Vandaag was het een perfecte dag om weer wat testvluchten te maken.
Er was weinig wind en de zon scheen uitbundig!

Allereerst zijn we met vele leden(zoals afgesproken en gepland) van de club de molshopen te lijf gegaan zodat er weer een gladde start en landingsbaan tot onze beschikking stond!
Ook was er een fantastische catering aanwezig met koffie,taart en voor de warme genoegten ERWTENSOEP!!

De eerste vlucht vandaag van de Storch was even een kort vluchtje hoe de kist reageerde op het bijna windstille weer.
Hij vloog precies hetzelfde als afgelopen zaterdag dus moest er echt iets bijgesteld gaan worden.
Na het onderzoeken hoe het kwam waarom ie steeds naar links wilde rollen(had al een vermoeden) kwam ik tot de ontdekking dat de rechter landingsflap iets naar beneden stond.
Dit uiteraard bijgesteld te hebben moest het goedgaan zodat alle trims weer in de midden konden blijven staan.
Ook de motorafstelling moest wat bijgeregeld worden(stationair).
Nadat gedaan te hebben kon ie voor de tweede keer de lucht in en met succes.
De trims heb ik in de midden kunnen laten staan en de motor liep stationair al veel beter zodat ik wat langzamer binnen kon komen!

Ook de linker en rechterbochten verliepen duidelijk veel beter en waren kwa reactie en vlieggedrag gelijk(wat kan een beetje ongelijke flapafstelling een hoop verslechteren.Moet dat voortaan beter afstellen en of nakijken).
Ook het uitlaatverbindingsstukje(flexibele metalen buisje) heeft goed dienst gedaan en voldoet dus goed.

De derde vlucht ging veel beter en kon ik de kist langzamer binnen laten komen maar oh wee als de snelheid(en die is er al heel snel uit) te laag is,
dan zakt de kist letterlijk als een baksteen naar beneden en staat ie gelijk aan de grond genageld(wel met 3 puntslanding).
Het landingsgestel functioneerd uitstekend op deze maneurvre en is dus zeer effectief.
Het reageren op z'n rolroeren bij de landing is iets wat traag en daar moet ik ook een beetje aan wennen.
Omdat ik het richtingsroer met de rolroeren mee laat functioneren kan het zijn(ik weet het bijna zeker) dat het richtingsroer daar ook mede debet aan heeft omdat ie heftiger op het richtingroer reageerd dan op de rolroeren(het is net een dwijl kwa reactie's.Het richtingsroer maar eens op 45% zetten i.p.v 60%)
Ook de landingsflaps heb ik in de lucht uitgebrobeerd op zo'n 15 graden uitslag en dat heeft zeer veel effect op de vliegeigenschappen(meer lift en dus langzamer kunnen vliegen) maar dan is het wel noodzaak er wat motorvermogen op te houden want anders gaat ie ook snel zakken.
Ik heb deze flaps nog niet bij de start gebruikt maar dat komt de volgende keer wel.
Dat geld uiteraard ook voor de flaps vol down(ben zeer benieuwt hoe ie daarop reageerd).
Al met al is het weer een goede dag geweest om de Storch beter te leren kennen wat zijn vlieggedrag is en daarop te kunnen anticiperen hoe deze kist gevlogen moet worden.
Er is dus nog een hoop uit te pluizen voor ik volwaardig met deze kist tekeer kan gaan!!
Mvgr hans