geeft)