de Fiessler Storch van Svenson.

Vandaag was de grote dag dat de Storch na lang in de bouwdoos te hebben gelegen en na vele uren knutselen het luchtruim kon gaan kiezen!:D
Vanochtend toch vrij vroeg opgestaan om alles nog een keer te controleren of alles in orde was.
De kist in de auto geladen en op naar het veld om hem vervolgens daar in elkaar te zetten!
Na een rustig kwartiertje monteren zie je deze kist in volle glorie op het veld staan(ben daarna gelijk weer even in auto gaan zitten om de handen weer wat op te warmen).
Ik heb uiteraard eerst even een paar foto'tjes gemaakt.
thum_4119498da7a199b92.jpg

thum_4119498da7a381381.jpg

thum_4119498da7a4d9578.jpg

Na even weer opgewarmt te zijn hop de auto weer uit en getankt.
Motortje gestart en liep naar volle tevredenheid zodat de eerste hopjes gemaakt konden gaan worden om het kistje eerst eens wat aan te voelen alvorens zijn echte luchtdoop te geven.
Alvorens dat te kunnen doen heb ik eerst een heleboel molshoppen moeten platstampen om een redelijk veldje te kunnen hebben voor de luchtdoop.
Dat gedaan te hebben weer het motortje gestart en het eerste hopje was en feit geworden.
Alles was naar tevredenheid wat de reactie betreft van de kist op z'n roeren was dus moest het er maar van komen.
Ook het eigen fabrikaat demper doet het perfect alleen de sileconen verbindingsslang was al na een paar minuten gescheurt dus een nieuwe erop(dat heb ik zo'n 3x gedaan en toen heb ik de moed maar opgegeven).
Er moet dus een metalen tussenslang op komen (heb ik inmiddels al gehaald)zodat de verbinding tussen de motor en het uitlaatpotje in stand blijft.
Dit is ook belangrijk omdat dan de tank onder druk blijft staan en er een goede motorloop gegarandeerd is wat dat betreft.
In de tussentijd was een vliegmaatje gearriveerd en wilde de maiden wel meemaken.
Ik zei nog tegen hem dat ik eerst nog een paar hopjes wilde maken.
Motortje weer gestart en wat rijker afgesteld zodat het motortje zonder druktank ook bleef lopen.
Het gas erop en wat het tweede hopje moest gaan worden werd een heeeeeeeeeeeel groot hopje.
De Storch ging zo mooi de lucht in dat ik maar gelijk ben doorgevlogen om hem vervolgens na zo'n 7 minuten weer aan de grond te zetten.
De maiden is dus een succes geworden:banana::banana::banana::banana::banana:

Alleen bij de landing toevallig(en dat zal ik altijdt meemaken) precies op een overgebleven molshoop geland dus gelijk over de kop:onweer:
Balen dus maar gelukkig geen schade.
Nu kan ik hem helemaal afmaken om lekker veel vluchten met dit kistje te kunnen gaan maken.

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd Hans!! Het is een bijzondere kist die je niet snel zal zien!! Kan die ook starten en landen op een ultra korte baan?

Hé Hans,

Gefeliciteerd met de geslaagde maiden,,, mooie kist man!!!!!

Ik hoop dat die van mij in mei ook zo goed gaat,,ik ga het wel proberen te filmen,,misschien nog een prijsje te verdienen in de leukste thuis:confused::confused: I hope not.

Suc6 met je nieuwe project,, ik ga het volgen.

Gr Ton

Schitterend Hans :cool:

Many happy landings toegewenst met dit mooie resultaat.

Gr. Teus

Gefeliciteerd Hans! Fijn dat de maiden goed gelopen is 8)

Is de vliegsnelheid (ondergrens) naar verwachting?
Vering had je nog bedenkingen bij, bleek dat in orde of ga je daar nog wat aan doen?

Enneuh... heeft dat vliegmaatje nog kans gezien de maiden te filmen??? :mrgreen:

Maiden

Hans, gefeliciteerd ! met je eerste vlucht, heb je draadje steeds met belangstelling gevolgd, dan is het erg leuk om ook deelgenoot van de eerste vlucht te zijn.

Jammer van dat laatste molshoopje, maar gelukkig geen schade.

met vrgr Rido

Ook vanaf deze gefeliciteerd en we zullen hem zeker op Oss even filmen :yes: ;-)

Hartelijk dank voor de felicitaties en jullie gaan de kist nog menig jaartje meemaken als het aan mij ligt.
Het vliegbeeld is ook best wel zeldzaam kwa silouet(vooral het landingsgestel).
Ik heb de flaps nog niet uitgeprobeerd omdat het mij beter leek om zoveel mogenlijk snelheid in de kist te houden zodat die dan makkelijker onder controle te houden is.
Ook was de wind vandaag toch al gouw een 3á 4'tje dus dat is ook een reden om bij de eerste vlucht geen flaps te gebruiken.
Wel moet ik even melden dat de snelheid er rap uit is als ik het gas eraf haal en gaat ie al een beetje stollen met landen(dus een gelijkmatige glijvlucht is alleen mogenlijk met zo'n 1/4 tot 1/3 gasklep open of flink aanduiken).
De fijnafstellingen aan de roeren moeten nog gebeuren omdat ik het idee heb dat de rechter landingsflap iets naar beneden staat zodat ie steeds heel langzaam naar links wil rollen(heb dit wel met de rolroertrim iets kunnen hertstellen maar niet genoeg)maar er moeten nog een aantal vluchten worden gemaakt om dit te gaan verbeteren.
Al met al nog genoeg te doen kwa afstellen en hem volledig afgebouwd te krijgen zoals de landingsgestel stroomlijn bekleding, het interieur,de verlichting etc,etc.
Al met al een mooie kist om volwaardig met alle toeters en bellen het luchtruim te kiezen(nog genoeg te doen dus).

Mvgr hans

Ja Jan,helemaal vergeten(gaat goed komen).
Zo heb weer wat gedaan zoals de sileconen verbindingsslang vervangen voor een metalen!
thum_4119498e21a74fc0b.jpg

Ook de landingsgestel bekleding heb ik aan één kant gemaakt.
thum_4119498e21a68bf66.jpg

Zo dat was ie weer voor vandaag.

Mvgr hans

Hoi Hans

Gefeliciteerd met je eerste vlucht met deze schitterend kist.
Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben met een hoop mooie vluchten.
We gaan hem kwijlent bekijken op Oss

Groeten Onno

Back