de bouw van de walrus

:worship:

Erg mooi wat ik allemaal zie, ben zeer nieuwsgierig naar het eind resultaat!
Toch wel lekker als je beschikt over goed gereedschap!

Groeten,

Joris
 
dankje allemaal voor de complimenten (en uiteraard de kritiek 8) )
ik heb de neus iets aangepast en lijkt me al een stuk beter zo
vandaag ook het sail in de epoxy gezet
foto,s volgen z.s.m
groeten Gertjan
 
hier de beloofde foto,s
de eerste foto heb ik van de bouwtekening genomen.
P8180018.JPG

P8180017.JPG

deze foto is van de bovenzijde genomen
P8180016.JPG

is al wel een stuk beter he?
 
nijsinkgj zei:
een poos geleden heb ik van iemand van het forum een hele rits detail foto,s gekregen maar deze zijn na een pc crash verloren gegaan.
deze foto,s waren gemaakt tijdens een opendag. heeft iemand nog zulke foto,s ? dan houd ik me warm aanbevolen :)

ik heb de foto,s toch teruggevonden :banana: ik had een keer alle bestanden van mn hardeschijf op cd gebrand en daar stonden ze tussen.
hier zitten zeer mooie en bruikbare foto,s bij oa van de dek layout.
als iemand nog detailfoto,s nodig heeft hoor ik het wel.
groeten Gertjan
 
vanavond de schrik van mn leven gehad ik hoorde achter het huis een geraas,
ga ik kijken, ligt mn sub in s 3tukken 8)

normal_P8220021.JPG


as zaterdag ga ik met de mal beginnen
de malletjes voor de 6 roeren heb ik inmiddels klaar.
word weer vervolgt
groeten Gertjan
 
vanaond ook nog de eerste malletjes gegoten
eerst een buisje onder de juiste hoek de de mal gehangen, in dit buisje komt later de as te zitten waar het roer op bediend word.
als de boel is uitgehard zaag ik het roer door, in het buitenste deel komt het asje vast te zitten en het binnenste deel dient dan als lagering. snapppiedat? :)
P8220001.JPG

het andere malletje heb ik in de machineklem van mn draaifrees combinatie gezet en het buisje in de spantang,zo kan ik twee malletjes tegelijk gieten.
P8220004.JPG
 
en zo komen ze dus uit de mal
nu moeten de roeren nog afgewerkt worden
normal_untitled1.jpg

gisteren heb ik de mallen voor de romp gemaakt
, van de week even keeperweefsel halen en dan kan ik de eigenlijke romp gaan maken.
P8260007.JPG

groeten Gertjan
 
Heb je geen "flap" of iets dergelijks aan je asje gemaakt?
De kans bestaat anders dat je as los in je roeren zou kunnen gaan draaien.
Als je iets aan de buitenzijde van je as soldeert kan de as nooit in z'n eigen gat rond draaien
 
ben er niet zo bang voor hoor
het hars hecht zich goed aan het aluminium
ik had een misgietsel en ik wilde het buisje weer gebruiken, maar hij was er niet meer uit te krijgen.
woensdag ga ik de romp lamineren.
ik heb van medeforummer Cristiaan Vis 15 m2 glasweefsel overgenomen (170g/m2) voor weing geld. :proost:
als er meer mensen nog goedkoop hoogwaardig weefsel nodig hebben hij heeft nog genoeg :wink:
nu maar hopen dat het op tijd binnen is.
 
Gisteravond en vandaag de duiktank afgemaakt,
ik moet alleen nog één rubber O ring hebben voor de afdichting van de eindkap, verder is de duikank klaar.
zojuist even het spul in elkaar gezet en getest en het werkt prima. tussen de lipringen heb ik dik kraanvet gedaan om de zuiger een beetje te smeren. dit vet is bestand tegen water.
op de foto is te zien dat de zuiger ongeveer in het midden staat
mechaniek.JPG

mechaniek%202.JPG
 
En ik maar denken dat Douglas een hele rappe bouwer was (Douglas je blijft ook gewoon een duikboot kanjer). Je walrus project begint al duidelijke vormen aan te nemen. Laat de foto's vooral maar komen.

Groetjes:

Mathijs
 
Komt voor elkaar Mathijs :wink:
hier de volgende foto, hier heb ik de uiteindelijke rompdelen net uit de mal gelost nog onbewerkt dus.
er moeten nog een aantal onvolkomenheden weggeplamuurd worden dan kan ik beginnen met details aanbrengen.
dat vind ik nu het leuke van onze hobby, dat je met veel zaken te maken krijgt.
de ene keer zie je alle kleuren :Fade-color door de polyesterdampen, de andere keer ben je met electronica bezig, om vervolgens weer met mechanica bezig te zijn.
zou hou je het een beetje afwisselend.
P8310006.JPG
]

word vervolgt,
groeten Gertjan
 
het mechaniek heb ik van een luchtklepmotor, hier zit een trapezium schroefdraad in verwerkt, ook zitten er 2 eindcontacten op.
de motor en tandwielen heb ik aangepast tevens de electronica, dit was namelijk 24 volt.
ik heb er een motor ingezet met vertraging. en geschikt voor 12 volt.
bij de engel duiktanks komt er toch een schroefdraad uit ? bij mijn mijn mechaniek niet, hier staat de schroefdraad stil en beweegt er een bus (schroefdraad draait natuurlijk wel maar verplaatst zich niet.)
de bus loopt door een geleider naar buiten toe waaraan de zuiger weer zit bevestigd.
ik hoef dus in dit geval geen rekening te houden met een draadeind die naar buiten komt, tevens leend het mechaniek zich mooi om electronica op te monteren.
ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd :roll:

vanavond trouwens de eindspanten gemaakt en in de 3 rompdelen gemonteerd. in deze spanten (welke per 2 tegen elkaar komen) heb ik centreer gaten/assen (mannetje/vrouwtje) verwerkt zodat de rompdelen altijd precies goed tegen elkaar komen te zitten.
groeten Gertjan
 
Hoi Gert Jan,

Dat mechaniek werkt prima zo te zien, weer eens een andere oplossing! Kom je alleen straks niet in de problemen met de ruimte? Als ik het zo zie neemt je tank met mechaniek nu bijna drie keer zoveel ruimte in als een tank à la Engel.
 
nee hoor ruimte genoeg
het wtc heeft een diameter van 150 mm en een lengte van ruim 900mm
het enige wat er nog bij in moet is de motor de accu,s en wat electronica
ik denk dat het wtc voor ongeveer de helft gevuld is (qua volume)
stark weer lekker verder bouwen, vanavond wil ik de naden strak maken en de duikroeren afwerken.
groeten Gertjan
 
de naadjes zin inmiddels afgewerkt en ben er tevreden over
de romp is mooi stevig geworden en voelt stabiel aan, de romp is nu in de eerste laag verf gezet, ik ga nu beginnen met het aanbrengen van alle details , zoals lasnaadjes, roosters enz.
hieronder zijn een aantal foto,s te zien hoe het er nu uitziet.
de ronde gaatjes die in de spanten zijn voor de centreer stiften, deze zorgen er straks voor dat de rompdelen altijd goed uitgelijnd aan elkaar komen te zitten.
de langwerpige gaten zijn bedoeld om de aanwezige lucht in de romp naar het hoogste punt te laten stromen waar ze daar via het sail kunnen ontsnappen.
P1010023.JPG

P1010024.JPG

groeten Gertjan
 
Ziet er mooi uit Gerjan!

Hoofdstuk ontluchting. Als je straks bij de dekdetails de mogelijkheid hebt om extra gaten te maken (manluiken, roosters, randjes, gaatjes etc) zou ik dan doen. Een luchtbel heb je zo, en als die eerst naar de toren moet lopen .. Stel de boot duikt met de boeg naar beneden (doen ze vaak .. :roll: :wink: ) en er vormt zich een luchtbel in het achterschip, dan kan die niet weg omdat het dek op dat moment schuin naar beneden staat. Die lucht kan er dus nooit uit, en de boot blijft schuin hangen.
 
Back
Top