De Eenhoorn van Hachette

wat ik me afvroeg als ik naar dit prachtig gebouwd schip aan het kijken ben.
Sta je op een camping waar ze naast een sanitaire blok ook een werkhuis met machines hebben ?
dit is toch kwaliteitswerk met vermoedelijk beperkt gereedschap.
Dank je Marc, en nee hoor geen werkplaats, word gewoon in de voortent en/of onder de luifel in elkaar geknutseld ;)
Dit allemaal met twee bakken waar het kleine gerei inzit en mijn proxxon draaibankje in een gereedschapskoffer, en dat is allemaal heel goed om te doen :D
Wij willen over een week ook met de caravan weg.......waar kan ik die werkplaats vinden?
Gewoon een voortent plaatsen die groot genoeg is Mees :D P.S. hou wel een plekkie over voor de directrice ongeveer een meter in het vierkant moet voldoende zijn hoor....:):)

De laatste paar dagen tussen de overige verplichtingen door de ra’s gemaakt als eerste de vier voor de bezaanmast compleet met de benodigde klampen.
De latijnra van rondhout 5mm, aan de nokken 2,5mm
B4C26A57-F461-45FF-A0E7-DAC166DE21A1.jpeg

De bezaanra rond 4 mm en 2mm aan de nokken
EDFC3650-81C1-42B0-8F4F-0643F0816696.jpeg

De marsra van 3 naar 1,5mm
22A05531-D362-4049-BBD2-BEE42D963D9F.jpeg

de bramra van 2 naar 1,5mm
41FE167C-D4BE-4AE6-888F-97D4EEB9CF88.jpeg

En de complete serie voor de bezaanmast:
72C40836-00B3-443B-915C-A5FF601BF4D7.jpeg

De toegepaste klampen (latje 1x1mm) worden nog iets subtieler gevijld en geschuurd.

De volgende ra’s zijn de drie voor de grote mast;
BAD242F6-91E4-456B-BBCA-6CC5FA57A752.jpeg

En drie voor de fokkemast:
134158BA-9026-4458-A82A-9EFE7346B463.jpeg

Als laatste de twee voor de boegspriet:
9275B8C5-E2C9-4CCC-841E-96F8DD071F8B.jpeg

En de complete serie op een rij:
850EE285-2A03-412F-A833-9A2CC9865E62.jpeg

Nadat de lijm goed droog was werden ze licht geschuurd en voor de eerste keer geschilderd:
502FF8B4-D428-4FB1-8479-91B03535FF2F.jpeg

Die kunnen nu lekker drogen zodat we morgen weer verder kunnen
Groetjes Koos

Mooi werk Koos. :rofl::rofl:
Dank je Peter :thumbsup:
Mooi Koos lekker in je voortent. Dat is genieten toch? En dan nog wat moois maken ook.
Yep dat is echt lekker zo Jan, dank voor het compliment :worship:

En ook dank aan diegene die via pb app of wat dan ook gereageerd hebben ;)

Maar goed we zijn weer wat stapjes verder gekomen in de laatste paar dagen, als eerste nog diverse relingen, die op de randen van de dekken tussen en naast de trappen komen, ontvet geprimerd en rood gelakt:
F4ED5344-22F8-4B16-B06D-8F65679E29F1.jpeg

Tussen deze werkzaamheden door een dertigtal oogboutjes uit het raster gehaald, ontvet en gezwart:
2FB64BBA-8BA4-41F2-8A8A-BC0EAC24FC6D.jpeg

Opmerkelijk hierbij is dat de bijgeleverde oogpinnetjes plat zijn, anders dan gewoonlijk, maar ja dat is een keertje wat anders ;)

Deze pinnetjes werden in de drie ezelshoofden, de ondermast en in de zalingen van de grote mast gelijmd:
D313CCAF-B1E9-46C2-8394-B87D5CE11A64.jpeg

5E340C4D-7CB5-4A9F-A2E8-2990B3C80B56.jpeg

Hierna het schilderwerk nog wat nagelopen en waar nodig bijgewerkt.

Hetzelfde voor de fokkemast, alleen hier geen oogje in de ondermast maar in de marssteng:
50859C3A-193D-4C05-8858-2805358AB27A.jpeg

Het lijkt niet veel maar het was toch weer een hoop geprul :)

Nog een fijne avond,
Groetjes Koos

Laatst bewerkt:
Die oogjes zien er goed uit, en de rest natuurlijk ook maar wat zijn de afmetingen van die oogjes ?
Zijn deze los te bestellen of komen ze met de bouw doos ?

Maar dat prulwerk is toch wel weer het mooiste van de bouw Koos :worship::worship:
Dank je Peter :thumbsup:
Die oogjes zien er goed uit, en de rest natuurlijk ook maar wat zijn de afmetingen van die oogjes ?
Zijn deze los te bestellen of komen ze met de bouw doos ?
Op bijgaande foto heb ik de maten in mm erbij staan Boris:
59515326-DE39-4874-B1CE-14BFA6B06C86.jpeg

Deze zitten in bijgeleverde messing frames, net als de messing oogjes voor rond de jufferblokken en door de marsen, rechtsonder op de foto
Ook zitten er in het linker frame diverse kleine haakjes voor de putting ijzers

De laatste dagen nog wel de resterende oogjes in de bezaanmast en de boegspriet aangebracht:
6B2A20DA-00F4-4F90-9BA8-9819E17DA94E.jpeg

8AF66414-37A9-4457-BB01-4D449E6385E0.jpeg

En ook de reeds eerder geverfde trappen en relingen in en op de romp gelijmd:
EBAD2B44-477C-4766-B74D-CBB4FA6C0947.jpeg

DEB7772F-FE77-466E-B82E-E987531654EF.jpeg

Zie nu dat de bel wat scheef hangt maar dat laat ik voorlopig zo, ik was al blij dat deze uiteindelijk aan de reling hing……

C4BB4C29-90E5-45EF-AE81-383556792CBC.jpeg

E576B87C-64A3-4FC5-B552-73D214B89992.jpeg

Nu weer verder met de diverse blokken aan de oogjes hangen, ook weer een hoop geprul maar het vordert gestaag
Gr Koos

Bedankt voor de informatie, ga er verder eens naar kijken, erg bedankt!!!
Graag gedaan Boris :thumbsup:

Maar goed vandaag wat met de blokjes gestoeid, als eerste verschillende aan de drie ezelshoofden van de grote mast:
5DB8E8BF-B793-4343-B22E-D27A967D35C5.jpeg

De eerste twee hangen met een lusje aan het ezelshoofd van de bramra…..

Vervolgens werden er 4 aan het ezelshoofd van de marsra, en zes aan het onderste ezelshoofd geknoopt allemaal met een lusje.
Aan de zalingen werden twee 1-5 blokken gehangen, aan de ondermast een 1-5 blok bovenaan en een jufferblok van 3mm onderin voor de bezaanstag:
C39C1D96-370D-4E1B-B9A1-AD1B2034311F.jpeg

En tot slot werden er vijf stuks 1-3 blokken en twee met een zwart touw aan de marsera van de grote mast geknoopt:
84137C4F-28BA-4B71-AEFE-78065F9A7A44.jpeg

Dit alles was weer goed voor een middagje prutsen ;)
Geniet nog allemaal van het weekeind,
Groetjes Koos

We zijn inmiddels weer thuis, :( de weersvoorspellingen waren van dien aard dat we zondag de tent mooi droog eraf gehaald hebben en gisteren de caravan naar de stalling gebracht hebben.
Einde kampeerseizoen dus :(:( en tevens het (voorlopig) einde van dit verslag.

De Eenhoorn is thuis nog even nagelopen:
97C2742B-71E8-4CF8-A0A8-393283ED7CE9.jpeg

En op een van de banken geplaatst stofvrij onder een handdoek:
5AD0F89E-A3B2-4C61-9F55-4BA6C3A80842.jpeg

Wachtend tot de volgende gelegenheid om verder te gaan…. nog geen idee wanneer dit plaatsvind, maar dat zien jullie dan wel weer…..

In elk geval aan alle volgers bedankt voor jullie reacties, likes en alle persoonlijke berichtjes en appjes :worship:

Voorlopig nog een hoop werk met het uitzoeken van de foto’s en video’s van dit vakantiejaar en dan gaan we de Victory maar weer eens opzoeken en afwerken, dus tot dan maar weer,
Groetjes Koos

Laatst bewerkt:
Zo mooi om te volgen dit!
Stripverhaal kan ik mij nog herinneren. Dacht altijd destijds hoe mooi het zou zijn dit model te hebben. Over zelf bouwen durfde ik niet aan te denken.
Mooi om te zien Koos :wave

Jammer dat Kapitein Haddock weer vertrokken is , Leve Admiraal Horatio Nelson,

Ik zie weer uit naar de Victory Koos, Veel plezier met je foto's.

Dag Jaques, ik heb zelf ook dit bouwpakket waar deels al aan gewerkt is in mijn jonge jaren (12 - 14 jaar), maar dit is niet helemaal top gedaan net omwille van de leeftijd. Ik zag dat jij bepaalde onderdelen (bekleding) bij Baillien in Antwerpen bent gaan halen. Nu zat ik eens op de website te kijken maar ze hebben enorm wat keuze. Welke latjes raad je mij aan om te bestellen/halen voor de bekleding van het dek en de bekleding van de romp? Hopelijk ben je nog actief op dit forum, alvast bedankt! Trouwens: mooi werk geleverd!

Dag Jaques, ik heb zelf ook dit bouwpakket waar deels al aan gewerkt is in mijn jonge jaren (12 - 14 jaar), maar dit is niet helemaal top gedaan net omwille van de leeftijd. Ik zag dat jij bepaalde onderdelen (bekleding) bij Baillien in Antwerpen bent gaan halen. Nu zat ik eens op de website te kijken maar ze hebben enorm wat keuze. Welke latjes raad je mij aan om te bestellen/halen voor de bekleding van het dek en de bekleding van de romp? Hopelijk ben je nog actief op dit forum, alvast bedankt! Trouwens: mooi werk geleverd!
Ha die Jelle,
Welkom hier op het forum en zoals je ziet ben ik nog steeds actief hier, alleen momenteel meer met de caravan op pad dan bouwen aan de schepen
Wat je vragen over het hout betreft zijn er meerdere soorten voor te verkrijgen, maar als je de geschilderde versie bouwt, zoals ik, dan volstaat voor de romp linden prima is gemakkelijk te buigen cq te schuren
Wat de afmetingen betreft moet je denken aan een dikte van 1,5 of 2 mm en de breedte 4of 5 mm
Voor het dek kun je diverse verschillende houtsoorten lichter (heeft altijd mijn voorkeur) of donkere dit naar eigen smaak en dan met een dikte van 0,6 mm en 4 mm breed
Onze eigen Hans van Nieuwkoop van de fa. Kolderstok zal je hierin zeker nog meer willen en kunnen adviseren en heeft ook altijd veel op voorraad.
Dus keuzes te over
Post ook eens een fotootje van je scheepje is altijd wel leuk
Succes verder
Gr Koos

Laatst bewerkt:
Ha die Jelle,
Welkom hier op het forum en zoals je ziet ben ik nog steeds actief hier, alleen momenteel meer met de caravan op pad dan bouwen aan de schepen
Wat je vragen over het hout betreft zijn er meerdere soorten voor te verkrijgen, maar als je de geschilderde versie bouwt, zoals ik, dan volstaat voor de romp linden prima is gemakkelijk te buigen cq te schuren
Wat de afmetingen betreft moet je denken aan een dikte van 1,5 of 2 mm en de breedte 4of 5 mm
Voor het dek kun je diverse verschillende houtsoorten lichter (heeft altijd mijn voorkeur) of donkere dit naar eigen smaak en dan met een dikte van 0,6 mm en 4 mm breed
Onze eigen Hans van Nieuwkoop van de fa. Kolderstok zal je hierin zeker nog meer willen en kunnen adviseren en heeft ook altijd veel op voorraad.
Dus keuzes te over
Post ook eens een fotootje van je scheepje is altijd wel leuk
Succes verder
Gr Koos
Dag Koos,
Dankjewel! Fijn om te zien dat je nog actief bent hier. Groot gelijk, geniet maar van de tijd in/met de caravan! Bedankt voor de raad en tips, ik zal hier rekening mee houden. Ik zal zeker eens een foto'tje sturen, maar ik moet eerst heel wat opknapwerk doen. Een 14-jarige ik heeft heel wat foutjes en prutswerk geleverd, dus is het tijd om 10 jaar later dit duur cadeau van mijn ouders in ere te herstellen. Ik hoop dat ik welkom ben bij jou voor tips en raad!

Back