DE makkelijkste manier on grains te maken (voor mij in elk geval ) is de volgende.
kokers kun je wikkelen om een pvc buis uit van dat buine pak papier en gewoon plakken met behangers lijm. das is dan je casting tube. Is die koker droog dan draai je er nog een aantal lagen om heen als zijnde je liner tube. Stop er wel een scheidings folie tussen anders krijg je de boel nooit meer los. Dat glimmende inpak papier (volgens mij het het mylar werkt daar perfect voor.
De casting tube snij je vervolgens op lengte, en die kun je dan op een stuk bak papier gewoon recht op zetten. Wanneer je buis voldoende dikte heeft dan blijft hij gewoon goed rond en van zelf staan. gaten boor je er gewoon in als de boel is afgekoeld.
Overigens maak ik mijn buizen niet zelf maar koop ik ze gewoon in, das namelijk heel veel minder werk.
Als je een lange grain giet kun je die na een paar dagen, "dat spul moet namelijk uitharden" met een fijne ijzer zaag wel zagen. Het is alleen wel en rot werk omdat de zaag vol loopt. een klein stuk je uit je grain is geen ramp grote brokken wel . Dan veranderd je brand opp te veel en loopt de druk te hoog op.
Je moet lose grains gebruiken om het oppervlak van verbranding tijdens de brandduur van de motor constant te houden. doe je dat niet dan zal je naar mate de motor langer brand meer druk in je motor krijgen en dat gaat meestal niet goed. (en de efficientie neemt sterkt af )
wat er gebeurd is het volgende.
Als je grain (brandstof blok ) aansteekt, dan gaat hij op alle niet beschermde vlakken branden. Hoe meer oppervlak des te meer gas er wordt geproduceerd.
Dus heb je bij de start van de motor een van te voren bepaald oppervlak wat gas produeerd. Alle grains in de motor * boven en onderkant * het oppervlak van het gat in de motor. (de core )
Als de motor opbrand dan wordt de core diameter groter, dat geeft meer oppervlak en meer druk.
Die druk kan zo hoop oplopen dat je beveiling er uit gaat, dat wil je niet, dus moet je door meerdere korte grains de boel binnen de perken houden.
Dat werk zo.
Omdat de grain aan alle niet beschermde vlakken brand. binnen zijde en kopse kanten.
Zal de grain tijden het branden ook korter worden. De core diameter neemt nu wel toe, maar omdat de lengte afneemt compenseert dat. en op deze manier kun je dus de druk in de motor gelijk houden
op de site Van Richard Nakka staat een lange uit met plaatjes.
http://www.nakka-rocketry.net/