De 7 provinciën, Blom, Dick en meer

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door PuchForLife, 30 nov 2013.

  1. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    In het laatste nummer van het Batavia Journaal staat dat ze uitbreiding zoeken van het team modelbouwers die aan de 7 Provinciën in 1:10 werken. Aanmelden kan via info@ bataviawerf.nl
     
    Bert Mogelin vindt dit leuk.
  2. episcopius

    episcopius

    Lid geworden:
    13 apr 2019
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Mechelen
    Ben nieuw op het forum maar vond deze discussie uiterst interessant. Kan iemand mij vertellen in hoeverre het verbeterd lijnenplan getekend door Emke en verkrijgbaar bij NVM combineerbaar is met de plannen van Dick. Kan dit of rijdt men onherroepelijk in de sloot want men is dan mogelijks aan het bouwen volgens twee verschillende plannensets. Kunnen die plannen , (die 18 andere van Emke) nog bekomen worden en tegen welke vergoeding ? Op de Batavia werf in ieder geval niet. Ik volg de bouwverslagen gevolgd van Hoosterw die bouwt volgens Blom en van Drazen (op andere site) die de plannen van Emke blijkbaar heeft kunnen bemachtigen.Het is moeilijk te boordelen in hoeverre die lijnen van elkaar afwijken zeker daar de tekeningen van Emke loodrecht op de kiel en die van Blomme op de waterlijn worden getekend. Ik heb het verbeterd lijnenplan van Emke in freeship proberen in te brengen om zo een driedimensioneel beeld te hebben van het schip. Dit is min of meer gelukt alhoewel er op sommige spanten,(140,150 155) dus bij de boeg, de lijnen een tweetal mm (op schaal 1/50) afwijken Heeft er iemand dit mss gedaan met het lijnenplan vann Dick en van Blom? Ben benieuwd of ze wel veel uit elkaar lopen. Mogelijks wel want als ik de waterlijnen bekijk van blom dan lopen die vrij rechtlijnig in het midden van het schip wat logisch is daar et eerste en tweede middenspant nt van elkaar afwijken. Dit is wel het geval, (men ziet duidelijke rondingen in de "waterlijnen"(die geen waterlijnen zijn ,want ze staan loodrecht op de kiel wat dus een vertekend beeld geeft)
     
  3. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    hmm 2 mm op schaal 1/50 dat is 10 cm
    als een spanten plan niet meer schild zou ik me daar geen zorgen om maken
    op de batavia werf volgen ze volgens mij de tekeningen van dick
    als je dan zoals vanmorgen een foto van de overloop op facebook zetten heb ik toch mijn bedenkingen ( hoe kan je dat nu niet gezien hebben dat je overloop veel te hoog zit?
    er werken daar weet ik niet hoeveel mensen aan dat schip en dan moet je deze foto zien de wielen zijn gewoon recht gemaakt onder aan en de loop licht boven op het paart om toch maar door het kanonsgat te kunnen
    57154511_2421062178141238_6915441201088823296_o.jpg

    een plan is een richt lijn om een schip te maken maar als je zelf niet nadenkt zit je gardeert in de problemen
    57113159_2421061924807930_8845022565249318912_o.jpg
     
  4. episcopius

    episcopius

    Lid geworden:
    13 apr 2019
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Mechelen
    Ja jammer van dat kanon, vraag is wat is er verkeer dhe, de afmetingen van de dekken en de hoogte van de poorten, laten we hopen het kanon. Ik heb vanmorgen nog een fabrikant uit china op mail gehad die een kanon wou doneren aan de werf. Zijn kanon was 15 cm vertelde hij mij en een zekere Ted, had dringend behoefte aan een kanon van 30 cm(volges mij is dat op schaal 1/10 ongeveer) . Dus ik maak me sterk dat het kanon wat groot is uitgevoerd. Jammer , maar die foto was beter niet gepost geweest. Ik heb de planne van Emke, tenminste een dwarsdoorsnede daar zien liggen en gebruikt worden dus niet volgens Dik. Ook uitdrukkelijk naar gevraagd trouwens.
     
  5. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    op de foto van de 7 pr zie je dat de geschutsgaten veel te laag staan of de vloer zit te hoog wat jammer is natuurlijk, maar dit kan je niet meer veranderen anders komt het langs de buitenkant niet meer uit met de berghouten dus zullen ze al de paarden moeten aanpassen zodat het kanon goed komt te staan.

    kanonnen van 30 cm(34cm) zijn op deze schaal normaal 24 ponders dus deze staan op de overloop. ze zullen zelf wel weten wat er niet juist is denk ik
     
  6. episcopius

    episcopius

    Lid geworden:
    13 apr 2019
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Mechelen
    Besten
    Is er iemand aanwezig die de plannen van de zeven provinciën op pdf heeft (Otte Blom, Dick, Emke), alsook het boek van Otte Blom. Ik zou het graag afdrukken want het lezen op het computerscherm is vrij lastig.
     
  7. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik zit een beetje met de hoek van de eerste mars op de grote mast.

    Als ik naar het kolderstok model kijk dan helt de mars best wel ten opzichte van het horizontale vlak, terwijl als ik naar Blom kijk is de hoek ten opzichte van de mast zodat deze nagenoeg opgeheven wordt door de helling van de mast. De mars staat dan bijna evenwijdig aan de waterlijn.

    Zowel het HZ model als zu Monfeld doen een beetje hetzelfde. Monfeld staat de mars loodrecht op de mast getekend, hij geeft verder niets hierover aan.

    Heeft er iemand een idee/wetenschap over?

    grt hans
     
  8. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    een schip zakt achter al dieper dan vooraan in het water en de mast staat ook nog een beetje naar achter dus je mars zal altijd naar voor hangen als je het schip horizontaal op tafel zet.
    je kan het schip zo zetten dat je het zet zoals het in het water zou liggen en dan de mars horizontaal aan de waterlijn houden.

    als je de mars loodrecht op de mast zet dan helt hij als het schip in het water licht iets van een 7° naar achter en dat lijkt mij al sins veel te veel
     
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
  10. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dank u heren.

    Ik heb gekozen om de mars maar ongeveer gelijk aan de waterlijn te zetten. Maar het is goed om te weten dat het ezelshoofd dus iets naar achteren helt.
     
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Je moet er rekening mee houden dat de dingen voor de praktijk gemaakt werden. Het ezelshoofd diende om de steng vast te houden, maar ook om deze te geleiden als de steng neergelaten of omhoog getrokken werd. Als het ezelshoofd dan onder een hoek met de mast zou staan dan zit het gat voor de steng wat verdraaid, en kon je de steng er dus niet doorheen trekken. Ergo: het ezelshoofd stond haaks op de mast, en dus iets achterover ten opzichte van de waterlijn.

    Dan over de mars: of Witsen, of van Yk schrijft ergens dat marsen, rusten etc. zodanig geplaatst worden dat er geen water op kan blijven staan. Het was grotendeels onbehandeld hout, en rotten wilde men zo lang mogelijk uitstellen. Ik ben geneigd deze praktijkregel te volgen en heb daarom de marsen onder een geringe hoek naar voren geplaatst.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  12. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dank je Hans, eigenlijk weer heel logisch als je het zo leest... :)

    Ik ben toch voor de opstelling van de mars gelijk aan de waterlijn gegaan, dat vind ik er wel "cool" uitzien... ;)
     
  13. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    67632661_2491491654431623_8552689417293135872_n.jpg 67777925_2491491504431638_8935007284061274112_n.jpg
    weer 2 mooie foto's van de bataviawerf van de 7 prov. op facebook
    dat ze niet de moeite doen om het terug in orde te maken baart me zorgen want dit zie je toch van ver aankomen
     
  14. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Het zal een kwestie van keuzes zijn denk ik... Er moet ergens principieel iets fout zijn gegaan... Maar dat herstellen zal een klus apart zijn die niet 1, 2 ,3 te doen is.. Als hij al te doen is zonder rigoureus opnieuw te beginnen.

    Misschien dat het aan de buitenkant wel goed uitkomt.... met de berghouten etc. Tja dan heb je toch een probleem bij het buiten aanzicht als je dat gaat veranderen om het binnen goed te krijgen.
     
  15. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Omdat het in de gelagkamer over de 7P in Lelystad ging en er toch veel Batavia's en 7P in de bouw zijn, misschien dit topic maar eens af stoffen?
     
  16. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Jaa!!!
     
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi topic. Kon het niet.
     
  18. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Zo kom je nog eens wat tegen.
    Een afbeelding uit een catalogus van de E.N.T.O.S. Eerste Nederlandsche Tentoonstelling op Scheepvaartgebied 1913 te Amsterdam.

    Het Hohenzollern model, destijds in handen van de (toen nog) duitse keizer. De handgeschreven tekst is niet van mij ;)

    f757t2780p98856n2_RVwXYKmQ- wss 7P.jpg

    en nog ouder, uit 1878 (gezegd) stammende foto van het zelfde model hangend in een kamer van het slot in Berlijn.
    Hier nog voorzien van vlaggen terwijl winter zowel als de tentoonstelling het model zonder vlaggen laten zien.
    Op de tentoonstelling was de vlaggenmast er ook niet terwijl die er bij winter weer wel is.
    Er zijn stemmen die opgaan dat het de vlag van de verenigte zeven provincien is.

    FlaggenHZ hangend.jpg

    (Disclaimer: als er hier iets staat wat niet klopt, dan lieg ik in commissie, ik waag me niet hieraan een eigen mening te ontlenen)
     
    pietsan en Herby63 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina