De bouw van een raket door een beginner :) (hulp welkom ;))

gewoon zo vliegen en bij een volgende raket de vinnen van dun triplex of glasfiber bouwen. vreselijk sterk en licht.


Rocksim rekent gewoon de daal snelheid voor je uit als je een chute in voerd en wil je echt een profie berekening dan zijn er altijd nog de formules van (Prof) Knacke.

Ik heb ook wel een leuke progje voor je, kan je ook de hoeveelheid kruit uit rekenen die je nodig hebt om je chute er netjes uit te krijgen.

nog effe een andere tip.

Je schokkoord minimaal drie keer de lengte van je raket.

En elastiek hoort in je onderbroek (lingerie)
niet in een raket ;-)
 
Tadango zei:
schok koord is nu 1 keer de lengte... waarom zo lang?

Als je er elastiek in hebt (deels of heel) geeft die lengte geen problemen.

Binnen de modelraketwereld (ik heb het hier dus niet over HPR) zijn 2 groepen:
1) gebruikt wel elastiek, deels of geheel als schokkoord (grootste groep; inclusief de 2 grootste fabrikanten Estes en Quest)
2) vind dat elastiek in je onderbroek hoort

Het elastiek rekt uit en remt de kracht op je parachute (klinkt heel logisch)
Als je schokkoord lang genoeg is "zou je geen elastiek nodig hebben", waarschijnlijk omdat de snelheid gereduceerd wordt doordat de raket niet meer stabiel is zonder neuskegel en door de lengte van het schokkoord heeft je raket tijd om snelheid te verliezen en zo de kracht op je parachute te reduceren.

Wat belangrijk is dat er geen supergrote klap op je parachute komt, zodat deze heel blijft.

Groet,
Bas
 
goeie uitleg Bas.

De blangrijkste reden dat fabrikanten elastiek gebruiken in hun kits is de prijs. Een stuk elastiek van een keer de raket lengte kost gewoon minder dan kevlar dat drie keer zo lang is.

Elastiek heeft ook een ander nadeel, na een aantal vluchten is het verbrand en loop je de kans dat je chute er met een deel van je raket vandoor gaat en een ander deel zonder chute inslaat.

Door de kruitlading die in je raket zit komt de chute met een bepaalde snelheid naar buiten en die energie wil je kwijt. dat kan je met elatiek doen maar de enige nanier waar op elastiek energie op kan nemen is warmte. (en das maar heel weinig ;-( ) .De rest word dus weer vrij gegeven. En dat wil je niet.
De kegel kan tegen te raket aan knallen met een hoop schade als gevolg.

Een deel van de bewegings energie wordt wel op genomen door andere dingen zo als lucht weerstand (en das best een hoop bij en uitvouwende chute ;-) ) de weerstand van de raket en zo als Bas al opmerkte de raket wordt instabiel waar door de luchtweerstand ook enorm toe neent.

Ga je nu je schokkoord veel langer maken, dan heeft je chute pakket gewoon veel meer tijd om af te remmen en is de klap dus ook veel kleiner op je raket. En die klap wil je voor komen gewoon omdat je onderdelen er stuk van gaan.

Bij elastiek geld de regel ook wel dat de boel afremt maar vaak zij die lengtes gewoon veel kort en zit het hele pakket dus veel te dicht op de raket met alle ellende van dien. Als het te kort is wordt het elastiek tot zijn max uitgerekt en verleist zijn verende werking. En na een x aantal vluchten is het verbrand.
 
Goh, wat zijn we weer lekker vroeg met z'n allen...


Knoop er gewoon nog 60cm elastiek tussen en je bent klaar.
 
Heel simpel :) Ik ga eerst het lont systeem proberen. Zelfde lontjes als vuurwerk (ik heb nog een slof vuurpijltjes liggen om het systeem mee te testen en ook rook bommen en romeinse kaarsen ;))

Stukje weerstands draad om een lontje. Draad moet ongeveer 5A trekken op 12V bij 3cm gok ik. Het systeem wordt draadloos en er komt een simpele 35Mhz ontvanger in met een PIC chip. Deze filtert het signaal zodat storing geen problemen veroorzaakt. Wanneer 1,5 seconden een zuiver go signaal gezien wordt wordt de lont aangestoken voor maximaal 1sec (schakeling moet niet gaan roken ;))

Hierdoor kan het ontstekings syteem mooi in een klein compact kastje. Het zelfde systeem maar dan ultralicht wordt later gebruikt om vuurwerk (ik heb nog pijltjes :)) te ontsteken op een vliegtuig. Dan wordt de aandrijf accu gebruikt. Dit wordt een 5 traps uitgang waar na het GO signaal steeds de volgende groep wordt aangestuurd (dus elke groep apart te lanceren ;))

Het systeem voor de raket wordt een test voor het vliegtuig. Het plan is om de volgende opendag een gevecht te kunnen aangaan waarbij er echt op elkaar geschoten wordt. Van de vuurpijlen worden ook kleine raketten gemaakt. Ik weet nu hoe ze stabiel te krijgen zijn (in theorie dan ;))
 
Aaah een soort hell-fire's.
Leuk, die moeten nog eens komen onder een cobra-achtige heli-romp 8)

Probeer eens met een paar vezels koolstof.
Gloeit prima voor een ontsteking (al eens getest).
Logisch naturlijk, zo zijn de eerste gloeilampen ook begonnen.

Koolstof is normaal duur.
Maar met €1,-- aan vezels kun je voorlopig vooruit.
 
Zelf gebruik ik het metaaldraadje uit "schrikdraad" als weerstandsdraad.
Als je wat wilt hebben, stuur mij dan even een PB dan stuur ik je een paar meter toe via de post.

Groet,
Bas
 
Gewone metalen branden erg snel door.
Weerstanddraad duurt langer voor het doorbrand, maar koolstof geeft echt een felle gele vlam en duurt behoorlijk lang voor het doorbrand.

Korte stukjes vezel gebruiken ivm het snel oplopen van de spanning bij meer lengte.
Probeer maar eens.
 
@Erwin,
OK, een heet ontbrandende vezel is zeer welkom.
Maar je ontsteker zit (bij A,B en C motoren) 1 centimeter diep in je motor (bij sommige motoren enkele centimeters), hierdoor kun je niet alleen gebruik maken van een kort stukje koolstofvezel.

Je hebt extra lengte nodig, ook om je ontstekingsmechanisme aan te verbinden (krokodillenklemmen), hiervoor gebruik ik electriciteitsdraad (heel dun tweelingsnoer). Door weerstandsdraad te gebruiken kun je deze makkelijk wikkelen om het electriciteitsdraad.

Hoe wil je dit gaan doen met koolstofvezels?

(na het wikkelen doop ik de ontsteker in een papje van een kruitmengsel, hierdoor ontstaat een sterk vlammend kopje dat de raketmotor doet ontbranden).

Groet,
Bas
 
Nieuwe slimme ontsteker trucs zijn natuurlijk atiijd welkom :-)

Maar ik vroeg me inderdaad ook af hoe je dat gaat doen. Ik kan me voorstellen dat het op de bouwplank/ sodeertafel perfect werkt maar of het in een rond scheurende kist ook nog blijft zitten ????

Wat wel werkt is een heel dun weerstands draadje. Met krimsom poeder. (effe googelen)

Dat spul brand net zo goed als buskruit maar bevat geen zwavel, hier door tast het je dure electronica niet aan. En ik gebruik het ook met succes in mijn HPR modellen.Het heeft wel een nadeel. Namelijk dat het water aantrekt en dat er dus een soort coating over heen moet als je het als ontsteker gebruikt. Spanlak werkt dan overigens weer perfect. (het is maar een tip)
 
ik heb nog een hoop te testen zo te horen ;)

Carbon heeft toch een aardig hoge weerstand. Ik heb een tijd geleden een stuk tegen een 12V lood acccu aangehouden en dat gloeide inderdaad een beetje. Eens kijken wat beter werkt. Even de ampere meter er tussen ;) Ik wil ongeveer 60W in de ontsteker hebben ;)
 
Ik heb even met de ontsteking gespeeld :) Ik heb nu een 2sec. vertragings ontsteking welke werkt via een standaard ontvanger :) Hij ontsteekt 1 sec om overbelasting tegen te gaan.

Als eerste getest met een standaard vezeltje uit een draadje... dat brandt meteen ergens door zonder heet te worden ;) Daarna het draad geprobeerd van ik van BasK had gekregen, da's stukken beter :) Gloeit fel op en brandt veel later door. Maar toen kwam het carbon.... het was even klooien en testen totdat ik een goede gloeistrip had maar wat een verschil.... goeit fel wit op en brandt pas na 2 sec door ofzo :) De voelbare hitte op 10cm afstand was veeel meer dan de korte gloeitijd van een draadje :) Helaas is binnen testen niet zo goed door alle carbon dampen uch uche :(....

Het carbon ploft eerst even waarna het fel oplicht net zoals een gloeilamp (goh, is ook precies hetzelfde :)). je hebt een hele dunne strip nodig, uit 1 meter 1.5mm carbon zijn wel 1000 ontstekers te maken :) Het enigste nadeel is dat de strip hard blijft, dus geen losse vezels. Gelukkig splijt het erg makkelijk en heb je na 5 min een stuk of 20 strips van 10cm lang :) Het beste werkt een afstand van 10mm tussen de klemmen op 7 volt. Ik gebruik hiervoor 2 LithiumIon accu's. Deze ontladen erg langzaam en hebben 1500 mAh aan boord dus gaan wel een tijdje mee ;) Het beste van de carbon strip was dat hij heel bleef :) sommige konden tot wel 5 keer goed opgloeien, daarna was er alleen as over ;)

Mijn opstelling:
Standaard rc ontvanger.
Eigen schakel print welke 2 seconde een goed zuiver start signaal moet zien waarna hij 1 sec de accu doorschakelt.
Start accu is 2 cellen LiOn van 1500 mAh.
Gloei strip is 15mm carbon spriet van 0.08mm bij 0.04mm oid.
De strip wordt parrallel op de lont vastgezet met de kleine klemmen.

Ik ga nu eerst een behuizing maken maken waar een antenne opzit en alle electronica in kan. Daarna aan lanceer platform zodat we eindelijk kunnen testen :)
 
Ik speelde tijdens mijn elektronica opleiding in Hilversum al met potlood vullingen en 12V voedingen. Daar kwam aardig wat licht en warmte af 8)
Dat vond de docent trouwens ook. Of ik toch maar even bij de directeur op de koffie wilde gaan. OOPS. :wink:

Ik ben geen raket bouwer, maar wellicht dat deze opmerking van mij weer mensen op ideeën bengt. :oops:
 
grafiet en carbon verschillen niet zo veel behalve dat carbon erg sterk is en die eigenschap niet verliest als het heet wordt :) Wolfraam draadjes zouden ook erg mooi zijn maar om nu steeds gloeilampen te slopen ;)

Voordeel van carbon staafjes is dat het makkelijk te krijgen is en niet duur is.
 
Back
Top