Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
In Theorie ja maar in de praktijk zal je dat nooit halen. Roel schreef al:Nou op een ritje van 100 km, maakt dat bijna een kwartier uit. Dat noem ik niet marginaal...![]()
En een stukje wat ik elders gelezen heb:Ja, als je een gemiddelde snelheid van 100 afzet tegen een gemiddelde snelheid van 130...
Om een gemiddelde snelheid van 100 te halen zal je in de praktijk regelmatig 120 moeten rijden.
Om een gemiddelde snelheid van 130 te halen zal je stukken 150 of meer moeten rijden. Zeer zeker op het Nederlandse wegennet. En ja, ook buiten de spits.
Langzamer en vooral rustiger rijden levert direct op. Baggeraars schreef daar al over:Onlangs moest ik een rit maken van 200 km en reed daarbij driekwart van de tijd over een van de 130 km wegen. Mijn navigatie weet niet dat ik 130 mag rijden en gaat uit van 120 km/h. Zo kon ik precies zijn hoeveel tijdwinst me dat opleverde. Over een rit van ruim twee uur had ik precies vijf minuten winst!
Van de week een korte test gedaan.
Stuk van 30 km gereden op een rustige manier en niet meer dan 2500 RPM, maximaal 110km/uur. leverde volgens de boord PC een verbruik van 7.8 op 100 L.
Dat zelfde stuk met een opschieten en doorrijden instelling (een groot deel mag je daar 130) gaf een verbruik van 9.2 op 100 L.
Reken zelf de winst maar uit.
Als iedereen dus wat kalmer aan doet scheelt dat tankschepen vol olie.
et1961 heeft het er over dat hij nogal betrokken is bij de bouw en uitvoering van diverse energie centrales en soortgelijke zaken. Hij is zelfs meet en regel technicus geweest. Dan zou hij het bovenstaande nog een goed moeten doorlezen en corrigeren want dat klopt totaal niet. Stomtoevallig heb ik mijn oude schoolboek pas terug gevonden en dat heb ik er nog even op nagekeken. Als je een generator aan het net wil koppelen MOET de frequentie EXACT gelijk zijn aan die van het net. Daarna moet je er voor zorgen dat hij ook EXACT in fase loopt. Dan kan je hem parallel schakelen met het net. Om dan ook vermogen te leveren moet je meer stroom door de veldwikkeling van de generator sturen waardoor de spanning die de generator opwekt wat hoger wordt en er dus stroom door de generator geleverd kan worden.Het verhaal van Baggeraar klopt wel, om in het net te kunnen voeden moet de spanning vd generator gelijk zijn aan de netspanning en de frequentie net iets hoger dan de netfrequentie. Hoe groter het verschil tov de netfrequentie hoe meer vermogen de generator levert aan het net.
>Conventionele energiecentrales produceren geen energie uit het niet
dat vind ik nu eens een mooie opmerking. Steenkool, olie.. allemaal roofbouw op de natuur. Roofbouw is niet duurzaam en meestal veel goedkoper dan achteraf de zaak terug in orde zetten..........
- eigenaar van een fikse zonnecel installatie op zijn dak -
Aan hogere snelheden zitten risico's, daarom alleen op stukken die overzichtelijk genoeg zijn, zoals bv. de A58 en alleen op tijden dat de verkeersdrukte laag is. Dit geldt ook voor weersomstandigheden, bij slecht weer en/of zicht maximale snelheid naar beneden.
Hier had ik nu wel het idee dat dat een typisch gevalletje van automobilisten pesten was.
En geloof me: 45.000 kilomer is nog steeds niet veel. Ook niet als het "snelweg-kilometers" zijn.
@Roel, wat ik niet snap is waarom de snelheid per se naar 100 moet op een vrijwel rechte weg omdat er een ban bij komt. zal er hoofdzakelijk mee te maken hebben omdat men in nederland niet kan rijden. (zie je in duitsland o zo vaak, dat er gewoon niet genoeg in de spiegels word gekeken door nederlanders)
Iig hoeft ik me hier niet als aso te laten bestempelen omdat ik 120 rijdt terwijl er vrijwel niemand onderweg is.
Oh, 120 op drie banen naast elkaar is prma mogelijk, dat ontken ik nergens. De vraag is alleen of dat gedaan is uit het oogpunt "automobilistje pesten" of dat er andere overwegingen mee worden genomen. Veiligheid wellicht?Ik vind het eerder asociaal dat die stroken dan al open zijn, terwijl het gewoon niet nodig is. Het verkeer wat dan rijdt kan zat op 2 banen. en 120km/h op 3 banen is zelfs mogelijk. eerlijk waar, ik heb het al wel eens zien gebeuren.
Als je om 9~10 uur 'savonds terug rijdt naar huis na een werkdag van 16 uur, heb je het ook wel een beetje gehad.
Tuurlijk, de logische keus zou zijn een hotel pakken.. maarja, als dan elk klusje ineens dubbel zo lang gaat duren is de baas ook weer niet blij. dus rijdt je maar gewoon door.
Een tip: op het moment dat je wat suf dreigt te worden (en dan bén je in feite al te laat) de eerste de beste parkeerplek opzoeken, auto stil, stoel naar achteren en leuning plat, muziekje zachtjes aan en een kwartiertje plat.
Daarna een bak koffie bij de benzinepomp, even frisse lucht happen en je kan weer een tijdje door.
Kost al-met-al 20 minuten, maar zorgt wel dat je alerter achter het stuur zit.
Je moet dus niet de frequentie verhogen om vermogen te leveren maar de spanning! De frequentie is en blijft gelijk aan die van het net omdat je de generator daarmee hebt gesynchroniseerd.
Leuke tip, maar:TIP: Koffie begint pas te "werken" . . .bla bla bla
Leuke tip, maar:
Als je koffie nodig hebt om voor jouw idee veilig aan het verkeer te kunnen deelnemen, ben je volgens mij aardig ASO bezig.