De 7 provinciën, Blom, Dick en meer

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door PuchForLife, 30 nov 2013.

  1. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    is de kiel dan 1,5 voet hoog ?
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Als ik het goed opmeet is dat 1,7 voet. De 3,4 voet is het hoogteverschil tussen achterste en voorste punt van d kiel, de onderbocht van 8,5 duim is de maximum afwijking ("doorzakking") van de kiel t.o.v. een rechte lijn die voorste en achterste punten van de kiel verbindt.

    Groet,

    Ad
     
  3. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    dacht het, dan tekent emke de kiellegging naar de vlakbouw.
    wat niet te verwonderen is omdat hij veel met ab samenwerkt.

    zat er niet veel naast dan door enkel door het doorzakken van de kiel te weten ;)

    was een testje voor me zelf natuurlijk
     
  4. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Dat meen ik me van je doiramas te herinneren dat voor de doorzakking een halve kielhoogte werd aangehouden.
     
  5. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    ja inderdaad en achteraan werd het 4 duim hoger gestapelt dan voor aan
     
  6. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Ik heb nog door de tekst van blom gezocht maar hij zegt niks over vierkante of paralelle poorten. Op een tekening schrijft hij dat de zijkant van de poorten wordt gevormd door de stad van de spanten ter plaatse.

    Ofwel de tegestrijdigheid blijft. Ik denk dat ad het bij het juiste eind had en dat we de exacte methode nooit zullen weten.
     
  7. ASIMOV

    ASIMOV Guest

    Dat kan m.i. pas met een toonbaar kwalifikatie model zoals in de start van mijn bouwverslag 7P 1665 1/77 aangekondigd..
    Ik wacht dus op het lasersnijplan van Ad dat door deze nieuwe inzichten helaas wordt uitgesteld..
     
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Niet al te veel hoor. Maar het heeft weinig zin om spanten en kielbalk sec uit te laseren als je verder nog geen plan hebt over allerlei andere zaken. Daar ben ik nu over aan het piekeren, spanten op zich zijn al vrijwel aan het nieuwe plan aangepast.
    Maar zaken als spiegelbevestiging, manier van aanbrengen insteekkanonnen e.d. vraagt voor een "bouwkit" ontwerp een andere aanpak dan bij "normale" scratch bouw.

    Groet,

    Ad
     
  9. ASIMOV

    ASIMOV Guest

    Ik was geschrokken van de diepgaande theoretische discussie die volgde op mijn "openbaring" van 7P cahier 1 en de mogelijk vertragingen hierdoor...
    vr.gr.
    Jan
     
  10. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Kan iemand mij helpen aan een PDF of WORD versie van het manuscript van Blom?

    Als ik deze thread lees schijnt het er te zijn. In de huidige vorm op internet lezen is een crime.

    Grt Hans
     
  11. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Ik heb de PDF van Blom en van Dik.
    Kan beide sturen, maar alleen via WeTransfer.
    Dan heb ik je email adres nodig, via PB
     
  12. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Een paar weken geleden kreeg ik van Hans hierboven een bericht over de tekeningen van Blom en dan vooral over de verhoudingen. Thuis alles nog eens nagemeten en ik vind geen vreemde problemen met de schaal of de vehouding op mijn tekeningen. Wel kan er verwaring ontstaan waneer je de tekeningen io A0 af probeerd te drukken. De tekeningen zijn namelijk op een bijzonder formaat. net iets groter dan A0 en meteen andere lengte breete verhouding. Zij kunne een ontgrendelde pdf dan wel printen.
     
  13. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ter verduidelijking van de discussie even mijn ervaringen.

    De originele tekeningen van Blom zijn blijkbaar ingescand en als PDF opgeslagen. Waarschijnlijk is dit gedaan door het IT bedrijf dat op de website van Blom genoemd wordt.

    Bij de PDF's is de schaal die ik vond niet altijd hetzelfde en/of niet correct. Blom tekende volgens zijn zeggen, tenzij anders aangegeven, op 1:50 en de originele tekeningen zijn aannemelijk op A0+ of A0++ papier getekend.

    Nu, de grootste ingescande PDF's zijn 1.429,8 x 930 mm. Wat niet met A0+ noch met A0++ correspondeerd.
    Ik heb ze eerst 1op1 laten plotten en toen was de schaal niet correct. [​IMG]

    Na nog twee trials met verschillende scaling voor het plotten, heb ik de juiste factor gevonden waarop de meeste grote wel klopten. maar zelfs toen bleven er wat kleinere tekeningen, die bv op 1:25 getekend waren ook nog met een foute schaal.

    [​IMG]

    Ik vermoed dat dit er misschien zelfs bewust is ingebracht om kopieeren en gebruik van de tekeningen moeilijker te maken.

    Vandaar mijn vraag aan Bob hoe hij wel in 1x aan juiste schaaltekeningen kwam?

    Nogmaals dit zijn mijn ervaringen.

    Hans.
     
  14. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik heb even naar 24-00-02 gekeken en die heeft een afdrukmaat van 1473,2x929,9mm. Qua formaat maakt het niet veel uit. Tegenwoordig hebben de grote printers een papierrol van een aantal standaard maten. Zelf gebruiken we 594, 841 en 940 rollen. Hoogtemaat is dan bepalend. De lengte in principe onbeperkt. Ik heb mijn afdruk even gecontroleerd en daar zit een afwijking in. Als ik het terugreken kom ik op een schaal van 1:49,6 i.p.v. 1:50. Om 1:50 te krijgen zou het afdruk percentage dan op 100,8% gezet moeten worden. Dat is dan voor de betreffende tekening. Met een beetje geluk hebben ze allemaal dezelfde afwijking. Maar daar kom je maar op 1 manier achter. Zelf zou ik de afwijking voor lief nemen. Over de lengte van het model scheelt het 7mm. En een kanon 1:50 gaat niet opvallen op een 1:49.6 schip.
    Als je het precies 1:50 wil zetten dan zal de de pdf in een tekenprogramma geladen moeten worden zoals autocad of sketchup (er zijn vast nog meer opties) Dan kan je met de schaalbalk de tekening precies op het goede formaat afstemmen en afdrukken. Het zijn wel vrij zware tekeningen om dat te doen.
    Er gaan dan ook andere dingen opvallen. De spiegelsymmetrie over de assen wijkt wat af. En de lijnplannen sluiten niet overal op elkaar aan. Niets ten nadele van Otte Blom. Handtekenwerk is lastiger strak te krijgen dan digitaal tekenwerk.
    Ik denk ook niet dat het bewust is gedaan. Instellingen van scanners en plotters moeten naadloos op elkaar afgestemd zijn wil je een perfecte reproductie krijgen.
    Het belangrijkste lijkt me dat de tekeningen onderling op elkaar afgestemd zijn. Dan heb je in ieder geval geen conflicten in maatvoering.
     
  15. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Erik, Frappant dat jij bij 24-00-02 een andere afdrukmaat vind dan ik? Ik heb zelf die tekening ook als referentie genomen en zoals jij zegt als ze onderling maar kloppen dan kom je een heel eind. Maar dat is juist niet het geval als je ze allemaal op dezelfde schaal plot. Vandaar mijn vermoeden van opzet.

    50-00-01 bv. ook een heel belangrijke qua maatvoering. PDF afdrukmaat bij mij 1.496x920 edoch dan is de schaal ook niet correct. wat heb jij daar als afdrukmaat?

    grt Hans
     
  16. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    50-00-01 zie ik er niet bij staan. 55-00-01 is bij mij 1473,5x930
     
  17. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Sorry, typo. was idd 55-00-01.

    Frappant. Ook een andere maat. Waar open jij die in en hoe lees je dan de maat af?

    Ik begin te vermoeden dat ik iets anders/fout doe.
     
  18. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik gebruik adobe reader XI. Daar kan je bij de geopende tekening via "bestand" naar "eigenschappen" gaan. Maar ik heb deze keer een fout gemaakt zag ik. Ik had 2 tekeningen openstaan en de verkeerde maten overgenomen. Net nog eens gekeken en het is 1496x920mm. Dus zo te zien hebben we hier dezelfde maten.
     
  19. SanderH

    SanderH

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    1
    Ik ben op zoek naar de stukken van Otte Blom en Dik van De 7 Provincien in .pdf
    Deze is op de website zeer slecht (niet fijn) te lezen.
    Mogelijk dat iemand mij hier aan zou kunnen helpen?
    Met vriendelijke groet, Sander
     
  20. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    PM maar even je email naar mij dan stuur ik ze op.

    grt Hans
     

Deel Deze Pagina