de chinese 2.4 ghz test (assan modules)

Tsja, ik kan niet anders zeggen dat ik tot nu toe erg enthousiast ben over Assan. Het werkt gewoon prima en met de prijzen kun je het je nog veroorloven om al je kisten naar 2.4Ghz over te zetten. Ik heb straks 2 shockflyers, een 2m Cessna, 2x1m kistje, m'n F3A toestel en m'n zender (duh) overgezet naar 2.4Ghz en dan ben ik in totaal misschien net een keer 150~160 euro kwijt.. voor 6 kisten en een zendermodule. Bij Futaba bv. koop je daar misschien net 2~3 ontvangers voor. Het zou mij niets verbazen als de verkoop van m'n 35Mhz ontvangers en module, dat geld weer opbrengt.

HobbyCity verkoopt ook een paar duurdere Assan-ontvangers. Wat is de meerwaarde daarvan? Of zijn dat gewoon de eerste types, die ze hopen te slijten nu de rest in backorder staat?

Weet iemand nog een ander adres dat Assan verkoopt?

ik weet niet of je met die niet CE gekeurde zender op evenementen gaat vliegen en/of op wedstrijden, maar ben je dan wel verzekerd?? zoals aan gegeven in een andere discusie is de invoerder verantwoordelijk voor de ingevoerde producten (van buiten europa)
(ps dan heb ik het niet over shocks en park flyers)

Laatst bewerkt:
Als je een paar pagina's terug leest, dan zie je dat de zendmodule's gewoon een CE verklaring hebben.

Greetz, Aldert

ja, maar zo'n papiertje kan ik ook maken en mee sturen , het zelfde als dat ze op de dozen een fictief bedrag zetten wat veel lager is dan de waarde van de inhoud.
Maar als er ergens iets ernstigs gebeurd zullen we het zeker weten. echt CE of een papieren CE keurmerk ;)
Ik geloof er in ieder geval niets van
Maar dat wil niet zeggen dat het systeem slecht of niet te vertrouwen is
(integendeel het is misschien nog beter dan die dure , bij ons in de vliegclub vliegen er ook enkele assan's zonder problemen maar alleen met kleinere modellen)

Laatst bewerkt:
De discussie is hier al vrij grondig gevoerd.
Ik kan me voorstellen dat degenen met een futaba/graupner module van 200 euro en nog een paar 100 euro aan ontvangers zich graag troosten met de gedachte dat ALS er iets ernstig gebeurt die Assan sletten mogelijk wel eens niet verzekerd zouden zijn. Maar dat is dan ook al wat het is : een troostende gedachte.

Iemand met een Assan setje weigeren op een evenement vind ik pure hypocrisie en dikke nekken gedrag. Verder getuigt het van een compleet gebrek aan kennis van zaken. Een dergelijk evenement hoeft voor mij niet, ook al vlieg ik voornamelijk op 35Mhz.

Als dit geen geldige CE is wat moet een gebruiker dan doen om alle artikelen die deze koop moet controleren of het wel een CE goed gekeurd artikel is en dit wel geldig in Europa.
Dus als ik het goed begrijp en ik koop kerstverlichting voor in huis, en dit komt altijd uit China of andere lage loon landen en deze een CE keur hebben op artikelen van een paar euro het staat er op met grote letters en het is geen geldig of fake CE en er komt brand zal ik niets uitgekeerd krijgen van de verzekering omdat ik niet gecontroleerd heb of dit een geldig CE keur was.
Dan zijn er zeeeeeeeer veel mensen in gevaar daar deze allemaal deze artikelen in huis hebben en wat niet meer van China producten.

Het is niet aan de consument om dit allemaal te controleren maar aan de overheid en die doet daar ook niets mee, het is daarom niet om dit op het dak van de gebruiker te schuiven dat deze niet geldig is.

Als Assan een formulier uitgeeft met goedkeuring heb je als consument je plicht gedaan en dan moet dit goed zijn om dit te gebruiken.

Ten eerste; er zit CE, en ook een goede, bij/op deze apparaten. Daar kunnen we dus over ophouden.

Ten tweede: als je het zelf importeert, ligt de productaansprakelijkheid wel bij jou

Dat is het enige 'haken en ogen' wat er aanzit, en dat is helemaal geen 'haak en oog'.

Overigens hoeven we ook die discussie hier niet te voeren, want je hoeft Assan niet zelf te importeren, immers het is ook gewoon in Nederland te koop.

Over de CE van Assan is in dit draadje al (te) veel geschreven, dus daarover hoeven we hier niet verder te gaan.

Vanmiddag de Hackmodule in m'n FX-18 ingebouwd. Ik moet zeggen: simpeler kan niet; op de bovenste print zitten 3 pinnetjes waar ik de stekkertjes van de module zo in kon prikken. Nog geen rangetest gedaan, maar thuis werkt het feilloos. Ik heb dus niets hoeven te solderen!

Het idee komt hier vandaan: RC Groups - View Single Post - X8---new 2.4GHz Radio System

De eerste indruk is dermate positief, dat ik betwijfel of ik nog een switch ga boren om zo te kunnen wisselen tussen 35 Mhz en 2.4 Ghz; ik ga denk ik helemaal om naar 2.4.

Wel even twee belangrijke vragen, waarvan ik hoop dat jullie een antwoord hebben.
Op deze manier staat dus de 35 Mhz tegelijk met de 2.4 Ghz tegelijk aan.
1) is dit een probleem? (afgezien van stroomverbruik en op het veld wel zorgen dat ik niemand stoor op de 35 Mhz)
2) als ik m'n kristal verwijder, heb ik dan gelijk bovenstaande TWEE issues opgelost? of blijft er net zo veel stroom door die zender lopen zonder kristal?

De vragen:
1) Dit moet je niet doen, is ook nergens voor nodig.
2) Als je het kristal uitneemt is het 35 MHz hoogfrequent buiten werking. Zoals reeds per pb gemeld: er blijft dan circa 1 mA stroom lopen, dus dit is verwaarloosbaar.
De FX18:
De FX18 is eén van de weinige niet-module zenders, die zonder modificatie voorzien kan worden van een 2,4 GHz module. Niet, dat ik dat wil propageren, maar als men zo nodig moet, kan men dat maar beter goed doen. De servicesteker, die links op de print zit, is inderdaad prima bruikbaar. Deze bevat een 'harde' min, een 'harde' plus en signaal. Toch zijn hierbij een aantal bemerkingen:
- de signaaldraad is een zogenaamde open collector uitgang. Dit wil zeggen dat dit een transistoruitgang is, waarbij er op de collector geen belastingsweerstand aanwezig is. Het 2,4 GHz module moet zo'n weerstand dus aan boord hebben wil dit goed werken. Zekerheidshalve kun je tussen de signaaldraad en de plus een weerstand van 47k opnemen. Dit heeft geen invloed op de werking van de zender, ook niet als deze op 35 MHz werkt.
- als je een servosnoertje gebruikt zul je plus en min moeten verwisselen, want de steker op de print heeft de min in het midden. Daarnaast kun je zo'n steker verkeerdom insteken, dus dat is oppassen geblazen.
- als je het module schakelbaar wil maken zul je zowel de plus als de signaaldraad moeten onderbreken. De ingang van een 2,4 GHz module levert namelijk een zekere belasting op de signaal-uitgang, ook als het module geen voeding krijgt. Wat ik ook wel eens zie, is dat plus en min worden onderbroken. Dit is elektronisch minder elegant en kan zelfs storingen opleveren. Houd de draden naar de schakelaar wel zo kort mogelijk en twist deze draden.

@jetpropdlx en vliegman,

wat is het verschil of je in je futaba een spektrum module of in je mx 22 een Fasst module steekt. ik zie geen verschil met een assan of corona module ..

@ jan ,
Dat er van de bekende merken een importeur in europa zit en dat hij verantwoordelijk is of de apparatuur die hij verdeeld aan alle wettelijke eisen voldoet, als je zelf iets van buiten europa invoert dan ben jij op dat moment de importeur dus verantwoordelijk.
Maardat is al her en der diverse malen vertelt.

Stand van zaken

Hallo

Een vraagje aan alle Assan gebruikers:
Bij de opkomst van Assan, en andere goedkope 2.4 Chinezen, was de teneur van alle verhalen dat dit spul goed genoeg was voor het eenvoudige park flyertje of shocky maar dat voor de wat grotere en meer complexere (duurdere) toestellen betere/andere apparatuur ingezet moest worden (Fasst of Spektrum of dergelijke)
Als je gaat spitten in dit topic of in aanverwante draadjes kun je nogal eens uitspraken van deze strekking vinden.........
Maar hoe wordt daar tegenwoordig over gedacht ??

Hallo

Een vraagje aan alle Assan gebruikers:
Bij de opkomst van Assan, en andere goedkope 2.4 Chinezen, was de teneur van alle verhalen dat dit spul goed genoeg was voor het eenvoudige park flyertje of shocky maar dat voor de wat grotere en meer complexere (duurdere) toestellen betere/andere apparatuur ingezet moest worden (Fasst of Spektrum of dergelijke)
Als je gaat spitten in dit topic of in aanverwante draadjes kun je nogal eens uitspraken van deze strekking vinden.........
Maar hoe wordt daar tegenwoordig over gedacht ??

Word gebruikt in grote, zware en kapitale fotoplatforms, boven grotere evenementen en ook midden in de bebouwing, met een geruster gevoel als voorheen met de 35Mhz!
En inmiddels ook in de parkflyer, multiplex schuimpjes, en ook de kleinere heli's (90 formaat/710mm bladen en kleiner).

Greetz, Aldert

Het spul heeft zich in de kleine dingen dermate bewezen, dat het nu ook in de grote dingen toegepast wordt. Ik heb in m'n F3A wedstrijdtoestel, ook een Assan ontvanger zitten..

Afgelopen weken gevlogen met de 6ch in een kleine elektro kist.
100% oké

Ook de kleine 4ch ontvangers in een vlot vleugeltje getest en een park shocky.

Ook beide 100%.
Ben een paar keer verder gevlogen dan ik normaal zou doen en helemaal nergens last van.

Op 35MHz altijd gezeur.
Ik zie het indoor seizoen alweer met vreugde te gemoed. Eindelijk geen of zeker minder last van storing.

Mx16 werkt ook goed zo, gewoon zeggen dat je de 35mhz niet aan wilt hebben en klaar :D
Uit veiligheid zou ik hem nog op een B kanaaltje kunnen zetten.
En de module piep bij opstarten dus weet je ook of die aan staat zonder te kijken.

Ik heb vroeger ook gevlogen met een 2,4 Corona setje in mijn toenmalige MX-22.

Ging ook prima met een Zagi, Acromaster en indoor.
Alleen durfde ik het niet om een Corona 8 kanaals ontvangertje van rond de 20 euro in een groot toestel te steken.
Op gewone hoogten werkte alles perfect, maar op grote hoogten ??? ( + 500 meter )
Wij vliegen hoofdzakelijk met grote zwevers ( + 4 meter ) en sleepkisten van rond de 3 meter

Laatst bewerkt:
Wat ik een tijdje terug voorstelde was het idee om zo'n ontvanger met stand-alone functie ergens in te bouwen en kijken of dit goed blijft werken.
drop luikje, camera draai servotje etc.

Back