de bouw van de walrus

Discussie in 'Duikboten' gestart door nijsinkgj, 5 apr 2005.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Gertjan,

    er is kort geleden hier net een gedachtenwisseling over geweest in een ander draadje. Het begint ongeveer hier http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11923&postdays=0&postorder=asc&start=120

    Waar het zwaartepunt ligt ligt aan de rompvorm. Bij mij ligt het iets achter het midden van de toren. Eigenlijk gaat het niet om het zwaartepunt, maar om het aangrijpingspunt van het drjifvermogen. Dit is het best te bepalen als de romp af is, en geballast tot de waterlijn voor bovenwater varen. Vervolgens kijk je waar op de romp je moet drukken om hem horizontaal naar beneden te drukken, dat is dan het punt.

    Groeten, Lex.
     
  2. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    dank je lex
    dat is glashelder
     
  3. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    baaldag nummer 1 :evil: :evil: :evil:
    ik heb zaterdag de romp een kleurtje gegeven om het plamuren makkelijker te maken
    maar nu wou ik vanavond verder gaan met schuren toen bleek de verf nog zo vers te zijn dat er absoluut niet te schuren viel. keek ik op het verfblikje bleek de uithardingstijd 14 DAGENte zijn :hammer:
    dus dat word 2 weekjes niet schuren
    ik moet nu maar even naar de kunstoffen handel om een plexyglas buis te halen voor het waterdichte compartiment (wtc noemen julie dat geloof ik he?)
    kan ik toch nog door werken . ik moet alleen nog een tekening maken voor het inwendige deel.ik ga dus maar is achter de tekentafel zitten en is een ontwerp in elkaar fantaseren.


    groeten gj
     
  4. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ik heb vandaag weer lekker de hele dag aan het schuren geweest 8O
    en heb de romp nu eindelijk perfect glad .
    vanmiddag heb ik hem doorgezaagd (was wel even een spannend moment) maar het is allemaal gelukt .
    het vervolg is nu de zaagsnede mooi strak te maken en de deklayout aan brengen heb van lex de nodige info gekregen ( :worship: dankudanku).
     
  5. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    deze week ben ik in de avond uren bezig geweest met de bouw van de wtc
    ik ben van plan om alles in secties op te bouwen zodat er bij evt storing oid makkelijk alles is te verwijderen.
    op de onderstaande foto's de besturings sectie met de regelaar en de servo's
    [​IMG]
    [​IMG]
    de weekenden hou ik me bezig met de bouw van de romp zo hou ik het afwisselend :idea:
     
  6. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    wat is een wtc? een control unit o.i.d.?
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    WTC staat voor Water Tight Container.

    Dat is dus het drukvaste compartiment, meestal een buis, waar alle apparatuur die we graag droog willen houden in geplaatst wordt. De stuurstangen gaan dan met waterdichte doorvoeren naar de roeren.

    @ Gertjan,

    Ziet er strak uit! Weet je zeker dat je nooit eerder een sub hebt gebouwd? :wink:

    Groeten, Lex.
     
  8. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    Bedankt voor de uitleg :) Water Dichte Container dus
     
  9. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    dank je lex ,maar het is echt mn eerste sub ,maar ben al wel een paar jaar modelbouwer.

    mijn instelling is :goed je ogen de kost geven 8O en niet bang zijn om advies te vragen aan de experts op dat gebied.(en ik heb nog wat vragen voor julie in petto :wink: maar dat komt terzijnertijd).
     
  10. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    gistermorgen ben ik met het pasmaken van de 2 helften van de romp
    het bleek dat ik de romp wat aan de dunne kant heb gemaakt (wat beteft de wanddikte )
    hierdoor was de wand te flexibel wat tot gevolg heeft dat het geheel niet mooi op elkaar aansluit :evil: :?
    dus heb ik 2 lagen extra glavezel een laag koolstofvezel aan de binnenzijde aangebracht.
    ik ben gewent om zo licht mogelijk te werken omdat het spul dat ik bouw doorgaans langs de wolken suist :wink:
    maar een sub is toch een heel ander verhaal.
    maar ja een goede leer voor de volgende keer.
    het geheel is nu voldoende vormvast geworden en kunnen we (hetzij met enige vertraging ) vrolijk verder bouwen.

    Gertjan
     
  11. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    het mechaniek van de duiktank is klaar en werkt naar volle tevredenheid :banana:
    ik heb gebruik gemaakt van het mechaniek van een oude luchtklepmotor van een luchtbehandelings kast (electronica was defect)
    het mechaniek is natuurlijk wel aangepast want die luchtklepmotoren werken op 24 volt en een stuurspanning van 0 tot 10 v
    dus de motor en een deel van de vertraging er af gesloopt en een 12 volt motor geplaatst .
    hiervoor moesten er wel een aantal asjes afgedraaid worden en de tandwielen aangepast worden .
    er zaten al 2 eindcontacten op en heb er 1 bijgeplaatst die in het laatste deel van het werkgebied de servo electronica activeerd zodat hij perfect af te trimmen is tijdens het duiken (dankje voor de tip lex)
    tijdens het voltrekken van de tank draaid de motor dus op 12 volt waardoor die in +/- 40 seconden voor 80% vol is dan word de microschakelaar gemaakt waardoor de servo electronica het overneemd de laatste 20% is dan met een potmetertje op de zender traploos te regelen
    [​IMG]
    [​IMG]
    deze week ga ik beginnen met de tank en de zuiger
    goeten gertjan
     
  12. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    hallo allemaal
    ik heb al een poosje niet meer aan de walrus gewerkt (hou het maar op een zomerstopje)
    ik ben momenteel met het onderhoud van het huis bezig dus vandaar.
    :?
    maar ja als dat klaar is gaan we vrolijk verder.
    ook is het nu weer om lekker te vliegen wat ik ook regelmatig doe.
    maar dit verslag word vervolgd
    groeten gertjan
     
  13. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
  14. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    zo ben vandaag weer met de romp bezig geweest en heb een moeilijk besluit genomen,IK GA OPNIEUW BEGINNEN MET DE ROMP :( 8O
    ik krijg de romp gewoonweg niet stevig genoeg,en om het geheel toonbaar te krijgen ben ik genoodzaakt om opnieuw te beginnen.
    bij de nieuwe romp zorg ik er wel voor dat de wanddikte zo.n 5 milimeter is (k zit bij de oude romp op ongeveer 1,5 mm en ik heb al geprobeerd om de romp aan de binnenzijde dikker te maken ,maar doordat het bovendeel en onderdeel al gescheiden zijn word de naad niet mooi.
    word vervolgt
     
  15. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ik ben inmiddels begonnen met de nieuwe romp
    de tweede romp ga ik volgens een andere methode bouwen nl 'de gewone met spanten en latjes'
    ik heb inmiddels alle spanten al gezaagd en geschuurd.
    ik kan helaas nog geen foto's plaatsen omdat mn camera nog in reparatie is.maar zodra hij terug is zal ik weer eens wat foto's plaatsen
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Moedig, Gertjan!
    Maar ja: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, zullen we maar zeggen....

    Of, naar sub-taal vertaald:
    Liever op tijd boven gekomen dan op diepte in elkaar gedrukt te worden!
     
  17. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    om een naad passend te maken plak over een kant schilders tape zet het dek erop en maak wat polyester dik met katoen vlokken zodat het niet wegzakt smeer dat er tussen en als het hard is wat schuren en je kan een naad overhouden van de tape dikte en dit kan je ook doen met de romp aansluiting.
    groeten fred
     
  18. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ik heb al van alles geprobeerd maar de romphelften ten opzichte van elkaar zwabberen 8O snap je wat ik bedoel ? het is gewoon te dun qua wanddikte. maar goed ,niet getreurd ik ben al weer vrolijk op weg met de volgende romp.
    vanavond alle spanten op de bouwplank gezet en uitgelijnd.
    en nu kan het monniken werk van het latjes plakken beginnen.
    ik heb allemaal latjes van 0,5 cm breed gezaagd en 180 cm lang
    de romp word 1,693mtr lang :wink: (schaal 1:40)
    wat is julie methode met bij het beplanken van rompen?
    ik heb de latjes bewust zo smal gekozen om de rondingen goed te kunnen volgen.
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Gert-Jan,

    Of er een vaste methode is voor subs weet ik niet. Misschien heb ik het al eens genoemd, maar kijk eens op mijn site over de Walrus, en dan bij 'romp' hoe ik het heb gedaan. Let wel, bij mijn boot is de hele romp WTC. Binnenin blijft hij dus droog, het hout dus ook. Als je houtbouw bij jouw opzet met een natte romp met losse WTC wilt toepassen krijg je waarschijnlijk, en zeker op termijn problemen.
     
  20. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    hoi lex

    ik was het ook van plan op de zelfde wijze te doen als jouw sub alleen dan inderdaad met een losse WTC.
    mijn idee erachter is om de hele boot van binnen en van buiten te behandelen zodat er geen water in het hout kan trekken.
    de buitenkant wil ik met een laagje epoxy en glasvezel behandelen en de binnen kant wil ik super ,mega ,ontzettend goed in de blanke lak zetten :wink:
    de romp is straks deelbaar in 3 delen.
    ik heb op de 2 deelnaden dubbele spanten gezet, waar ikstraks tussendoor kan zagen (dus ik krijg straks 2 horizontale naden)
    dit lijkt mij makkelijker en steviger af te werken als 1 naad horizontaal zoals ik bij de vorige romp gedaan had.
    of lijkt het je verstandiger om de hele romp als WTC te maken?
    ik kan nu nog makkelijk wijzigen, maar ik heb het WTC al bijna klaar ,maar dat is verder niet zon ramp ,de plexglazen buis kan ik er ook af laten het lijkt mij alleen makkelijker om zo het geheel waterdicht te krijgen (en te houden)
    groeten Gertjan.
     

Deel Deze Pagina