Ik denk dat het nu een mooi moment is om de bouw van mijn boegschroef te beschrijven.
Voor de mensen die niet precies weten hoe een kanalen boegschroef werkt zal ik dit in het kort uit proberen te leggen.
Om met een boegschroef over 360 graden te kunnen sturen, zijn 4 kanalen geïntergreerd in het voorschip. Zoals jullie op de bovenstaande foto's hebben kunnen zien. In het "kruispunt" van de kanalen zit een rond gat in het vlak, waarin een platliggende schroef gemonteerd is. Deze schroef zuigt het water van onderen op en stuwt het horizontaal weer weg. De unit waar de schroef in draait, kan om de as van de schroefas draaien, en zo de stuwrichting over 360 graden bepalen. Op zo'n manier kan het schroefwater dus in elke horizontale richting worden gericht.
Als de boegschroef nu bijvoorbeeld schuin naar SB staat gericht, dan wordt het water gedeeltelijk door het voorste kanaal en door het SB kanaal gestuwd. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken.
Op onderstaande link is een animatie te zien van Veth motoren BV over de werking van de boegschroef.
http://www.veth-motoren.com/algemeen.asp?vPaginaID=739&vPaginaIDvorige=738&varGo=True
Nu de bouw van de boegschroef.
Ik heb een schroefas met koker gekocht bij de modelbouwwinkel. Deze koker steekt door een grotere koker. Voor de duidelijkheid noem ik de koker waar de schroefas in zit uiteraard de "schroefas koker" en de koker waar de schroefas koker in zit noem ik de "unit koker". 8O 8O
Nou of dat er nou echt duidelijker op is geworden betwijfel ik. :?
Maargoed, ik heb nu dus een schroefas, in een schroefas koker, en de schroefas koker weer in een unit koker.
De unit zit aan de schroefaskoker verbonden. Door dus de schroefaskoker te draaien, gaat de unit (die de richting van schroefwater bepaald) ook draaien.
Helaas heb ik geen foto van mijn unit, aangezien die al in het schip gemonteerd zit en ik eigenlijk geen zin heb om de boel te demonteren. Maar ik heb wel een foto van een unit op ware grootte, waarvan mijn unit niet veel afwijkt. Afgezien natuurlijk van de tandwieloverbrenging.
Halverwege de opening zit nog een plaat die er voor zorgt dat het water beter de bocht om geleid wordt. En bovenin is de unit ook afgerond om de stroming te bevorderen. Deze trommel heb ik uitgevoerd van een PVC eindstop, gekocht bij de Gamma. De ring op het vlak is ook van een eindstop maar dan een maatje groter en een klein beetje uitgeschuurd om het soepel in elkaar te laten draaien.
De boegschroefbesturing.
Zoals ik mijn boegschroef aandrijf, wordt natuurlijk niet op ware grootte toegepast. Aangezien ik deze boegschroef zo'n 4 jaar geleden heb gemaakt, had ik nog niet echt de moed om een haakse overbrenging te maken. Maar bij de volgende boegschroef wil ik het zeker proberen.
Op onderstaande foto is mijn boegschroef installatie te zien.
1 = Elektromotor op een slee. 12V 5400 omw/min.
2 = De door de getande riem aangedreven schijf die de schroefas aandrijft.
3 = Houder voor radiaal lager. Zorgt ervoor dat de getande riem niet aan de schroefas trekt waardoor de unit moeilijk draait.
4 = Tweede koker waar de schroefaskoker in draait om de unit te draaien.
5 = Servo. (2 x 60 graden uitslag)
6 = Pijpje voor vettoevoer van de tweede koker.
De getande riem met schijven, tandwielen en lager heb ik bij conrad besteld.
Omdat mijn unit 360 graden draaibaar is en mijn servo 2 x 60 graden kan ik met een gewone overbrenging geen 360 graden halen. Daarom heb ik een 3 op 1 overbrenging toegepast. Wanneer de servo een slag maakt van 60 graden, maakt de unit een slag van 180 graden.
Omdat ik tijdens het varen wil weten waar mijn boegschroef heen gericht staat heb ik een multi switch/prop aangeschaft, voor Robbe-Futaba F-14, waar ik onderanderen mijn boegschroef mee stuur. Door de servo aan te sturen met de multi-prop weet ik precies in welke richting de unit staat.
Er volgt nog een filmpje, maar dat wil nog niet echt lukken.
Gr.
Alex