@Kees: Humor zit onder een goeie snor...
m.b.t. je pompjes-probleem: In de Parat heb ik twee verschillende pompen: een van Graupner en een onbekend-merk-pomp. Beiden zijn tandradpompen op 12V en beiden liggen iets (een centimeter) boven de waterlijn. Als ik ze voor het eerst inschakel wanneer ik het model net in het water heb gelegd hoor ik ze heel even vacuum zuigen (hoog gieren) en daarna zit er water in het mechaniek. Toerental vermindert en een halve seconde later word je nat. (Als je pech hebt en er voor staat)
Op shows doe ik het volgende: Dan zet ik een bakje of bekertje onder de Parat, hang daar een stukje siliconenslang in, en verzorg daarmee gratis douches voor de voorbijgangers. Dit terwijl het model dus op tafel staat!!
De aanzuigopening hangt dan bijna 10 cm onder het model, en naarmate ik meer mensen heb gepest :roll: komt het waterniveau lager te liggen. Dit gaat door tot het bakje vrijwel leeg is en de pomp lucht aanzuigt.
Dan is het waterniveau gezakt tot ongeveer 10 cm onder de pompen...
Trek je conclusies!
Een paar suggesties (Jou kennende heb je het allang uitgeprobeerd, maar je, je weet het niet...)
Zouden je pompen alleen maar een kant op werken? Oftewel: draai de + en de - op je pompen eens om...
Maak je aanzuigslangen zo kort mogelijk om het risico op knikken zo kein mogelijk te maken
Ook je slangen naar je blusmonitoren kort houden, vanwege hetzelfde risico. Dan zeg jij natuurlijk: "Ja, maar ik wil m'n bovenbouw naast de romp kunnen leggen!" Snap ik, maar dat is simpel op te lossen door bij Conrad (of je plaatselijke modelbouwgrootgrutter) een paar brandstoffiltertjes aan te schaffen.
1,95 euro per stuk dus dat kan je de kop niet kosten...
Dit filtertje bestaat uit twee delen met een rubber pakkinkje en een gaasfiltertje ertussen. Opendraaien, filtertje eruit halen als je goeie doorstroming wilt hebben. (of erin laten als je veel in vuil water vaart)
De slangen tussen pomp en blusmonitoren op een geschikte plaats doorsnijden

en het filtertje er tussen plaatsen. Slangen met Tieraps vastmaken aan de filtertjes. Wil je nu groot onderhoud doen aan je romp waarbij je de opbouw kunt missen als kiespijn, schroef je gewoon de filtertjes los en leg je je opbouw 600 meter of meer weg...
Op die manier kan je de slangen naar je monitors kort houden en verminder je ook het risico op knikken in de slangen. Zit bij mij al twee jaar in de Parat en werkt feilloos.
Als ik de foto's van de Dusseldorf bekijk heb ik het vermoeden dat de lengte van je slangen 'naar boven' erg lang is en dat daar het probleem zou kunnen liggen.
NB: voor siliconenslang hoef je niet naar de Robbe-site te gaan; dezelfde modelbouwgrootgrutter (leuk woord voor 21-letterwoordenlingo) heeft 'Pamela-Andersonslang' (siliconenslang) in zijn voorraad... Vraag eens naar brandstofslang, en je kan ze in veeeele kleuren krijgen!