de groene leugen "de windmolen"

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Baggeraar, 20 nov 2011.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, maar op dat soort pijnlijke waarheden zit men niet te wachten....
    Sterker, men verzint wel weer een of andere onwaarschijnlijke smoes om toch lekker te kunnen doen waar men zin in heeft.
    Voorbeeld: Niet gehinderd door enige kennis van zaken meent het foute deel van de politiek dat er juist harder gereden moet worden.
    Kortom, dit moeten de handlangers van de olieboeren zijn, want dat zijn de enigen die er beter van worden...
     
  2. et1961

    et1961

    Lid geworden:
    2 sep 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    MIDDELBURG
    Waarom zou er op overzichtelijke snelwegen buiten de spitsuren niet gewoon 130 km/h gereden kunnen worden?

    Als ik s'nachts bv. over de Van Brienenoordbrug rijd en ik zie daar die 12 of meer rijstroken waar een Boeing 747 kan draaien dan vind ik die 100 km/h die daar max gereden mag worden heeeeeel zielig!

    En ik weet niet of alleen de olieboeren beter worden van hogere toegestane snelheden.... wat dacht je van het positieve effect op de economie als de reistijden van mensen en vervoer van goederen korter worden!
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Weet je, lees deze discussie nog even door dan snap je het wel. :p
     
  4. et1961

    et1961

    Lid geworden:
    2 sep 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    MIDDELBURG
    Bedoel je dit topic met "deze discussie"? Misschien dat je iets duidelijker kan zijn.... want dit topic gaat namelijk over windmolens.

    En ik begrijp best dat de hogere gereden snelheid gepaard gaat met een hoger brandstof verbruik per gereden km. Die betaal ik toch, en van de acijnsen op de brandstof doet onze regering misschien wel goede dingen waar jij weer wat aan hebt....
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    (reistijden van mensen) In de nacht?

    (vervoer van goederen) vrachtwagens hoeven(kunnen) niet harder dan 100 hoor.

    In de randstad is het heel de dag spits.

    Gelul in de ruimte vind ik je verhaal.
     
  6. et1961

    et1961

    Lid geworden:
    2 sep 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    MIDDELBURG
    Ooit van 24 uurs economie gehoord, geloof het niet.......:shock:

    Nederlandse vrachtwagens zijn begrensd op 80 km/h, ben wel benieuwd waar jij die wijsheid vandaan haalt dat vrachtwagens niet hardere dan 100 km/h zouden kunnen..... Ik heb Jan de Rooij wel eens 200 km/h in een vracht wagen zien rijden ;)

    En ik rij regelmatig in de randstad buiten de spits, en dan is er ruimte genoeg om flink door te rijden.

    En dat jij mijn verhaal "gelul in de ruimte vindt" zal me verder jeuken! :murder:
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Omdat er dan wellicht wat meer werk is voor de afdelingen "spoedeisende hulp" van de plaatselijke ziekenhuizen?

    Een 747 kan daar écht niet draaien Etienne... De van Brienenoord heeft van die irritante bogen boven het wegdek. Héél slecht voor de vleugeltjes.

    Onzin. Reken even uit hoeveel tijd het in Nederland scheelt als je je "netjes" an de snelheid van 100 km/uur houdt of dat je 130 km/uur rijdt. Verschil is marginaal.
    Tel daarbij het grotere risico, zeker als het wat drukker op de weg is, de zwaardere verwonidngen áls er ongelukken gebeuren en je rekensom valt vrij snel nadelig uit. De pest is alleen dat "het bedrijfsleven" niet rechtstreeks de rekening hoeft te betalen van de vent/vrouw die een stuk zwaarder invalide uit een verkeersongeval komt. 't Is net als bij de discussie "Hummer vs. Prius": neem ALLE factoren mee.

    Het snelwegennet in Nederland is, ook 's nachts niet, ingericht op snelheden zoals in Duitsland. Teveel op- en afritten achter elkaar, te scherpe bochten, te veel variatie in het wegbeeld.
     
  8. krissiecrash

    krissiecrash

    Lid geworden:
    2 nov 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    IJmuiden
    Ik ben in het bezit van een windmolen met een vermogen van 1kw.
    Deze molen heeft zelf geen regeling en bestaat uit een permanent magneet waar het anker doorheen draait en dmv koolborstels direct de opgewekt spanning afvoert.
    Deze spanning gaat naar een soort toerenbegrenzer en van daar naar de omvormer welke aan het net gekoppeld is.
    Dus als deze wind molen niet aan het net gekoppeld is zal hij zijn opgewekte energie niet kwijt kunnen en derhalve verbranden.

    De de toerenbegrenzer is teven ook een recitifier die een dc spanning naar de omvormer stuurt en die maakt er een 50hz 230v ac van.

    Een gewone generator waar over gesproken wordt regelt overigens ook geen toeren maar alleen spanninng.
    De motor draait afhankelijk van het aantal poolparen van de generator een vast toerental en zal dat zo lang mogelijk proberen vol te houden.

    De spanningregelaar is een veldbekrachtiging ,dus als ten gevolge van de toegenomen vraag de spanning daalt wordt het veld zwaarder bekrachtigd om de 400v te kunnen leveren.Daarmee is meteen het verschil tussen de windmolen en generator duidelijk wat techniek betreft.
    of de grotere Mw molens op de zelfde manier werken weet ik niet,wel weet ik dat ze electrisch opgetoerd worden en dus ook om die reden aan het net moeten hangen.

    Tot slot nog even de factor cos phi.
    Deze wordt veroorzaakt door de verbruikers en zeker niet door het net.

     
  9. et1961

    et1961

    Lid geworden:
    2 sep 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    MIDDELBURG
    Denk je?



    LOL :p, kweet, was maar om aan tegen hoe verschrikkelijk veel asfalt daar ligt.


    Nou op een ritje van 100 km, maakt dat bijna een kwartier uit. Dat noem ik niet marginaal...:rolleyes:


    Aan hogere snelheden zitten risico's, daarom alleen op stukken die overzichtelijk genoeg zijn, zoals bv. de A58 en alleen op tijden dat de verkeersdrukte laag is. Dit geldt ook voor weersomstandigheden, bij slecht weer en/of zicht maximale snelheid naar beneden.
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    @krissiesch
    Bedankt voor de bijdrage, al dat gezeur over "ik wil te hard rijden" is vervelend in een draadje over windenergie.
     
  11. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    IK ben het met Kris eens.....

    Omdat wij vriendjes zijn :banana: :hammer:
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Weet ik zeker. Maakt onderdeel uit van mijn vakgebied.

    Ja, als je een gemiddelde snelheid van 100 afzet tegen een gemiddelde snelheid van 130...
    Om een gemiddelde snelheid van 100 te halen zal je in de praktijk regelmatig 120 moeten rijden.
    Om een gemiddelde snelheid van 130 te halen zal je stukken 150 of meer moeten rijden. Zeer zeker op het Nederlandse wegennet. En ja, ook buiten de spits.

    Kortom: in de praktijk is dit in Nederland nauwelijks haalbaar. De spits begint tegenwoordig ongeveer om 06:00 en eindigt rond 19:00 (24-uurs-economie, weet je wel?) en meer dan de helft van de tijd die overblijft is het weer ongeschikt om hogere snelheden verantwoord toe te staan. En die hogere snelheden kunnen dan alleen toegestaan worden op enkele geselecteerde, inderdaad overzichtelijke stukken weg.
    Oftewel: de situatie die momenteel heerst.
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Deze heren
    vertelden mij dat de generator wisselende toerentallen draait.
    Ze maken er met een inverter weer een wisselspanning van met 50 Hz.
    Willen ze leveren aan het net proberen ze er iets meer dan 50 van te maken.

    Andere toerental regelingen zijn trager (spoedverstelling van de bladen) dan de electronische regeling.
     
  14. krissiecrash

    krissiecrash

    Lid geworden:
    2 nov 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    IJmuiden
    Voor zover ik weet kun je met een hogere frequentie niet terug leveren aan het net.
    Een iets hogere spanning daar in tegen wel.
    Verder is jouw verhaal in overeenstemming met mijn eerdere uitleg over mijn eigen molen.
     
  15. et1961

    et1961

    Lid geworden:
    2 sep 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    MIDDELBURG

    Het verhaal van Baggeraar klopt wel, om in het net te kunnen voeden moet de spanning vd generator gelijk zijn aan de netspanning en de frequentie net iets hoger dan de netfrequentie. Hoe groter het verschil tov de netfrequentie hoe meer vermogen de generator levert aan het net.
     
  16. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Volgens mij moeten de fasen gelijk lopen met de netfrequentie en om te leveren zal de spanning dus iets hoger moeten zijn.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Bij een accu lader klopt dat.
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    van de site "energieprijzen" 17 nov 2011

    Het CBS heeft cijfers gepubliceerd waaruit blijkt dat windenergie nog altijd niet winstgevend te produceren is. De hierop geleden verliezen worden echter door onze overheid gecompenseerd.



    In de afgelopen twintig jaar is er voor zo'n 3 miljard euro geinvesteerd in windenergie. Hierdoor is het aandeel windenergie op de totale energieproductie uiteraard wel toegenomen.

    Echter de lage energieprijzen én de relatieve letterlijke windstilte hebben ervoor gezorgd dat de producenten voor circa 360 miljoen euro bij de overheid hebben moeten aankloppen.
     
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Is altijd moeilijk te interpreteren, dit soort "uittreksels". Als dat over die eerder genoemde periode van 20 jaar gaat lijkt me dat sterk, dat is "maar" 18 miljoen per jaar.
    Dat zou ook 12 % van de investering zijn, lijkt mij ook aan de lage kant.

    Groet,

    Ad
     
  20. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Zie mijn eerste post:
    Subsidie: Eur. 0,032/kWh
     

Deel Deze Pagina