De draad van fanaat.

Om alles even in de juiste proporties te brengen:
Marie Curie bewaarde tijdens haar leven radio-actieve isotopen in haar bureaulade en werkte met niet-afgeschermde röntgen-apparatuur. Driemaal raden waar ze aan overleed.
Volgens mij doet 'men' dat momenteel nét even wat anders...

Elk ongeval bevat een potentiële les voor de overlevenden.

@Roel van Essen , dank voor de bijdrage.
Ik verwacht alleen niet dat "ze" zich er ook maar iets van aantrekken.
Verder werd een
in de grote ketelbouw nooit gebruikt. (je praat uit je nek en hebt zeer waarschijnlijk nog nooit een echte ketel gezien)
Zoek zelf maar op in Lichtenbelt hoe langsnaden werden geklonken, ik doe het niet want "ik ben jong, heb alleen een grote mond, bouw zelf niets, kan dus niets zinnigs bijdragen".
Misschien een tekst maken en dan na elk bericht van de heren die tekst plaatsen met iets van "inhoud van bovenstaande bericht kan leiden tot levensgevaarlijke situaties, gelieve dat bericht te negeren".
Als ik straks verbannen ben weet je de (een) :D oorzaak.

Tsjonge jong jonge zeg, het is maar goed dat ik niet met jullie vaar, ik zou je laten kielhalen. Allemaal grote jongens maar met een verrekt klein pikkie.

Iedereen heeft zijn eigen ervaringen en kennis/kunde. In plaats van te vragen "waarom doe je het zo, tegenwoordig is "de norm" of iets dergelijks blablabla en dan zien hoe je verder komt, is het 'mijn gelijk gaat boven alles" en brand ik je bij de enkels af, dit terwijl bij niemand - wellicht - ooit een eigengemaakt keteltje ontploft is.

Veiligheidsnormen van de (hedendaagse) overheid, men is al bang zich te bezeren aan een bolletje watten.

Daarenboven, NIEMAND wil een onveilige situatie, de oude garde niet (die niet voor niets oud geworden is) als ook niet de huidige generatie. Van een - over en weer - toegevoegde win/win-situatie hebben "wij" blijkbaar nog nooit gehoord.

Terzijde, ik zou zo een ketel met een felsnaad willen en durven maken en die dan opstoken in het bijzijn van mijn kleinkinderen, ware het niet dat ik onvoldoende beheersing heb van metaalbewerking. Vandaar dat ik er niet aan begin, en dat is wat anders dan dat een dergelijk concept niet zou deugen. Als ik in de buurt van Fanaat zou wonen, zou ik een cursus bij hem vragen, maar dat zou ik ook doen bij Baggeraar of Stoompomp. Diegene die ik nu vergeet, moet mij maar niet euvel duiden. Nu pruts ik maar wat op zolder, als beginnend amateur (amateur = iemand die een vaardigheid, een hobby of een ambacht op een niet-professionele basis en onbetaald uitoefent).

V
042.jpg
048.jpg
053.jpg

vandaar mijn nieuwe, nog te starten draadje - eigen ontwerp ...... en dan achterste
pilaar weg en krukas ook hangend aan pilaar.

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is hard nodig dat er een beetje rust in deze tent komt en hopelijk ook tot de conclusie komen dat we met modelbouw bezig zijn,dat niets met de originele bedrijf stoomketels of machines te maken heeft.....juist de keteldruk is de boosdoener.
Wij bouwen op schaal,waarom de keteldruk ook niet op schaal....omlaag daarmee,de tijd dat je een wagonnetje achter je modelletje plaatst om als volwassen man mee te rijden is dik voorbij,hetzelfde met de model bootjes,hier plaats je toch ook geen roeiboot meer achter om mee te varen,dat gebeurde vroeger!
De ongelukken met het ontploffen van modelstoomketeltjes valt reuze mee,zeker met de druk voortaan ook op schaal,waar wel vreselijke ongelukken mee kunnen gebeuren,dat is het ondeskundig bewerken van diverse onderdelen in de (niet alleen) modelbouw,bijvoorbeeld het slingergieten,al is het maar zamak,voor het buigen van buisjes door middel van loodvulling,kijk uit met gesmolten metalen zeker als je daar geen sjoege van hebt!
Waarschuw daar maar voor,iemand ziet het en gaat het ook doen....daar zijn meer model(ketel) bouwers mee verongelukt dan met de ontplofte ketels!

Toen snapte ze er al helemaal niets van in Tilburg :) en als je goed kijkt zit er iemand met zijn dikke reet boven op de ketel om de felsnaad te verbergen! Dat dit ding ooit door de ketelkeuring is gekomen het is een schande!

Wilhelminapark Anno 1900, Het vervoer van een stoomketel, in het Wilhelminapark met 4 P.K , pand helemaal rechts is het huis van Jan Spit en Gerrie Spit Peeterman. op de hoek Wilhelminapark - Gasthuisring.

Ik heb de foto meerdere keren bekeken.
Deze mensen zijn trots op hun werk. Gelet op de schaduw, verwacht ik, dat de ketelplaten ruim een duim dik zijn.
Kan jij je het vakmanschap voorstellen, dat door koken van de platen, zelfs bij de dubbelingen, een stoomdichte ketel bij deze afmeting konden maken?
Je weet niet hoeveel mooie bedrijven, die voor de textielindustrie werkten er niet meer bestaan.
Ik haal alleen maar aan "Machinefabriek Bierens", die hele mooie technisch perfecte tandwielkasten maakten.
Gelukkig bestaat er nog steeds een mooie maakindustrie in Tilburg. Volg bij voorbeeld de link voor een bedrijf, waarmee ik tot mijn uitreden heb ingekocht( mijn functie was hoofd inkoop bij een van de grootste bulk overslagbedrijven in Europa): http://vanderwegen.com/index.php?pagina=home
Dus wees trots op de producten uit Tilburg.

Laatst bewerkt:
Leuk verhaal. De bouwbeschrijving bijna 80 jaar geleden en het artikel zelf 40 jaar. Het is wat. En nog steeds actueel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Veel bekende namen in het artikel van de najaars stoomdag 1977.
Ik heb ze bijna allemaal gekend, of ken ze nog.
Schoenmakers, nog met zijn Speedy op 5" spoor zien rijden.
Jos Verouden, nog wat mail contact over Flash stoom ketels, helaas is de beste man overleden.
Beb Blom, inderdaad, zijn Black 5 heb ik nog vaak zien rijden, was een uniek persoon bij Stoomgroep West Zuiderpark.
Jan van Rooyen, stoomgroep Stormpolder Krimpen a/d IJssel, mijn oude club, fantastische man, helaas ook overleden, zijn zoon George heeft een hele mooie NS 4000 op 7,25 inch spoor gemaakt.
Johan Nieuwenhuis, fijne man, hartelijk als altijd.
Rob van Dort, helaas ook overleden...

Dit is "The Little One" locomotief met de bevrijdingsfeesten in 1945 Tilburg...de machinist is sjef schoenmakers ( Fanaat op MBF ) !
Naderhand hebben wij op tig plaatsen en tenentoonstellingen gereden o.a Goude Handenin 1949 in Eden,Philips Eindhoven...bij ons thuis was het één en al
stoom wat de klok sloeg,mijn vader heeft in het handboek van "De Modelbouwer"hele stukken geschreven,maar zeker over de veiligheid voor het bouwen van modelstoomketels.
Mijn broer Leo Schoenmakers (overleden) is altijd keurmeester modelstoomketels geweest hier in het Zuiden......

bij ons thuis was het één en al
stoom wat de klok sloeg,mijn vader heeft in het handboek van "De Modelbouwer"hele stukken geschreven,maar zeker over de veiligheid voor het bouwen van modelstoomketels.
Mijn broer Leo Schoenmakers (overleden) is altijd keurmeester modelstoomketels geweest hier in het Zuiden......

Nu gaat bij mij het licht uit.

Op 9 sept 2017 schreef je:
Maar om nu met mijn zelfgebouwd modelstoomketeltje naar een z.g.n. keuring te moeten,liefst met bouwtekeningen en berekeningen,dat gaat een beetje te ver.....dit werkt wel zo afstotend,zeker voor de beginnende hobbyist.....wie gaat er op de dag van vandaag nog,in zijn vrije tijd als ontspanning in zijn schuurtje/kamertje/of werkplaatsje een echt model-stoomtreintje/model-stoomtrekkertje maken..de hedendaagse jeugd kent deze dingen niet meer,dus gaat de stoommodelbouw langzaam om zeep....

Op 9 sept 2017 schreef je eveneens:
Nu ga ik deze fluitketeltjes ook maar afpersen,stoom gaat mij te link worden,vermoedelijk zijn die ook niet gekeurd! Gelukkig lees ik nu alle gevolgen als zo'n ding uit elkaar spat,jullie kunnen allemaal wel lullen over de drukken die in keteltjes kunnen ontstaan,maar daar heb ik nooit geen erg in gehad,ook nooit geleerd....bedankt voor deze waarschuwingen...gelukkig heb ik nog meer hobbys zoals jullie zien,dus ik verveel mij niet...succes

Ik wil niet irritant overkomen, maar ik denk, dat als je beide aangehaalde familie leden dit zouden lezen, deze zich in het graf zouden omdraaien.

Goede raad: Leer uit het verleden, kennis van vader en broer, en pas deze toe.

Laatst bewerkt:
Nu gaat bij mij het licht uit.

Op 9 sept 2017 schreef je:
Maar om nu met mijn zelfgebouwd modelstoomketeltje naar een z.g.n. keuring te moeten,liefst met bouwtekeningen en berekeningen,dat gaat een beetje te ver.....dit werkt wel zo afstotend,zeker voor de beginnende hobbyist.....wie gaat er op de dag van vandaag nog,in zijn vrije tijd als ontspanning in zijn schuurtje/kamertje/of werkplaatsje een echt model-stoomtreintje/model-stoomtrekkertje maken..de hedendaagse jeugd kent deze dingen niet meer,dus gaat de stoommodelbouw langzaam om zeep....

Op 9 sept 2017 schreef je eveneens:
Nu ga ik deze fluitketeltjes ook maar afpersen,stoom gaat mij te link worden,vermoedelijk zijn die ook niet gekeurd! Gelukkig lees ik nu alle gevolgen als zo'n ding uit elkaar spat,jullie kunnen allemaal wel lullen over de drukken die in keteltjes kunnen ontstaan,maar daar heb ik nooit geen erg in gehad,ook nooit geleerd....bedankt voor deze waarschuwingen...gelukkig heb ik nog meer hobbys zoals jullie zien,dus ik verveel mij niet...succes

Ik wil niet irritant overkomen, maar ik denk, dat als je beide aangehaalde familie leden dit zouden lezen, deze zich in het graf zouden omdraaien.

Goede raad: Leer uit het verleden, kennis van vader en broer, en pas deze toe.
Maar stoompomp,mijn vader is in 1945 zijn eigen zaak begonnen,in dat jaar kwam ik van de ( ABS ) school,dus met mijn vader zijn zaak mee helpen opbouwen,maar ook 100% met de modelbouw (en nog) bezig,met het verschil,dat ik ook model verbrandingsmotoren bouwde,model gasturbines,meer
met de tijd mee,het werd allemaal te ééntonig,steeds weer een koperen waterpompje zus of zo....stoompompje....injecteurtje... waterpeil toestelletjes--hoofdzakelijk allemaal van brons en koper,het experimenteren in de stoommodelbouw is al lang voorbij en dus is het maar goed dat voortaan de model-stoomketeltjes,die door de hedendaagse modelbouwer zijn gemaakt,gekeurd moeten worden door een echte vakman,zeg keurmeester.
Mijn vader en mijn broer Leo....zijn of zouden,nu heel blij zijn dat onze gezamelijken hobby als geluksvogel nog kan voortzetten!
Na alle afschuwelijke terechtwijzigen aan mij,door een bepaald persoon hier op MBF geplaatst,heb ik mij maar als een lulletje rozenwater voorgesteld,
alleen om die volwassen,maar nog jonge man tevreden te stellen,die geloofd nog steeds in sinter klaas....hahhahaha

Mijn vader en mijn broer Leo....zijn of zouden,nu heel blij zijn dat onze gezamelijken hobby als geluksvogel nog kan voortzetten!
Na alle afschuwelijke terechtwijzigen aan mij,door een bepaald persoon hier op MBF geplaatst,heb ik mij maar als een lulletje rozenwater voorgesteld,
alleen om die volwassen,maar nog jonge man tevreden te stellen,die geloofd nog steeds in sinter klaas....hahhahaha
1. Je vader en broer zijn er gelukkig niet, ze zouden je een knal voor je eigenwijze hoofd geven.
2. "die geloofd" ...............is met een T
3. Verder zou je me een groot plezier doen door aan te tonen dat je een stoomketel WEL met een felsnaad zou mogen maken en dat die door de keuring komt.
Als je dat voor elkaar krijgt stop ik met te zeggen dat je zo geen stoomketel, maar alleen een frisdraankblikje mag maken.
Steeds al ik vraag "waar staat dat?" ga je weer in de verdediging en is het de schuld van de ander (van mij).
Je bent nu al 3 jaar bezig je gelijk te halen, maar komt met nog geen enkel woord waaruit je gelijk zou blijken.
Je liegt alles wat los en vast zit aan elkaar om vooral de schuld en fout bij de ander te leggen.
Ik heb je toen ook al gezegd dat je moet handelen naar de kennis die je zegt te hebben op gebied van veiligheid en bouwvoorschriften, je bent er zelf trots op dat je dit en dat en zus en zo met veiligheid en regelgeving hebt en dat je al jaren modelbouwerlid bent. Er is werkelijk niets dat aangeeft dat dat zo is.

Ik verwijs nog maar eens naar het door jou zelf verziekte verslag:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/tekeningen-van-een-éénvoudig-oscillerend-stoommachine.208344/

op 7 maart 2014:
Zelf ben ik al jaren lid van de "Nederlandse Vereniging Van Modelbouwers"
dus alle wetten en plichten betreffende modelstoomketels zijn mij helemaal bekend!
op 3 mei 2014 alle Engelse boeken,van Harris/Wesbury/ zowel van stoom en brandstofmotoren zijn in mijn bezit,ook ben ik jaren geabonneerd geweest op "the model engineer" en ook weet ik verdraaid goed hoe ik een echte modelstoomketel moet bouwen,zelfs ontwerpen!

Waarom gedraag je je dan niet zo en blijf je maar aanknoeien en doorzeiken dat je het goed doet?

Blijkbaar zijn er geen "vooral jongere" hobbyisten in de (stoom) modelbouw meer die nog onder aan de trap gaan beginnen,maar direct aan een ingewikkelde machine, meestal gaat dat dan gigantisch mislukken worden,zoekt vervolgens zijn geluk in bijvoorbeeld elektro "motoren" ..weer een jongere stoomhobbyist weg en blijft er op de duur de grijze massa nog over!
Daarom begon ik indertijd op mijn draadje met een bouwtekening van een éénvoudig oscillerend stoommachientje met keteltje werkdruk maximaal 2 bar.
Voornamelijk om de beginselen te laten zien,hoe bijvoorbeeld koperverbindingen,met nog een weinig gereedschap gemaakt kunnen worden!
Maar vanaf toen is naar mij de pleuris uitgebroken!
Nogmaals,die grotere stoomketels zijn geschikt tot 2 bar. waarom hoger...een juist gebouwde model-stoommachine draait al bij 1,5 bar en dan kun je er nog een dynamootje er mee aandrijven ook,persoonlijk zie ik liever een heel mooi afgewerkte model stoommachine met een leuke stoomketel,maar wel zo veel mogelijk zelf gebouwd inclusief alle appendages....maar toch van tevoren je keteltje afpersen,minimaal 8 bar
DSC00703.JPG

Bijgaande afbeelding is een zilversoldeer verbinding voor roodkoperen model-stoomketels plaatdikte 3-4 mm.

Back