De bouw van een Smit ASD vloot in 1:50

heb wat rond gezocht op internet, want wilde het zelf ook weten, maar op de site van Smit, zijn er scheepsdetails te vinden en daarop zie ik bij alle ASD schepen van Smit, dat er een anchor winch aanwezig is. aan de hand daarvan denk ik ook dat het voor anchor towing is. zelf ben ik er ook niet van overtuigd, dat het zo is. mede omdat alleen de serie van de Mersey zo'n gat heeft, de andere ASD series hebben ook een anchor winch, hebben ze allemaal een ander "kontje". ben eigenlijk in staat om naar de smithaven te rijden en daar te kijken cq na te vragen.

groet Marco
 
asd

hallo alle

dit gat is als ik het goed gezien heb voor de sleepdraad op de lange deining.
dus op de lange afstand.

m ve gr jan
 
gat

hallo alle

dit gat is voor de lange afstand slepen, dus op zee of zo denk ik dan
en aub geen kommentaar.

m vr gr jan
 
Nou heren,

Inmiddels wat meer informatie verkregen over het nut van het luik achterin de verschansing, het zou dan toch voor wat ankerwerk bedoelt zijn, in de sparing welke je op deze foto ziet kan een kettingstopper gezet worden, anker komt dan niet aan dek maar blijft aan de kont hangen...

A_36.jpg


Ik ga weer verder met de achterfenders....

Tom Boere
 
gat

Nou heren,

Inmiddels wat meer informatie verkregen over het nut van het luik achterin de verschansing, het zou dan toch voor wat ankerwerk bedoelt zijn, in de sparing welke je op deze foto ziet kan een kettingstopper gezet worden, anker komt dan niet aan dek maar blijft aan de kont hangen...

A_36.jpg


Ik ga weer verder met de achterfenders....

Tom Boere

nou tom dan hebben we weer wat geleerd, en succes met je heel mooie asd.
ik hou je in de ....gaten.....\\
m vr gr jan
 
heb ook nog met een sleepboot kapitein gesproken, ook hij vertelde me hetzelfde als Tom Boere, hij vertelde ook dat waarschijnlijk (hij wist ut niet 100% zeker) maar de boeiing boven het gat, wat je ziet op de foto van de smit mersey, of opklapbaar is, of dat het eruit gehaald kan worden. tevens vertelde hij dat de verdikking op het "kontje" van de smit mersey bedoelde is om iets van een anker op te "leggen". doordat de boeiing boven het gat verwijderd kan worden of opklapbaars is, kan men het ook zien als soort van towingpins.

en uuhh Tom, je werk ziet er gaaf uit, helemaal toppie,

groet marco
 
En al een paar dagen druk met allerlei zaken welke her en der verspreid op het dek komen;

bolders_voor_gereed.jpg

bolders voordek gereed,

trap_naar_voordek.jpg

de trap naar het voordek,

verhaalkop.jpg

de verhaalkop welke net naast het gat bij de achterverschansing komt te staan,

ontluchters.jpg

en diverse ontluchters, bolders, etc., de staafjes messing zijn nu om alles in een plankje hout te steken om te spuiten, daarna knip ik ze kort af en wordt alles met pinnen vastgezet op zijn plaats.

Tom Boere
 
Vandaar dat je zo "stil" was van het weekend :cool:
Je hebt er lekker de gang in.
Persoonlijk vind ik dat altijd een vervelend karweitje, veel dingen van één ding maken :mad:
 
Tja Adam,

ik ga proberen om begin April gereed te zijn, kan ik aan mijn volgend project beginnen....het is inderdaad minder leuk om tig dezelfde ontluchters te maken, maar ja ze staan nu eenmaal op het dek, en alles wat op 1 mtr uit de kant zichtbaar is mot erop :squarewink:

Tom Boere
 
Zo en inmiddels heeft mijn vriend Adam hele mooie sleepdraad ogen gedraait, gelijk maar erop gezet, ziet er strak uit, al zeg ik het zelf...

sleepdraadoog.jpg

beide lieren zijn er helemaal klaar voor


sleepdraadoog_detail.jpg

in detail...


Tom Boere
 
het eind komt langzaam in zicht

Tja en dan begint het toch echt wat te worden, de romp is nu volledig in kleur....
romp_gespoten.jpg


romp_gespoten_kop.jpg


hier zie je ook de lieren nog even staan, nu maar weer rap verder met het spuiten, afplakken ( wat een kl... job ) en weer spuiten van het dek en de verschansing.


Tom Boere
 
een anker van een zuiger of ander object is altijd voorzien van een kabel die naar de opervlakte loopt via een gat in het midden van een drijvende ton. aan het einde van de staalkabel (welke verbonden is met het anker) zit dus een sluiting met een touw eraan.

de sleepboot laat op zijn achterdek zijn lier vieren door het desbetreffende gat. de matroos pikt met een piekhaak het touw op en trekt zo de sluiting een stukje op zich aan en bevestigt dit aan de lierdraad van de sleepboot.
de sleepboot haalt vervolgens het anker gedeeltelijk of helemaal naar boven. en vervolgens verplaatst hij die een aantal graden of meters. zodat de zandzuiger weer verder kan met zijn proces. groetjes albert;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
een anker van een zuiger of ander object is altijd voorzien van een kabel die naar de opervlakte loopt via een gat in het midden van een drijvende ton. aan het einde van de staalkabel (welke verbonden is met het anker) zit dus een sluiting met een touw eraan.

de sleepboot laat op zijn achterdek zijn lier vieren door het desbetreffende gat. de matroos pikt met een piekhaak het touw op en trekt zo de sluiting een stukje op zich aan en bevestigt dit aan de lierdraad van de sleepboot.
de sleepboot haalt vervolgens het anker gedeeltelijk of helemaal naar boven. en vervolgens verplaatst hij die een aantal graden of meters. zodat de zandzuiger weer verder kan met zijn proces. groetjes albert;)

Ik neem aan dat je met dit betoog het gat in de achterverschansing wilt verklaren?
Volgens mij waren we een posting of 10 geleden al tot deze conclusie gekomen:D
 
Back
Top