In dit topic ga ik een bouwverslag starten van mijn binnenvaartschip schaal 1:50.
Ik ben nu ongeveer anderhalf jaar bezig met de bouw.
Ik ben nog niet zo lang gebruiker op dit forum en aangezien ik al anderhalf jaar aan het bouwen ben, wordt het eerste deel van dit verslag een inhaalslag.
Eerst een kleine inleiding van het schip.
Ik ben zelf in de binnenvaart opgegroeid en ben altijd al bezig geweest met het tekenen van schepen. Wat ik van bepaalde schepen wel en niet mooi vond en wat ik zelf anders zou doen. Zo ben ik op een keer begonnen, om zo mijn eigen ideale schip te ontwerpen en in het model te bouwen. Na veel tekenwerk, en ik ben nog steeds niet klaar met tekenen, ben ik begonnen met bouwen.
Het wordt een dubbelschroever met duwsteven en wordt uitgerust met een 4-kanaals boegschroef. Het schip is geschikt om containers te varen. Met een capaciteit 208 TEU op 4 lagen.
Afmetingen van het schip.
Lengte: 110 m (model: 2200 mm)
Breedte: 11,45 m (model: 229 mm)
Diepgang: 3,75 m (model: 75 mm)
Holte: 4,20 m (model: 84 mm)
Hieronder zijn de spanten van het achterschip al uitgezaagd en de gaten voor de schroefassen zijn al geboord. Als dit later gedaan wordt dan wordt dat er niet makkelijker op en het is minder nauwkeurig.
Ik heb op elk spant controle lijnen gezet waarmee ik alle spanten kan uitlijnen.
De spanten van het voor- en achterschip heb ik los van elkaar op een bouwplank gezet omdat ik op dat moment niet zo'n lange plank had. Bovendien is het middenschip opgebouwd uit één dubbelebodem-sectie en twee zij-secties, waarbij het niet echt noodzakelijk is om dit op een bouwplank te zetten.
Ik ben nu ongeveer anderhalf jaar bezig met de bouw.
Ik ben nog niet zo lang gebruiker op dit forum en aangezien ik al anderhalf jaar aan het bouwen ben, wordt het eerste deel van dit verslag een inhaalslag.
Eerst een kleine inleiding van het schip.
Ik ben zelf in de binnenvaart opgegroeid en ben altijd al bezig geweest met het tekenen van schepen. Wat ik van bepaalde schepen wel en niet mooi vond en wat ik zelf anders zou doen. Zo ben ik op een keer begonnen, om zo mijn eigen ideale schip te ontwerpen en in het model te bouwen. Na veel tekenwerk, en ik ben nog steeds niet klaar met tekenen, ben ik begonnen met bouwen.
Het wordt een dubbelschroever met duwsteven en wordt uitgerust met een 4-kanaals boegschroef. Het schip is geschikt om containers te varen. Met een capaciteit 208 TEU op 4 lagen.
Afmetingen van het schip.
Lengte: 110 m (model: 2200 mm)
Breedte: 11,45 m (model: 229 mm)
Diepgang: 3,75 m (model: 75 mm)
Holte: 4,20 m (model: 84 mm)
Hieronder zijn de spanten van het achterschip al uitgezaagd en de gaten voor de schroefassen zijn al geboord. Als dit later gedaan wordt dan wordt dat er niet makkelijker op en het is minder nauwkeurig.

Ik heb op elk spant controle lijnen gezet waarmee ik alle spanten kan uitlijnen.


De spanten van het voor- en achterschip heb ik los van elkaar op een bouwplank gezet omdat ik op dat moment niet zo'n lange plank had. Bovendien is het middenschip opgebouwd uit één dubbelebodem-sectie en twee zij-secties, waarbij het niet echt noodzakelijk is om dit op een bouwplank te zetten.

Laatst bewerkt: