De Duyfken - Bouwverslag (voor de beginner)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Joriën, 23 nov 2019.

  1. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    20191124_131222.jpg 20191124_131158.jpg 20191124_131315.jpg 20191124_131239.jpg

    De spanten afgeschuind. De spiegel bevestigd. En dekken A1, A2 en A3 bevestigd en onder spanning gezet voor een ronding van het dek.
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is een mooi begin Joriën
     
  3. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Zow, dat gaat snel!
     
  4. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    ik denk dat ik meer tijd heb zitten in het lezen van de gebruiksaanwijzing en speuren bij andere bouwverslagen dat het plakken van de spantjes :p

    en mijn beste vriend Dr. Emel helpt mij ook vaak mee bij het schuurwerk
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Het is juist goed om je goed in te studeren.

    Heeft je vriend Dr. Emel ook een kamaraad St. andaart. Want die is reuze handig. Je gebruikt een schuurtonnetje dat je gelijk met de bodemplaat houd, en je heb een schuurmachine die recht schuurt.
     
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Je gaat als een speer zeg! En prachtwerk. Voor dat je verder gaat met afschuimen zou ik eerst de spiegel beplanken. Maar ook je dremel wat weg gaan leggen? Je ziet best een beetje golfjes of hapjes ontstaan bij de zijkanten van de spiegel. Mischien beter om wat schuurpapier op een roerhout te plakken. Zo heb je wat meer zicht op de lijn die je moet volgen en blijft het wat vlakker. Neem hier de tijd voor zou ik zeggen.
    Ook het resin onderdeeltje waar de duif op komt is bepalend voor de breedte van de spiegel bovenaan. Dus kan het geen kwaad dit in een vroeg stadia er bij te houden.
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2019
  7. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    volgens mij heb ik ruim een jaar geleden gereageerd op jou zelfgemaakte standaard? met zelf bevestigingen voor je reserve opzetstukjes?
    of was dat bij een ander? in ieder geval een indrukwekkende zelfcreatie :)

    thanks!
    de dremel is inderdaad al opgeborgen en omgeruild voor een lange vijl.
    Wat een pokke knarsende en schreeuwende herrie maakt dat. dat de buren niet zijn komen klagen is een wonder :p

    ik dacht zelf dat het beter was om eerst af te schuinen voordat ik de spiegel ga beplanken, daarom had ik hem er al opgeplakt
    Ik denk dat ik daar verkeerd over nadenk en ga het doen zoals jij zegt (ga ook het resin en de juiste pagina erbij pakken)

    het valt me ook op dat ik niks van de voorkant heb weggeschuurd, en bij jou was het zo ver weg geschuurd dat je hem tijdelijk hebt verstevigd, zal zolang de ronding goed is niet veel uit maken toch
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2019
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
  9. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    20191125_194843.jpg 20191125_194803.jpg

    Vandaag de spiegel beplakt

    De deurtjes/kozijn komen onder het streepje

    Ik zag @groenenberg zijn kozijntjes zelf maken en dat wil ik ook gaan proberen. Ik had de notenhoutplaatjes bewaard waar mijn Zuiderzee Botter onderdelen uit waren gesneden. En die heb ik daar voor kunnen gebruiken
     
    TIMBERWOLF, *Hans*, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    - Het kozijn is af en ik ben er blij mee

    - de spanten zijn ook allemaal netjes opgeschuurd met de hand

    - het grote dek is ook grotendeels beplakt. (de nagels moet ik nog aangeven)

    voor het beplakken van het dek heb ik advies gevraagd aan @*Hans*

    bij de San Francisco heb ik namelijk een netjes 5 planks patroon gelegd en vroeg me af hoe ze dat bij de Duyfken deden
    met als gevolg een mailtje met een interessant stukje geschiedenis

    ik citeer een stukje

    Halverwege de 17e eeuw had Engeland ongeveer 170 tot 200 schepen rondvaren. Ter vergelijk: in dezelfde periode had Nederland tussen de 2800 - 3000 schepen. Hout was daarbij niet werkelijk schaars, maar waar de Engelsen "kieskeurig" konden zijn gebruikten de Nederlanders ieder stukje hout wat ze hadden voor de scheepsbouw.
    De schepen zelf werden van eiken gemaakt, maar dekken etc. werden van vuren of grenen (naaldbomenhout) gemaakt. Dit hout wordt namelijk niet glad als het nat wordt (eikenhout wel).
    De Engelsen konden de planken keurig verdelen, slechte stukken niet gebruiken en een mooie dekindeling maken.
    De Nederlanders gebruikten ieder stuk wat ze hadden - lang of kort, smal of breed. Dekindeling was daarbij volledig willekeurig, want men maakte het dicht met wat men had. Kortom: beslist niet volgens het 3-, 4-, of 5-planks-systeem van Engeland.


    nooit geweten dat Nederland zoveel boten had vergeleken bij Engeland
    Dit stukje bizarre geschiedenis heb ik meegenomen in de dekindeling en is zijn eigen leven gaan leiden

    gelukkig zat er een kleine kleurverschil in de abachi plankjes en die heb ik een beetje bij elkaar verzameld en door elkaar heen in willekeurige lengtes aan elkaar geplakt
    heb ook 1 zijkant van de latjes zwart gemaakt met zwarte stift (bewust wat rommelig want dat vind ik mooi) :)
    de 2 schaarstokken heb ik wel in 1 lengte gelaten

    nou nog bedenken hoe ik dit dek ga lakken/beitsen

    bij de San Francisco had ik dit met Staalwol in azijn gedaan, maar weet niet of dit op abachi hetzelfde effect heeft

    kwam nog een tip van Hans tegen

    - blanke lak met sigarettenas er doorheen
    - blanke lak met een scheutje donkere beits of verf er doorheen.
    - (zeer) sterk verdunde beits
    - Danish oil met een scheutje donkere beits of verf.

    iemand ervaringen/ tips met 1 van deze methoden?

    20191128_155338.jpg 20191128_155241.jpg 20191128_155148.jpg
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    nee, het dek doe ik eigenlijk alleen met blanke matte lak.
    Maar je kunt natuurlijk een paar proefstukjes maken, dat kiest misscien wat makkelijker, aangezien dit wat smaak gebonden is
     
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik ga het dek ook een kleurtje geven. En daarvoor ga ik de verf van de Action gebruiken. :stout::hammer: ja die is totaal niet dekkend. En eigenlijk totaal niet geschikt daarvoor. Dus lijkt het op beits en je kan er blanke matte lak overheen doen. Dit is geen tip, want het is voor mij ook de eerste keer.
     
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik heb geen ervaring met bovenstaande methoden.
    Ook ik zet er een zeer matte laag lak over. Te dikke laklagen vallen direct op vandaar dan ik alles zeer dunnetjes spuit.
    Je dekbeplanking is een keuze en wellicht zo zeker toegepast. ( er zitten wel erg korte stukjes tussen)
    Het zit er bij een aantal bouwers een beetje in.. te netjes bouwen. Andere bouwen bewust weer wat rommeliger.
    Maar ik zou zeker voor een test gaan en daarna je keuze maken.
    Maar ik zie met die danisch oil ook mooie resultaten.
    Maar alles valt en staat natuurlijk met je persoonlijke smaak.
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2019
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Staalwol-azijn geeft op abachi ook een mooi resultaat. Probeer maar eens
     
  15. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Is het nou opties bedrog, of golft het dek een beetje??
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  16. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    die foto maakte mij ook in de war, maar nee hij golft niet :p
    ik denk omdat hij niet helemaal af is aan de zijkant, of door de manier van leggen

    ik heb net met een beetje as ge-expirimenteerd, maar daar word het dek al gauw donkerder van
    op zich best mooi, alleen op een donkere boot is het weer te donker

    ik heb de staalwol in de azijn liggen
    1 nachtje trekken was voldoende toch?
    geeft je het dan aan met een kwastje, of met de staalwol?
    neem aan dat het om de reactie in het azijn gaat

    jouw dek van je duyfken is ook alleen lak @groenenberg ?
    daar zag ik ook al mooi kleurverschil in!
    heb je bouwverslag afgespeurd om te kijken welke van de methodes je nou had gebruikt :p
     
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    nu je het zegt. de 2e foto. Kan als het zo is in dit stadion hersteld worden.
     
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Staalwol-azijn met een kwastje opbrengen. De staalwol is over enkele dagen verdwenen namelijk.
     
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik heb elk onderdeel in de blanke lak gespoten. Ook de geverfde onderdelen. Op sommige ornamenten waaronder die op de spiegel is een waterbeits gezet na het lakken wat enigzins een dieptewerking geeft. Ook de eiken romp is na het spuiten nog voorzien van een waterbeits om iets donkerder te kleuren.
     
  20. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik vind het dek erg mooi geworden met de onregelmatige beplanking. Ook leuk met het stukje geschiedenis erbij.
    Mijn voorkeur gaat ook naar mat. Zijdeglans heb ik even geprobeerd en heb daar spijt van. Al m'n pilaartjes vind ik niet mooi hierdoor.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina