Jan, ik denk dat je de uitkomst van de CAO-onderhandelingen niet helemaal gelezen hebt. Blader eens even door naar blz 3967 en volgend, daar staat nl: (ik citeer)
"Het gereedschap (de maaier dus) dient standaard voorzien te zijn van alle in de WVW omschreven items om de verkeersveiligheid te bevorderen, zoals:
binnen- en buitenspiegels, halogeenvoorverlichting, in de vorm van vér-, breed- en bermstralers, achterlichten, clignoteurs, alarmverlichting, zwaailamp, claxon, afgeknotte driehoek, achteruitrijverlichting en -signaalgever." De rest van de pagina's, tm pagina 3971 gaat over de intensiteit van de verlichting in Lux, de frequentie van knipperen cq. zwaaien en piepen, dat zal ik de lezers besparen.
Blz 3973:
"Tevens dient het gereedschap te zijn voorzien van een regenworm-ontkop-beveiliging. Dit is in 2005 afgesproken in een convenant met de vereniging Milieudefensie o.l.v. Dhr. L. v.d. H. Op het moment dat een regenworm zijn kop (of de andere kant van zijn lichaam) boven het maaiveld verheft binnen een straal van 15 meter van de maaier, dient de roterende beweging der messen per direct gestopt te worden.
Milieudefensie heeft berekend dat een afname van 0,05864 regenwormen per hectare per dag het tropisch regenwoud in Kuala Lumpur met minimaal 2 hectare per dag doet afnemen. "
Blz 4001: "Het gereedschap dient te zijn voorzien van een rolbeugel, stevig genoeg om bestuurder én blonde, vrouwelijke bijrijdster te beschermen in geval van een val van de Berg.
Blz 4057:
"Het gereedschap dient te voorzien te zijn van een afneembare kap om ook in de winter op comfortabele manier het gras te onderhouden. De verwarming in deze kap dient van voldoende capaciteit te zijn om de bestuurder (en voornoemde bijrijdster) op een aangename temperatuur te houden voor zover zij daar niet zelf toe in staat zijn."
Blz 4168:
"Het gereedschap dient voorzien te zijn van een geluids-installaratie met Dolby surround systeem met een minimaal afgegeven vermogen van 460 Watt."
Dus...
Wellicht is er bij die grasmaaier-dealer nog een dealtje te sluiten? Gratis rondje wokken met 's vaderlands bier misschien?