de Fiessler Storch van Svenson.

(het is eigenlijk één grote trechter die de luchtstroom opvangt).
Dat zou eigenlijk een omgekeerder trechter moeten zijn ;-)

Vuistregel is dat de uitstroom opening 2 - 3x Geloof zelfs 3 tot 4x) groter moet zijn dan de instroomopening.

Al denk ik dat het wel mee zal vallen, als ik kijk hoe weinig uitsroom ik heb op mijn Skymaster dan moet dit ook wel goed gaan :yes:

Heb je meer ervaring met het gebruik van die slang? Bij mij is het n.l. al een paar keer mislukt in het verleden en moest altijd terugvallen op de flexibele rvs slang.
Hier idem dito ook ik heb wel eens zo`n speciale slang toegepast, zelfs gewapend echter nooit naar tevredenheid.
De slang scheurde toch altijd door de hitte.

@Teus,
Wat de Sileconeslang betreft heb ik daar ook geen ervaring mee in het verleden met 4T motoren.Wel met 2T motoren en die bleven altijdt heel.
Ik heb wel rvs slang zitten overwegen maar wil dit wel eens uitproberen omdat naar mijns inziens(ik kan het mis hebben) ik de slang ten eerste:NIET met slangeklemmen vast zet zodat er een scherpe kant aan de buitenkant van de slang zit!!!
Ten tweede: GEEN scherpe randen meer zitten aan de pijpjes waar deze slang opgeschoven zit!
Ten derde:de uitlaat als het goed is geen tegendruk geeft zoals een resopijp o.i.d zodat de slang niet als het ware wordt opgeblazen!!!
Voordeel van de silecone slang vindt ik dat de trillingen van de motor worden opgevangen door de slang zodat dit niet wordt doorgegeven naar het uitlaatje!!

Nogmaals het is een probeerseltje dus nee heb ik en ja kan ik dus krijgen.

@Berto,
wat die trechtervorm betreft bedoel ik dat er een hoop lucht wordt opgevangen voor de koeling.
De gaten en kiertjes voor de uitstroom zouden denk ik wel genoeg moeten zijn om de opgewarmde lucht af te voeren en daarbij ga ik onderaan de uitlaatpijpjes(wat het origineel ook heeft) nog wat horizotale sneedjes maken zodat de uitlaatgassen eruitgezogen gaan worden door de luchtstroom(denk maar eens aan een injecteur zoals die bij een stoommachiene wordt gebruikt.Ik zal hiervan een tekeningetje maken voor de duidelijkheid wat ik ermee bedoel).
Dit ga ik ook met de schaaluitlaatpijpjes doen die om de uitlaatpijpjes worden gemonteerd om zo ook op deze manier de opgewarmde lucht in het motorcompartiment af te voeren.Op deze manier wordt de opgewarmde lucht dus eigenlijk AFGEZOGEN.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegt maar een tekeningetje van dit alles zet ik er binnenkort ook even op.

Mvgr hans

Zo,gisteren avond had ik geen zin meer om de servo te monteren en heb dat vandaag ook niet gedaan omdat ik de motorkap nog verder heb afgewerkt.
Eerst heb ik de uitlaatbeplating zoals het origineel dit heeft gemonteerd.
Om een mooie nette passing te krijgen heb ik dit niet op het aluminium geplakt aan de buitenkant maar aan de binnenkant.
Er moest dus eerst een gat gemaakt worden in de vorm van deze beplating.
thum_4119495fc7930e459.jpg

De dummy's heb ik met een beetje overmaat uigeknipt zodat deze met de overmaat aan materiaal tegen de binnenkant van het aluminium komt te zitten zodat dit netjes vastgelijmt kan worden!

Daarna(omdat alle beplating er toch af was) heb ik ook gelijk het oliekoelertje gemaakt.
De meegeleverde dummy heb ik niet gebruikt maar heb dit oliekoelertje gemaakt van een stukje 16mm PVC pijp.
Dit is veel steviger en ziet er ook mooier uit.
De voorkant is een beetje afgerond en dat heb ik met behulp van een vlammetje en m'n vingers(en deze uiteraard menig keer verbrand aan het hete plastic)gedaan.
thum_4119495fc7d43ce35.jpg

Vervolgens heb is het luchtspleetje erin gezet(1mm)aan de voorkant van de uitlaatbeplating om zo toch een beetje meer realistisch effect te krijgen
Hiervoor heb ik een 1mm boortje gebruikt en dit als freesje laten fungeren om zo het sleufje erin te frezen.
thum_4119495fc7d4e0374.jpg

Ook aan de achterkant van de uitlaatbeplating is het gat erin gemaakt.
Dit geld uiteraard ook voor de stuurboordkant!
thum_4119495fc794d5d19.jpg

Dit alles had uiteraard niet gehoeven maar heb dat wel gedaan om een zo goed mogenlijke afvoer van de opgewarmde lucht te krijgen.

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Hoi Hans,

de Storch ziet er goed uit.

Gebruik absoluut geen siliconen slang voor de uitlaat. Bij een tweetakt geen probleem, maar een viertakt is die een vlucht lek. Het is beter om Teflon slang te gebruiken die langer mee gaat of zoals Teus aangeeft RVS. Ook kun je Just Engines benaderen, die levert vele adapters en bijbehorende slangen. De adapters zijn minder groot in formaat dan die van Hobby-In (in verband met de beschikbare ruimte).

Leuk je ontmoet te hebben in Nederland. Veel succes met de bouw. Blijf het volgen.

Groetjes, Edwin

Hoi Edwin,
ook ik vond het leuk om je te ontmoeten en hoop je ook weer dit jaar te ontmoeten bij de schaalwedstrijd in nederland die jij gepland hebt om een keer mee te doen.
De Storch vordert al aardig zoals je hebt gezien en binnenkort komen er weer wat foto'tjes bij.
Ik heb een hoop tegenslagen gehad zoals servo uitslagen(oude lineaire servo's)waardoor het wat n.m.l langer duurt om de foto'tjes te plaatsen maar het gaat goed komen.
Ik heb er twee moeten vervangen (voor de flaps)voor gewone servo's zodat de flaps echt effectief gaan worden.
Wat de uitlaatslang betreft zie ik wel wat het resultaat wordt(ik ben eigenwijs wat dat betreft en hou van experimentele uitdagingen.nee heb je en ja kan je krijgen dat het heel blijft).

Mvgr hans

Het is alweer een tijdje geleden maar ben druk bezig geweest met de bouw van de Storch.
Als eerste heb ik een tegenvaller met de flapservo moeten corrigeren omdat de uitslag voor de flap veels te weinig was.
De flap ging n.m.l niet meer dan ongeveer 15 graden naar beneden met de microprop liniaire servo die ik daar voor had gëinstalleerd.
Deze moest dus vervangen worden voor een andere servo die dat wel voor elkaar kreeg.
Ik heb hiervoor een roterende servo genomen en moest uiteraard ook de bevestiging voor deze servo's veranderen wat weer de nodige tijd heeft gekost.
thum_4119497242aa74550.jpg

Nu gaan de flaps wel tot zo'n 90 graden naar beneden wat de bedoeling is.
Ook de rolroerservo's heb ik aangesloten op de rolroeren en die hebben gelukkig wel de vereiste uitslagen met de liniaire servo's.
thum_4119497242ab132e3.jpg

Het is trouwens een heel gedoe om de kwiklinks op de roerhoorns te krijgen van de flaps en de rolroeren omdat ze in de roeren zijn ingebouwd(wat een gepiel zeg met een tangetje en hele kleine schroevendraaier).
Ook de emblemen en cijfers die op het rompje komen zitten er bijna allemaal op en dat is ook een hele toer om die erop te krijgen(kost ook veel tijd al dat geknip van malletjes e.d).
thum_4119497242c7e6ce7.jpg

Ook de emblemen die op de vleugfels komen hebben veel tijd gekost maar ze mogen er wezen.
Ook daar moesten de nodigen mallen voor gemaakt worden wat een heleboel knip en snijwerk is.
Als eerste is de basis erop gekliedert.
thum_411949724279b2cfe.jpg

Daarna is de mal op het blauwe vlak geplakt met speciaal sjabloon afplak plastic.
Deze moesten uiteraard er worden uitgeknipt en gesneden(4 stuks in totaal voor de vleugels).
thum_411949724278d6571.jpg

Ook aan de buitenkant van de cirkel moest er afgeplakt worden maar dat kon gewoon met de speciale M3 afplaktape.
thum_4119497242a9cd302.jpg

En Voila, dit is het resultaat van de boven en onderkant.
Ook ben ik bezig geweest om een paar ruitjes in te plakken.
Dit gaat lastiger dan ik dacht dus heb ik maar eerst de ruitjes aan de zijkanten van de kabine genomen omdat ik dan alvast het landingsgestel vast kan lijmen wat ook nog de nodige aandacht vereist zoals de profiel bekleding die erop moet gemaakt worden.
Dit geeft een mooie afwisseling met de ruitjes die nog ingelijmt moeten worden want als ik zo'n 20 ruitjes achter elkaar zou hebben ingeplakt dan ben ik bang dat ik voor de rest van m'n leven blijvend scheel aan het kijken ben.
thum_41194972427a66a36.jpg

Zo dit was het weer voor even en ga gauw verder met de bouw want mijn bedoeling is dat ie eind januari vliegklaar moet zijn.
Dat wil dus niet zeggen dat al helemaal af is.

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Dat ziet er toppie uit Hans :p

Nu maar hopen dat het weer een beetje meezit eind januari :zon:

Gr. Teus

@Ton,
ik heb dat gewoon met de kwast gedaan omdat het met de spuit in de kleur zetten toch wel iets meer tijd kost en die tijd heb ik niet meer dus alles met het penseeltje gedaan(lekker dik opbrengen en klaar is het).
@Teus,
Ik hoop het ook dat het weer een beetje meezit.
Begin Februari vindt ik ook prima.
@Berto,
Ja,dat vindt ik ook ondanks het eenvoudige kleurenschema.

Zo, en nu weer naar de volgende update.
Ik ben vandaag weer bezig geweest aan de emblemen om ze af te maken.
De zwarte lijntjes moesten nog om het geel cq blauw geplaatst worden en dat was weer zoals men zegt MONNIKKENWERK.
Wat een geduld moet je daarvoor hebben om het een beetje netjes eruit te laten zien.
Als eerste heb ik de vleugels onder handen genomen.
De kroontjes kunnen gemakkelijk met een lineaal ingevult worden.
Dit heb ik gedaan met een fijn puntige stift.
Gaat supersnel zonder te vlekken en is watervast(is er niet meer met de vinger vanaf te wrijven).
De ronde lijnen zijn wel errug tijdrovend.
Eerst moet er een afplaktape'je geplakt worden om een scherpe lijn te krijgen en daar gaat een heleboel tijd inzitten want dit moet op het zicht zo'n 1/3mm vanaf het blauw of het geel geplakt worden.

thum_411949737ed9e9a7b.jpg

Dit afplak tape gebruik ik n.m.l als aanzet zodat er als het allemaal goed gaat een strakke lijn onstaat.
thum_411949737f198f8a5.jpg

Hier en daar toch een slordigheidje maar van een afstandje mag het resultaat er wezen vindt ik.
Heb daarna de Storch weer even in elkaar gezet en dat geeft best wel een fraai resultaat
thum_411949737fe3221ab.jpg

Ook heb ik gelijk gebruik gemaakt van de in elkaar gezette Storch om de vergrendelings bouten,die vlakbij de wortelribben zitten,te monteren.
Deze bouten houden de vleugels tegen de romp en daar mag geen speling in zitten!
Dit zijn i.p.v 3mm bouten 4mm bouten geworden.
Dus gaatje van 3mm boren en de bouten met veel moeite erin draaien zodat er dan gelijk een schroefdraad in het hout onstaat.
Zo blijven de vleugels op deze manier stijf tegen de romp zitten.
De vleugelsteunen heb ik ook maar even gemonteerd en heb de kist een aantal keren op haar landingsgestel gegooid(ongeveer zo'n 25x)om uit te testen of de borgingen stevig genoeg waren en er geen speling ging onstaan.
Alles was naar wens nadat de vleugels er weer afgehaald waren.Geen speling en dus nog steeds een perfecte passing.
Ook alle lijmverbindingen zijn heel gebleven en geen scheuren in het hout!

Mvgr Hans

Is zeker mooi geworden! :yes:

Maar als je nog meer ronde dingen moet aanbrengen: wat ik bij mijn Pup gedaan heb is goed bevallen.

Passer met inktpen gebruiken, daar wat verf in, en op een met plakband vastgeplakt kartonnetje vastzetten.

En dan draaien maar! :p

Dan heb je vrij snel een behoorlijk strak resultaat.

jan.

@Ralf,
Dank je voor het compliment maar hij is nog niet af.
De raampjes e.d om het kistje vliegklaar te krijgen moeten er nog in of op!
Als dat gebeurd is dan komt het interieur nog aan de beurt zoals de meter'tjes,de stoeltjes e.d en zeker niet te vergeten DE PILOOT.

@Jan,
Wat jij voorsteld is een fantastisch idee.
Ik zat er wel aan te denken maar het stukje karton ontbrak bij deze gedachte.
Vandaar dat ik het met afplaktape heb gedaan.
Een goede leer voor de volgende keer!!
Bedankt!

Mvgr hans

Zo,het is alweer 2 weken geleden dat ik voor het laatst geupdated heb.
Ik had het erover dat ik de Storch eind januari vliegklaar wilde hebben en dat is ie:banana:

De losse onderdelen van het landingsgestel die vastgelijmt moesten worden zijn vastgelijmt!
Ook de speling waardoor de wielen heen en weer konden bewegen is eruit gehaald d.m.v een vulplaatje tussen de onderste stangen(1mm messing plaatje ertussen als opvulling)zodat de wielen goed sporen en niet meer heen en weer zwabberen!
Ik hoop alleen dat de meegeleverde veren sterk genoeg zijn om de landingen op te kennen vangen want als ie helemaal in elkaar is gezet zakt het kistje al aardig ver door het landingsgestel!(praktijk moet het bewijzen)
Ook de beglazing zit er allemaal op en dat was een hele klus om dat goed voor elkaar te krijgen.
thum_41194984c2002dd29.jpg

thum_41194984c1ff79438.jpg

Het deurtje laat ik los in de scharniertjes zitten en kan op slot gedaan worden door een slotje zodat deze niet meer open kan.
Het voordeel hiervan is is dat ik dan lekker met die grote handen van me overal makkelijk bij kan!
Ook de bovenste beglazing kan eraf voor het aansluiten van de servo's d.m.v stekertjes!!
Ook de struts die op de staartvakken zitten zijn gemonteerd.
thum_41194984c2da332c9.jpg

De bevestiging heb ik anders gemaakt dan als het origineel maar ja wat geeft het,het is tenslotte een semi schaal kistje.
Ik vondt dit ook een mooie manier van bevestigen.
thum_41194984c260a11bb.jpg

Ook de servo is gemonteerd voor de gasregeling!
thum_41194984c20119cd0.jpg

Ook is het heklicht(lampje) gemonteerd in het richtingsroer en dat werkt echt(moet het nog wel op en elektronische aan/uit schakelaar aansluiten dat via de ontvanger aan uit gezet kan worden).
thum_41194984c261b2da4.jpg

Ook de luikjes zitten erop om toegang tot de hoogte en richtingsroerservo te verkrijgen.
thum_41194984c2626596d.jpg

Alle aansluitkabels zijn ook gemaakt (en gelijk op lengte) omdat deze langs de zijkanten en langs de kopse kanten van de rompspanten naar beneden moeten worden gevoert naar de ontvanger.
Ook heb ik de afgelopen week de motor is even aan de praat gekregen om te kijken hoe die liep!
Het koste even wat moeite om het torretje aan de praat te krijgen(had een tijdje stil gestaan) maar na en paar keer pruttelen liep het torretje weer zoals ik hem op de testbok had laten draaien.
De uitlaat die ik had gemaakt dempte uitstekend maar na ongeveer een minuut lieten een aantal solderingen los.
Ik had dat wel verwacht omdat ik het uitlaat potje met loodgieters soldeer in elkaar geflanst had maar ja het was het proberen waard!
Ik heb het potje nu met zilverhardsoldeer gesoldeert m.b.v een grote gasbrander en dat is goed gelukt!
Moet wel zeggen dat je dat roodkoper ook echt roodgloeiend moet stoken voordat de soldeer gaat vloeien.

De kist moet nog verder aangekleed worden maar is dus zoals eerder gezegt vliegklaar.HOEWEL?
Ja,hij zou vandaag zijn eerste hopjes hebben kunnen maken maar ik heb m'n zender van de week(ik heb hem alweer terug) naar de reparateur laten sturen omdat 2 kanalen elkaar stoorde tijdens het onafhankelijk bewegen van de servo per kanaal.
Er zijn 2 nieuwe potmeters ingezet en het zendertje is gelijk opnieuw geupdated.
Hartstikke fijn ja maar alle,JA ALLE instellingen zijn eruit en moeten opnieuw erin gezet gaan worden.
EN DAAR BEN IK GEEN HELD IN dus dat vliegen wordt hopenlijk volgend weekend(kan ik verder met de afwerking toch).

volgend weekend(als het weer het toelaat) foto's van de in elkaar gesleutelde Storch op het veld!

Ook heb ik(en dit is :offtopic:) mijn Burda Piper met een kleine bijbetaling van de andere mede modelvlieger geruild voor een juweeltje van een motor.
Deze gaat op een pionierskistje komen te zitten( misschien de DH2.mag wel hé Teus).
thum_41194984c2d944ca7.jpg

Zo,dat was ie weer voor vandaag

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Hee Hans,

ziet er allemaal goed uit man, een maiden is dus naderend :D

wat betreft het doorzakken van de struts, de echte Storch zakt volgens mij ook zo verschrikkelijk door zijn benen als die gewoon op de grond staat dus volgens mij kom jij helemaal schaal uit :yes:

Heb je een fotootje van de kist zal de gewoon staat?

Morgen is het zover als de weersvoorspellingen het niet laten afweten.:D:banana:
Alle accu's staan onder lading en alle spulletjes die ik morgen nodig heb zijn bij elkaar verzameld om Zaterdag de eerste pogingen te gaan ondernemen om de Storch het luchtruim te kunnen laten verkennen na lange tijd en ook na lange tijd als bouwpakket te hebben gelegen!
Ook omdat het een nostalgische kist is van een merk dat niet meer bestaat!!
Ik moet wel bekennen dat ik een beetje zenuwachtig ben omdat er best wel wat tijd in heeft gezeten(moet nog wel wat aan bepaalde details werken om dat af te krijgen) om hem vliegklaar te krijgen en dus niet het moment te willen meemaken dat dat alles in zeer korte tijd teniet gedaan zal worden door een crach of wat dan ook en ook omdat ik met deze kist de F4C wedstrijden wil gaan vliegen.
Ben van plan om dat te voorkomen zoals eerst een aantal schijnstarts te maken om de kist te gaan leren aanvoelen hoe deze reageerd op de roeren etc,etc!!
Morgen dus hier bericht van of de maiden inderdaad gelukt is.

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Hans,

Succes met de maiden, moet een makkie zijn de Storch vliegt super met een beetje mix rol met richting, had dat zelf overigens gescheiden vond dat leuker vliegen.

Dat wordt genieten morgen veel plezier dus:thumbsup:.

Zonder flaps land tie ook als een eitje, je hoeft dus niet direct met flaps te experimenteren en kunt dat rustig opbouwen.

Ton

Back