De bouw van een dubbelschroefs binnenvaartschip

Wel eens van Humor gehoord. :?: :?:
Ja als je de kraan naar 10 minuten dicht draai
Heb je toch maar 166 ton er in staan.
en zoniet ja dan heb je na een uur 1000 ton he.
en als je schip dan kleiner is dan heb je een probleem he :roll: :roll:
mvg
Frederik :D :D :D

F.van.Gent zei:
Wel eens van Humor gehoord. :?: :?:
Ja als je de kraan naar 10 minuten dicht draai
Heb je toch maar 166 ton er in staan.
en zoniet ja dan heb je na een uur 1000 ton he.
en als je schip dan kleiner is dan heb je een probleem he :roll: :roll:
mvg

Nou, nou. Het was gewoon maar een vraag hoor. Ik begreep de opmerking niet helemaal.
Dus vandaar de vraag.
Maargoed, als het schip kleiner is, dan heb je (meestal) ook geen boegschroef van 800 pk.
Dus dan is de pompcapaciteit ook wel wat lager. En de afsluiter is soms ook wel vanuit de stuurhut te bedienen. Bovendien als je de boegschroef minder hard laat draaien dan stroomt het water ook niet zo hard het ruim in. Dat is het alleen hydrostatische druk.

Alex

Laatst bewerkt:
Volgens mij gaat het uberhaupt niet goed als je 1000 ton water vrij bewegend door je schip heen hebt. Ongeacht of het uitgerekend is voor vier lagen containers.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat men 1000 ton water vrij door een ruim laat bewegen zonder iets van slingerschotten.

Ja hoor,dat wordt gewoon gedaan. Maar je moet er wel rekening meehouden als je afstopt. Dan zet het water wel door. Maar verder is het geen probleem.

huub de jong :oops:
Ja Huub daar wil ik ,en ga ik je toch even op tegenspreken hoor. :wink:
Als het een beunschip is dan gaat die vlieger wel op he.
Dat weet jij net zo goed als ik :roll: .
Maar een gewoon schip zonder beun.
En geen slinger schotten wat denk je zelf Huub :?: :?: :?: :?:
Ja en een tankschip heeft er helemaal geen last van :P
mvg

Adam zei:
Volgens mij gaat het uberhaupt niet goed als je 1000 ton water vrij bewegend door je schip heen hebt. Ongeacht of het uitgerekend is voor vier lagen containers.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat men 1000 ton water vrij door een ruim laat bewegen zonder iets van slingerschotten.

Even voor de duidelijkheid.

Als dit schip op ware grootte gebouwd zou worden dan heeft het een laadvermogen van ruim 3222 ton.
Dus met 1000 ton ballast ligt het schip dus nog lang niet afgeladen.
Zou je dan een paar minuten te laat zijn met het dichtdraaien van de afsluiten, dan is er nog niks aan de hand.

Wat ik wel jammer vindt, dat er zo ongeloofwaardig over wordt gedaan. Zoals er in het begin van dit bouwverslag dus staat, is dat ik uit de binnenvaart kom. Dus waarom zou ik onzin verkopen.

Mijn broer heeft een tijdje als matroos op de "Duc in Altum", schip van de oom van mijn vriendin, gevaren en hebben één keer 1500 ton water als ballast gezet om door het kanaal bij het Belgse Kwaad Mechelen naar binnen te kunnen. Dit schip heeft ook één ruim en een maximaal laadvermogen van 2530 ton. Dit was dan welliswaar niet d.m.v. de boegschroef maar door een speciale ballast pomp, maar dat maakt geen verschil voor de staibliteit. Als je stuurt zal het schip heus wel een beetje slagzij maken. Maar het is heus wel verantwoordt hoor. Je gaat geen risico's nemen, want anders neem je je huis ook mee naar de kelder. Want je woont er tenslotte ook op.
Het zusterschip "Gitana" heeft ooit eens 2000 ton waterballast gezet om op het duitse kanaal onder de bruggen door te kunnen.

Maar om even bij het bouwverslag te blijven, het ballasten d.m.v. de boegschroef was een voorbeeld waar een boegschroef nog meer voor gebruikt kan worden. Met een behoorlijk sterke boegschroef is het dan mogelijk om 1000 ton/uur te pompen. Dit wil dan niet zeggen dat dat altijd wordt gebruikt.

Mijn auto haalt ook 190 km/u maar dat wil nog niet zeggen dat ik ook zo hard rijdt. :D

Er volgt nog een foto van de Duc in Altum met 1500 ton waterballast in het ruim. Voor de wijsneuzen :P :P die het niet geloven.

Groeten van Alex

Alex Sijbranda

Wat ik wel jammer vindt, dat er zo ongeloofwaardig over wordt gedaan. Zoals er in het begin van dit bouwverslag dus staat, is dat ik uit de binnenvaart kom. Dus waarom zou ik onzin verkopen.

Ik kan nergens lezen als dat er ongeloofwaardig over word gedaan . :oops:
Dat maak je er zelf van :roll: .
En ik was al zelfstandig binnenvaart schipper
Toen zat jij nog in je vaders verpakking hoor. :wink:
Dus over ervaring gesproken, kunnen die oudjes jouw nog wel wat leren denk ik.
Dus ik zou maar eens ophouden over ervaring en wat diens meer zij he.
Want humor versta je nog niet eens.
en dan nu einde discusie
Want heb geen zin in verder escalatie,s

Meende jou alleen maar even op je punten te zetten want je komt nog maar net kijken hoor
Mvg
Frederik

Nou Adam ik zal het proberen uit te leggen. Je hebt enigsinds gelijk dat je stabilietijt in het gedrang komt, dat is theoretich gezien . Maar we hebben moedertje natuur nog. Als je een grootte bak met water vult, in het water. die bak moet wel recht hoekig zijn. Dan zul je zien dat hij eerst scheef valt naar een kant. Maar naar loop van tijd komt hij altijd weer terug. Dat heeft te maken met de opwaardse druk van het water. En als hij nog scheefer valt krijg je zijwaardse druk. En op ten duur zal hij zijn evenwicht weer terug krijgen. Wij hebben centertanks. Dat wil zeggen dat we geen langschot hebben.het schip 11.40 breed en de tank zijn 9.40 breed. Als we wat roer geven dan valt het schip gewoon een halve meter scheef. En later komt die gewoon weer terug. Niets aan het handje.

F.van.Gent zei:
Alex Sijbranda

Ik kan nergens lezen als dat er ongeloofwaardig over word gedaan . :oops:
Dat maak je er zelf van :roll: .
En ik was al zelfstandig binnenvaart schipper
Toen zat jij nog in je vaders verpakking hoor. :wink:
Dus over ervaring gesproken, kunnen die oudjes jouw nog wel wat leren denk ik.
Dus ik zou maar eens ophouden over ervaring en wat diens meer zij he.
Want humor versta je nog niet eens.
en dan nu einde discusie
Want heb geen zin in verder escalatie,s

Meende jou alleen maar even op je punten te zetten want je komt nog maar net kijken hoor
Mvg
Frederik

U mag mij best op mijn punten zetten, maar het gaat er om op wat voor manier dat gebeurt. U brengt het zo van, hem zal ik nog wel even vertellen hoe wij dat vroeger deden. En daar hou ik niet zo van. Wij moeten respect hebben voor ouderen, waarom dan niet andersom.
Dat ik schreef dat ik uit de binnenvaart kom, was alleen maar om even aan te geven dat ik niet zomaar wat onzin neer zet. Daar wil ik helemaal niet mee zeggen dat ik alles beter weet.

Ik heb nooit gezegd meer ervaring te hebben dan u. Ik heb heus wel gelezen dat u ook gevaren hebt. Daarom verbaasde het mij dat u hier niet van op de hoogte was. U hoeft zich niet meteen zo defensief op te stellen.
Een bekend gezegde "je bent nooit te oud om te leren".

Misschien is dat het probleem dat in uw ogen de jonkies het altijd beter denken te weten.

Het spijt mij als u dat zo ervaart.

Alex

Maar het wordt wel gevaarlijker als je water onder vloer(houtenvloer) heb staan. Want dan loopt het water naar een kant als je aan het laden bent(grind) en dan kan de lading schuiven. En dan gebeuren dingen die jij en ik niet wil weten.

En over oudtjes gesproken. Toen had je alleen mooi weer schippers als het waaide bleven ze liggen en als het mistig konde ze niet varen. Het was altijd wel wat. Alleen met de middellen die ze toen hadden zou ik niet willen ruilen. Want die verhallen hoor ik nog iedere dag van mijn vader. En de beste schipper is hij zelf altijd. Want een ander doet het nooit goed of altijd verkeerd.

huub de jong. :oops:
Je moet niet zo op alle slakken zout leggen Huub :P
Want vroeger hadden we houten schepen en ijzeren schippers.
Nu hebben we ijzeren schepen en houten schippers he.
Want als de boegschroef kapot is, moet hij eerst worden gerepareerd anders gaat het niet meer
mvg
Het is maar net hoe of je het bekijkt he Huub :roll: :roll:

Goed, even de generatiekloof dempen... "KWAK"

@Huub: Hoe ga je die boegstuwer maken?
Daar ben ik wel benieuwd naar, want dit ziet er mooi uit.

Roel van Essen zei:
@Huub: Hoe ga je die boegstuwer maken?

Nou volgens volgens mij heb je wel heel veel werk gehad Roel om die kloof dicht te gooien want je bent het spoor helemaal bijster, ga ff zitten.
Volgens mij is Alex de bouwer van de "boegstuwer" 8)

Roel van Essen +
Adam
-------------------------------
Ik weet zeker: als dat er zo.n soort kopschroef al op het forum heb gestaan. Kan het zijn als dat het er af is gehaald?????????.
Want ik kan het nergens meer vinden :oops:
Er stond zelfs een foto bij van hoe of wat :roll:
mvg
Frederik :D :D

Adam: Pffff.... 't was effe scheppen, maar dan heb je ook wat: rugpijn.

Alex en Huub: sorry!

Frederik: ik had er ook naar zitten zoeken, maar niet gevonden. Maar het lijkt me erg interessant om te zien hoe je zo'n ding op schaal maakt.

Ik denk dat het nu een mooi moment is om de bouw van mijn boegschroef te beschrijven.

Voor de mensen die niet precies weten hoe een kanalen boegschroef werkt zal ik dit in het kort uit proberen te leggen.
Om met een boegschroef over 360 graden te kunnen sturen, zijn 4 kanalen geïntergreerd in het voorschip. Zoals jullie op de bovenstaande foto's hebben kunnen zien. In het "kruispunt" van de kanalen zit een rond gat in het vlak, waarin een platliggende schroef gemonteerd is. Deze schroef zuigt het water van onderen op en stuwt het horizontaal weer weg. De unit waar de schroef in draait, kan om de as van de schroefas draaien, en zo de stuwrichting over 360 graden bepalen. Op zo'n manier kan het schroefwater dus in elke horizontale richting worden gericht.
Als de boegschroef nu bijvoorbeeld schuin naar SB staat gericht, dan wordt het water gedeeltelijk door het voorste kanaal en door het SB kanaal gestuwd. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken.
Op onderstaande link is een animatie te zien van Veth motoren BV over de werking van de boegschroef.
http://www.veth-motoren.com/algemeen.asp?vPaginaID=739&vPaginaIDvorige=738&varGo=True

Nu de bouw van de boegschroef.
Ik heb een schroefas met koker gekocht bij de modelbouwwinkel. Deze koker steekt door een grotere koker. Voor de duidelijkheid noem ik de koker waar de schroefas in zit uiteraard de "schroefas koker" en de koker waar de schroefas koker in zit noem ik de "unit koker". 8O 8O

Nou of dat er nou echt duidelijker op is geworden betwijfel ik. :?
Maargoed, ik heb nu dus een schroefas, in een schroefas koker, en de schroefas koker weer in een unit koker.

De unit zit aan de schroefaskoker verbonden. Door dus de schroefaskoker te draaien, gaat de unit (die de richting van schroefwater bepaald) ook draaien.

Helaas heb ik geen foto van mijn unit, aangezien die al in het schip gemonteerd zit en ik eigenlijk geen zin heb om de boel te demonteren. Maar ik heb wel een foto van een unit op ware grootte, waarvan mijn unit niet veel afwijkt. Afgezien natuurlijk van de tandwieloverbrenging. :P
GroteFoto-VLH7YVP7.jpg

Halverwege de opening zit nog een plaat die er voor zorgt dat het water beter de bocht om geleid wordt. En bovenin is de unit ook afgerond om de stroming te bevorderen. Deze trommel heb ik uitgevoerd van een PVC eindstop, gekocht bij de Gamma. De ring op het vlak is ook van een eindstop maar dan een maatje groter en een klein beetje uitgeschuurd om het soepel in elkaar te laten draaien.

De boegschroefbesturing.
Zoals ik mijn boegschroef aandrijf, wordt natuurlijk niet op ware grootte toegepast. Aangezien ik deze boegschroef zo'n 4 jaar geleden heb gemaakt, had ik nog niet echt de moed om een haakse overbrenging te maken. Maar bij de volgende boegschroef wil ik het zeker proberen.

Op onderstaande foto is mijn boegschroef installatie te zien.
GroteFoto-AQNK7XLG.jpg

1 = Elektromotor op een slee. 12V 5400 omw/min.
2 = De door de getande riem aangedreven schijf die de schroefas aandrijft.
3 = Houder voor radiaal lager. Zorgt ervoor dat de getande riem niet aan de schroefas trekt waardoor de unit moeilijk draait.
4 = Tweede koker waar de schroefaskoker in draait om de unit te draaien.
5 = Servo. (2 x 60 graden uitslag)
6 = Pijpje voor vettoevoer van de tweede koker.

De getande riem met schijven, tandwielen en lager heb ik bij conrad besteld.
Omdat mijn unit 360 graden draaibaar is en mijn servo 2 x 60 graden kan ik met een gewone overbrenging geen 360 graden halen. Daarom heb ik een 3 op 1 overbrenging toegepast. Wanneer de servo een slag maakt van 60 graden, maakt de unit een slag van 180 graden.
Omdat ik tijdens het varen wil weten waar mijn boegschroef heen gericht staat heb ik een multi switch/prop aangeschaft, voor Robbe-Futaba F-14, waar ik onderanderen mijn boegschroef mee stuur. Door de servo aan te sturen met de multi-prop weet ik precies in welke richting de unit staat.

Er volgt nog een filmpje, maar dat wil nog niet echt lukken.

Gr.

Alex

Laatst bewerkt:
Back