De 7 provinciën, Blom, Dick en meer

Was het niet de bedoeling van Asimov om de kit aan de werf aan te bieden of zo? In dat geval zijn ze misschien wat welwillender om er aan mee te werken.

Nog bedankt voor het opsturen!!!!!

Als ik zie wat het teweeg brengt kan ik je beter mijn excuses aanbieden!:cool:

Wel komt er nu een gezonde discussie op gang over alle 7P onduidelijkheden, dat doet mij goed.

Wat ik mij afvraag, is Dhr. Hoving zelf niet te benaderen...

Ik baal wel gigantisch dat het boek van Blom niet meer te openen is, iemand een oplossing voor een PC-nul als ik?

Eagter, dank je wel voor de moeite. Inmiddels heb ik het boek al via een ander lid aangeboden gekregen en geïnstalleerd. Het Grote Genieten kan weer beginnen!;)

Wat ik mij afvraag, is Dhr. Hoving zelf niet te benaderen...

Ook wel aan gedacht, maar ik weet geen mail adres te vinden. Bij het Rijksmuseum vindt je geen email adressen van individuele medewerkers.
Op de site van de Bataviawerf staat ook geen informatie over hem.

Ik vraag me trouwens af wat de status van de bouw eigenlijk is. Als je op "voortgang van de bouw van de 7 Provinciën" klikt kom je op een algemene nieuwspagina van de werf met geen nieuws over de 7P.

Op de beginpagina van het "Kenniscentrum" van de 7P is ook sprake van het downloadcentrum van de Bataviawerf-website, maar ik kan die onmogelijk ergens vinden. Daar zouden afbeeldingen en artikelen te downloaden zijn, dus ik dacht wellicht zit dat vernieuwde lijnenplan van Hoving daar ook wel bij. Maar niet te vinden dus.

Groet,

Ad

Ook wel aan gedacht, maar ik weet geen mail adres te vinden

Een tijd geleden zag ik dat de heer Hoving reageerde op het forum van Beagle, hij maakte hem complimenten vanwege zijn bouwkunsten. Wellicht is iemand van dat forum genegen te bemiddelen. Fatsoenshalve zou ik zeggen via Beagle zelf. Wellicht ver gezocht maar Hoving houdt blijkbaar wel fora in de gaten, lijkt mij dus de beroerdste niet.

Ik vraag me trouwens af wat de status van de bouw eigenlijk is.

Vorig jaar heb ik daar als vrijwilliger in opleiding rondgelopen, bepaald geen positieve ervaring. Over de voortgang van de bouw was de stemming eigenlijk vrij negatief, zou financieel niet haalbaar zijn. Ook Bataviastad maakte het de werf niet makkelijk en ook de gemeente laat weinig na het de werf moeilijk te maken. Laatste wat ik hoorde, maar dat is inmiddels alweer meer dan een jaar geleden, was dat de werf huur voor de grond moest gaan betalen, een aderlating voor het budget!

Komt nog bij dat de organisatie rond de werf ook nog wel wat te wensen overlaat(niets ten nadele van de vrijwilligers!!), ik had het daar gauw gezien!

Dat was de stand van zaken ruim een jaar geleden, ben sindsdien de animo verloren de werf nog te volgen.

Fatsoenshalve zou ik zeggen via Beagle zelf. Wellicht ver gezocht maar Hoving houdt blijkbaar wel fora in de gaten, lijkt mij dus de beroerdste niet.

Ik ben nooit lid geworden van dat forum, 1 is mij genoeg:p.

Dat was de stand van zaken ruim een jaar geleden, ben sindsdien de animo verloren de werf nog te volgen.

Voor mij is het ook ruim een jaar geleden dat ik daar geweest ben. Toen kreeg ik de indruk dat er weinig schot zat bij de 7P, wat ik aan activiteiten zag was voor de Batavia, bijvoorbeeld de zeilmakerij voor de nieuwe zeilen.

Geen flauw idee hoe het "kantoot" daar geregeld is, ik zie alleen dat er twee medewerksters op de PR afdeling genoemd worden. Als ik na een tijdje niks hoor kan ik ook altijd nog de directie aanschrijven.

Maar, wat je zegt: Hoving direct aanspreken zou het mooiste zijn. Ik zoek nog wel wat verder.

Groet,

Ad

Ik ben nooit lid geworden van dat forum, 1 is mij genoeg:razz:.

Volgens mij zijn er op dit forum leden, die ook op Beagle's forum zitten. Mischien kunnen zij iets betekenen.

Ach, zelf contact zoeken is natuurlijk leuker!:D

Ach, zelf contact zoeken is natuurlijk leuker!:D

Ik heb wel gevonden dat Cor Emke, de tekenaar die voor Ab Hoving en NVM de tekeningen heeft gemaakt, een Facebook account heeft.
Nou is dat bij mij een probleem, want ik heb nooit een Facebook account aangemaakt. Dat nu toch gedaan, maar begrijp ik het goed dat je dan eerst een vriendschapsverzoek moet doen voordat je een boodschap aan hen kan sturen?

Ik heb eerlijk gezegd niet veel hoop hierop, laatste bijdragen zijn uit 2012.

groet,

Ad

ab hoving komt soms wel op het forum van beagle maar megt zig niet echt in het gesprek .
enkel als het over NL scheepsbouw gaat dan durft hij wel zijn mening geven en dan nog liefst als het schratsbouw is op de originele bouwmanier.
zo heeft hij mij enorm geholpen met de provincie van utrecht zeker bij de bouw van de boeg heeft hij een enorme inspanning gedaan om uit te leggen hoe het nu juist gemaakt moest worden. als je een kid maakt of een schip met kidspanten zal hij zig niet echt mengen in het gesprek.

de tekeningen van de 7 pr zijn hertekent voor een paar redenen als ik het goed heb .
als ik moest kiezen zou ik zeker voor de tekeningen van kor emke gaan.

als ik moest kiezen zou ik zeker voor de tekeningen van kor emke gaan.

Maar daar ligt ook een probleem Dirk, ik heb 2 tekeningen van Cor Emke die aanzienlijk verschillen.

Ten eerste het verbeterde spantenplan van de NVM, met een 0 stuurlast.

Ten tweede de tekeningen bij het artikel van Ab Hoving in Cahier 1 van de Bataviawerf, met een aanzienlijke stuurlast die groter is dan die Dik in zijn oorspronkelijke tekeningen had en die dicht in de buurt komt van die Blom in zijn tekeningen aangeeft.

Groet,

Ad

Volgens volgend verslag uit 2012 zou je kunnen opmaken dat een ruimere stuurlast vermoedelijk dichter bij de werkelijkheid ligt.
http://bataviawillemvos.nl/rapport.pdf

ter aanvulling:
http://bataviawillemvos.nl/wind.html

De ondergang van het oorlogsschip Oranjewoud op 9 juli 1758:
"Wat het eerste aangaet, daer van is my bericht, (dat na dat het door ’ s Lands daer op bescheiden Zeevolk was afgeladen) zeilende , op den dag van deszelfs wegzinken, voor heeft diep gegaen 16 voet en achter 17 voeten, en dus maer één voet stuurlastig, waer door de onderpoorten in het voorschip zekerlyk digter aen het water hebben gelegen, als dezelven zouden hebben gedaan, indien het schip 2 `a 2.5 voet stuurlastig had gegaen; ’t welk lieden, zich des verstaende. my gezegt hebben, bij diergelijk soort van scheepen, wel gebruikelyk te wezen
".

De genoemde 2.5 voet stuurlast voor een schip 130 voet komt exact overeen met de gegevens van Van IJk uit 1697 die als norm aangeeft voor elke 50 voet scheepslengte 1 voet stuurlast.
Fragment uit van IJK pagina 60:
"De regte langte vande Agter - steeven is , Vooreerst het Stuurlastig gaan van ’t Schip,
daar voor datmen op yder 50 voeten, Schips Langte een Voet, of wat meender mag stellen
".

De genoemde 2.5 voet stuurlast voor een schip 130 voet komt exact overeen met de gegevens van Van IJk uit 1697 die als norm aangeeft voor elke 50 voet scheepslengte 1 voet stuurlast.

Voor de 7P zou dit dus op 163/50 = 3,26 voet uitkomen. Hoving noemt in Cahier 1 930 mm, wat overeen komt met 3,29 Amsterdamse voeten. Dus kennelijk heeft die dezelfde lijn gevolgd.

Groet,

Ad

"De regte langte vande Agter
nooit bij stil gestaan maar als je loodrecht naar beneden meet of je meet met de schuinte mee van het achtersteven schilt dit ongeveer 1 voet bij mijn pr van utrecht gemeten en die is 145 v lang dus bij de 7 pr zal dit zeker 1 voet zijn.

1 voet op 50 lijkt me wel enorm veel.

bij witsen is het allemaal veel makelijker als je het mij vraagt daar is het achtersteven net zo hoog als het voorsteven , hoe zit dat bij de 7 prov ? heeft iemand daar al naar gemeten?

De stuurlast bij het Sturckenburgh schip naar verhouding was, 2,5 a 3 amsterdamse voet versus 136 voet lengte over de stevens

Maritiem Digitaal NL

EDIT:
1) deze tekening is verraderlijk: de waterlijn ligt niet pas met de bladzijde (zie ook de schetsen van Blom in hoofdstuk 5 'Bronnenonderzoek' pagina 7)
2) in de tekst van Blom wordt een stuurlast vermeld van 2 voet (566 mm)

Laatst bewerkt:
heb hem juist eens in schetsup gemeten en het voor en achtersteven zijn volgens de tekening zo goed als even hoog zoals witsen het beschrijft. het scheeld geen 5 duim

het schip heeft ook geen 46 geschutten maar zeker 64 want er staan even veel luiken op de overoop als bij die van mij . en ze heeft zelfs nog geschut in de bak staan.

Back