de bouw van een foxtrot

hallo marc

een flex as krijg je niet waterdicht(drukdicht)
het systeem zoals waar mijn boten op duiken mogen geen druk verliezen als ik duik
anders zuigen ze vacuum en krijg je ze niet meer open

gr raf

Kun je buitenste propellors niet vrijwel wrijvingsloos monteren (misschien helemaal geen as, waardoor ze door met de waterstroom die langs de boot loopt meedraaien? Dan fop je die onderwater camera ( die toch maar 30 fps doet) wel.

Freek

hallo freek

80310580.jpg

hier zie je de buitenste propellers en de assen
de as loopt mee op de uithouders en deze is zo een 25 cm lang
als deze as mee moet gaan rond draaien door de wrijving ???
ik heb kleinere motoren voorzien voor deze assen zodat ik ze nog net kan zetten
daar het grote propellers zijn moet ik toch met een vertraging werken
en hopelijk past alles binnen de wtc want de motoren zijn buiten lopers en dan mag er niet veel in de weg zitten
de midden as wordt aangedreven door een grotere motor het is deze die voor de snelheid gaat zorgen
ook de actie op het roer gaat door deze motor meer invloed hebben om een bocht te maken daar hij er juist voor staat

het is nu gewoon wachten op de bajonet sluiting

gr raf
ps hoever sta je met je boot

hallo

weer wat verder met de fox
de achterste duikroeren zitten op hun plaats
het heeft nogal werk gekost daar ik voor de lagerbussen niet de juiste maar van boor had
dan maar uitgedraait maar dat is wel veeeeeeeeeeel meer werk dan boren natuurlijk
maar het is gelukt ze zitten er in
straks de andere kant van het as opvulstuk er op lijmen en dan kan morgen de midden as gemonteerd worden
en als dat gedaan is kan het roer er in gezet worden
en dan hoop ik dat de bajonet sluiting er is en ik aan het achter schot kan beginnen

gr raf

Dag Raf,
Je kunt ook niet stil zitten;)
Een aantal jaar geleden ben ik eens een romp komen halen van de Akula als je dit nog kunt herinneren...en ja hij is nog steeds niet klaar door een hele reeks oorzaken, 2,5 jaar aanslepende ziekte van de vrouw, een 3de kindje, een nieuw huis...enfin ooit komt het er nog wel eens van...eerst een ander projektje beginnen...in elk geval weeral goed bezig en blijf het geboeid volgen;)

hallo

welkom terug en ja dat herinner ik me nog
mijn akula is reeds een paar jaar klaar hahaha en heeft ook reeds gevaren
daar hij nu mooi gespoten is dient hij alleen nog maar om op een tentoonstelling te staan
maar alles zit er nog steeds in en als ik de O ringen vervang kan hij zo terug in het water
als je de tijd vind kom dan eens langs in mol
Home
of op een ander treffen
meestal ben ik er toch bij als het via het forum gedaan wordt

gr raf

hallo

vandaag wil ik de twee asbuizen aan elkaar solderen ???? heb ik toch wel elke diameter in messing buis maar juist die ik moet hebben zit er niet meer tussen
om knetter van te worden
als ik de askoker verleng met 15 cm dan kom ik normaal goed uit met de plaats van de beide motoren
maar het is wachten op de bajonet sluiting voor ik dus verder kan
en morgen dan maar een buisje ophalen in de winkel
dus vandaag rust periode

gr raf

hallo

welkom terug en ja dat herinner ik me nog
mijn akula is reeds een paar jaar klaar hahaha en heeft ook reeds gevaren
daar hij nu mooi gespoten is dient hij alleen nog maar om op een tentoonstelling te staan
maar alles zit er nog steeds in en als ik de O ringen vervang kan hij zo terug in het water
als je de tijd vind kom dan eens langs in mol
Home
of op een ander treffen
meestal ben ik er toch bij als het via het forum gedaan wordt

gr raf

Thx zal ik zeker doen, anderzijds indien je ooit eens richting kust gaat;)

hallo

vandaag de twee assen verlengd
stukje messing buis dat er spannend over ging van lengte gemaakt en daarna met een gas vlammetje gesoldeerd
nu de assen nog van M4 draad voorzien en dan wachten tot de bajonet sluiting binnen is voor ik weer verder kan

gr raf

hallo

om zot van te worden
nu gaan die assen juist niet tussen de centers in de draaibank
en kan ik er dus geen M4 op snijden grrrrrrrrrrrrrrr
kan ik weer niet verder want ik heb die draad nodig om de assen uit te lijnen tegenover de duikroeren

een rum nemen tegen de griep en dan maar de zetel op kruipen want ik wordt daar zo zat van als een kanon

gr raf

@Raf,
om schroefdraad te draaien hoeft de as toch niet tussen de centers?
Je kunt de as toch ook door de 3 of 4 klauw doorschuiven?
Hoe lang zijn je assen wel niet dat ze niet in de draaibank passen?
Of is je draaibank zo klein.
Ik kan 35 cm in spannen maar zou dat niet graag doen.
Denk dat me alles om de oren vliegt met die lengte.

Hein

p.s. doe je kachel aan in je hobby ruimte.
Een houtkachel heeft wel een groot nadeel he.
Het is alleen warm in de buurt van de kachel zelf.

hallo hein

de assen zijn 45 cm
en ik doe normaal bij eentje die er tussen geraakt een snij ijzer in de klauw spannen en de as in de boorkop
en zo snij ik draad op de inox assen

bij mijn kachel wordt heel het huis warm (25°)

gr raf

hallo
nu gaan die assen juist niet tussen de centers in de draaibank
en kan ik er dus geen M4 op snijden grrrrrrrrrrrrrrr
kan ik weer niet verder want ik heb die draad nodig om de assen uit te lijnen tegenover de duikroeren
gr raf

Hallo Raf,

Ik gebruik een houder waarin ik verschillende snijplaten kan plaatsen, deze komt in de boorkop houder van mijn draaibank en de as waar de schroefdraad opkomt, gaat in de drieklauw. Ik moet wel de drieklauw met de hand bewegen, zo krijg ik perfecte draad op m'n assen. De houder is, zoals je kan zien, zelf gemaakt; eenvoudig maar wel doeltreffend. De slede waarin de boorkop zit staat dan niet vastgezet.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

het probleem is dat ik op dit ogenblik zo geen stuk kan draaien
mijn draaibank moet terug uitgeleid worden en ik ben er nu een beetje te ziek voor en ik vind maar 1 uitlijn stift
de andere is ergens gebleven maar in weet niet waar
normaal zitten die in een doosje en komen er maar eens om de zoveel tijd uit
als ik terug beter ben eens heel de garage door zoeken want weg kan ze niet zijn

gr raf

hallo lex

was dafalgan met een kop koffie met een goeie scheut 80% rum er door heen
zo zat als een kanon maar wel na 5 dagen weer beter en aan het werk

dus morgen komen ze om 7 uur s'morgens me uit mijn bedje halen om de mazout ton te komen na zien op lekken
het ding licht in een kelder gedomme ,als ze zou lekken kan ik dat zelf wel zien en hoeft het geen 145 euro te kosten
maar geen controle geen mazout meer

gr raf

Ik gebruik een houder waarin ik verschillende snijplaten kan plaatsen, deze komt in de boorkop houder van mijn draaibank en de as waar de schroefdraad opkomt, gaat in de drieklauw.

Fraaie oplossing.
Voor dit soort werk gebruik ik een waterpomptang die juist om de snijmoer gaat met één bek daarvan juist in een verdieping waar normaal een boutje in gaat om de moer in het wringijzer te borgen.
Met een normaal passend wringijzer kan het natuurlijk ook zonder tang :rolleyes:

De snijmoer zet ik met de hand op het einde van de as waar de draad op moet. (wel op het oog uitrichten, dat hoeft dan met het hulpstuk van bosreus dan weer niet)
Dan plaats ik de boorkophouder zonder boorkop met een glad afgesneden stuk van een bierfleskurk (champagne drink ik niet) tegen de moer en zet de boorkophouder vast op het bed.

Daarna een weinig de kurk wat platdrukken dat de snijmoer de as op wil en met de hand de drieklauw draaien, de kurk wat aan duwen, de driekl etc etc.

M2 en M3 zijn zo nog steeds gelukt.

hallo

ook weer een manier natuurlijk
maar M4 is toch een ander paar mouwen en dit op rvs ????
toch morgen eens langs mijn vriend stefaan gaan die heeft een grotere draai bank
en als die de tijd vind (die is druk bezig met wat moois)dan wil die dat wel effe doen
maar deze manier van met die kurk ga ik toch eens proberen
gr raf

Back