Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Beste modelbouwers,
waar hebben jullie het over,mijn zoveelste ontworpen stoomketeltje heeft een inhoud van 206 cc ,en de max.werkdruk is 2,5 bar en tevens (zoals het op de afbeeldingen te zien is) afgeperst op 9 bar en nu vraag ik mij af,waar zijn (ben ik nog) we mee bezig!
Het is voor mij de bedoeling om op deze eenvoudige wijze van bouwen in metaal het voor de jeugd,die (nog!) niet in het bezit zijn van draai en freesbankjes ook onze modelbouw proberen aantrekkelijk te maken,dat op de dag van vandaag een heel moeilijke klus zal worden,zeker als we zo doorgaan!
Even een vergelijking met toen: de modelbouw van stoommachines /model-locomotieven/ schepen begon in Nederland rond 1935 en er ontstonden diverse modelbouwclubs (hier de TEMC) waarvan de leden praktisch allemaal werkten in de metaal o.a. bij de werkplaats van de spoorwegen/ machinisten van textielfabrieken /scheepswerven, allemaal wel techneuten die met de handjes konden werken en niet bang waren dat die zwart werden.
Bij mij thuis was de hobbywerkplaats van deze club gevestigd, het draaibankje/schaafbankje /tafelboormachine,het was allemaal 2e hands.
Hier konden de leden tegen betaling van het stroomverbruik hun machinale bewerkingen maken.
Wij waren geabonneerd op "De Modelbouwer" / "The Model Engineer" maar hadden ook de boeken van Greenly.
Wel kan ik mij nog heel goed herinneren ,als mijn vader,dat was gewoonlijk op zaterdagmiddag zijn zelf gebouwde locomotiefje "The Little One" buiten ging testen, zowat de hele straat kwam het wonder aanschouwen zowel volwassenen als kinderen
Dit speelde zich wel af rond 1944/45 en in die tijd kon de gewone man zich noch auto of motor permitteren,je moest al blij zijn als je toen een fiets bezat!
In die tijd,maar ook daarna hebben wij veel met deze locomotief op,fancy fairs/tentoonstellingen o.a.in 1948" Gouden Handen"in Eden / Philps in Eindhoven gereden.
En de vergelijking met nu: het stoomtijdperk is voorbij,de jeugd weet amper hoe ze zich een stoommachine moeten voorstellen!
Maar vergeet ook niet dat er nog maar weinig jeugd is die momenteel het geduld kan opbrengen om op hun ééntje in een schuurtje een stoommachientje/ stoomtreintje of een bootje te gaan maken.
Hier wil ik verder niet op ingaan als een nog steeds verwoed (metaal) modelbouwer,alleen kan ik ze geen ongelijk geven.
Als je de modelbouwtentoonstellingen bekijkt zijn de meeste modelbouwhobbyisten grijs en als je de opgeschoten jongere bezoekers ziet kijken zo van"wat moet die oudere man op zo'n klein stoomtreintje of achter dat modelbootje" dan denk ik,het heeft in ons land zijn beste tijd gehad!
groeten,
fanaat Sjef
Gelieve dus eens verder te kijken dan alleen naar de info van fanaat te luisteren en dat aan te nemen als "zo moet het, want hij doet het al 70 jaar".
Hier heet dat "met geweld n*** je een ezel" , bij mij is het met een pracht persmal en een hele dikke bankschroef gewoon niet gelukt om 3 mm plaat in één keer te persen, dus is het nodig om meerdere keren te gloeien.pers van voldoende capaciteit dan kun je met 1 pers beweging een deksel persen na 1x uitgloeien
Bekijk bijlage 7824 Hier staat het stoomketeltje met de gefelsde langsnaad in een ijzeren bakje met een gefelsde bodem,maar dit is ook een methode om de 2 bodempjes van het roodkoperen stoomketeltje te bevestigen!
fanaat Sjef
Dat heb ik geprobeerd,maar dan is het geluid van die scheepshoorn niet zo goed, daarom is het ook een "roete toeter"zo klinkt hij niet mooi,maar wel hard.....!haha, wellicht een iets simpeler route zoeken..?
Ik vind het schandalig dat deze opmerkingen en zeker deze video "model boiler making 4"op mijn site geplaatst zijn,verder wil hierover (nog) niets vermelden!Aan toekomstig stoomketelbouwers.
Even aandacht!
Ik heb nog een schitterende video in een paar delen over de bouw van een ketel.
In het deel waarvan ik zo de video plaats komt aan de orde: koperplaat vervormen.
Daarin wordt ook duidelijk aangehaald dat MEERDERE keren uitgloeien NOODZAKELIJK is en niet zoals eerder in dit en vorig draadje over de eencilinderstoommachine keihard wordt beweerd dat dit niet nodig is.
Gelieve dus eens verder te kijken dan alleen naar de info van fanaat te luisteren en dat aan te nemen als "zo moet het, want hij doet het al 70 jaar".
Ik heb al die keren niet berichten geplaatst om fanaat dwars te zitten, maar omdat bewerkingen gewoon anders moeten.
Hier het joetoepkanaal van die bouwer. https://www.youtube.com/channel/UCqRelYuvOmQLOJeLCtPUZVQ/videos
Toch is wat Harm zegt wel waar.
Jammer dat iemand met OOK praktijk ervaring zo aan de kant wordt geschoven middels een "plonklijst" ???