de Fiessler Storch van Svenson.

Zo weer wat even gedaan om de kist helemaal klaar te krijgen.
De stroomlijn bekleding zit op beide telescoopveren en is geverft.
thum_4119498f3b7bac748.jpg

Ook is de bedrading voor het aansluiten van de rolroeren en de flaps op de kopse kanten van de rompspanten geplakt(en geverft) om zo een mooie ruime cabine te blijven behouden
thum_4119498f3b7a41ce2.jpg

Mvgr hans

Ik weet niet hoe het komt maar het werkt zeer motiverend om de kist zo snel mogenlijk af te maken(zal wel zo zijn omdat ik er afgelopen Zaterdag mee gevlogen heb).
Weer een klein beetje verder naar het eindresultaat!
De contragewichten op de rolroeren voltooit en voor de eerste keer in de verf gezet.
thum_41194990a431675f0.jpg

Moet nog wel en paar keer in de verf gezet worden om een glad resultaat te bereiken!
Morgen is proberen om de bakboord en stuurboord lichtjes te installeren!!

Mvgr hans

Vandaag was het een perfecte dag om weer wat testvluchten te maken.
Er was weinig wind en de zon scheen uitbundig!:D
Allereerst zijn we met vele leden(zoals afgesproken en gepland) van de club de molshopen te lijf gegaan zodat er weer een gladde start en landingsbaan tot onze beschikking stond!
Ook was er een fantastische catering aanwezig met koffie,taart en voor de warme genoegten ERWTENSOEP!!:D
De eerste vlucht vandaag van de Storch was even een kort vluchtje hoe de kist reageerde op het bijna windstille weer.
Hij vloog precies hetzelfde als afgelopen zaterdag dus moest er echt iets bijgesteld gaan worden.
Na het onderzoeken hoe het kwam waarom ie steeds naar links wilde rollen(had al een vermoeden) kwam ik tot de ontdekking dat de rechter landingsflap iets naar beneden stond.
Dit uiteraard bijgesteld te hebben moest het goedgaan zodat alle trims weer in de midden konden blijven staan.
Ook de motorafstelling moest wat bijgeregeld worden(stationair).
Nadat gedaan te hebben kon ie voor de tweede keer de lucht in en met succes.
De trims heb ik in de midden kunnen laten staan en de motor liep stationair al veel beter zodat ik wat langzamer binnen kon komen!:D
Ook de linker en rechterbochten verliepen duidelijk veel beter en waren kwa reactie en vlieggedrag gelijk(wat kan een beetje ongelijke flapafstelling een hoop verslechteren.Moet dat voortaan beter afstellen en of nakijken).
Ook het uitlaatverbindingsstukje(flexibele metalen buisje) heeft goed dienst gedaan en voldoet dus goed.:D
De derde vlucht ging veel beter en kon ik de kist langzamer binnen laten komen maar oh wee als de snelheid(en die is er al heel snel uit) te laag is,
dan zakt de kist letterlijk als een baksteen naar beneden en staat ie gelijk aan de grond genageld(wel met 3 puntslanding).
Het landingsgestel functioneerd uitstekend op deze maneurvre en is dus zeer effectief.
Het reageren op z'n rolroeren bij de landing is iets wat traag en daar moet ik ook een beetje aan wennen.
Omdat ik het richtingsroer met de rolroeren mee laat functioneren kan het zijn(ik weet het bijna zeker) dat het richtingsroer daar ook mede debet aan heeft omdat ie heftiger op het richtingroer reageerd dan op de rolroeren(het is net een dwijl kwa reactie's.Het richtingsroer maar eens op 45% zetten i.p.v 60%)
Ook de landingsflaps heb ik in de lucht uitgebrobeerd op zo'n 15 graden uitslag en dat heeft zeer veel effect op de vliegeigenschappen(meer lift en dus langzamer kunnen vliegen) maar dan is het wel noodzaak er wat motorvermogen op te houden want anders gaat ie ook snel zakken.
Ik heb deze flaps nog niet bij de start gebruikt maar dat komt de volgende keer wel.
Dat geld uiteraard ook voor de flaps vol down(ben zeer benieuwt hoe ie daarop reageerd).
Al met al is het weer een goede dag geweest om de Storch beter te leren kennen wat zijn vlieggedrag is en daarop te kunnen anticiperen hoe deze kist gevlogen moet worden.
Er is dus nog een hoop uit te pluizen voor ik volwaardig met deze kist tekeer kan gaan!!

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Geweldig om te lezen.
Ik heb lang gelezen eens met dit model van een ander mogen vliegen.
Die was wel lelijk en zwaar gebouwd maar hij vloog super.

Ik vond het destijds de enige kist, waarvan het leuk was, dat hij zwaar was.
Je zag tijdens de start het landingsgestel zo mooi uitveren.
En je kon zo mooi met de flaps spelen.

Dat je maar veel mooie vluchten mag maken met deze mooie kist.

Ps ik zeg niet dat je hem zwaar moet maken hoor;)

Ondanks dat het een week stil is geweest heb ik toch het nodige aan de Storch nog weten te doen.
Allereerst heb ik het hoesje dat om de vertikale staartwielas heen zit gemaakt.
thum_411949a16dc6684fd.jpg

Ook zijn de dummy uitlaten om de echte uitlaten gemonteerd.
thum_411949a16cf11fb86.jpg

Eén van de twee stoeltje's heb ik vandaag in elkaar zitten knutselen.
Het is niet exact het zelfde maar het komt dicht in de buurt.
thum_411949a16d3d593f8.jpg

Er moeten nog wel een paar gaatjes in gemaakt worden zoals de originele dat heeft maar dan is ie klaar(stoeltje zit trouwens al wel in de verf).
Ook het landingslicht heb ik wat verandert omdat ik niet tevreden was met het licht wat geproduceert werd.
Ik heb het gloeilampje vervangen door een power led en dat is hele verbetering.
Hier de foto dat het landingslichtje uit is!
thum_411949a16cf26f90c.jpg

En hier de foto dat ie aan is!
thum_411949a16cf1b5268.jpg

Ook zijn de bakboord en stuurboord verlichting gemonteerd en aangesloten.

thum_411949a16d3f35da1.jpg

thum_411949a16c8f57997.jpg

En hier de foto's dat ze aan staan!
thum_411949a16c9047a17.jpg

thum_411949a16d3e92dda.jpg

Ook zijn de contragewichten(uiteraard dummy's) op de rolroeren gemaakt en al in de verf gezet.
thum_411949a16c8e91b68.jpg

De navigatie verlichting ga ik d.m.v aan gewone aan/uit schakelaar handmatig bedienen maar het landingslicht gaat d.m.v een aan/uit schakelmodule via de zender bedient worden(heb als het goed is het bouwpakketje begin van de werkweek in huis).

Mvgr Hans

Ziet er goed uit Hans had wel verwacht dat je zou gaan vliegen dit weekend.

Je hebt in ieder geval je tijd goed besteed ziet er super uit.

Ton

Ja ik weet het Ton,zat gisteren ook ontzettend te balen omdat het zulk mooi vliegweer was.
De voorspellingen waren n.m.l anders dus vandaar dat ik gisteren niet gevlogen heb( accu's niet geladen)
Ben gisteren op jacht gegaan naar goede verlichting en dat heeft me ook de nodige uurtjes gekost maar met resultaat!!
Hoop dat het volgende weekend weer lekker vliegen wordt!!

Mvgr hans

Zo,dat gaat er netjes uitzien Johan maar nu weer :ontopic::mrgreen:.
Het stoeltje van de piloot is voor de tweede keer in de verf gezet en ziet er nu netjes uit.
thum_411949a464eb56f0f.jpg

De ontvangeraccu die nu vlak achter de tank zit kan nu onder het stoeltje geplaatst gaan worden en zodoende komt er op dat plekje plaats vrij om de voetpedalen te plaatsten!:)
Het zwaartepunt zal niets te lijden hebben van deze verandering omdat ik toch geneigt ben er een gloeiaccu'tje bij te plaatsen voor de stationair.
Bij het afstellen van de motor vandaag kon ik het stationaire toerental niet genoeg omlaag krijgen zodat ie bleef lopen(met de gloeiplug op de accu aangesloten bleek dit wel te kunnen).
Het kan zijn dat ook de ongeveer 25 jaar oude brandstof de oorzaak hiervan was maar ik neem toch het zekere voor het onzekere.
Dit celletje komt dan boven op het houten boxje waar de tank in zit en daar is ook nog genoeg ruimte over om er een microservo te monteren met microswitch(functioneerd uiteraard tegelijkertijd met de gasservo mee).

Ook het stoeltje van de passagier is gemaakt en dat was iets meer zaagwerk omdat het frame'pje wat meer vakwerk uiterlijk heeft!:)
thum_411949a464ec5c8b2.jpg

De leuning gaat ook echt scharnierend worden!
Dit stoeltje wordt boven de ontvanger geplaatst zodat deze zo goed als niet meer te zien is.
Ook het schakelmoduletje(elektronische aan/uit schakelaar) is vandaag binnen gekomen waarmee ik het landingslicht aan en uit mee kan zetten!
Het is een bouwpakketje dat dus nog even in elkaar gesoldeert moet worden!
thum_411949a464ea9a93f.jpg

Mvgr hans

Er zijn een paar weken geleden na het molshopen verwijderen een paar foto'tjes gemaakt van o.a de Storch.
Ik heb ze van onze eigen side van de vliegclub MVE afgeplukt om ze hier te plaatsen.

Even de motorloop testen!
thum_411949ad1cb9a6389.jpg

En hier het Storchje in de lucht!
thum_411949ad1cba2e190.jpg

Ik heb na deze dag nog een aantal vluchten gemaakt en daarbij zijn er een paar mankementjes naar boven gekomen zoals het uitlaatpotje dat nog maar aan 1 ophanging vast zat en dat de gasservo niet helemaal meer functioneerde zoals die zou moet zijn!
Ook de dummy uitlaatjes zijn er in de lucht afgevallen en moeten dus opnieuw gemaakt worden!
Ook ben ik nu bezig met een stationairgloeiaccu te monteren omdat het bijna onbegonnen werk is om de kist normaal aan de grond te krijgen(dit kistje wil zo graag in de lucht blijven) als de motor iets wat te hard stationair loopt(wil ik het motor'tje in stationair langzamer laten draaien dan slaat ie af of is onbetrouwbaar).
De flaps heb ik full down gehad en dan is de Storch met zo'n windkracht 3 stil in de lucht te laten hangen(hoveren).
Wel is het dan uiteraard noodzaak om de kist met de kop in de wind te houden want als dat niet gebeurd dan is er geen houden meer aan en valt ie echt letterlijk zo'n 25mtr uit de lucht!

Ik hoop dat het a.s weekend weer lekker vliegweer is om de Storch verder te kunnen uittesten en aan het vlieggedrag te kunnen wennen want ondanks dat het een hoogdekker is heeft ie toch hele aparte vliegeigenschappen!

Mvgr hans

Hoi Hans,

je Storch komt zeker wel mee naar Oss he :) Ik wil 'm wel eens even bewonderen hoor, je hebt er echt iets moois van gemaakt :worship:

Het is een bouwpakketje dat dus nog even in elkaar gesoldeert moet worden!
thum_411949a464ea9a93f.jpg

Kan je wat meer laten weten over dit schakelingetje, ik ben wel nieuwsgierig waar het vandaan komt, wat het weegt, hoeveel het kan schakelen, ennee .. als echte Hollander, wa kos da :rolleyes:

Grtz,
Menno

Hoi Menno,
het schakelingetje komt bij Conrad vandaan.
Je kan als je wil 2 functies op 1 kanaal schakelen(aan/uit).
Alle info staat op de side!
Het is zeker dat ie naar Oss komt en daarom ben ik druk bezig om alles uit te testen om niet voor verrassingen komen te staan.
Ik heb vandaag voor de zekerheid een nieuw ontvanger accupakket aangeschaft en de stationair gloeiaansluiting gehaalt.
Ook heb ik vandaag weer het uitlaatgedeelte getest wat de afdichtingen betreft.
Tot nu toe heeft dat het gehouden en is dus nog intakt.
Ik heb de koppelingen afgedicht met Aluminium kachelpijp tape en er is nog geen spatje olie in het motorcompartiment gekomen:-D terwijl dat daarvoor één grote baggerzooi was!
Ben zeer benieuwt hoelang dat houd!
thum_411949ad5e0ed5803.jpg

De stationair gloeiplugaansluiting moet nog wel aangesloten worden maar dat is een leuk klusje voor van de week!
thum_411949ad5e0fa07ca.jpg

Ook hier heb ik de accu al voor(3700mah) en staat nu te laden.
Deze stationair bijgloei wordt aangeschakelt als de gasklep bijna dicht is.
Dit gebeurt d.m.v een microswitch op en servo(simpeler kan het denk ik niet).
Daarbij komt er ook nog een gewone schakelaar tussen om het geheel uit te schakelen zodat de gloeiplug niet blijft gloeien als de motor niet draait!

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Hoi Hans,

dank voor je info :)

Vraagje: om welke reden gebruik je een gloeiplug die inschakelt bij bijna stationair ? Puur om afslaan te voorkomen ?

Grtz,
Menno

Bijgloeien is in principe niet nodig.

Echter als een motor op de kop hangt dan wil het nog wel eens voorkomen dat een gloeiplug volloopt met brandstof en dooft.
Voornamenlijk 4 takters kunnen hier last van krijgen.

Daarnaast kan je een veel lager stationair toerental draaien wat Hans dus nodig heeft anders blijft de kist maar vliegen.

Bijkomend voordele is dan ook nog dat je geen gleoiakku hoeft te gebruiken.

In mijn Skymaster gebruik ik ook een gloeiautomaat, de gleoit beide motoren bijvanaf stationair tot 25% gas, daarboven staat ie uit.

Mijn prio om dit toe te passen was om afslaan te voorkomen, bijkomend voordeel is de lagere stationair loop anders blijft ook mijn Skymaster maar vliegen en moet ik hem tegen de grond drukken.

Je kan stationair soms zo laag zetten dat je bijna de omwentelingen kan tellen.

@Menno,
ik denk dat ik het niet beter uit kan leggen wat Berto al gedaan heeft!:thumbsup:
Heb je trouwens al het schakelingetje gevonden op de Conrad side?

Mvgr hans.

Hans,

Had je al aan de Glow4 LP gedacht?

Niet de goedkoopste, maar heel betrouwbaar en zeer gemakkelijk in te stellen om het schakelpunt te bepalen om te gloeien. Zit als een Y-kabel op de gasservo.

Gr. Teus

Hoi Teus,
ja, dat heb ik ook in de grijze cellen zitten overwegen maar een microswitch op een servo werkt ook uitstekend en is velen malen goedkoper.
Het is alleen het stationair gebied zoals ik dat wil kwa toerental wat een beetje bijgegloei behoeft.
Ik heb dit vandaag weer uitgebreid zitten testen(zonder en met bijgloei via externe gloeiaccu) en als ie net een tikje harder loopt dan de stationair die ik wil dan blijft het motortje gewoon lopen en neemt ook na ongeveer zo'n 5 minuten stationair motorloop gelijk op(dus zonder haperingen).
Als ik hem dan ga knijpen om het stationair toerental nog lager te krijgen dan gaat ie eerst sputteren en onregelmatig lopen en slaat dan af.
Met bijgloei is het toerental toch wel extreem laag zonder af te slaan en dat wil ik nu precies hebben!!!

Mvgr hans

Van het weekend(zaterdag) weer gevlogen met de Storch en de eerste vlucht ging perfect!:D
Ondanks de windkracht 3á 4 die er stond vloog het kistje zeer stabiel in de lucht en een overshoot over het veld kon bijna stapvoets gedaan worden zonder naar links of naar rechts uit te breken(ik stond echt te genieten).

Na het landen snel weer getankt en de lucht in.
Na een mooie vlakke linker bocht begon het gelazer weer zoals verleden weekend alsof er heftige turbulentie aanwezig was.:mad:
Het onder controle houden van de kist was goed te doen maar hij vloog als een vaaddoek en de motorregeling was niet goed te doseren.

Dus geland en voor de zekerheid is even een range check gedaan.
Alle functies waren goed en er was geen getril of beweging van de servo's te bekennen.
Motor weer gestart en na een paar minuten ging de motor af en toe een eigen leven leiden.:mad:
Waar zit die storing liep ik in gedachte.:confused:

Kist weer uit elkaar gehaalt en richting huis alvorens naar de modelbouwwinkel te zijn gegaan om wat spullen te kopen zoals ferriet kernen, een 6volt ontvangeraccu(heb gelukkig de andere van 4,8volt kunnen ruilen met bijbetaling) en een spanningsbegrenzer).
Ook maar gelijk een andere ontvanger besteld(9kan multiplex)omdat ik de ontvanger ook niet meer vertrouwde en omdat ik hem toch nodig heb voor de Hurricane.

Vandaag heb ik de Sherlock Holmes is even flink zitten uithangen.
Eerst maar eens de kristallen verandert maar dat gaf geen verbetering.
Ook heb ik de bijgloei servo vervangen omdat deze af en toe stond te jutteren(mischien de oorzaak van de knikpulzen)maar dat gaf ook geen verbetering.
Daarna heb ik de ontvanger vervangen en ook dat gaf ook geen verbetering.
Daarna liep ik met de gedachte dat de verlengkabel van de motorregelingsservo misschien te lang was en dat deze voor de storingen zorgde(moet dan echt alles voorin veranderen in de kist en daar baal ik echt van want dan komt het interieur in het gedrang als daar en servo geplaatst gaat worden)
Nadat de motor uit was heb ik voor de zekerheid de rechterkuppel waar m'n gasregeling op zit heeeeeeel voorzichtig naar voren en naar achteren bewogen en jaaaaaaaaaaaaaaa hooooooooooor daar kwam de storing weer te voorschijn(servo vloog op een bepaalde postie van de knuppel alle kanten op)
Ik heb dit soort storingen ook op m'n linker kuppel gehad en daar zijn de potmeters van vervangen zodat dat euvel verholpen was en nu heb ik het op de rechterknuppel(slijtage van de potmeter).
Ik heb trouwens alles nog eens gecontroleerd met de andere zender(mc2015)en dan funtioneerd alles zoals het moet zijn.
Ik baal daar best wel van omdat ik de Storch flink toegetakeld heb om achter het euvel te komen(weggewerkte bedrading weer tevoorschijn halen enz enz!).
De zender moet dus weer terug naar de reparateur.
Gelukkig heeft dit mankement niet m'n Storch gekost!
Ik hoop wel dat na deze reparatie is echt lekker veel met de Storch gevlogen kan gaan worden i.p.v te sleutelen aan storingen o.i.d.

Mvgr hans

Back