Ik ben inmiddels in contact gekomen met Ab Hoving, zowel op het Beagle forum als per email.
Één ding is in ieder geval opgelost, waar ik dacht dat het de nieuwe versie van het NVM lijnenplan uit 2002 geen stuurlast had, blijkt dat er wel degelijk een waterlijn op de verticalen van deze tekening staat aangegeven, maar niet als een horizontale maar als een naar voor dalende lijn. Als je de tekening zo draait dat de waterlijn horizontaal komt dan heeft ze inderdaad een stuurlast die overeenkomt met 3,29 Amsterdamse voet.
Als excuus dat ik dat gemist had hieronder rood omcirkeld de waterlijn markeringen:
Dan ontstaat wel de gekke situatie dat als je de tekening draait, de spanten niet meer verticaal staan. Dat werd weggewoven met het argument dat de verticale lijnen in de verticalen tekening niet als spanten moeten worden gezien, maar simpel als onderdeel van een rechthoekig grid dat over het schip is heengelegd. Ik vind dit eerlijk gezegd niet zo'n goed argument omdat de spanten in het spantenraam wel degelijk al lodrecht op de waterlijn zijn bedoeld. Maar aan de andere kant vind ik dat een ondergeschikt punt, want we hebben het over een verdraaiing van 1,2° en de effecten op de verticalen en waterlijnen vallen door deze kleine verdraaiing vrijwel weg.
In de plannen in Cahier 1 is dit dus op de "normale" manier gedaan, en Ab Hoving raadde me aan om contact op te nemen met de tekenaar daarvan, Cor Emke. Die heb ik zojuist een email gestuurd, maar je moet natuurlijk maar afwachten of je daar nog antwoord op krijgt, want hij is ondertussen wel al op leeftijd.
Tijdens de discussie had ik ook de plaatsing van geschutspoorten ter sprake gebracht. Daarbij kwam hij tot een voor mij verrassende uitspraak, namelijk dat de boven en onderkanten van de poorten inderdaad parallel met de dekhelling liepen, maar dat de poorten en luiken rechthoekig waren, dus zodanig dat de zijkanten niet loodrecht op de waterlijn maar loodrecht op het dek stonden. Dat is in tegenspraak met wat hier de usance is en wat bijvoorbeeld door Dik heel stellig wordt gezegd: zijstijlen poorten loodrecht op de waterlijn. Hij was daar heel stellig in en verwees hierbij naar tekeningen van de Wasa en eigen waarnemingen bij de Wasa.
Nu nog maar even afwachten of ik nog antwoord op mijn verdere vragen krijg.
Groet,
Ad