De bouw van de Dusseldorf

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Kees Voesenek, 28 okt 2004.

  1. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    Een pomp werkt geloof ik toch altijd het beste in een schip als deze zich heel laag bevindt en korte buizen heeft?
     
  2. LP

    LP Guest

    ik heb 2 auto waterdingpompjes in mn dusseldorf gebouwd, door een gaatje in de bodem van de boot te maken en daar het aanzuigende deel van de pomp door te steken. (pompje verhoogd door middel van plankje enzo).
    mn pompjes staan rechtop en zuigen direct water onder de boot vandaan.
    ze steken er een milimeter of 5-6 onderuit.

    Dit werkt goed. zal is een foto ervan maken zodra ik de tijd ervoor heb
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Kees: Humor zit onder een goeie snor...

    m.b.t. je pompjes-probleem: In de Parat heb ik twee verschillende pompen: een van Graupner en een onbekend-merk-pomp. Beiden zijn tandradpompen op 12V en beiden liggen iets (een centimeter) boven de waterlijn. Als ik ze voor het eerst inschakel wanneer ik het model net in het water heb gelegd hoor ik ze heel even vacuum zuigen (hoog gieren) en daarna zit er water in het mechaniek. Toerental vermindert en een halve seconde later word je nat. (Als je pech hebt en er voor staat)
    Op shows doe ik het volgende: Dan zet ik een bakje of bekertje onder de Parat, hang daar een stukje siliconenslang in, en verzorg daarmee gratis douches voor de voorbijgangers. Dit terwijl het model dus op tafel staat!!
    De aanzuigopening hangt dan bijna 10 cm onder het model, en naarmate ik meer mensen heb gepest :roll: komt het waterniveau lager te liggen. Dit gaat door tot het bakje vrijwel leeg is en de pomp lucht aanzuigt.
    Dan is het waterniveau gezakt tot ongeveer 10 cm onder de pompen...
    Trek je conclusies!
    Een paar suggesties (Jou kennende heb je het allang uitgeprobeerd, maar je, je weet het niet...)
    Zouden je pompen alleen maar een kant op werken? Oftewel: draai de + en de - op je pompen eens om...
    Maak je aanzuigslangen zo kort mogelijk om het risico op knikken zo kein mogelijk te maken
    Ook je slangen naar je blusmonitoren kort houden, vanwege hetzelfde risico. Dan zeg jij natuurlijk: "Ja, maar ik wil m'n bovenbouw naast de romp kunnen leggen!" Snap ik, maar dat is simpel op te lossen door bij Conrad (of je plaatselijke modelbouwgrootgrutter) een paar brandstoffiltertjes aan te schaffen.
    [​IMG]
    1,95 euro per stuk dus dat kan je de kop niet kosten...
    Dit filtertje bestaat uit twee delen met een rubber pakkinkje en een gaasfiltertje ertussen. Opendraaien, filtertje eruit halen als je goeie doorstroming wilt hebben. (of erin laten als je veel in vuil water vaart)
    De slangen tussen pomp en blusmonitoren op een geschikte plaats doorsnijden :( en het filtertje er tussen plaatsen. Slangen met Tieraps vastmaken aan de filtertjes. Wil je nu groot onderhoud doen aan je romp waarbij je de opbouw kunt missen als kiespijn, schroef je gewoon de filtertjes los en leg je je opbouw 600 meter of meer weg...
    Op die manier kan je de slangen naar je monitors kort houden en verminder je ook het risico op knikken in de slangen. Zit bij mij al twee jaar in de Parat en werkt feilloos.
    Als ik de foto's van de Dusseldorf bekijk heb ik het vermoeden dat de lengte van je slangen 'naar boven' erg lang is en dat daar het probleem zou kunnen liggen.

    NB: voor siliconenslang hoef je niet naar de Robbe-site te gaan; dezelfde modelbouwgrootgrutter (leuk woord voor 21-letterwoordenlingo) heeft 'Pamela-Andersonslang' (siliconenslang) in zijn voorraad... Vraag eens naar brandstofslang, en je kan ze in veeeele kleuren krijgen!
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Voor de slangen koppelingen naar.
    Haachse modelbouwklup.
    bij tips en trucs
     
  5. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Beste F. van Gent, LP en Roel,

    bedankt voor jullie tips.

    LP,
    ik weet wat je bedoelt, ik heb het serieus overwogen. Maar ik zoek toch eerst een andere oplossing, omdat het me wat al teveel slopen kost.

    Roel,
    ik moet zeggen dat je me al aardig kent.
    Ik heb inderdaad gedacht aan een soort slangenkoppelingen (als bij tuinslang), maar wist niet dat deze zo klein ook bestonden. Daarbij heb ik echter nooit aan brandstoffiltertjes gedacht.
    Op deze manier kan ik met gemak de lange slangen naar de monitoren B en C aanmerkelijk inkorten en voorkom zo dat ze knikken.

    Overigens: op een gegeven moment spoten alle drie de monitoren tijdens het testen.
    Ik heb intussen al wel de slang tussen de aanzuigopening en de pompjes zo kort mogelijk gemaakt.

    Dus: + en -, knikken in de slangen, enz., met de hulp van het forum komt alles goed.

    Met groet,
    Kees. :bye:
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    U hoef niets te slopen, alleen nog maar wat maken.
    een soort koppeling dus kan je zo de opbouw er afnemen en weer opzetten
    bij de haachse model bouw clup kijken
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    En Dikkie tandradpompen, zijn nueenmaal slechte aanzuigpompen
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Quote: "Overigens: op een gegeven moment spoten alle drie de monitoren tijdens het testen. " Unquote.

    Halleluja! :lol:
     
  9. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    LP,

    heb vanavond jouw manier toegepast en de aanvoerbuisjes van de pompjes rechtstreeks door de bodem aangebracht. De lijm is nog aan het drogen, dus volgende keer een foto van deze oplossing.

    Groet,
    Kees. :bye:
     
  10. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    De koppelingen zoals bedoeld door van Gent gebruik ik al jaren.
    Werkt perfect en geen geklooi met het los maken van slangen bij het afnemen van je opbouw.
     
  11. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Adam en Dhr. van Gent,

    heb even op de site van de HMBC gekeken. Lijkt me wel iets en ga het dus eens uitproberen.
    Bedankt,

    groet,
    Kees. :bye:
     
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [font=Arial, sans-serif][/font][font=Arial, sans-serif][/font]
    Moet je gewoon doen tot 4 bar absoluut dicht
     
  13. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Hier zijn we weer eens.

    Afgelopen zaterdag voor het eerst de Düsseldorf in onze vaarvijver gezet.
    Eerst wat uitgeprobeerd. Er moest linksachter een stukje lood bij, verder lag hij perfect in het water.
    Varen: uitstekend! Schitterend vaarbeeld, luistert ontzettend goed naar de (vier!) roeren, ook achteruit, en uiteraard hebben de twee Graupners 720 Torques meer dan voldoende vermogen.
    De blusmonitoren: een straaltje van ongeveer een meter of acht, alle drie. Heb de monitor A op een pompje en B+C op het andere pompje aangesloten.
    Omdat er een clubwedstrijd werd gehouden, (voor een verslag: zie http://home.wanadoo.nl/voesenekc ) heb ik me laten overhalen het parcours ook eens te varen: 86 van de 100 punten.
    Heb meteen geleerd dat ik nog veel moet oefenen: ik vaar nog veel te onrustig én het schip doet soms wat anders dan ik wil.

    Al met al ben ik dik tevreden met mijn Düsseldorf.

    Groet, :bye:
    Kees.
     
  14. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    86 van de 100 is toch niet slecht.
    En in het echt, wil een schip ook wel eens anders dan dat de kapitein had gewild hoor.
    Dus daar maak ik mijn eigen nu niet te druk over.
    Maar al met al netjes gebouwd hoor wat .
    Wat wordt het volgende?????
     
  15. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Iets hoger op deze pagina heb ik beloofd een foto te plaatsen van de gewijzigde opstelling van de pompjes.
    Bij deze.

    [​IMG]

    De pompjes heb ik met beugels voor PVC-pijp op een plexiglas plaatje vastgeschroefd. Geen "geroest". De doorgang door de bodem rijkelijk gelijmd met Stabilitt Express en aan de buitenkant er ook nog wat secondenlijm tussen laten lopen. Tot nu toe potdicht.

    Groet, :bye:
    Kees.
     
  16. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Aan: F. van Gent,

    op dit moment ben ik nog druk met de bouw van de Constitution (statisch).
    De romp is helemaal klaar en moet nu een keer of drie in de blanke lak gezet worden.
    Elders op het forum is hierover een apart topic.
    Dit moet nog wel bijgewerkt worden!

    Met groet, :bye:
    Kees.
     

Deel Deze Pagina