Dank je, Ingmar.
Mogen we trouwens al weten welk schip het is die je aan het bouwen bent? Ik kan het nog niet ontdekken welk schip het zou moeten zijn. Ik heb al gezocht naar enkel schroefs koppelverbanden maar kon zo niet vinden welke het zou kunnen zijn.
En hier is meteen weer even een up-date.
Nadat de gehele boegschroefruimte ingebouwd was, kon de boel gedemonteerd worden, zodat de boegschroefruimte geschilders kon worden.
Alle onderdelen in de boegschroefruimte zijn gedemonteerd. En is nu klaar om geschilderd te worden.
Op onderstaande foto staat de boegschroefruimte al in de epoxy.
Een laagje grondverf.
En afgelakt met hoogglans lichtblauw. Is niet zo besmettelijk als wit.
En weer inbouwen.
Ondertussen wordt de romp in de epoxy gezet. Aangezien dit niet echt een gezond luchtje is, probeer ik dit zoveel mogelijk aan het eind van de dag de plannen zodat ik gewoon door kan met bouwen.
In het achterschip staat het ook niet stil. De voorbereidingen zijn getroffen voor de schroefaskokers. Ik heb kunststof kokertjes door de huid gestoken waar de schroefaskokers precies in schuiven. Deze zijn later afgeschuurd zodat ze gelijk liggen met de huid. Door eerst kunststof kokerstjes in het schip te lijmen kunnen eventuele kiertjes gemakkelijk dicht gemaakt worden en is het eenvoudig om het geheel strak af te werken. Wanneer de schroefaskokers dan in het schip gemonteerd worden, is de romp meteen mooi waterdicht. Als ik de schroefaskoker door de huid steek zonder de kunststof kokertjes, moet ik eventuele kiertjes dichtstrijken, waar ik, door de schroefaskoker, niet meer goed bij kan.
De staalbuizen worden eerst geplaatst. Deze zet ik er zo nauwkeurig mogelijk in, waarna ik vervolgens de straalbuis gebruik als richtlijn om de schroefas uit te lijnen. Net als in de werkelijkheid heb ik mijn straalbuizen voorzien van zogenaamde "head boxen". Dit maakt het makkelijker de buizen in de romp vast de zetten. Deze "head boxen" steken door de huid dus moet er eerst een gat gemaakt worden waar de "head box" in past.
De straalbuis zelf steekt ook gedeeltelijk in het schip. De binnenkant van de buis ligt ongeveer gelijk met de huid.
Op onderstaande foto zijn de "head boxen" van de staalbuizen zichtbaar. Deze zijn direct verbonden met de constructie. Mocht het een keer gebeuren dat ik met mijn straalbuizen ergens achter blijf hangen, dan breken ze tenminste niet af.
En het resultaat. Twee aluminium staalbuizen.
Nadat de verf in de boegschroefruimte goed uitgehard was kon het voordek geplaatst worden. Maar voordat dit gebeurde zijn eerst de kluispijpen voor het anker geplaatst om deze waterdicht te verlijmen met de ankerkluis. Vervolgens is het dek over de kluispijpen geschoven en vastgelijmd.

Gamma is mijn Hoofdsponsor
En het resultaat van de kluispijp in de ankerkluis.
Ik ben helemaal tevreden met het resultaat.
Tot de volgende ronde.
Groeten van Alex