de chinese 2.4 ghz test (assan modules)

Wij zijn er zo tevreden over dat we ze ook in onze schop hebben staan tegenwoordig.

geen reclame zonder contact svp


Gr
Bobbert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, mijn Assan setje is ook binnen.

Achter in de handleiding staat:

ASSAN X8 2.4Ghz system is designed to operate in compliance with the RF exposure guidelines set by national authorities.
FCC ID: VJ9XRF01
CE:
EN 300 328 V1.7.1: 2006
EN 60950:2001 + A11: 2004
EN 301 489-1 V1.4.1: 2002
EN 301 489-17 V1.2.1: 2002
EN 50371:2002
EN 61000-6-3:2001+A11
EN 61000-6-1:2001

Wat zou hier verder nog aan moeten missen?!
 
Mogelijk.. ben ik nog niet uit.. er is niet echt een reden toe, de Futaba Synth PCM ontvanger doet het verder prima, geen storingen.

De hoofdreden voor aanschaf van dit setje is het indoor vliegen. Tijdens wedstrijdvluchten nooit problemen gehad indoor, maar bij het 'vrij vliegen' na de wedstrijd eigenlijk altijd wel, als al die zenders aangaan.
 
Ik overwoog mijn ASSAN te gebruiken in mijn van hanzl overgenomen T22 warrior turbine jet.
Ik had de full range 8 kanaals ontvanger XR8 in de jet gestopt.

Rangetest uitgevoerd met het model op een houten tafel, achterkant naar de zender en ontvangerantenne horizontaal naar voor gericht. (weg van de zender dus) De meest ongunstige situatie dus, met motor en volle tanks nog tussen zender en ontvanger, MAAR deze situatie kan ook in praktijk voorkomen.

Op VOL vermogen en vrij zicht op het model had ik krap 500m bereik over de grond. Lijkt mij toch flink weinig...

Heeft er soms iemand ervaringen wat de full power ranges op de grond zijn van ASSAN of van andere 2.4Ghz systemen ? (met het vliegtuig in de meest ongunstige situatie want je wil dan natuurlijk ook nog bereik hebben). Weet er iemand hoeveel het bereik verschilt in de lucht ?
 
volgens mij ben ik de eerste die hem in een futaba 3pk heb gestopt .
was al wat aan het proberen met de goedkope setje,s van turnegy,
maar die wilde toch min 4 kanalen zien.
deze werkt in de kamer in iedergeval prima.

ook het binden was geen probleem .
groeten wiebe.
 
Ik gebruik Assan naast mijn Fasst en kan niet zeggen welk de beste is heb met geen van 2 geen mogelijke problemen gehad, een voordeel heeft Fasst voor mijn MX22 deze heeft 12 kanalen en Assan maar 8.
 
Ik overwoog mijn ASSAN te gebruiken in mijn van hanzl overgenomen T22 warrior turbine jet.
Ik had de full range 8 kanaals ontvanger XR8 in de jet gestopt.

Rangetest uitgevoerd met het model op een houten tafel, achterkant naar de zender en ontvangerantenne horizontaal naar voor gericht. (weg van de zender dus) De meest ongunstige situatie dus, met motor en volle tanks nog tussen zender en ontvanger, MAAR deze situatie kan ook in praktijk voorkomen.

Op VOL vermogen en vrij zicht op het model had ik krap 500m bereik over de grond. Lijkt mij toch flink weinig...

Heeft er soms iemand ervaringen wat de full power ranges op de grond zijn van ASSAN of van andere 2.4Ghz systemen ? (met het vliegtuig in de meest ongunstige situatie want je wil dan natuurlijk ook nog bereik hebben). Weet er iemand hoeveel het bereik verschilt in de lucht ?

Je moet gewoon vertrouwen opbouwen met het systeem, ik zou het niet in een turbinekist gaan uittesten, ik gebruik het sinds kort in een heli en een Calmato, daarvoor alleen in schuimpjes en 450 size heli. De Calmato verloor ik bij de eerste vlucht uit zicht omdat ik naar een andere kist stond te kijken, uiteindelijk zag ik hem weer maar was echt heel ver weg, veel verder dan je normaal zou gaan. Het systeem werkt feiloos.
 
een voordeel heeft Fasst voor mijn MX22 deze heeft 12 kanalen en Assan maar 8.

Dat laatste is niet juist, Assan ondersteunt 10 kanalen op zenders die dat kunnen in PPM mode.

Futaba ondersteunt maximaal 8 kanalen in PPM, maar op je MX-22 zou je 10 kanalen moeten hebben met Assan.
 
Bedankt voor je raad Eheli.
Even bij vermelden dat ik de ASSAN al dik een half jaar gebruik in mijn HK450 en dit zonder de minste storing (terwijl ik op 35Mhz wel regelmatig last had van tikken).
Maar natuurlijk vlieg je met een 1.6mx1.9m jet wel even wat verder weg dan met een 450 heli.
Ik denk zelf ook dat ASSAN prima zal voldoen in de jet... maar schuw toch een beetje het risico. Met name schaduw van de tank en turbine baren me zorgen, vermits de assan ontvanger maar 1 antenne heeft.

Misschien moet ik maar eerst eens een tijdje testen met mijn twinstar met een flesje water erin :-) Die twinstar vlieg ik soms zeer ver en hoog.

Als er nog mensen precieze gegevens hebben van hun 2.4Ghz set (assan, futaba, spectrum of whatever) dan hoor ik dat graag. Ik vermoed namelijk dat deze andere systemen in niet-ideale omstandigheden (tank, motor ertussen) ook niet veel verder komen dan 500m op de grond.
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad een van de voordelen van het Spektrum/JR systeem. In onze jet modellen gebruiken we tot 4 satelliet ontvangers, netjes verdeeld van de staart tot in de neus. Bij gebruik van de analyser zie je inderdaad dat sommige ontvangers een wat mindere ontvangst hebben dan andere. Als je ver van je af vliegt is de ontvangst van de onvanger in de staart nog optimaal, draai je dan weer op je af is de ontvangst van de ontvanger in de neus optimaal terwijl die in de staart enkele frames mist. Op zich zou het ook met een enkele ontvanger moeten kunnen werken, de ontvangst is nog steeds voldoende om zonder failsafe te kunnen vliegen, maar de extra ontvangers geven wel een prettig idee van veiligheid, net als het gebruik van de analyser.
 
Bedankt voor je raad Eheli.
Even bij vermelden dat ik de ASSAN al dik een half jaar gebruik in mijn HK450 en dit zonder de minste storing (terwijl ik op 35Mhz wel regelmatig last had van tikken).
Maar natuurlijk vlieg je met een 1.6mx1.9m jet wel even wat verder weg dan met een 450 heli.
Ik denk zelf ook dat ASSAN prima zal voldoen in de jet... maar schuw toch een beetje het risico. Met name schaduw van de tank en turbine baren me zorgen, vermits de assan ontvanger maar 1 antenne heeft.

Misschien moet ik maar eerst eens een tijdje testen met mijn twinstar met een flesje water erin :-) Die twinstar vlieg ik soms zeer ver en hoog.

Als er nog mensen precieze gegevens hebben van hun 2.4Ghz set (assan, futaba, spectrum of whatever) dan hoor ik dat graag. Ik vermoed namelijk dat deze andere systemen in niet-ideale omstandigheden (tank, motor ertussen) ook niet veel verder komen dan 500m op de grond.

Geen idee.... de kleine ontvangers van Assan hebben 700 meter bereik, met een turbinekist ga je toch een beetje dicht bij die grens vliegen lijkt mij.
Of heb je de programmeerbare ontvanger die tot 3000 meter bereik heeft ?
In dat geval zou ik het wel aandurven.
 
Ik heb dus die X8R die 3000m bereik zou moeten hebben. Echter op de grond testte deze slechts tot 500m bereik. Ben ook van mening dat dit nogal weinig is voor jetvliegen.
Bert, clubleden bij ons gebruiken ook spectrum met 3 satelietontvangers, 1 in de neus, 1 in de vleugel en 1 in de staart. Dit lijkt mij wel het veiligste, maar dan moet ik buiten de ontvanger + satelieten ook nog eens een extra spectrum module kopen en het prijskaartje daarvan doet me toch eerst informeren of andere systemen ook niet voldoende zouden zijn. Bedankt in elk geval voor je info ivm ontvangststerkte in de sattelieten ! Dat is wat ik zoek.
 
Hee Bert,

is bovenstaande met betrekking tot de jets een nadeel van de zeer korte ontvangerantennes.

Denk van wel, kan me best voorstellen dat die paar cm antenne best wel eens geblokt kunnen gaan worden.


Ik ga mijn jet met Jeti vliegen en dan wel de R14 ontvanger met 40cm antennes zonder satteliet (kan er wel op als het moet).
Echter ik denk dat door die 40cm antenne ik deze naar 1 van de vleugels leidt en 1 naar de neus.
Op deze manier zou je van alle zijdes voldoende ontvangst moeten hebben.

Heb er nog geen ervaring mee maar ga ervan uit dat 100% werkt.


zo ook eigenlijk met onde R6 en R8 ontvangers van Jeti, de ze hebben we gewoonb zonder al te veel poespas in benzinemotorkisten geplaatst en als je recht op je af vliegt zouden de antennes geblokt kunnen worden door de motor en tank.

Tot op heden echter geen enkel probleem mee geconstateerd.
 
Vergis je niet hoor. Een jet model met 350+ Km/h vliegt veel verder weg dan een benzine brommer dus dat zegt niet zoveel. De afstand tussen de satellieten is maximaal bij ons +/- 2m. De twee dichts bij zijnde zijn ongeveer 40 cm van elkaar wat dus overeenkomt met de afstand die je met de Jeti ontvanger met verlengde antennes haalt. De ontvangst is wel minder op die manier maar volgens de analyser goed genoeg om zonder fail safe te vliegen.
 
mhhh, 350 haal ik geloof ik nog niet :roll:
2 meter zo lang/breed is m`n jet geen eens ;-)

Die 2mtr + benzine brommer hebben we als test wel een keer gevlogen tot je hem amper nog zag, zover kom ik zelf met m`n jet geeneens daar die zelfs een fraktie kleiner is.

We zullen zien heb er wel vertrouwen in dat het goed komt :yes:
 
Berto, vergis je niet. Als die jeti 2.4Ghz is, dan zijn de werkelijke antennes slechts een 4cm lang. De overige 36cm is coax verlengkabel.
Bij de assan onvangers met lange antennes is dit ook zo.
Onder die 4cm kom je niet onderuit bij 2.4Ghz, net zoals je ook bij 35Mhz je antenne best niet verlengt of verkort (halve golf antenne lengte)
 
De salelieten hoeven niet ver uitelkaar te zitten. Het kan wel maar is niet nodig. In een jet is daar vaak geen ruimte voor :) Ik plaats ze zo open mogelijk, weg van kabels en electronica.

Assan in een jet........ tja, in theorie moet het best werken. Toch heb ik er een minder goed gevoeld bij dan bij spectrum......
 
Back
Top