de chinese 2.4 ghz test (assan modules)

Graag wil ik mijn MPX Cockpit MM zender omdat ik een buitengewoon handig en comfortabel zendertje vind, van een Assan hackmoduul te voorzien. Op rc-netwerk.de vond ik hoe dit kon doen zonder te solderen aan de zender print. Op de print zijn, links naast de zwarte pieper drie pennetjes.
- op de middelste geeft een zuiver PPM signaal
- de onderste (aan accu zijde) is massa (GRD)
- de bovenste pen is de plus (Vbat)
Net zoals eerder in dit draadje is beschreven voor de Futaba FX18.
Vraag aan Corrien. Moet of is het beter (waarom) om ook hier tussen de pennetjes plus en het PPM signaal een 47k weerstand aan te brengen?

De Cockpit MM heeft inderdaad een zelfde, eveneens goed bruikbaar servicestekertje. Hierbij is een extra weerstand niet nodig. Deze is reeds op de print voorzien.
Als je hier een servosnoertje gebruikt voor het aansluiten is het nog linker. De plus en de min zitten aan de buitenkant (en signaal in het midden). Bij verkeerdom aansluiten krijg je een rokend 2,4 GHz module.

Een modelvlieger die 500m ver weg op 2m hoog gaat vliegen, moet men per direct het brevet afhalen en een vliegverbod opleggen.

Ali machinchi al eens bezig gezien met zijn A10 twin turbine ? :-)

Ons vliegveld is 140m lang. 500m is dus slechts 4 vliegveldjes... Echt niet zo ver hoor met iets wat groter is dan een parkflyer. Het is nog niet halfweg het grasterrein waar wij op vliegen. De jet haalt 300 km/h, dat is 91m/s. Goed 5s rechtuit vliegen dus bij een lowpass, maar dat is al vrij lang.
Echter bij het landingscircuit kan ik met de jet wel 500m ver gaan. Stel dat ik op final turn een stuurfout maak en de jet duikt omlaag, dan heb ik graag nog de mogelijkheid om te corrigeren. Het is onwaarschijnlijk dat ik de jet in een situatie breng waarbij deze op 500m afstand op lage hoogte komt, maar niet onmogelijk.

Grote zwevers bvb maken soms ook een lange, lage final.

Ik heb de bewuste ontvanger nu in mijn twinstar gestopt. Hoog gaan is geen probleem. Echter 500m ver weg vliegen op lage hoogte en dan krijg ik toch de indruk dat ik failsafes krijg. Ik zou nog een makkelijke manier willen vinden om de failsafes te registreren zodat ik het zeker weet. De jet registreert failsafes, maar daar wil ik de assan niet in de vlucht in testen.

Ik ben verder zeer tevreden over assan en gebruik het zonder enig probleem in mijn helikopters.

Als je assan in grotere kisten wil gebruiken (2m+ spanwijdte) denk ik dat je een aantal afwegingen moet maken.
Hoe goed is het gedrag van 2.4Ghz op lage hoogte bekend (bereik) ? Wat is de kans dat mijn toestel op grote afstand op lage hoogte komt ? Als ik 35Mhz verkies boven 2.4Ghz, wat is dan de kans dat ik storingen krijg door iemand op hetzelfde kanaal ?

Voor mij vielen die afwegingen in het voordeel van de 35Mhz uit. Na 17 vluchten heb ik nog geen enkele failsafe, knik of wat dan ook gehad met de jet, wat hetzelfde argument is dat gebruikt wordt ten voordele van assan.
Echter ik zou graag overtuigd worden dat assan toch wel kan in mijn jet, want dan heb ik 2 kanalen meer ter beschikking (opent mogelijkheden voor vector thrust, afterburner ring, smoke). Vandaar dat ik dit topic aandachtig volg en de discussies en ervaringen van anderen interssant vind.

Nog even voor degenen die vinden dat op 500m afstand zeer laag vliegen onverantwoord is : dit is op een militair domein waar er op 500m afstand enkel grasland is. Failsafe staat ingesteld op motor af en een beetje hoogte, zodat bij een failsafe de twinstar initieel iets stijgt en daardoor terug ontvangst krijgt en doorstijgt (hoogte terug neutraal). Moest hij toch in failsafe blijven dan gaat de motor uit en zit hij in een vrij goede landingsconfiguratie. Echter failsafes door te weinig bereik beginnen eerst intermitterend alvorens ontvangst definitief wegvalt, dat hebben we bij de afstandstesten op de grond bij zowel assan, spectrum als FASST kunnen vaststellen. Pas een 100m na het beginnen opduiken van failsafes valt ontvangst definitief weg.

Laatst bewerkt:
Grote zwevers bvb maken soms ook een lange, lage final.
5 meter hoogte geeft bij een glijhoek van, pakweg, 40:1, 200 meter. Da's lang geen 500... bovendien hebben grote zwevers doorgaans spoilers...

Goed punt waarschijnlijk. Van zwevers ken ik weinig.

Even van waar ik die 500m haal.
Aan de omheining van het militair domein is een poort. Via de weg (loopt parallel aan het domein) gemeten op km teller auto is die poort op ongeveer 500m van de plaats waar ik de geteste modellen op een houten tafel had staan.
Aan die poort had ik met de assan vrijwel constant failsafe. (iemand bij het model ging links danwel rechts van het model staan om aan te geven of het failsafe lampje brandde of niet)
Die poort is een makkelijk referentiepunt en vaak zijn modellen al voorbij die poort gecrashed. Oa mijn het-rc F20 (niet bepaald een groot model) in volgend filmpje lag voorbij de poort op de weg : LLItS4MPfU8[/media] - F-20 Tigershark Het-RC crash Crash omdat onstoorelco's op regelaar de geest gegeven hadden.

Of de modellen ook bij landing hun final aan die poort draaien is enkel te zien door iemand die aan de poort zou staan. Dat heb ik nog niet gedaan.

Ik bedenk me ook net dat bij de test de modellen aan de andere kant van het veld stonden tov de poort. Als we langs de kant van de poort landen staan de piloten dus 140m (lengte van het veld) korter bij de poort dan tijdens de testen. Dus is er nog 140m reserve voorbij de poort.

Doe verder, misschien probeer ik de assan ooit toch nog in mijn jet :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Idee, even google earth erbij gepakt.

De rechthoek onder de lineaal, waar het prikkertje inzit is onze startbaan. We staan naargelang de wind komt linksonder of rechtsonder van de baan.
De geteste modellen (mijn jet en 2 zwevers met respectievelijk assan X8R, spectrum (zonder satteliet) en futaba (2 antennes) ) stonden links op de liniaal (op een houten tafel). De jet stond met de neus weg van de zender, zodat tanks en motor tussen zender en ontvanger zaten. De zwevers waren electro zwevers maar de motor was uit. Bij de FASST waren ook enkele servo's uitgetrokken (eigenaar wou dat want ontvangerbatterij was bijna plat...). De Assan zat hier wel in de slechtste condities van de 3 denk ik.
Zenders altijd op full power.

Er werd met de zender weggelopen en iemand bleef aan het model staan en ging links, danwel rechts van het model staan om aan te geven of er failsafe was of niet.

Met assan X8R en de futaba compatibele module in een Wfly09 zender :
Astandstest-assan.jpg

Met spectrum AR6100 denk ik en een multiplex zender met spectrum module :
Astandstest-spectrum.jpg

Met fasst ontvanger (weet niet welke) en futaba FF9 denk ik zender :
Astandstest-FASST.jpg

PS. Als er zich een lichaam tussen zender en ontvanger bevond (bij het weglopen) kregen we bij spectrum en assan reeds van ongeveer in de helft van onze startbaan failsafes. Bij fasst leek dit opmerkelijk verder, tenzij de eigenaar stiekem de zender naast zich hield ;-).
PS2 : ik ben geen fan van FASST en denk niet het ooit te gebruiken wegens te duur.
PS3 : Er is flink gelopen die dag :-)
PS4 : Hezik, wanneer kom je mijn brevet afhalen ? Peper en zout voor de turbine staan ook klaar.

Laatst bewerkt:
Wij DLG'ers vliegen wel eens erg laag op grote afstand. Daarom heb ik na het inbouwen van de Assan module en ontvangers in de DLG's een degelijke test gedaan. Ik heb de 7 kanaals ontvangers met lange antenne gebruikt in de full carbon romp van de DLG. Links en rechts uit de romp komen de kleine antenne's. De overtollige lengte van de antenne ligt opgerold in de romp.

Op de F3K site schrijf ik de volgende bevindingen Naar 2,4 in drie kwartier - F3K Nederland

Ik heb de volgende testopstelling gebruikt.
Mijn dochter werd afgezet op mijn trainingsveldje met het model en ik heb met de auto steeds om de 100 meter een test gedaan.
De eerste stop na 200 meter onder de hoogspanningskabels. 100% ontvangst
Na 300 meter achter de hoogspanningskabels 100% ontvangst
Na 400 meter achter de hoogspanningskabels 100% ontvangst
Na 500 meter achter de hoogspanningskabels 100% ontvangst|
Na 600 meter achter de hoogspanningskabels 100% ontvangst
Na 700 meter achter de hoogspanningskabels kortstondig geen ontvangst en al snel 100%
Na 800 meter achter de hoogspanningskabels geen ontvangst

Dezelfde test nogmaals gedaan in het open veld zonder obstakels. Daar lag de grens bij 800 meter. Mijn dochter meldde via de telefoon dat er geen reaktie was. We hadden zender en model op 1 meter hoogte. Toen ik de zender boven mijn hoofd hield en zij de romp was er weer 100% ontvangst!!!

Met de Spektrum van Derk hebben we in Helchteren regelmatig op 500m afstand op 2m hoogte gevlogen. De snelheid van de Composite ARF Flash is dusdanig hoog dat je er domweg niet aan ontkomt om ver weg te vliegen, zodat je nog ruimte hebt om een slowroll te kunnen vliegen. De Flash heeft dan ook 4! ontvangers aan boord waarvan eentje in het kielvlak en twee in de neus van het model zijn ingebouwd. De data logger gaf na afloop aan dat er altijd ontvangst was geweest, weliswaar met enkele antenne fades, maar nooit tegelijkertijd. (Frame losses=0). Het meest waarschijnlijk zullen de antennes in de neus tijdelijk geen ontvangst meer hebben als je op zeer grote afstand van jezelf af vliegt, daar er tussen de zender en ontvanger de brandstof tanks met 3,2 liter brandstof en de turbine zelf zitten. Bij het op je af vliegen zal de ontvangst in het kielvlak minder zijn. Het is in ieder geval een zeer gerust stellend idee dat de besturing onder dergelijke, zware, omstandigheden nog goed functioneerd en dat je dat ook goed kunt controleren.

heb mijn assan setje ook binnengekregen, ziet er allemaal netjes uit en de handleiding is ook duidelijk.

Zit nu in een Swift en een Trainer, ga het dit weekend maar eens uittesten.

Bij de volgende order toch maar een 4 kanaals ontvangertje erbij doen, zo'n 6 kanaals is wel erg overkill voor een vliegend vleugeltje.

Wij DLG'ers vliegen wel eens erg laag op grote afstand. Daarom heb ik na het inbouwen van de Assan module en ontvangers in de DLG's een degelijke test gedaan. Ik heb de 7 kanaals ontvangers met lange antenne gebruikt in de full carbon romp van de DLG. Links en rechts uit de romp komen de kleine antenne's. De overtollige lengte van de antenne ligt opgerold in de romp.

Op de F3K site schrijf ik de volgende bevindingen Naar 2,4 in drie kwartier - F3K Nederland

Ik heb de volgende testopstelling gebruikt.
Mijn dochter werd afgezet op mijn trainingsveldje met het model en ik heb met de auto steeds om de 100 meter een test gedaan.
De eerste stop na 200 meter onder de hoogspanningskabels. 100% ontvangst
Na 300 meter achter de hoogspanningskabels 100% ontvangst
Na 400 meter achter de hoogspanningskabels 100% ontvangst
Na 500 meter achter de hoogspanningskabels 100% ontvangst|
Na 600 meter achter de hoogspanningskabels 100% ontvangst
Na 700 meter achter de hoogspanningskabels kortstondig geen ontvangst en al snel 100%
Na 800 meter achter de hoogspanningskabels geen ontvangst

Dezelfde test nogmaals gedaan in het open veld zonder obstakels. Daar lag de grens bij 800 meter. Mijn dochter meldde via de telefoon dat er geen reaktie was. We hadden zender en model op 1 meter hoogte. Toen ik de zender boven mijn hoofd hield en zij de romp was er weer 100% ontvangst!!!

Uitermate nuttige post.
Als mensen F3K kisten met carbon rompen 800mtr+ hoog brengen en een fysieke reikwijdte test doen geeft dat mij wel genoeg vertrouwen om het ook eens te wagen.

Nu had ik bij HobbyCity dus 2 soorten ontvangers gezien.
Met korte en lange antenne.
Bij het setje zaten dus ontvangers met korte antennes, dit zijn dus de ontvangers die je ook hebt getest.
Zijn die ontvangers met lange antenne nu diegene met een bereik van enkele kilometers?

(Hmmm, stockkeeping van HobbyCity is ook kus me kl#%@^. Van de 6 verschillende artikelen die ik wil kopen hebben ze er maar 1 op voorraad :( )

Heeft niks met bereik te maken, beide antennes zijn eigenlijk even lang. De 'lange' kun je buiten de romp plaatsen, voor koolstof rompen.

Himodel.com verkoopt ook assan vaak voor dezelfde prijs inc verzendkosten.
Ze krijgen dagelijks spul binnen, en heel erg veel, en dat gaat met een nog groter tempo er weer uit. Als je meer in stock wilt en alles nog sneller dan moet je er simpelweg iets meer voor betalen, bij een andere winkel.

Nu met een zender komen is marketingtechnisch best slim. Je "bind" eerst een aanzienlijk aantal klanten door te komen met spullen die op de andere merken passen. Tegen de tijd dat de gemiddelde Assan-gebruiker minimaal 5 ontvangers heeft, kom je met een zender!

Vandeweek was alles trouwens op voorraad bij HobbyCity; 'heb er gelijk "gebruik" van gemaakt ;-)

Vind het er een beetje eng uitzien, die sticks praktisch level in de printplaat. Als er een keer een druppel water op je zender valt, zie ik het zo sneller in de electronica vallen.

Aan de andere kant vind ik hun pickup systeem wel al mooier, maar nog niet vernieuwend genoeg wat mij betreft. Wat ik niet begrijp, is dat men de technieken uit de computermuis hievoor gebruikt.

De foto is een prototype, alleen bedoeld om de elektronica en de software te testen.

Het is nog in een vroeg stadium.

Wat ik zo sympathiek vind aan Assan is dat ze heel open zijn, ze laten alles gewoon zien, en reageren ook heel open op kritiek..

De foto is een prototype, alleen bedoeld om de elektronica en de software te testen.

Het is nog in een vroeg stadium.

Wat ik zo sympathiek vind aan Assan is dat ze heel open zijn, ze laten alles gewoon zien, en reageren ook heel open op kritiek..

De vraag is of ze er iets mee doen...
Het is ook een beetje cultuur wat jij beschrijft; de CEO van GWS is ook zo op RCGroups, maar als ie er serieus mee om was gegaan, stond ie er nu een stuk beter voor...

Overigens geef ik graag Assan in dit geval het voordeel van de twijfel; mede gezien het adequaat inspelen op productverbeteringen
Als ze echt slim zijn copieren ze de software van de meest gewilde/populaire zender (FF-10?) en nemen ze ook de buttons en menustructuur over daarvan; 'maakt de drempel wel erg laag voor potentiele klanten en het scheelt weer een handleiding beschikbaar maken. Inderdaad: ik ben niet gehinderd door enige kennis t.a.v. het uitlepelen van software...

Laatst bewerkt:
Dat zou ik juist allebehalve slim vinden. Softwarematig zijn eigenlijk alle zenders die op dit ogenblik te koop zijn, zwaar verouderd.

Als ze slim zijn doen ze heel wat anders, namelijk een veel 'opener' software en als het kan zelfs een SDK (software developers kit) uitbrengen.

Knuppels met een optische pickup ipv potmeters en open source software. Die zender zou niet aan te slepen zijn, als ie ook nog tegen assan-achtige prijzen op de markt gezet wordt.

Back