De bouw van een dubbelschroefs binnenvaartschip

Bedankt voor de complimenten.

Zoals beloofd zou ik nog voor een foto zorgen van de Duc in Altum met 1500 ton waterballast in het ruim.
Dat staat gemiddeld ongeveer op een hoogte van 1,85 meter. Het ruim is ongeveer 4 meter diep.
GroteFoto-GALU74HM.jpg

Groeten van Alex

Laatst bewerkt:
Echt knap die boegschroef!!

Ben benieuwd naar het eindresultaat van dit schip!

(moet eigelijk ook maar eens een schip gaan bouwen i.p.v. powerboaten en zo)

Groet, Aad

Ja ja, het is gelukt. :D :D

Ik heb een filmpje kunnen up-loaden. Ik heb het filmpje geloof ik wel 10 keer ge-up-load.
Bleek dat YouTube niet zo snel was met het verwerken van de filmpjes. :oops:

Hier kun je de eerste succesvolle "droge" test volgen van mijn boegschroef.
[media=youtube]trYsb7KNLzU[/media]

Let vooral op het geluid, dat lijkt echt net het geluid van een echte dieselmotor. :P
Helaas hoor je dat niet meer als het model in het water ligt. :(

Groeten van Alex

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er keurig uit Alex, en het geluid "net wat je zegt lijkt precies op een diesel motor".

Mooi gedaan.. :lol:

frederik ik denk als je nu op een nieuw binnevaartschip gaat kijken dat het toch wel even iets anders is dan 20 jaar geleden.

josco

He hallo Josco.
Ik zit al 20 jaar aan de wal.
Ja, en de vooruitgang die hou je nu eenmaal niet tegen hoor: dat weet ik ook wel.
Dus waar ik het wel eens over heb (vroeger)ja dat is al meer dan 20- jaar oud he.
Ja en de oudere ;zo als ik zelf ook wel vonden het vroeger toch wel een gezelliger tijd als nu he.
En waren toen ook al zeer tevreden met het geen je had he.
En die generatiekloof zal altijd wel blijven bestaan hoor.
Het is zo als Huub al zei.
Ik zou met die rommel van vroeger niet willen varen he.
Maar ja dat zei mijn vader toendestijds ook hoor.
Kijk wij hadden net na de oorlog een scheepje van 278 ton
Daar stond een 300 mwm in.
Gingen alleen door het loch.
Nu dat was in die tijd iets aparts hoor dat vertel ik je.
En VanOmmeren en Damco dat waren toendestijds de Rijnvaarders .
Maar ja aan alles komt een eind he ook aan ons hoor.
mvg
Frederik :D :D

Het heeft even geduurd maar hier is weer een up-date.

GroteFoto-SRBTNPGU.jpg

De beunwanden en ruimschotten zijn op maat gemaakt en gepast.

Om te voorkomen dat water in de machinekamer komt heb ik een opstaande rand gemaakt waar de woning over heen zakt. Dit zorgt er meteen voor dat de woning mooi op z'n plaats blijft staan.
GroteFoto-UWFKC4D7.jpg

De boeiing t.p.v. het achterdek is geplaats.
GroteFoto-88MWWWYW.jpg

Met een rand waar het achterdek op komt te rusten. Het achterdek wordt afneembaar zodat mijn stuurwerk goed toegankelijk blijft. Het achterdek wordt aan de achterwoning bevestigd zodat het er in één geheel afgenomen kan worden.
GroteFoto-6D4HHHAW.jpg

Voordat de beunwanden definitief in het schip gelijmd worden moeten eerst de voedingkabels voor de boegschroef door de dubbele wand gelegd worden. Deze kabels zijn dusdanig dik dat deze een beetje te veel ruimte in de kabelgoot innemen. Niet dat de boegschroefmotor zo zwaar is, maar meer om verlies tot een minimum te beperken.
GroteFoto-TTFDCG4B.jpg

Nog een paar fotootjes van de boegschroef.
GroteFoto-CA8BXUZD.jpg

GroteFoto-GQRWPC8A.jpg

De boeschroefmotor heb ik op een slee gemonteerd zodat de getande riem eenvoudig weggenomen kan worden. Bovendien kan met de boegschroefmotor geschoven worden om deze in de optimale stand te zetten. Zit de riem te strak dan loopt de servo te zwaar. En te slap, dan gaat de riem klapperen.

En zo ziet het er van onderen uit.
GroteFoto-OEI3IGRY.jpg

Nadat de boegschroefinstallatie klaar was kon het voordek op maat gemaakt worden. Deze wordt voorlopig nog niet vastgelijmd aangezien de boegschroefruimte nog moet worden voorzien van diverse kleinigheden.
GroteFoto-7RJQW4OU.jpg

Zoals sommigen van jullie misschien wel eens gezien hebben, dat sommige schepen verlichting in de den hebben, zodat het gangboord in het donker mooi verlicht is. Dat was dus een leuke uitdaging om dat ook op mijn schip toe te passen.
GroteFoto-MXZL78NR.jpg

GroteFoto-7K6RMDHS.jpg

En even een plaatje voor de nachtkijkers. :P Zo gaat dat er dan uitzien.
GroteFoto-ZZQF37BD.jpg

De lampjes (1,55V/12,5mA) die ik hiervoor gebruikt heb, zijn bij Conrad besteld. Langs beide zijden zijn 8 lampjes in serie geschakeld op 12 volt aangesloten. De gebruikte lampjes zijn axiaal uitgevoerd. Dat wil zeggen dat het lampje aan beide zijden een aansluitdraad heeft en dus ideaal te gebruiken zijn om deze in zeer kleine ruimtes in serie te schakelen. De lampjes hebben een doorsnede van 0,75mm en lopen door een kabelgootje van ongeveer 1 mm. De lampjes liggen achter een doorzichtig kunststof. T.p.v. de lampjes wordt het kunstof niet geschilderd zodat er kleine venstertjes ontstaan waar straks het licht doorheen schijnt.

Tot zo ver de up-date.

Groeten van Alex

Laatst bewerkt:
Hoi Alex,

Het is weer mooi mooi mooi , weer bedankt voor de update en dan ga ik nu m'n kwijl even opruimen.

Groeten, Ingmar

Dank je, Ingmar.

Mogen we trouwens al weten welk schip het is die je aan het bouwen bent? Ik kan het nog niet ontdekken welk schip het zou moeten zijn. Ik heb al gezocht naar enkel schroefs koppelverbanden maar kon zo niet vinden welke het zou kunnen zijn.

En hier is meteen weer even een up-date.

Nadat de gehele boegschroefruimte ingebouwd was, kon de boel gedemonteerd worden, zodat de boegschroefruimte geschilders kon worden.

Alle onderdelen in de boegschroefruimte zijn gedemonteerd. En is nu klaar om geschilderd te worden.
Op onderstaande foto staat de boegschroefruimte al in de epoxy.
GroteFoto-EZDOFG4R.jpg

Een laagje grondverf.
GroteFoto-E4MVVGIM.jpg

En afgelakt met hoogglans lichtblauw. Is niet zo besmettelijk als wit.
GroteFoto-ILALG8S3.jpg

En weer inbouwen. :P
GroteFoto-4FI47O4K.jpg

Ondertussen wordt de romp in de epoxy gezet. Aangezien dit niet echt een gezond luchtje is, probeer ik dit zoveel mogelijk aan het eind van de dag de plannen zodat ik gewoon door kan met bouwen.

In het achterschip staat het ook niet stil. De voorbereidingen zijn getroffen voor de schroefaskokers. Ik heb kunststof kokertjes door de huid gestoken waar de schroefaskokers precies in schuiven. Deze zijn later afgeschuurd zodat ze gelijk liggen met de huid. Door eerst kunststof kokerstjes in het schip te lijmen kunnen eventuele kiertjes gemakkelijk dicht gemaakt worden en is het eenvoudig om het geheel strak af te werken. Wanneer de schroefaskokers dan in het schip gemonteerd worden, is de romp meteen mooi waterdicht. Als ik de schroefaskoker door de huid steek zonder de kunststof kokertjes, moet ik eventuele kiertjes dichtstrijken, waar ik, door de schroefaskoker, niet meer goed bij kan.
GroteFoto-XSYRRVWV.jpg

De staalbuizen worden eerst geplaatst. Deze zet ik er zo nauwkeurig mogelijk in, waarna ik vervolgens de straalbuis gebruik als richtlijn om de schroefas uit te lijnen. Net als in de werkelijkheid heb ik mijn straalbuizen voorzien van zogenaamde "head boxen". Dit maakt het makkelijker de buizen in de romp vast de zetten. Deze "head boxen" steken door de huid dus moet er eerst een gat gemaakt worden waar de "head box" in past.
GroteFoto-PGDODSII.jpg

De straalbuis zelf steekt ook gedeeltelijk in het schip. De binnenkant van de buis ligt ongeveer gelijk met de huid.

GroteFoto-FE77GW6R.jpg

GroteFoto-SBPGQX8C.jpg

Op onderstaande foto zijn de "head boxen" van de staalbuizen zichtbaar. Deze zijn direct verbonden met de constructie. Mocht het een keer gebeuren dat ik met mijn straalbuizen ergens achter blijf hangen, dan breken ze tenminste niet af. :P
GroteFoto-3K43UGDI.jpg

En het resultaat. Twee aluminium staalbuizen.
GroteFoto-HBTBGL88.jpg

Nadat de verf in de boegschroefruimte goed uitgehard was kon het voordek geplaatst worden. Maar voordat dit gebeurde zijn eerst de kluispijpen voor het anker geplaatst om deze waterdicht te verlijmen met de ankerkluis. Vervolgens is het dek over de kluispijpen geschoven en vastgelijmd.
GroteFoto-EKITA4FU.jpg

GroteFoto-A87SEG4W.jpg

:) :) Gamma is mijn Hoofdsponsor :) :)

En het resultaat van de kluispijp in de ankerkluis.
GroteFoto-TWSG7HHY.jpg

Ik ben helemaal tevreden met het resultaat.

Tot de volgende ronde.

Groeten van Alex

Laatst bewerkt:
Hoi Alex,

Waarschijnlijk kan ik de naam halverwege april bekent makenwant dan is de overdracht geweest.
Dat je geen koppelverband kan vinden klopt wel want de bak zit er bij de 1:1 niet bij.

Verder weer een mooie update hoor, ik heb vandaag het schip te water gehad en hij is waterdicht dus kan ik verder gaan met de ruimvloer en de zijen er in te maken.

Groeten, Ingmar

Als ik de schroefaskoker door de huid steek zonder de kunststof kokertjes, moet ik eventuele kiertjes dichtstrijken, waar ik, door de schroefaskoker, niet meer goed bij kan.

Dat is nu een hele handige tip Alex, die ga ik onthouden voor het volgende project.

Voor de rest heb ik hier een natte plek op mijn toetsenbord liggen waar m'n tong op is gevallen, je bouwt echt heel erg netjes en secuur. Het is een streling voor het oog aan het worden.

Ik sluit me compleet bij Wiggie aan. Zowel qua afwerking als inventiviteit: hele grote complimenten.
Daarvoor is dit forum in het leven geroepen!

Hallo,

Dank jullie wel voor de leuke complimenten.

Nadat de schroefaskokers in het schip gelijmd waren, kon ik met de hennegatskokers beginnen.
Omdat het schip 4 roeren krijgt moeten ze wel op gelijke afstand en in lijn in het schip staan. Daarom heb ik eerst een malletje gemaakt waarin de gaten de afstand van de roerkoningen onderling aangeven. Het was makkelijker geweest om dit in de constructie te verwerken zodat ik alleen maar een gat door de huid hoefde te maken, maar goed, van je fouten leer je ook weer.

GroteFoto-POY3SQ4Z.jpg

Het malletje voor de roeren. Door de gaten worden asjes gestoken met de zelfde diameter als de roerkoning. De hennegatskokers worden met asjes door het schip gestoken. De onderzijde van de hennegatskokers rusten op het onderste latje. Hierdoor staan alle hennegatskokers op gelijke hoogte.

Om de roeren recht voor de straalbuizen de plaatsen heb ik een prop, welke precies in de straalbuis past, in de straalbuis geschoven. Aan de achterzijde van de prop is een pen gedraaid. In de mal heb ik uitgemeten waar het hart van de schroefas ligt. Hierin schuift de pen van de prop weer in, waardoor de mal precies op de juiste plaats staat.
GroteFoto-BV7R7PTJ.jpg

Nadat de lijm goed uitgehard is kunnen de asjes verwijderd worden en staan de hennegatskokers zo goed als recht achter de straalbuizen.
GroteFoto-R4NCDFJL.jpg

GroteFoto-7MCHVHET.jpg

Nu de hennegatskokers geplaats zijn kan met de bouw van de roeren en het stuurwerk begonnen worden.
Foto's volgen snel.

Groeten van Alex

Laatst bewerkt:
nou nou...pot ver de domme en nog wat.....haha... :lol:

Alex....dit gaat een prachtig mooi schip worden hoor....ben echt jaloers op.... :?

Ik als binnenvaart man kwijl er van....en denk velen met mij.... :roll:
Ga door en laat ons kwijlen...... ik :proost: er op......

krijg wel wat van je i.v.m. je Veth.... he....thx..

groeten.... Frans.....

Oja..... ben zelf schippers zoon en zal dat binnen kort (hoop ik ) zelf ook zijn..... :banana: haha

Back