Erg mooi wat ik allemaal zie, ben zeer nieuwsgierig naar het eind resultaat! Toch wel lekker als je beschikt over goed gereedschap! Groeten, Joris
dankje allemaal voor de complimenten (en uiteraard de kritiek 8) ) ik heb de neus iets aangepast en lijkt me al een stuk beter zo vandaag ook het sail in de epoxy gezet foto,s volgen z.s.m groeten Gertjan
hier de beloofde foto,s de eerste foto heb ik van de bouwtekening genomen. deze foto is van de bovenzijde genomen is al wel een stuk beter he?
ik heb de foto,s toch teruggevonden ik had een keer alle bestanden van mn hardeschijf op cd gebrand en daar stonden ze tussen. hier zitten zeer mooie en bruikbare foto,s bij oa van de dek layout. als iemand nog detailfoto,s nodig heeft hoor ik het wel. groeten Gertjan
vanavond de schrik van mn leven gehad ik hoorde achter het huis een geraas, ga ik kijken, ligt mn sub in s 3tukken 8) as zaterdag ga ik met de mal beginnen de malletjes voor de 6 roeren heb ik inmiddels klaar. word weer vervolgt groeten Gertjan
vanaond ook nog de eerste malletjes gegoten eerst een buisje onder de juiste hoek de de mal gehangen, in dit buisje komt later de as te zitten waar het roer op bediend word. als de boel is uitgehard zaag ik het roer door, in het buitenste deel komt het asje vast te zitten en het binnenste deel dient dan als lagering. snapppiedat? het andere malletje heb ik in de machineklem van mn draaifrees combinatie gezet en het buisje in de spantang,zo kan ik twee malletjes tegelijk gieten.
en zo komen ze dus uit de mal nu moeten de roeren nog afgewerkt worden gisteren heb ik de mallen voor de romp gemaakt , van de week even keeperweefsel halen en dan kan ik de eigenlijke romp gaan maken. groeten Gertjan
Heb je geen "flap" of iets dergelijks aan je asje gemaakt? De kans bestaat anders dat je as los in je roeren zou kunnen gaan draaien. Als je iets aan de buitenzijde van je as soldeert kan de as nooit in z'n eigen gat rond draaien
ben er niet zo bang voor hoor het hars hecht zich goed aan het aluminium ik had een misgietsel en ik wilde het buisje weer gebruiken, maar hij was er niet meer uit te krijgen. woensdag ga ik de romp lamineren. ik heb van medeforummer Cristiaan Vis 15 m2 glasweefsel overgenomen (170g/m2) voor weing geld. roost: als er meer mensen nog goedkoop hoogwaardig weefsel nodig hebben hij heeft nog genoeg :wink: nu maar hopen dat het op tijd binnen is.
Gisteravond en vandaag de duiktank afgemaakt, ik moet alleen nog één rubber O ring hebben voor de afdichting van de eindkap, verder is de duikank klaar. zojuist even het spul in elkaar gezet en getest en het werkt prima. tussen de lipringen heb ik dik kraanvet gedaan om de zuiger een beetje te smeren. dit vet is bestand tegen water. op de foto is te zien dat de zuiger ongeveer in het midden staat
En ik maar denken dat Douglas een hele rappe bouwer was (Douglas je blijft ook gewoon een duikboot kanjer). Je walrus project begint al duidelijke vormen aan te nemen. Laat de foto's vooral maar komen. Groetjes: Mathijs
Komt voor elkaar Mathijs :wink: hier de volgende foto, hier heb ik de uiteindelijke rompdelen net uit de mal gelost nog onbewerkt dus. er moeten nog een aantal onvolkomenheden weggeplamuurd worden dan kan ik beginnen met details aanbrengen. dat vind ik nu het leuke van onze hobby, dat je met veel zaken te maken krijgt. de ene keer zie je alle kleuren :Fade-color door de polyesterdampen, de andere keer ben je met electronica bezig, om vervolgens weer met mechanica bezig te zijn. zou hou je het een beetje afwisselend. ] word vervolgt, groeten Gertjan
hier volgt de eerste test van de duiktank helemaal volgetrokken gaat er zo,n 1,15 liter in de tank http://nl.youtube.com/watch?v=SkDsHUcmi7c van volledig leeg naar volledig vol duurd 70 seconden. groeten Gertjan ps ik zal kijken of ik een filmpje kan maken van iets betere kwaliteit.
het mechaniek heb ik van een luchtklepmotor, hier zit een trapezium schroefdraad in verwerkt, ook zitten er 2 eindcontacten op. de motor en tandwielen heb ik aangepast tevens de electronica, dit was namelijk 24 volt. ik heb er een motor ingezet met vertraging. en geschikt voor 12 volt. bij de engel duiktanks komt er toch een schroefdraad uit ? bij mijn mijn mechaniek niet, hier staat de schroefdraad stil en beweegt er een bus (schroefdraad draait natuurlijk wel maar verplaatst zich niet.) de bus loopt door een geleider naar buiten toe waaraan de zuiger weer zit bevestigd. ik hoef dus in dit geval geen rekening te houden met een draadeind die naar buiten komt, tevens leend het mechaniek zich mooi om electronica op te monteren. ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd :roll: vanavond trouwens de eindspanten gemaakt en in de 3 rompdelen gemonteerd. in deze spanten (welke per 2 tegen elkaar komen) heb ik centreer gaten/assen (mannetje/vrouwtje) verwerkt zodat de rompdelen altijd precies goed tegen elkaar komen te zitten. groeten Gertjan
Hoi Gert Jan, Dat mechaniek werkt prima zo te zien, weer eens een andere oplossing! Kom je alleen straks niet in de problemen met de ruimte? Als ik het zo zie neemt je tank met mechaniek nu bijna drie keer zoveel ruimte in als een tank à la Engel.
nee hoor ruimte genoeg het wtc heeft een diameter van 150 mm en een lengte van ruim 900mm het enige wat er nog bij in moet is de motor de accu,s en wat electronica ik denk dat het wtc voor ongeveer de helft gevuld is (qua volume) stark weer lekker verder bouwen, vanavond wil ik de naden strak maken en de duikroeren afwerken. groeten Gertjan
de naadjes zin inmiddels afgewerkt en ben er tevreden over de romp is mooi stevig geworden en voelt stabiel aan, de romp is nu in de eerste laag verf gezet, ik ga nu beginnen met het aanbrengen van alle details , zoals lasnaadjes, roosters enz. hieronder zijn een aantal foto,s te zien hoe het er nu uitziet. de ronde gaatjes die in de spanten zijn voor de centreer stiften, deze zorgen er straks voor dat de rompdelen altijd goed uitgelijnd aan elkaar komen te zitten. de langwerpige gaten zijn bedoeld om de aanwezige lucht in de romp naar het hoogste punt te laten stromen waar ze daar via het sail kunnen ontsnappen. groeten Gertjan
Ziet er mooi uit Gerjan! Hoofdstuk ontluchting. Als je straks bij de dekdetails de mogelijkheid hebt om extra gaten te maken (manluiken, roosters, randjes, gaatjes etc) zou ik dan doen. Een luchtbel heb je zo, en als die eerst naar de toren moet lopen .. Stel de boot duikt met de boeg naar beneden (doen ze vaak .. :roll: :wink: ) en er vormt zich een luchtbel in het achterschip, dan kan die niet weg omdat het dek op dat moment schuin naar beneden staat. Die lucht kan er dus nooit uit, en de boot blijft schuin hangen.