De bouw van de “Dusseldorf”
Twee weken geleden ben ik begonnen met de bouw van de Robbe blusboot “Dusseldorf”.
Dit “ouwetje” van Robbe was bij Quartel in de aanbieding: € 199,- inclusief de beslagset.
Peter van de Quartel-vestiging in Roosendaal (zelf een bouwer) die me al een aantal malen goed heeft geadviseerd, was wel zo eerlijk om er meteen bij te vertellen wat er allemaal nog meer bij komt kijken om van de Dusseldorf een echte blusboot te maken en dat loog er niet om … wat de centen –pardon, €- betreft.
Maar goed, wie A zegt, … en wie zegt dat modelbouw goedkoop is?
Dus: meteen de functieset (€ 87,50) erbij genomen (gewoon op voorraad in Roosendaal) en i.p.v. de door Robbe voorgestelde Navy-Kompakts-eenheden (volgens Roel heb je dan geen geluidsmodule meer nodig) twee Graupner Speed 720 Torque met schroefaskokers, schroefassen en Raboesch-koppelingen (gewoon op voorraad in Roosendaal).
Drie blusmonitoren vragen uiteraard een pomp met voldoende capaciteit.
Robbe heeft er wel eentje: € 55,-; Peter heeft een alternatief: een Quartel brandstofpomp die zeker ook geschikt is voor dit karwei: € 18,-!
Meteen ook maar een nieuwe zender (Robbe Futuba F14, was ik al langer van plan) meegenomen. Complete set (dus alles dr’op en dr’an) voor € 297,-.
Thuis gekomen alles maar eens uitgepakt. Mijn vrouw was overigens niet erg “amused”, maar ja het legaatje dat we ieder gekregen hebben, is nog lang niet op, dus misschien zit de uitbreidingsset voor de zender er over een half jaartje ook nog wel in?!
De berichten van clubgenoten dat Robbe gebruik maakt van erg dun ABS kan ik meteen tegenspreken: bij deze boot ziet het er allemaal robuust en zeer stevig uit.
Tot nu toe heb ik het volgende gedaan:
• volgens de tekening de standaard gemaakt van 12 mm dik watervast verlijmde multiplex (zit niet bij het pakket)
• de vorm van de romp “uitgesneden”: eerste ruw uitgezaagd met de Proxon met cirkelzaagje, vervolgens precies langs de markering met een latoenschaartje (eigenlijk voor koper- /messingplaat) het overtollige materiaal weggeknipt en tot slot glad geschuurd
• gaatjes geboord voor ankers, wateraanvoer voor de pomp, schroefaskokers en roerkoningen
• draaglijsten voor de dekken in en hulplijsten voor de berghouten op de romp gelijmd
• de roeren, roerkoningen en roerlinks geplaatst (mooi systeem) en uitgericht
• de gaatjes voor de schroefaskokers opgeboord, schroeven, schroefassen, koppelingen en motoren gemonteerd en uitgericht en vastgezet. Omdat er geen gebruik gemaakt wordt van de Navy-Kompakts moest ik wel even nadenken hoe de Torques in te bouwen. Ik heb dat wel aardig opgelost geloof ik (zie foto’s).
• de pompplaat met pomp en roerservo geplaatst
• hoofddek en voordek voorbewerkt en in elkaar gezet. Er zal zo te zien wel het nodige duw- en trekwerk aan te pas moeten komen om alles passend te krijgen.
• alle houten delen enkele keren in de grondlak gezet.
Dit was het tot zover.
Wordt vervolgd.
Groet,
Kees.
Twee weken geleden ben ik begonnen met de bouw van de Robbe blusboot “Dusseldorf”.
Dit “ouwetje” van Robbe was bij Quartel in de aanbieding: € 199,- inclusief de beslagset.
Peter van de Quartel-vestiging in Roosendaal (zelf een bouwer) die me al een aantal malen goed heeft geadviseerd, was wel zo eerlijk om er meteen bij te vertellen wat er allemaal nog meer bij komt kijken om van de Dusseldorf een echte blusboot te maken en dat loog er niet om … wat de centen –pardon, €- betreft.
Maar goed, wie A zegt, … en wie zegt dat modelbouw goedkoop is?
Dus: meteen de functieset (€ 87,50) erbij genomen (gewoon op voorraad in Roosendaal) en i.p.v. de door Robbe voorgestelde Navy-Kompakts-eenheden (volgens Roel heb je dan geen geluidsmodule meer nodig) twee Graupner Speed 720 Torque met schroefaskokers, schroefassen en Raboesch-koppelingen (gewoon op voorraad in Roosendaal).
Drie blusmonitoren vragen uiteraard een pomp met voldoende capaciteit.
Robbe heeft er wel eentje: € 55,-; Peter heeft een alternatief: een Quartel brandstofpomp die zeker ook geschikt is voor dit karwei: € 18,-!
Meteen ook maar een nieuwe zender (Robbe Futuba F14, was ik al langer van plan) meegenomen. Complete set (dus alles dr’op en dr’an) voor € 297,-.
Thuis gekomen alles maar eens uitgepakt. Mijn vrouw was overigens niet erg “amused”, maar ja het legaatje dat we ieder gekregen hebben, is nog lang niet op, dus misschien zit de uitbreidingsset voor de zender er over een half jaartje ook nog wel in?!
De berichten van clubgenoten dat Robbe gebruik maakt van erg dun ABS kan ik meteen tegenspreken: bij deze boot ziet het er allemaal robuust en zeer stevig uit.
Tot nu toe heb ik het volgende gedaan:
• volgens de tekening de standaard gemaakt van 12 mm dik watervast verlijmde multiplex (zit niet bij het pakket)
• de vorm van de romp “uitgesneden”: eerste ruw uitgezaagd met de Proxon met cirkelzaagje, vervolgens precies langs de markering met een latoenschaartje (eigenlijk voor koper- /messingplaat) het overtollige materiaal weggeknipt en tot slot glad geschuurd
• gaatjes geboord voor ankers, wateraanvoer voor de pomp, schroefaskokers en roerkoningen
• draaglijsten voor de dekken in en hulplijsten voor de berghouten op de romp gelijmd
• de roeren, roerkoningen en roerlinks geplaatst (mooi systeem) en uitgericht
• de gaatjes voor de schroefaskokers opgeboord, schroeven, schroefassen, koppelingen en motoren gemonteerd en uitgericht en vastgezet. Omdat er geen gebruik gemaakt wordt van de Navy-Kompakts moest ik wel even nadenken hoe de Torques in te bouwen. Ik heb dat wel aardig opgelost geloof ik (zie foto’s).
• de pompplaat met pomp en roerservo geplaatst
• hoofddek en voordek voorbewerkt en in elkaar gezet. Er zal zo te zien wel het nodige duw- en trekwerk aan te pas moeten komen om alles passend te krijgen.
• alle houten delen enkele keren in de grondlak gezet.
Dit was het tot zover.
Wordt vervolgd.
Groet,
Kees.





