de bouw van een foxtrot

hallo allemaal ik ben jan en nieuw op het forum.
ik heb wel alle berichten gelezen en een hoop geleerd
raf
het ziet er mooi uit
ik ken meschien weer wat leren ben zelf met de O21 een nederlandse boot bezig
ik heb wat fotos bij mijn profiel gezet

vrgr jan

hallo jan

ik heb de foto's bekeken en het is een mooie boot
je motoren zijn exelente motoren die nog jaren gaan mee gaan
ik moest toch nieuwe kopen dus ben ineens borstelloos gegaan
je hebt dat probleem met de assen natuurlijk niet omdat je heel de romp als wtc gebruikt
maar zo heeft elk model wel zijn verschillen wat bouwen betreft

gr raf

Jan welkom in de onderwaterhoek,

Ik ga zo'n zelfde motor in de XVIIb gebruiken, zo te zien heb je goed gekeken hoe ik de torpedo buizen van de VIIC gemaakt heb.

Raf, over een buitenloper heb ik zitten twijfelen, totdat ik nog wat marx motoren kon kopen.

hallo manfred
ik heb de ervaring in de kriek opgedaan en daarna in de special die ik moest bouwen en ik was van de gebruikte motoren tevreden
en ik moest er toch nieuwe hebben voor de fox dus ik dacht waarom niet doorgaan bet borsteloos
ik ga wel gewone nmh cellen gebruiken in de fox hoor
de planning is om 4 accu packs van 8 cellen te gaan gebruiken van 4.7 amp
als ik ze der allemaal in ga krijgen tenminste
het is een grote boot met een lange wtc maar plaats is bedriegelijk
want als je begint in te bouwen kom je al snel plaats tekort LOL

gr raf

Mogge Raf,

Tja, ruimte gebrek hebben we allemaal, het maakt niet uit hoe groot je bouwt.
Brushless motoren worden toch de toekomst, evenals lipo batterijen, voor projecten in de toekomst hou ik het allemaal in gedachten.
De eerste omschakeling naar lipo gaat al gebeuren, en wel met de torpedo's van de VIIC, weegt stukken minder en geeft meer mogelijkheden tot trimmen.

hallo manfred

in de kriek heb ik lifepo uit oude laptop accu pakken en die voldoen prima
een iets hogere spanning dan op nmh en nu vaart ze der mooi op
ik had geen plaats om een groter paket nmh in te bouwen dus dat was wel de oplossing
gr raf

hallo

vandaag de bajonetsluitng binnen gekomen
er kan van de week dus verder gewerkt worden
passen en meten gaat weer beginnen want de buis is 100 mm en de bajonet is 99mm
er zal aan de binnenkant van de buis dus een stukje weg gefreest moeten worden
dat heb ik bij de skip ook moeten doen dus dat gaat geen probleem worden

nu een beetje warmer weer en dan kunnen we weer

gr raf

hallo
vandaag toch nog verder gedaan aan de fox
hrt achterste drukschot zit er voorlopig in en is op maat gemaakt
nu kan ik beginnen met de stuur stangen van het roer en de diepte roeren aan te sluiten
dan zullen de gaten moeten geboord worden waar de doorvoeren in komen te zitten
en deze worden er dan in gekleeft
achter moet nog langs elke kant een grote opening gemaakt worden daar waar de torpedo lanceer buizen komen te zitten
en dan hopen dat alles blijft werken want daar tussen die buizen komt de stuurstang van het richtings roer te zitten

gr raf

hallo

de kogel is door de kerk
morgen de kont van de fox open zagen (zoals bij de u2540)zodat ik nog bij alle stuur stangen geraak
want eens de afsluit dop er in zit kan ik er niet meer aan en wedden dat het gaat verkeerd lopen mijn gedacht
om de naad dun te houden ga ik de plastiek folie truuk toepassen van welheer en sluiten gaat met een schroefje moeten gebeuren denk ik of twee sterke magneetjes

gr raf

@Raf,
waarom maak je niet gewoon een inspectie gat aan de onderkant van de boot?
Het is eigenlijk gewoon een deksel die dichtgeschroefd is.
Dat heb ik in de Skipjack en de 206 ook gemaakt.
Het zit aan de onderkant dus valt niet zo snel op.
En het heeft ook nog een voordeel.
Het gedeelte wat buiten de boot zit loopt sneller vol met water en ook weer leeg.

Laatst bewerkt:
hallo hein

daar het merendeel van de assen en stangen onder in de boot lopen ga ik een deel van de stevigheid moeten inboeten
de stuur stangen endergelijke zitten in een zeer smal stuk van de boot waar je niet goed aan komt langs onder
de assen zitten dan in de weg en aan de assen zal niet veel aan komen maar juist wel aan de stuur stangen
als ik langs boven de opening maak dan heb ik geen last van de assen daar de stuurstangen dan wel toegankelijk zijn
blijkt dat het luik niet open moet gemaakt worden na een paar jaar dan kan het nog altijd dicht gelijmt worden
er zijn meer dan genoeg openingen in de romp omdat vol lopen geen probleem te laten zijn
de boot stikt eigenlijk van de gaten en nog geen kleintjes ook (6X7 cm zo zijn er 2 )
dan zijn er nog van haast 10 cm lang dus openingen genoeg ik denk dat die russen dat mooi vinden zoveel openingen in die rompen

gr raf

Waarom zou je aan stevigheid inboeten Raf?
Is de romp van karton gemaakt?
Of ga je hem als ijsbreker gebruiken?
Zoek je nu niet problemen?
Als de problemen er niet zijn maak je ze wel.

Hein

hallo hein

je weet dat ik steeds flinter dunne rompen maak
vooral het gedeelte boven water bestaat uit maar twee laagjes glasvlies
het gedeelte waar de boot in de steun licht is dikker en bestaat uit 2 lagen vlies en twee lagen vezels
daar ik reeds gezegd heb dat de romp vol met gaten en roosters zit gaat er echt een gedeelte van de stevigheid verloren (die russen waren gek toen ze die gebouwd hebben)
er zitten achter in het staartstuk drie assen naast elkaar en daar kom ik echt met mijn handen niet tussen door om aan de stuur stangen te geraken
smet de hevel van het roer gaat het zelfs spannen om deze op een normale manier te kunnen vast zetten daar de 4 torpedo buizen direct op die plaats zitten waar de hevel wordt gemonteerd
eventueel zal ik een andere stang moeten kopen om het roer mee vast te zetten en de hevel onderste boven boven de torpedo buizen laten uit komen
zodat de stang voldoende ruimte heeft om te bewegen en de hevel lang genoeg kan worden om een groot genoeg roer uitslag te bekomen ;en toch nog iets van stevigte (kracht)op het roer te kunnen uit oefenen want het is een verdomd groot roer
maar foto gaan meer zeggen dan al dat type werk en die komen er straks aan als het staart stuk is open gezaagd
dicht polyesteren kan ik daarna nog altijd

gr raf

En hoe dik is flinterdun dan Raf?
1 of 2 mm?
Daar kun je geen stevigheid uit halen.
Als je ergens tegen aan vaart heb je al een gat in de boot.

Je hebt toch ruimte genoeg in zo een grote boot?
Moet je die kleine dingen van Thorsten eens zien wat daar in zit.
In een verrassings ei een compleet vaarklare duikboot.

Hein

hallo

Hein tussen de assen zit 3 cm daar krijg ik met de beste wil van de wereld nooit mijn hand tussen door
als ik oojt aan de stuurstangen aan moet geraken of als er een van de kwiklinks moet vervangen worden

gr raf

Raf,

bij de Skipjack zitten de 2 stuurstangen ongeveer 15 mm van elkaar
en daar tussen loopt de as nog.
En dat verdwijnt naar de schroef achterin en dat loopt spits toe.
Daar zit ook nog de beugel die de diepte roeren en de richting roeren met elkaar verbind.
En daar is er nog plaats genoeg voor de vingers of een pincet.
Je kent de Skipjack die is maar 90 cm lang en alles naar verhouding dus er smal achter.
De 206 is achter ongeveer 2 cm dik en nagenoeg niet aan te komen.
En wanneer vernieuw je de kwik links in de boot.
In de 206, 25 jaar oud, en de Skipjack, 18 jaar oud, nog nooit gedaan.

Hein

hallo

mijn roosters zijn aangekomen en als we alles deze week hebben opgeruimd dan kan ik met het maken van de gaten beginnen en ze vast zetten
het zal zeker zaterdag gaan worden voor ik er aan kan beginnen
maar ze zijn echt mooi gemaakt en ze zullen prachtig haast niet te zienzijn op de zwarte romp LOL

gr raf ik moet een kast gaan verzetten

hallo
gisteren heeft mark mijn fox dus open gezaagd en nu kan ik er weer mee verder
vandaag proberen de stuur stangen aan te brengen als ik de juiste koppelingen in de dozen kan vinden
want alles is een beetje een rommeltje aan het worden wat de kasten en kisten betreft

foto volgt

gr raf

Raf,
als je hem weer dicht maakt dan maak je toch zeker een inspectieluik.
Iedere keer compleet open zagen is ook wat veel werk.

Foto-DADZOQHF.jpg

Dit is de Skipjack van binnen.
De stuurstangen kun je zien zitten.
dat grijze spul wat links zit wordt de stabilisator mee op zijn plaats gehouden.

Hein

p.s. Raf, je weet toch wie van opruimen houd is te lui om te zoeken.
Als ik alles opgeruimd heb vind ik niks terug.

hallo

zoals belooft de foto's
zoals je kan zien lopen de twee buitenste assen redelijk schuin naar binnen
er is ook geen plaats tussen de drie assen om later iets aan de stuurstangen/afdichtingen te herstellen
je komt er gewoonweg niet met je hand aan
sam0420v.jpg

hier de kant van de bajonetsluiting
hier komt een laag polyester te zitten die de assen vast zeten in de romp en ook meteen een waterdicht schot gaat vormen waar de bajonetsluiting tegen komt te zitten
sam0421q.jpg

dit is de achter kant
je ziet dat het hier zeer smal is om iets van stuurstangen weg te werken
nu moeten hier nog 4 torpedolanceer hulpbuizen in komen te zitten wat de ruimte nog smaller gaat maken dan ze nu al is
de stang van het roer ga ik proberen boven deze 4 buizen weg te werken ofwel als het lukt ze er juist tussen in te laten vallen
sam0422c.jpg

gr raf

Back