De bouw van de Dusseldorf

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Kees Voesenek, 28 okt 2004.

  1. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Beste allemaal,

    het is weer een tijdje geleden dat jullie iets van me gehoord hebben.
    Och, druk,druk,druk op school en 's avonds ijverig gebouwd aan de Düsseldorf of de pas ontwerpen homepage/website van onze vereniging bijgewerkt c.q. uitgebreid ( http://home.wanadoo.nl/voesenekc ). :pc:

    Bijgaand weer een aantal foto's zodat jullie de vorderingen kunnen bekijken.
    Zaterdag a.s. naar Goes. Ik weet nog niet of ik de Düsseldorf meeneem. De buitenkant zou kunnen, de verlichting is ook zo goed als klaar, varen zou eventueel ook al kunnen, maar werkende blusmonitoren gaat nog wel even duren. Bovendien: de Smit Rotterdam is natuurlijk ook een prachtig schip, al zal die er wel meerdere keren te zien zijn.

    De foto's:

    [​IMG]
    Wat dikker (ribbeltjes- of golf-)karton is reuze handig om onderdelen als railingen e.d. te laten drogen!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Mennojan: gezien??!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het begint er al aardig op te lijken, toch?

    Tot de volgende keer,
    groet,
    Kees.
     
  2. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Mooi hoor! strak werk..

    Robert
     
  3. ThoFri

    ThoFri Guest

    Well done Kees,

    een vraagje : heb je de boot manueel geschilderd of gespoten ?


    Frits
     
  4. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Zozo ziet er zeer netjes uit :)
     
  5. Waar is de brand :D

    TOP gedaan. echt mooi!!

    groet,
    Frank
     
  6. Mario's RC Models

    Mario's RC Models

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Baarn
    Ziet er zeer netjes gebouwd uit.
    Ook mijn complimenten. Topie.
     
  7. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Om nog even terug te komen op de pompjes. Ik heb er 1 :!: vdo pomp in staan van Volkswagen en deze laat alle 3 de monitoren 5 meter ver spuiten. Ik denk dat 3 echt een onnatuurlijk beeld zal geven van stralen van 10-12 meter ver. Is erg leuk natuurlijk, maar als je echt gaat blussen bij een demonstratie ziet het er raar uit. De meeste problemen met spuiten kunnen ook ontstaan doordat het gaatje te klein wordt gehouden in de blusmonitoren. Even uitboren met 1 - 1,5 mm en vaak zijn de problemen dan over. Als je bij je eigen auto de sproeiers over je dak laat gaan spuiten ze ook zo'n meter of 4-5 weg.

    Verder heb ik een vaartregelaar er tussen staan om precies te kunnen blussen. De boot zal als gevolg van het aanzuigen van water tussen de schroeven achteruit "varen". Dan hoef je niet constant bij te sturen, maar geef je de pomp wat meer power. Eventueel kan je dit ook bereiken met een relais, maar aangezien je ook op 12V vaart zal er wellicht geen 6V accu in komen. Ik heb nog nooit last gehad van het wegzuigen van water door deze schroeven, zoals eerder werd gesuggereerd in dit topic. Alleen ben je in Roosendaal beter geholpen dan ik destijds in Pijnacker, waar ze mij gewoon die rotzooi motoren van Robbe hebben verkocht. Sirene aan, varen en niets meer horen van de sirene. Echt te gek!! :cry:
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Schöner Schiff, Herr Voesenek!
    Nur ein bi?chen spritzen mit die L?schmonitore, damit das Feuer gel?scht wird, nichtwahr?
    Die Rheininnenfahrt wird Ihnen dankbar sein...
    :lol:

    Sorry... Kom net terug uit Neurenberg... Een beetje teveel Duits gekletst de laatste twee dagen!
    Morgen kom ik naar Goes!
     
  9. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Bedankt jongens voor jullie positieve reacties. Dat geeft de burger weer extra moed.

    @Thofri:
    met de hand geschilderd, maar vraag niet na hoeveel keer schuren / schilderen / schuren / schilderen, enz. ik pas tevreden was.

    @Ron,
    bedankt voor je toelichting. Ik probeer het een keertje uit en kan dan altijd nog terug naar 1 pomp.

    @ Roel,
    heb op zaterdag nog naar je gezocht, maar helaas .... en zondag was ik verhinderd.

    Ben als laatste bezig geweest met het aansluiten van de waterslangen aan de pompjes, verloopstukken en blusmonitoren. Viel niet echt mee! Moet nog uitproberen in de badkuip of alles waterdicht is waar het moet.
    Ik denk nu na over de manier waarop ik de pompjes ga in- en uitschakelen. Heb al wel wat ideeën opgedaan op het forum (servo met micro-switches), maar heb zelf ook een (nieuwe??) manier in de denktank.
    Als het lukt, horen jullie ervan.

    Groet,
    Kees. :bye:
     
  10. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    En als het niet lukt horen we niets? :wink:
    Laat je idee eens horen Kees!
    Misschien heb je het wiel opnieuw uitgevonden en kan een van ons je nog nuttige tips geven.

    Succes,

    Wim
     
  11. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Je hoort altijd iets van me, beloofd! :yes:
    Tipje van de sluier: servo-arm-tuimelschakelaartje.

    Groet,
    Kees. :bye:
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Kees: De zaterdag van Goes was ik een beetje erg 'op' van een ritje vice-versa Neurenberg...
    Zondag was ik er wel, maar ja... Helaas elkaar misgelopen!
    Nou ja: er is nog zoiets als een 'werkschependag', toch?

    Microswitch aangedreven door een servo: Ja, dat kan wel, maar denk er aan dat die pompjes aardig wat stroom (ampere's) vreten!
    Kan zo'n microswitch dat aan? Ik adviseer het gebruik van relais!
     
  13. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    @Roel,
    ik vermoed dat je net m'n laatste berichtje (tipje van de sluier) hebt gemist, maar toch bedankt voor je opmerking. Die snijdt, zoals altijd, weer hout.

    Vanavond nog een drietal foto's gemaakt:

    [​IMG]
    In het dekhuis: bedrading van de 6V-lampjes en de aandrijving van de monitoren B en C.

    [​IMG]
    De pompjes en de waterslangen.

    [​IMG]
    Alles met voldoende lengte om het dekhuis naast het schip te kunnen leggen.

    Met groet,
    Kees. :bye:

    NB. Ben intussen aan heel iets anders begonnen.
    Zie het nieuwe onderwerp USS Constitution.
     
  14. LP

    LP Guest

    Ik ben ook nog bezig met de dusseldorf (wacht inmiddels al 2 maanden op mn servo's die ik via inkoopacties.net bij conrad heb besteld) ben vanmiddag met de blusmonitoren begonnen (A om precies te zijn).
    Het draaien van de monitor gaat wel lukken... alleen het omhoog/omlaag richten kom ik niet uit.
    Wat ik van de tekening begrijp is dat er in de buis waar de waterslang doorheen loopt een kleiner buisje moet lopen met een draad erdoorheen.
    Alleen hoe moet ik die draad aan de blusmonitor bevestigen?
    Ik ben al 2 uur aan het bedenken naar een oplossing en kom er niet uit...


    Tevens ben ik opzoek naar een alternatief voor de stootbumpers (als dit zo heet...) de vorige eigenaar kreeg deze niet vastgelijmd en heeft ze vastgeschroefd, nu zitten er vrij veel gaten in deze strips. Ik wil deze uiteraard vervangen door nieuwe. Nu denk ik dat zodra ik deze bij robbe bestel (of laat bestellen via de winkel) dat het niet goedkoop zal zijn. Hiervoor zoek ik dus een alternatief, waar ik zelf aan dacht was een siliconenslang te nemen en die in te snijden (of door 2'en) en erop te plakken. Alleen weet ik niet of dit ook te verfen is.

    Heeft iemand misschien een antwoord op deze vragen?
    Bvd,
    Danny
     
  15. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Beste Danny,

    de draad die jij bedoelt, zit als volgt (zie pagina 2 van dit topic, daar staat een foto van monitor A). Aan de bovenkant komt de draad naast het waterslangetje uit het 1 mm. messing buisje, loopt aan de voorkant over het asje naar achteren en is vastgemaakt aan een stel kleine bijgeleverde nylon wieltjes die ik tegen elkaar achter de veer heb vastgelijmd. Het dunne buisje dient ervoor dat de nylon draad het slangetje niet beschadigt. Aan de onderzijde van de dikkere messing buis wordt een bijgeleverde holniet gelijmd en wel zodanig dat de draad niet over de scherpe rand van de buis schuurt. De draad wordt vastgemaakt aan de arm die op de 2e servo geschroefd is. De andere servo dient voor de draaibeweging. Uiteraard wel je servo's m.b.v. je zender trimmen/uitrichten.
    Wat de servo's betreft: op dit moment loopt er bij Quartel een actie 4 servo's voor Euro 40,-- (maar daar zal je wel niks meer aan hebben).

    Ik vermoed dat je met de stootbumpers de berghouten bedoeld. Bij vorige modellen van de Düsseldorf waren deze naar ik meen van hard plastic. Bij het model dat ik gebouwd heb, bestaan de berghouten uit een soepele halve zwarte rubberen slang die vrij gemakkelijk te schuiven en te lijmen is over de strip is die al bij het begin van de bouw op de romp is vastgelijmd (zie ook de foto's elders in dit topic). Ik vermoed dat je deze "slang" wel bij Robbe kunt bestellen.

    Succes,
    groet,
    Kees. :bye:

    PS Ik heb nog even op de site van Robbe gekeken voor de rubber slang, maar kon het zo gauw niet vinden. Zal vanavond even kijken voor het bestelnummer.
     
  16. LP

    LP Guest

    bedankt voor je antwoord,
    ik heb inmiddels de 1e unit in elkaar zitten en deze werkt ook goed :)
    alleen schuurt de draad voor op en neer langs de rand van het kleine buisje waardoor deze telkens breekt na een keer of 20 op en neer gedaan te hebben.
    hier moet ik dus nog iets op verzinnen. (suggesties welkom :) )

    En ter vervanging ga ik aquarium luchtslang gebruiken wat ik aan 1 kant ingesneden heb, dit is ongeveer hetzelfde qua diameter. Ik moet alleen kijken of dit nog te verfen is.

    Via de inkoopactie heb ik 5 servo's voor net geen 35 euro inclusief verzendkosten kunnen bestellen. Dit is nog een stuk goedkoper dan de servo's bij quartel, en ik heb er nu inderdaad weinig aan om er nog 4 bij te kopen... als ik mn servos zometeen binnenkrijg.
     
  17. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Hoi, Danny,

    het is me niet helemaal duidelijk of de draad aan de bovenkant of aan de onderkant van het buisje schuurt.
    Aan de onderkant: kijk even op deze pagina op de onderste foto. Daar zie je de twee buisnieten opgelijmd zitten die voorkomen dat de draad gaat schuren. Is het aan de bovenkant, dan moet je eens even kijken of er geen braampje in het buisje zit. Dat was bij mij de oorzaak van het breken van de draad.
    Ik hoor het wel,
    succes,

    Groet,
    Kees. :bye:
     
  18. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Beloofd is beloofd. Ik zou een oplossing bedenken om de pompen op afstand aan en uit te zetten.
    Welnu ... zie hier:

    [​IMG]

    men neme een plaatje triplex, monteer er een servo in met op de draaischijf een soort armpje geschroefd, breng met behulp van twee latjes de aan-/uitschakelaar op de juiste hoogte, aan de ene onderkant een stukje triplex van 6 mm., twee gaatjes boren en met boutjes/moertjes bevestigen onder het dekhuis en ...voila.

    [​IMG]

    Met 2 schuifcontacten de + (of -) bevestigen aan de schakelaar
    [​IMG]
    en jongens, ik heb het uitgeprobeerd, het werkt.
    Opmerking: neem geen kunststof voor het "armpje", omdat dat te buigzaam is. Ik heb hier hout gebruikt, maar messing, aluminium, etc. kan natuurlijk ook.
    Alle houten onderdelen uiteraard goed in de lak zetten!

    Ik hoop dat ook anderen hier hun voordeel mee kunnen doen.

    Met groet,
    Kees. :bye:

    NB. goh, ik zie net dat Roel zich een nieuw hoofd heeft aangemeten. Nou ja, nieuw, het is hem gelukkig niet gelukt de humor er uit te krijgen, dat straalt ie nog steeds uit!
     
  19. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Beste mensen,

    ik dacht al vele malen gehoord te hebben dat VDO-pompjes zelf-aanzuigend zijn.
    Nou bij mij niet, dwz. tot nu toe niet.
    Al verschillende malen geprobeerd in de badkuip: noppes, nada, niks. :nooo:
    Slangen losgemaakt, ingekort zodat de aanvoer onder de waterlijn kwamen te liggen en het water dus zo naar de pompjes liep. En, jawel, bingo! :yes:
    Uurtje later, met alle drie de blusmonitoren aangekoppeld, weer geprobeerd en ...noppes, nada, niks. :nooo:
    Nu schoot me vorige week iets te binnen: er zal toch niet ergens valse lucht aangezogen worden?! Daarom het T-stuk ingetaped met vulcaniserende tape.
    Ga vanavond weer even uitproberen.
    Kan er nog iets anders fout zitten??

    Met groet,
    Kees. :bye:
     
  20. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Kees,
    een "VDO" pompje bestaat niet. VDO is een merk. Er zullen ongetwijfled verschillende soorten pompjes zijn die gemaakt worden door VDO.
    Vrijwel de meeste pompjes werken goed wanneer het pomphuis onder de waterlijn ligt.
    Misschien kun je de pomp iets lager leggen?

    Wim
     

Deel Deze Pagina