De bouw van de Dusseldorf

Tandwiel pompjes (want dat zijn deze pompjes) zijn van zich zelf niet zelfaanzuigend.
Ze zijn door hun open constructie niet in staat om lucht te verplaatsen, en kunnen dus geen vacuüm creeren aan de zuigzijde.
Dit soort pompen dienen dus altijd onder de waterlijn aangebracht te worden.
Het zelfde geld trouwens ook voor centrifugaal pompen.
 
hoi

een alternatief voor de blusmonitorpompjes is een pompje voor de ruitenwissers van een auto op de sloop te halen.
dat scheelt ook weer :D
trouwens de dusseldorf is een mooie boot.
succes
 
Jongens ik heb ze: :banana:
2 VDO-pompjes.
Ruitenwisserpompjes, 12 V (zie ook bericht van Roel) gekregen van de collega-docent Voertuigentechniek en helemaal voor nop!
Ben erg benieuwd wat ze gaan doen.
afb15168.jpg


Meer beeldmateriaal over de voorgang van de bouw volgt binnenkort.

Groet,
Kees.
 
Hoi Kees,

Heb jij in je bouwbeschrijving ook een tabel met de gebruikte kleuren?
 
Goede morgen, JJ,

nee, een echte kleurentabel zit er niet bij.
Wel wordt hier en daar een specifieke kleur aangegeven zoals bij de looproosters van de bluskanonnen. De frames waarop je de latjes ("planken") moet lijmen moeten voor A rood en voor B en C beige geschilderd worden. Verder wordt bijna altijd verwezen naar de foto's die op de doos staan.

Succes met de bouw, :thumbsup:

Kees.
 
Dit heb ik van een duits forum af:

Farbe : RAL-Nummer

Rot: 3020
Weiss: 9010
Schwarz: 9005
Blau: 5017
Siber: (Silberbronze)

Ga je hem spuiten (airbrush) of schilderen?
 
Omdat mijn vrouw binnen spuiten niet zo toejuicht en mijn garage niet verwarmd is, ga ik schilderen.
Dit gaat overigens met een goede kwaliteit verf bijna net zo goed als spuiten.

Bedankt nog voor de kleurnummers.:pc:

Groet,

Kees.
 
Hoi, allemaal,

zoals beloofd weer wat beeldmateriaal.

Wat heb ik zoal gedaan sinds het laatste bouwverslag.

- dekken passend gemaakt en ingelijmd. Daarbij gebruik gemaakt van stieken van tante Pos en lijmklemmen.
- bijgewerkt met polyesterplamuur.
- dekhuis "uitgezaagd", bijgewerkt, deuren, dak, enz. erop gelijmd. Verstevigings- c.q. bevestigingslatten aangebracht.
afb10979.jpg


- ankerslede voor ophaalmechanisme gebouwd en ingelijmd. Motorbok, ankerlier en kettinggeleiders gemaakt en kettingkluizen tussen dek en buitenkant romp waterdicht ingebouwd.
afb10985.jpg


- bootskraan samengesteld.
afb10982.jpg


- blusmonitor A volledig gebouwd en de bewegingen uitgeprobeerd. Het werkte! :thumbsup:
afb10978.jpg


Zoals ik al eerder meldde, heb ik twee ruitenwisserpompjes. Hoe moeten deze ontstoord worden (ik kan nergens massa vinden) of zijn dit soort pompjes al ontstoord ?
afb10980.jpg


Wat ik nu precies werkend ga maken, weet ik nog niet. Als je de bouwbeschrijving volgt, heb je 5 vertragingsmotortjes nodig (à 32 Euro per stuk!!). Op dit moment vind ik dat een beetje te veel van het goede of heeft iemand van jullie daar een andere (goedkopere) oplossing voor.Twee van die motortjes gaat nog wel; wat kan ik dan het beste werkend maken? Ik bouw alles wel zodanig dat het eventueel later vrij gemakkelijk aan te passen is.
Wel gaan alle blusmonitoren (servo's) en de verlichting werken.

Tot slot nog twee foto's:
afb10983.jpg

afb10984.jpg


Tot de volgende keer,
met groet,
Kees. :bye:
 
@Kees, ik begreep van een collega-bouwer dat de ankerwinch niet echt een succesnummer is... Veel storingen met ketting die vast blijft zitten enz.
Ook het kraantje valt niet in de categorie 'uiterst betrouwbaar'. Bovendien is de bijboot nogal instabiel als je haar in het water legt.
Trek je conclusies...
 
Roel, bedankt voor je snelle reactie.

Het is dus volkomen duidelijk: geen anker dat gelicht wordt, geen kraan die de bijboot in het water zet. :2gunfire:
Dus resteert: een beweegbare radar en draaiend zoeklicht.:turn-l:
Lijkt me overigens best leuk.

Groet,
Kees.
 
Beste Düsseldorfbouwers en fans,

we hebben nu op het forum twee onderwerpen die handelen over de bouw van de Düsseldorf. :proost:
Ze heten:
"Düsseldorf" en "De bouw van de Düsseldorf".

Dit is op zijn minst verwarrend te noemen. Is het mogelijk dat Robert of een van de moderatoren er één topic van maakt? :fist:

Ik wacht het antwoord op deze vraag even af alvorens mijn bouwverslag weer aan te vullen. :sleepy:

Groet,
Kees Voesenek.

PS. Op mijn nieuwe avatar zie ik er strenger uit dan ik ben!
 
Robert gaf bij het andere onderwerp een tussenoplossing. Ik heb daarop het volgende geantwoord:

Misschien dan toch iets voor een van de moderators?
:help:
Ikzelf heb te weinig kennis om dat voor elkaar te krijgen. :cry:

Hoopvol afwachtend,

Kees.
 
Beste medebouwers,

zoals beloofd weer wat fotomateriaal van de vorderingen die ik de afgelopen weken heb gemaakt.

afb12769.jpg
Achterschip met bootskraan

afb12770.jpg
Middenschip met blusmonitoren B+C

afb12771.jpg
Op het dekhuis 1

afb12772.jpg
Op het dekhuis 2

afb12773.jpg
Monitor C

afb12774.jpg
Wat een onderdelen!

Alles staat er nog los op, want alles moet nog geschilderd worden. Je ziet dat het dekhuis nog doorzichtig is en dus ook nog geschilderd moet worden. En wat te denken van hoofddek en romp? Dus: nog heel wat werk aan de winkel.
De servoplaat voor de monitoren B en C is al klaar, maar alle pompjes en waterslangen moeten nog aangesloten worden. Vervolgens alle blusmonitoren nog controleren op werking (en waterdichtheid!).
De draadjes aan de lampjes moeten nog verlengd en aangesloten worden, enz. Daarover volgende keer meer.

Tot slot wens ik iedereen een prettige jaarwisseling -zonder vuurwerkongelukken- en een bijzonder gelukkig en succesvol bouwjaar 2005.

Kees.
 
Hoi Kees,

Op foto "op het dekhuis 2" is een blauwe vlag te zien. Als dit de stuurboord-stuurboord vlag moet ie (van zelfsprekend :wink:) aan stuurboord zitten en niet aan bakboord.



Met deze vlag (tegenwoordig is dat een bord met een knipperlicht erin wat electrisch te bedienen is vanuit de stuurhut), geven de schepen die tegen de stroming invaren (opvaart) te kennen aan de schepen die met de stroom meevaren (afvaart) dat ze elkaar aan stuurboord moeten passeren. Toont de opvaart geen blauwbord dan moeten de schepen elkaar gewoon aan bakboord passeren. Toont de opvaart een blauw bord, dan zal de afvaart dit ook doen om te laten zien dat ze het begrepen hebben. Schepen die tegen de stroming invaren nemen, als dat kan, altijd de binnenbocht want daar is de minste stroming en omdat zij dan "verkeerde wal" gaan varen tonen zij een blauwbord.

Succes met de bouw verder,

Groeten Mennojan.
 
Hoi, Mennojan,
je hebt volkomen gelijk. Heb de tekening nog even nagekeken en -drommels :bad-words: -heb de bevestiging voor de vlag gewoon aan de verkeerde kant gemaakt. Dekhuis stond achterste-voren, vermoed ik. :oops: :oops:
Ik denk dat ik daar dus maar iets anders voor ga verzinnen, want om nu nog (dekhuis is al geschilderd) de zaak te herstellen, gaat wat al te veel beschadigingen opleveren.

Aan stuurboord maak ik wel een nieuwe bevestiging voor de blauwe vlag .

Groet,
Kees. :bye:
 
Over de pomp :

Deze is ook te koop bij conrad te boekelo.

Bestelnr 221345-04
voedingsspanning 12 volt

€31,50

en de robbe pomp is € 49,95
 
Back
Top