Ik ben in het bezit van een windmolen met een vermogen van 1kw.
Deze molen heeft zelf geen regeling en bestaat uit een permanent magneet waar het anker doorheen draait en dmv koolborstels direct de opgewekt spanning afvoert.
Deze spanning gaat naar een soort toerenbegrenzer en van daar naar de omvormer welke aan het net gekoppeld is.
Dus als deze wind molen niet aan het net gekoppeld is zal hij zijn opgewekte energie niet kwijt kunnen en derhalve verbranden.
De de toerenbegrenzer is teven ook een recitifier die een dc spanning naar de omvormer stuurt en die maakt er een 50hz 230v ac van.
Een gewone generator waar over gesproken wordt regelt overigens ook geen toeren maar alleen spanninng.
De motor draait afhankelijk van het aantal poolparen van de generator een vast toerental en zal dat zo lang mogelijk proberen vol te houden.
De spanningregelaar is een veldbekrachtiging ,dus als ten gevolge van de toegenomen vraag de spanning daalt wordt het veld zwaarder bekrachtigd om de 400v te kunnen leveren.Daarmee is meteen het verschil tussen de windmolen en generator duidelijk wat techniek betreft.
of de grotere Mw molens op de zelfde manier werken weet ik niet,wel weet ik dat ze electrisch opgetoerd worden en dus ook om die reden aan het net moeten hangen.
Tot slot nog even de factor cos phi.
Deze wordt veroorzaakt door de verbruikers en zeker niet door het net.
Die molen of mijn generator?
Je hoeft mij niet te vertellen wat een brandstofmotor-generator is/doet.
En waarom zou die van mij op benzine draaien?
Ik neem aan dat je niet denkt dat ik een hele grote langzaam lopende diesel heb.
De vragen zijn nog niet beantwoord.
Bijkomende vraag:
Wat voor regelaar zit er in een molen?
Het lijkt me geen regelaar die als bij de bovengenoemde generator, dit omdat de toerentallen van molens (in bedrijf) nogal onderling verschillen.
Die regelen dus niet op frequentie lijkt me.
Zijn het dan inverters?
Is er misschien een site die dat verteld, want het lijkt erop dat je de vragen uit de weg gaat.