Bouwverslag De Havilland DH-82A Tiger Moth ⇨ G-AGHY | c/n 82292

Ik twijfel een beetje... wat doe jij? Je hebt wel ook een S 3010 voor het hoogteroer toch?

Groeten, Ramses

dak het zo niet meer weet
ik heb trouwens idd 2 dikkere servos gekocht voor H en R
maar op jouw aanraden, ik denk dat R niet zon dikke nodig heeft
H zou ik liever over dimensioneren, die houdt je kist in de lucht als het spannend wordt....

He, maar als jij twee S 3010`s hebt aangeschaft en je hebt er dus eentje "over" als je er maar eentje voor het hoogteroer gebruikt neem ik die andere graag van je over! Dan ga ik op alle functies S 3001`s gebruiken en alleen op hoogte die S 3010.

[EDIT] Nog ff met Femmo over gehad en zoals hij zegt is het verschil tussen de twee servo`s een tientje. Een S 3010 is in ieder geval meer dan voldoende en inderdaad liever iets te sterk dan net te zwak.

Toch een S 3010 voor richting- en hoogteroer dus en de rest S3001`s

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
Een rustige schaalkist als een TigerMoth heeft helemaal geen extra zware servo's nodig.
De snelheden blijven laag en dus de krachten op de roeren ook.
Zelfs de grote TigerMoth van TC vliegt met standaard formaat servo's (wel sterke type natuurlijk).
Ik heb een 2.80 mtr Avro Tutor gehad van 14 kilo en die vloog ook prima met standaard formaat servo's, op de 4 rolroeren zelfs 2 midi formaat servo's (1 midi servo voor 2 rolroeren dus)

BB is zeker aan te raden bij pull-pull bediening omdat als het goed is de draden altijd iets onder spanning staan, en kogellagers kunnen die krachten dus prima opnemen..

Wel moet je een schaal dubbeldekker als de TM met flink gebruik van het richtingsroer vliegen, dus die moet minstens even sterk zijn als het hoogteroer (waarschijnlijk zijn de 3001 dus sterk genoeg maar ik zou voor dat tientje prijsverschil dus voor 3010 op hoogte en richting gaan, gewoon op safe).
Met een klassieke schaalkist vlieg je de bocht als volgt:
1- Inzetten bocht = richting + beetje rol + beetje hoogte.
2- In de bocht = beetje richting + geen rol (soms zelf wat tegensturen) + beetje hoogte.
3- Einde bocht = richting neutraal + tegen rol + hoogte naar neutraal.
Vergeleken met een trainer gebruik je dus minder rol en meer richting.

Wordt een hele mooie kist!

groeten Willem

Bedankt voor je reactie Willem! :D Met je verhaal eens, ga S 3010 BB`s voor hoogte en richting gebruiken, voor de rest S 3001 BB`s.

Spanning van de pull-pull kabels komt niet op de servohevel in mijn geval. Voor zowel de aansturing van het hoogte- als richtingsroer zitten de kabels aan een hevel in de romp die de spanning opvangt. Van die hevels gaat er een stangetje naar de servohevel.

Schaalvliegen is inderdaad anders dan rondknallen met voornamelijk hoogte en rolroer ;) Bij je verhaaltje kan je ook nog het gebruik van de motor voor hoogte besturing toevoegen. Rustige figuren en inderdaad gecombineerde uitslagen als per 1:1 voorbeeld!
PilotSmiley.GIF

Groeten, Ramses

Update

Weer wat verder met de Moth. Niet zo`n goede foto`s (met m`n mobieltje geschoten), het ziet er allemaal wat fuzzy uit op de foto`s. De werkelijkheid is een stuk strakker. Volgende keer weer foto`s met de Canon schieten:

Bagageluik gemaakt van alutape en de scharnierlijn van een bewerkt halfrond styreenstaafje:

full

Cabanestruts gekoppeld met horizontale buis als bij 1:1 voorbeeld:

full

Wat details van lithoplaat gemaakt, klinknagels en schroeven moeten er nog op gemaakt worden:

full

Olietank kaal geschuurd en pinkingtape eromheen weer verwijderd (was niet goed):

full

full

Verder met de afwerking! :D

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt door een moderator:
Schier al lekker op zo , word een mooie kist dit. Wat is lithoplaat eigenlijk ?

Voor de piloot dalijk wel een historisch intressante carriére : eerst bij de RAF in de moth vliegen en dan vervolgen met de Messerschmitt die Alliierten schweine uit de lucht knallen.

mvg,

Bart

Update

Hoi Bart, inderdaad als Femmo zegt. Hier is een stuk te zien waar ik nu mee werk (van Femmo gekregen). De ene zijde is mooi glimmend aluminium, op de andere zijde als in onderstaande foto staat de krant:

Tiger_Moth-305.JPG

Nog een paar foto`s van de Canon omdat de foto`s uit de vorige posting zo beroerd zijn.

Hier bezig met aftekenen van bagageluik met sluitingen:

Tiger_Moth-306.JPG

Bekleed met aluminiumtape en pianoscharnier van een halfrond staafje styreen met inkervingen om de centimeter:

Tiger_Moth-307.JPG

De aluminium hoekprofieltjes op de romp boven de richtingroer hevel zaten er bij het model vroeger niet op. Ik heb ze wel gemaakt en daardoor is de hevel nu te kort om nog shackles op te kunnen bevestigen. Nieuwe hevel gemaakt:

Tiger_Moth-308.JPG

De aluminium hoekprofieltjes boven de richtingroer hevel met de shackle erin:

Tiger_Moth-309.JPG

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
.... Voor de piloot dalijk wel een historisch intressante carriére : eerst bij de RAF in de moth vliegen en dan vervolgen met de Messerschmitt die Alliierten schweine uit de lucht knallen. ...

Hahahahahaha! :mrgreen: Maar nee hoor! ;)

De Gloster Gladiator en Chipmunk piloten mogen straks hun eerste RAF vlieguurtjes in de Tiger Moth proberen.
De piloot van de Messerschmitt vliegt zijn eerste Luftwaffe vlieguurtjes natuurlijk in stijl op m`n Bucker Student:

full

[EDIT] Als ik straks naar `t veld ga is `t dus; of met de Bu-180 & ME-109 of met de DH-82A & Gloster Gladiator MkI ;)

Groeten, Ramses

@ Han en Partri: bedankt

Weer terug van wintersportvakantie zonder internet... was heerlijk!

Vanavond weer verder met de Moth. Ben de malletjes etc. van m`n cockpitpaneeltjes kwijt... :confused: Nog even zoeken, anders nieuwe maken.

Ook de deurtjes moeten opnieuw. De deurtjes van de achterste cockpit zijn niet afgeschuind aan de achterkant als standaard, maar recht net als de deurtjes van de voorste cockpit:

p0200365.jpg

Groeten, Ramses

Leuk weetje
De stalen buizenframes van de meeste tigermoths zijn gebouwd bij Fokker
De Tigermoth had origineel een houten frame
Bij dehaviland hadden ze vrijwel geen ervaring met staal
al waren ze geniaal met hout

.
De Bücker Student is klaar dus verder met de Moth. Om weer wat terug in de mottensfeer te komen van alles van de DH-82 op het internet aan het lezen/bekijken. Kom ik deze tegen; de DH-82(D) Queen Bee, had er zelf nog niet eerder over gelezen.

Unmanned radio-controlled target drone that used Tiger Moth wings and for economy a wooden fuselage based on that of the DH.60 Moth (but with the structural changes associated with the cabane struts having been relocated as per the standard Tiger Moth) was used. The Queen Bee was intended to be operated from either floats or wheels. As of 2008, the sole remaining airworthy Queen Bee resided at RAF Henlow, England. 405 were built.

full

full

De grondconsole met de radiobesturing:

full

full

full

full

full

De bouwtafel is vanaf nu weer voor de G-AGHY
full
tot ze klaar is, niets meer tussendoor ;)

Groet, Ramses

De volgende anekdote over de Queen Bee doet de ronde:

De Queen Bee was een Tiger voorzien van radio besturing, die dienst deed als luchtdoel voor marineschutters. Met pneumatische servo’s werden de roeren aangestuurd. Door middel van een een telefoon-kiesschijf kon de piloot vanaf het schip stuurcommando’s naar de Queen Bee zenden, waarna het toestel dan in een bocht of rechtuit vloog. Het hoogteroer stond vast en het toestel was getrimd voor horizontale vlucht. Om te landen gaf de piloot een signaal om het gas terug te nemen, waarna het toestel in een daalvlucht overging. Als de lange sleepantenne voor de radiobesturing het water raakte, werd de motor gestopt en het hoogteroer omhoog getrimd, waardoor de Queen Bee (uiteraard voorzien van drijvers) keurig op het water landde (in theorie tenminste). Eén van de anekdotes betreffende dit toestel is dat de Britse admiraliteit aan boord uitgenodigd was om dit wonder van techniek te aanschouwen. Na diverse nep-aanvallen op het schip was het de boordschutters nog steeds niet gelukt om een treffer te plaatsen, waarna een hoge scheepsofficier tussen zijn tanden door naar de piloot siste: “In hemelsnaam man, draai “crash”! Er zijn meer dan 400 exemplaren van deze Queen Bee gebouwd, dus het is aan te nemen dat de boordschutters later wat meer op dreef kwamen.

Groeten,
Max.

Laatst bewerkt:
Leuk Max! Bedankt voor de aanvulling!

Bart, ik kwam het verhaal van de Queen Bee toevallig tegen en omdat ik er nog niet eerder van gehoord had leek `t me wel leuk te delen in dit draadje, zo`n full-size rc Moth. Mijn Motje wordt geen Queen-Bee maar gewoon de G-AGHY ;)

Groeten, Ramses

Back