de bouw van de walrus

Discussie in 'Duikboten' gestart door nijsinkgj, 5 apr 2005.

  1. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Gertjan,

    even twee opmerkingen: als je boot ongeveer 1.70 lang wordt, met een 'dry hull' concept, dus de hele romp is WTC, realiseer je dan dat je een nogal knappe hoeveelheid ballast nodig gaat hebben om de boot aan de waterlijn te krijgen. Ik kan me zo voorstellen dat dit 'bootje' een kilo of dertig 'droog aan de haak' zal gaan wegen 8O . Heeft zo z'n voordelen (ligt lekker stabiel in het water) en ook z'n nadelen (til je wat moeilijk in je eentje in het sop).
    Ten tweede: misschien aan de binnenzijde van de romp geen blanke lak gebruiken maar ook met epoxy werken (dan zonder matten). Op epoxy kan je in ieder geval nog lijmen, op lak wordt dat wat lastiger en ten tweede is epoxy nog wat permanenter en beter waterdicht dan lak.

    Jos
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Gertjan,

    Ik ben het met Jos eens, maak een 'natte' romp met een losse WTC erin. En het hout aan beide zijden in de epoxy. (buitenzijde met glasvezel) Het hout hoeft dan ook niet zo idioot dik te zijn, het hoeft geen druk te verwerken maar dient alleen als 'drager' voor de epoxy.

    De naad zou ik plaatsen zodanig dat je de WTC nog makkelijk uit de romp kunt halen. Ergens tussen waterlijn en midden op de romp. Echter niet precies midden op de romp, want dan krijgt de naad eventuele klappen bij een aanvaring te verwerken. Die is dan net gevoellig voor beschadigingen. Eventueel zou je midden rondom de romp zelfs een extra strookje glasvezel kunnen plaatsen juist voor die te verwachten tikken. :wink:
     
  3. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ja ik denk dat ik het zo doe van binnen alleen epoxy van buiten epoxy met geweven glasweefseldoek
    de deelnaad heb ik al in de spanten voorbereid door er dubbele spanten in te zetten, deze spanten heb ik al met een soort pen/gat verbinding pas aan elkaar gemaakt (van messing) zodat deze na het delen gelijk weer naadloos aan elkaar passen
    ik kan alleen nog geen foto,s laten zien ivm defect toestel maar de fotos zal ik snel plaatsen als het toestel weer gerepareerd is
    ik kan dus de romp straks delen zoals met een bajonetsluiting.
    het wtc blijft dan aan het achterste deel van de romp zitten waarna de plexiglazen buis er afgehaald kan worden zodoende kan de schroefas en de stuurstangen blijven zitten tijdens werkzaamheden aan het technische deel
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    OK, ik dacht even aan horizontaal gescheiden delen, vandaar :wink:
     
  5. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    dat was in de eerste instantie wel de bedoeling (bij de vorige romp wel gedaan) maar dat is me toch niet goed bevallen.

    gisteravond nog lekker even aan het plakken geweest met de latjes.
    ik denk dat ik er nu zo,n 40% op heb zitten. wat een monnikenwerk 8O :wink:
    de rondingen van de boeg maak ik denk ik van dikke spanten (+/- 2 cm)en dan opelkaar gelijmd want de rondingen zijn zo sterk dat de latjes het begeven bij het buigen.
    het is dan wel even wat schuurwerk om het glad te krijgen
    groeten Gertjan
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Gertjan,

    Mischien een tip, als de latjes erop zitten rondschuren, en dan aan laagje lamineer-epoxy erover voordat je met plamuur of wat dan ook begint. Die kruipt dan tussen de latjesen in het hout, waardoor ze meteen helemaal aan elkaar gelijmd worden. Je krijgt dan zoiets als houtversterkt epoxy :lol:
     
  7. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ja das een idee
    ik heb ook al zitten denken om eerst het hele zaakje in de epoxy te zetten en dan de romp in een dikke pvc buis te leggen deze afdoppen en vacuum trekken zodat het hout als het ware geimpregneerd word
    de buis is voor mij geen probleem deze kan ik via mn werk wel regelen
    en een vriend van mij heeft een stevige vacuum pomp (die is poelier)
     
  8. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    vandaag weer een aantal latjes gelijmd ik zit nu op 50%van de totale hoeveelheid,maar het lastigste deel heb ik gehad. (bovenste helft)
    vanmiddag de bovenste helft glad geschuurd de vorm begint er al mooi in te komen.
    de onderste helft zal dek ik wel iets makkelijker gaan omdat daar de vlakke kant niet aan zit (het dek) dit was toch wel behoor passen en meten en schuinschuren om het allemaal strak en passend te krijgen
    nu de laatste 70 8O latjes nog, maar de bouw is wegens een verhuizing even stilgelegd en zal volgend jaar weer hervat worden (we zitten eerst nog een poos op een tussen adres omdat we de sleutel van ons nieuwe huis pas in januari 2007 krijgen.)
     
  9. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    Ik denk toch dat ik wat anders ga doen vanmiddag :wink:
    Suc6
     
  10. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    zo we hebben inmiddels de verhuizing ruim achter de rug en zal binnenkort weer verder gaan met de sub.
    ik heb inmiddels wat onderdelen besteld .
    maar we gaan eerst een weekje op vakantie.
    tot snel
     
  11. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    het latjes plakken is gereed (gelukkig), nu kan er begonnen worden met het maken van de neus en de staart.
    Dan komt het plamuren en schuren aan de beurd.
    ik ben van plan om er toch een mal van te maken en dan de romp van epoxy te maken omdat ik toch vrees dat er narigheid van komtal ik de romp zo laat,
    vocht en mdf gaan toch niet zo goed samen.
    En ik denk dat ,hoe goed je ook lakt er toch op den duur problemen gaan komen.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2009
  12. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ik heb hier en daar is rondgekeken naar een passende schroef maar ik vind deze nogal aan de prijs.
    de schroef moet 10 cm in diameter zijn, en dan kom je al snel boven de 100 euro uit
    toch maar zelf maken dus.
    eerst ben ik begonnen met een conus draaien.
    [​IMG]
    daarna de groeven gezaagd waarin de bladen gesoldeerd worden deze zijn onder een hoek van 45 graden gezaagd.
    [​IMG]
    vervolgens heb ik de vijf bladen uitgefreesd.
    [​IMG]
    daarna de bladen van de juiste verdraaing voorzien.
    [​IMG]
    waarna het zaakje in elkaar gepast en uitgelijnd word om dit vervolgens vast te solderen.
    [​IMG]
    na het schoonstralen ziet het er zo uit.
    [​IMG]
    word weer vervolgd.
    groeten Gertjan
     
  13. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Compliment Gertjan.
    En dat heb je zo maar even gedaan?
    :wink: :D
     
  14. Carlo aka Rambo

    Carlo aka Rambo

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Belgie (Midden Limburg)
    8O Ziet er prachtig uit. In winkel kon je niet zo'n afwerking verwachten. Ziet er prachtig uit.
    Chapoo
     
  15. Knap stukje werk om zo`n schroef te maken.
    Zo te zien heb je wel een mooi stuk gereedschap er voor.
    Complimenten.

    Ook de mal ziet er al strak uit.
    Je geeft aan dat de schroef 100 mm wordt.
    Welke schaal maak je de Walrus dan.

    Harry.
     
  16. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    de walrus word schaal 1:37
    ik heb een tekening schaal 1:50 thuis daarop staat een schroef van 72 mm getekend wat overeenkomt met 3.6 meter in werkelijkheid.
    3600mm : 37 = 97,3 mm
     
  17. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    zo nu weer een update van de romp

    ik heb de romp inmiddels een aantal keren geplamuurd.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    vervolgens de neussectie gemaakt van blauw schuim, op deze foto heb ik ook het sail op de romp gezet.
    deze is nog in de eerste fase, ik heb hier alleen de globale vorm gemaakt het afwerken komt morgen aan de beurd
    verder wil ik de romp morgen een donker kleurtje geven (na nog één keer schuren) dan kun je de laatste oneffenheden goed zien.
    als dit klusje gebeurd is zal ik kunnen beginnen met het aanbrengen van de details.
    een poos geleden heb ik van iemand van het forum een hele rits detail foto,s gekregen maar deze zijn na een pc crash verloren gegaan.
    deze foto,s waren gemaakt tijdens een opendag. heeft iemand nog zulke foto,s ? dan houd ik me warm aanbevolen :)
     
  18. Ziet er er goed uit.
    Als ik naar de foto`s kijk,vooral de neus,vind ik toch de neus toch wat te plat.
    Als je de juiste ordinaten hebt is de neus van de Walrus zijaanzicht toch ronder.
    En aan de voorzijde aanzicht is de neus ei formig.

    kan ook zijn omdat de foto iets van een zijhoek is genomen dat het beeld wat vertekend.
    Maar als het niet klopt ,dan kun je het nu nog veranderen.

    Veel sucses.
    Harry.
     
  19. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    hoi harry
    ik kan nog niet echt een foto bemachtigen waarop de voorkant duidelijk staat afgebeeld.
    zoals ik de romp nu heb komt het aardig overeen met de tekening, maar ik moet toegeven dat ik er ook wat aan zie hoor.
    ik zal morgen eens wat betere foto,s maken van de voorkant, maar ik ga hem eerst een donker kleurtje geven, want ik denk dat het op de foto wat vertekend overkomt.
    het neusje kan ik nu nog makkelijk aanpassen om dat deze geheel van schuim hemaakt is.
    ga nu er nu maar eerst is een nachtje over slapen
    groeten Gertjan
     
  20. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Harry,

    Dat is een mooi stukje werk, alleen zou ik de
    neus wat spitser af ronde dat is niet zo'n hels karwei
    dacht ik, met jouw gereedschap, voor de rest goed hoor.

    Gr.Rob
     

Deel Deze Pagina