de "banckert" van BILLING BOATS

• Topicstarter Topicstarter jacco1992
  • Startdatum Startdatum
Ik vind de steenbank toch niet echt lijken, alleen de voorkant, maar ook de hele aandrijving is geheel anders. Voith's ipv. Schroefaandrijving.
steenbank%20(1).jpg

maasbank.nrs.jpg

Groeten,
Bart

Laatst bewerkt:
JA lekker snugger weer.. @ Tim & Bart.

Er zijn meerdere schepen met dezelfde naam geweest. Hap niet gelijk op de 1ste foto die ziet. Want er waren meerdere zusterschepen van de maasbank/banckert.. met "bank" namen

Dus die reactie van jullie over de Voith boten gaat nergends over.

Goed opgemerkt Armando. Kun je meer vertellen over de vier zusjes? Of zelfs iets toevoegen aan WikiPedia over de Banckert?

uit eigen ervaring?
Nee.. dat zou ik niet kunnen... Daarvoor zou Brandaris hier een goed woordje moeten doen, die heeft in die tijd immers daar gevaren en ook voor Smit..

Ja ik moest effen eten hoor, kan gelijk weer een hele pagina lezen.
Mando heeft gelijk
astroloog%20(1).JPG

Mslb. ASTROLOOG (27.10810) PCVO

Bouwjaar 1960 werf, N.V. Scheepswerven v/h. H.H.Bodewes, Millingen bouwnummer 560.

Lxbxhxdg.: 30,38 x 7,55 x 3,80 x 3,28 meter, verplaatsing 183 brt.

2 x 8 cilinder Deutz nr.2599726/33 en 2599718/25 type BA.8M.528 uit 1960 totaal vermogen 1240 apk. = 912 kW.

namen:

15-12-1960 STEENBANK L.Smit & Co’s Internationale Sleepdienst Maatschappij N.V., Rotterdam.

31-05-1961 STEENBANK (1) Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst N.V., Rotterdam.

10-04-1972 ASTROLOOG Smit Internationale Havensleepdiensten B.V., Rotterdam.

1980 A.950 VALKE Koninklijke Marine, Brussel, België.

en die waren met z'n tweeen : Astroloog en Astronoom
Adam deze waren dus 5 jaar eerder gebouwd dan de Maasbank en de Vikingbank zoals je al schreef deze ex Steenbank en zusje Schouwenbank hadden geen Radiohut achter de stuurhut

Mslb. ASTRONOOM (27.10750)

Bouwjaar 1960 werf, N.V. Scheepswerven v/h. H.H.Bodewes, Millingen bouwnummer 559.

Lxbxhxdg.: 30,38 x 7,55 x 3,80 x 3,28 meter, verplaatsing 183 m3.

2 x 8 cilinder Deutz nr. 2535 en 2536 type BA.8M.528 uit 1960 totaal vermogen 1240 apk. = 912 kW.

namen:

03-10-1960 SCHOUWENBANK L.Smit & Co's Internationale Sleepdienst Maatschappij N.V., Rotterdam.

31-05-1961 SCHOUWENBANK (1) Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst N.V., Rotterdam.

10-04-1972 ASTRONOOM Smit Internationale Havensleepdiensten B.V., Rotterdam.

02-10-1981 A.998 EKSTER Koninklijke Marine, Brussel.

00-12-2000 EKSTER Het Anker Maritiem F.J.Poepjes, Marknesse.

Dus Tim en Bart hebben jullie ook weer wat geleerd.

groeten, Brandaris

Laatst bewerkt:
Dit klopt niet helemaal wat je zegt. de steenbank is een ander model maar lijkt er wel op.
Ik denk het wel hoor Tim, je moet echter wel de goede Steenbank er bij zoeken.
berghaven1962_1072x712_d2.jpg

foto:koopvaardij web

De Steenbank die jij er bij gezocht heeft, heeft is de tweede NRS-boot met die naam.
Kijk ook dit topic nog maar eens door voor meer info over de Maasbank/Vikingbank

(Mmm, niet ver genoeg door gelezen en pagina 5 gemist :sleepy: )

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heb ik de Ekster aan een kade langs het Spaarne in Haarlem zien liggen een tijdje terug. Hou me nergens aan, hier durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken;).

Laatst bewerkt:
Sloperij Treffers of zo.
Ik meen dat er een persoon was die het schip op wilde knappen, maar daarvan toch afgezien heeft ivm de beschikbaarheid van onderdelen, met als gevolg dat ze ter sloop aangeboden is.

Hoi adam,

Dan heb ik toch niet zo heel goed gezocht wist niet eens dat deze steenbank bestond;)

Hoi daan bart,

De kans is klein want ik woon in haarlem en kom vaak in de buurt van het spaarne en zie die dan nooit liggen maar ben niet altijd er he. De maasbank is gesloopt bij treffers op het spaarne in haarlem. Een kennis van me heeft er nog d8 ik foto's van gemaakt tijdens de sloop.

tim

Dan kan het dus niet dat het de Maasbank was. Wat ik mij kan herinneren was dat de schoorsteen tegen de stuurhut aan stond en dat is bij de Maasbank niet zo...

Gr, Daan

Heren,

Dat is de Astronoom (ex-schouwenbank) die gesloopt is.
de andere is vergaan, dan vaart er nog 1 als Valcke voor de marine, en dan was er nog 1 vergaan op de kade van ... ?

Edit - ruzie met imageshack,

Dat is de Astronoom (ex-schouwenbank) die gesloopt is.
de andere is vergaan, dan vaart er nog 1 als Valcke voor de marine, en dan was er nog 1 vergaan op de kade van ... ?
Dan zijn we er toch?
Vikingbank, vergaan op de Zuiderpier te Hoek van Holland
Maasbank, vergaan ergens in de Perzische Golf
Schouwenbank, gesloopt bij Treffers,
Steenbank, vaart nog als Valcke

Wie kan er een paar leuke foto's toevoegen op Wikipedia bij deze leuke slepertjes?

Back