De draad van fanaat.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door fanaat, 29 dec 2014.

  1. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    bevrijding 1944 met Sjef op de bok.JPG Even nog een afbeelding in het gouden stoomtijdperk 1944 en de machinist van het stoomtreintje " The Little One "ben ik zelf.
     
    classicracer en lasser vinden dit leuk.
  2. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
     
  3. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    tentoonstelling Scala Tuinstraat.JPG gelukkig is het een uitnodiging uit 1938,anders was het nu een dag te laat en kwam je voor een gesloten deur,maar ik vraag mij wel af ,waarom de tentoonstelling zo laat de in de middag pas open ging.
    Het transport van de zwaardere machines ging uiteraard met een stootwagen of achter op je fiets (mocht je die bezitten) en in het uiterste geval onder je arm....dit alles kan ik mij nog zeer goed herinneren, omdat ik daar van het toneel ben afgedonderd!
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Aan toekomstig stoomketelbouwers.
    Even aandacht!

    Ik heb nog een schitterende video in een paar delen over de bouw van een ketel.
    In het deel waarvan ik zo de video plaats komt aan de orde: koperplaat vervormen.
    Daarin wordt ook duidelijk aangehaald dat MEERDERE keren uitgloeien NOODZAKELIJK is en niet zoals eerder in dit en vorig draadje over de eencilinderstoommachine keihard wordt beweerd dat dit niet nodig is.
    Gelieve dus eens verder te kijken dan alleen naar de info van fanaat te luisteren en dat aan te nemen als "zo moet het, want hij doet het al 70 jaar".
    Ik heb al die keren niet berichten geplaatst om fanaat dwars te zitten, maar omdat bewerkingen gewoon anders moeten.
    Hier het joetoepkanaal van die bouwer. https://www.youtube.com/channel/UCqRelYuvOmQLOJeLCtPUZVQ/videos


     
  5. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Harm,
    Geldt voor iedereen.

    Gefeliciteerd, je bent de eerste op mijn plonklijst!

    Paul
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is je eigen keuze, ik vind het wel jammer Paul.
     
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Toch is wat Harm zegt wel waar.
    Mij is altijd geleerd met ketelfronten vormen:
    2x rond, dan weer uitgloeien.
    Doe je dat niet dan wil het koper niet lekker meer omvormen en vervormd het.
    Messing is nog erger, 1x rond - 1x gloeien anders wordt het niet mooi.

    Jammer dat iemand met OOK praktijk ervaring zo aan de kant wordt geschoven middels een "plonklijst" ???

    Mocht je ketelfronten kunnen persen met een hydraulische pers van voldoende capaciteit dan kun je met 1 pers beweging een deksel persen na 1x uitgloeien maar dat moet dan wel in 1 vloeiende beweging.
     
  8. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Daar aan toevoegend,
    de keteldeksels die Dhr. Fanaat heeft gemaakt zijn geperst middels een bankschroef en (goede) persmallen.
    Daarmee kun je dus in 1 beweging een dekseltje persen.
    Zou je dit met de hand rond een mal gaan kloppen dan moet je inderdaad een paar keer kloppen en weer rond gaan.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hier heet dat "met geweld n*** je een ezel" , bij mij is het met een pracht persmal en een hele dikke bankschroef gewoon niet gelukt om 3 mm plaat in één keer te persen, dus is het nodig om meerdere keren te gloeien.
    In boeken wordt dat ook vermeld.
    Het materiaal wil gewoon niet, dat zegt dan volgens mij genoeg.
    Je kan dan wel een 10 tons pers nemen en gewoon zeggen "het gaat toch" . . . . .
    Dat is niet de juiste weg lijkt me, hoewel ik nooit onderzoek heb gedaan aan het geperste materiaal.

    Dat het met een hamer rondkloppen minder netjes gaat en veel meer het koper belast en daarom heel veel meer uitgegloeid moet worden klopt inderdaad John, omdat je het niet in de vorm drukt maar het continue aan het heen en weer buigen bent (waardoor het hard wordt) totdat het eindelijk de juiste vorm heeft.

    Mijn frontjes: Herschaalde kopie van 23 apr 2011 001.jpg
    7 cm rond

    Herschaalde kopie van 23 apr 2011 003.jpg
    3 cm rond

    Maar het is uiteraard aan een ieder vrij te doen en te laten wat hij zelf denkt goed te vinden.
    Ik probeer alleen te tonen dat er andere manieren zijn om iets te doen in de hoop dat er verder wordt gedacht en gekeken.
    Ik heb ook vaker met tekst en uitleg aangegeven waarom ik een ander idee aandraag.
    Jammer dat je daarom op een plonklijst komt.
    Dat ik lang niet altijd "politiek correct ben" ligt inderdaad aan mij.
    Maar liever zo dan als een politicus die je naait als je naast hem staat en luistert naar zijn verhaal dat hij al lachend vertelt.
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2015
  10. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Ik heb bij sommige wel bekende fam. Sauerbier met behulp van hun zoon persmallen gemaakt en de ketelfronten voor mijn ketel in 1 keer geperst onder een dikke pers, rond 133mm, plaat dikte 3mm.
    Dat is eerlijk gezegd mijn ervaring met persen.
    Zelf heb ik voor 2 andere ketels de plaat van 2mm rond geklopt over een hardhouten mal.

    Voor de watertank van mijn "koffie pot" stoomwals (staande ketel) moest ik de messing 1mm plaat heel veel uitgloeien om de om de houten mal heen te kloppen, vele rondingen, inwendige radius, uitwendige radius etc.

    Anyway, persen mag mits de afrondingen in de mal juist zijn.
     
  11. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    DSC00697.JPG deze plaatjes worden de voor en achterzijde van het vuurkistje,het materiaal is rvs 0,4 mm. dik en dat kan ik puntlassen,maar er mag ook gewoon ijzer worden gebruikt als het maar geen aluminium is!
    In plaats van puntlassen kun je ook koperen of ijzeren klinknageltjes (zie tekening) gebruiken en in het uiterste geval boutjes met moertjes.
    Ook is het mogelijk een uitslag te maken van het gehele vuurkistje dan kan het helemaal gezet worden.
    fanaat Sjef
     
  12. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    DSC00689.JPG Hier staat het stoomketeltje met de gefelsde langsnaad in een ijzeren bakje met een gefelsde bodem,maar dit is ook een methode om de 2 bodempjes van het roodkoperen stoomketeltje te bevestigen!
    fanaat Sjef
     
  13. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    DSC00693.JPG deze bodembevestiging van deze modelstoomketel is wel een beetje te stevig voor ons kleine stoomketeltje stoomketeltje.
    fanaat Sjef
     
  14. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Highlander.JPG mijn 7-1/4" Highlander onder constructie anno 197o,
     
  15. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    bodems felzen stoomketeltje.png
     
    strootje vindt dit leuk.
  16. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    DSC00686.JPG de nieuwste scheepshoorn!
     
  17. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    haha, wellicht een iets simpeler route zoeken..?
     
  18. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Dat heb ik geprobeerd,maar dan is het geluid van die scheepshoorn niet zo goed, daarom is het ook een "roete toeter"zo klinkt hij niet mooi,maar wel hard.....!
    fanaat Sjef
     
  19. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Ik vind het schandalig dat deze opmerkingen en zeker deze video "model boiler making 4"op mijn site geplaatst zijn,verder wil hierover (nog) niets vermelden!
     
  20. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Beste John33,
    - Er is door mij met geen woord gerept over dat wat Harm schrijft niet waar is.
    - Even ter verduidelijking: een plonklijst is niets anders dan een negeer-lijst. Hoe je daarmee iemand met OOK praktijk ervaring aan de kant kunt schuiven is mij een raadsel. Alleen ik zie die berichten niet meer.

    Nu ben ik nog niet toe aan het (weer) bouwen van een stoomketel, maar als ik zover ben dan zal ik mij verdiepen in de materie, geholpen door boeken op dat gebied. Ben eerst nog bezig met omgekeerde drukhouders, die waar de druk uitwendig op de drukhouder wordt uitgeoefend. Ook hier heb ik mij eerst verdiept in boeken op dit speciale gebied. Het gebruikte materiaal is aluminium, testen doe ik de drukhouders ook. Hiervoor is een drukkamer voor mij gemaakt die getest en gecertificeerd is op 45 bar. Deze druk heb ik niet nodig maar geeft een veilig gevoel als ik met 15 bar aan het testen ben.

    Met vriendelijke groet,

    Paul
     

Deel Deze Pagina