Bouwverslag De Havilland DH-82A Tiger Moth ⇨ G-AGHY | c/n 82292

shit happens kerel
ik krijg mijn Moth ook niet af ( ook door omstandigheden, maar andere:-?)

spreek je snel

Toch wel jammer die stilte in dit draadje ;)

Gisteren de eerste stappen gezet voor vliegklaar maken van mijn moth. De motor is nu inpgebouwd.

Daarna improviseren met de batterijen. Als elektrovlieger heb je andere uitdagingen, waar laat je een 6S Lipo van minimaal 4000mAh?.
Voor het zwaartepunt komt ie onder de motor te hangen verwacht ik, dus ga een gat maken in het motorschot. Idee dat ik heb is dat ik in de cowl een luik ga maken, waar ik door ik de lipo's makkelijk kan vervangen.

Beetje vergeten foto's te maken, doe ik volgende keer.

Ambitie is iig deze zomer te vliegen... als het weer ok wordt :mrgreen:

Inderdaad zoals Femmo zegt; afgelopen weekend o.a. het kamertje van Iris geverft. Bouwkamer komt daarna aan de beurt. Na de verhuizing ga ik weer verder met de kisten, nog even geduld! ;)

Succes met je Moth Bram, zet je foto`s hier maar bij als je wilt.

Groeten, Ramses

In drievoud in Oss; lijkt me leuk.
Zal foto's hier plaatsen, aparte draad is wat veel van goede in mijn geval ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back in business!

Sinds eind februari geen bouwactiviteiten meer i.v.m. een scheiding en verhuizing naar een nieuwbouwwoning waar nog best wat aan gedaan moest worden. Maar afgelopen weekend eindelijk de bouwkamer ingericht:

full

Nu de bouwkamer redelijk gereed is wilde mijn dochter ook zelf iets bouwen en we hebben de bouwkamer ingewijd met haar eerste "technisch" bouwproject: een plastic bouwpaketje van een FIAT 500:

full

Toen ze naar bed was, was het papa`s beurt en lag eindelijk na acht maanden de Tiger Moth weer eens op de bouwplank!! :-D

full

Back in business! :yes:

Een kleine update. De vleugeltippen hadden tot de laatste rib een bijna evenhoog profiel. Bij de 1:1 Tiger is de laatse rib veel slanker, zie foto:

full

Kartonnen malletje geschetst en uitgeknipt:

full

Tip aangepast:

full

Komende week `s avonds met Femmo wat bouwen aan de Moths.
Heb er veel plezier van weer met de vliegtuigen bezig te zijn! :D

Groeten, Ramses

Update

De bouwkamer is nu echt ingewijd. Afgelopen zondag eindelijk weer eens lekker kunnen bouwen :D

De wielen had ik al uit elkaar gehaald. Twee oudere, nog niet geplaatste foto`s waar acht maanden geleden dit bouwdraadje stopte:

Tiger_Moth-217.jpg

Velgen nog schuren en de banden weer zwart gemaakt:

Tiger_Moth-218.jpg

Ik mag Femmo zijn foliebout lenen en kon daardoor beginnen met de romp te bekleden, mijn foliebout geeft af en toe ineens kortsluiting :confused:

Ik gebruik Oratex wat ik erg fijn spul vind. Maar nadat ik dinsdag bij Femmo een stukje met proficover van TC heb gewerkt denk ik dat ik de volgende keer ook voor proficover ga. Oratex voelt zwaarder of stugger aan naar mijn idee. Een rompflank opzetten:

Tiger_Moth-219.jpg

Eerst de twee zijkanten bekleed en de stuurkabels door de buisjes naar buiten. Daarna de onderkant bekleed. De Oratexdelen afgeplakt en de romp in de primer gezet. Na wat licht schuren:

Tiger_Moth-220.jpg

En om mezelf wat te motiveren tijdens het schuren even een keer wat delen samenvoegen:

Tiger_Moth-221.jpg

Tiger_Moth-222.jpg

Tiger_Moth-223.jpg

Tiger_Moth-224.jpg

Nog flink wat schuren en dan verder met de vleugels.

Groeten, Ramses

Mooi om zien, hoe je het oracover aanbrengt.

Op welke manier werk jij de naad weg die ontstaat tussen het balsa en het oracover?
Gebruik je hiervoor plamuur?

Johan.

Dank je Johan, het zat niet gelijk goed hoor. Ik plaats een stuk oversized Oratex en tack het vast op wat plekken, trek het strak en zet het vast als het overal goed zit. Dan op hogere temperatuur opspannen. Op de foto zat de onderkant van de neus nog niet lekker dus losgetrokken, strakgetrokken zodat de plooien weg waren en opgespannen.

Over de naad tussen de Oracover en het triplex turtledeck en de neus komt pinkingtape als op de 1:1 Tiger Moth.

Groeten, Ramses

[edit]..De vlekken op de romp is schuurstof. Zal `m d volgende keer voor de foto`s eerst afblazen ;)

Laatst bewerkt:
Update

Dank je Femmo! :D

Weer wat verder geschuurd, niet m`n favoriete klus...

Tiger_Moth-225.JPG

Onderkant neus nog schuren en de folie tpv de achterkant vd ondervleugel mooier vastmaken. De richtingroer hevel komt er nu mooi uit:

Tiger_Moth-226.JPG

De triplex plaatjes van de doorvoeren voor de hoogteroerkabels lopen gelijk met de bespanning. Komt straks een stukje leer op als bij de 1:1

Tiger_Moth-228.JPG

Volgende stap is de vleugelbevestiging van onder en bovenvleugels. Voor de ondervleugel moeten nog twee deuvels aan de voorzijde en twee breekbouten aan de achterkant gemaakt worden. De bovenvleugels glijden maar een klein stukje moeilijk over de pennen en moeten nagekeken worden (sowieso de verf van de pennen schuren natuurlijk :mad: )

Tiger_Moth-229.JPG

Tiger_Moth-230.JPG

Tiger_Moth-231.JPG

Groeten, Ramses

Klopt! Heb/had ik ook niet. Heb bezoek gehad en wilde optijd naar bed.
Zijn voornamelijk foto`s van hoe het is en hoe het moet worden.
Niet veel meer gedaan als een half uurtje geschuurd.

Jij pech, maar morgen meer tijd! Bouwze!

Ga nu slapen,
groeten, Ramses

Het wordt een prachtige Moth Ramses!
Je moet er even wat tijd insteken maar dan heb je ook een hele mooie en goede vlieger :D.
Maat van mij had er een met een OS.91 4takt, deze vloog prachtig!

Groet, Ralf

Update

Dank je Ralf! :D

Een update voor de Moth.
Gaten voor en inslagmoeren achter in de romp voor de ondervleugelbevestiging:

full

gaten achter en deuvels voor in het vleugelmiddenstuk:

full

full

Voor de aansturing van de rolroeren heb ik gekozen voor Futaba S3001`s. Standaard op de zij met de hevel door een luikje. In tegenstelling tot bij m`n Chipmunk waar de servo`s in het luikje worden vastgezet en het luikje in de vleugel geschroeft, worden hier de servo`s in de vleugel van m`n Moth vastgeschroeft en het luikje daarover.

De servobakjes:

full

full

verlengkabel door de vleugels:

full

servobakje op z`n plek:

full

bevestigingsrandjes van triplex om `t luikje in vast te schroeven:

full

nieuwe aileronhevels van vliegtuigtriplex volgens TC-tekening:

full

papieren malletjes en de servodeksels van lithoplaat welke ik een flink stuk van Femmo heb gekregen, thanks! De bekleding wordt straks alleen aan het hout gestreken zodat het geen vlakke plaat in de vleugel wordt:

full

rolroeren met nieuwe hevels, enkele nieuwe ribben en blokjes voor de penscharnieren:

full

full

alles in elkaar gestoken:

full

full

full

full

Alle oude lijmverbindingen nakijken, schuren en dan bekleden.
Verder met de bovenvleugels.

Groeten, Ramses

Update

De vier vleugeltips aangepast.
Zo waren ze:

full

Zo zijn ze nu (foto vanochtend snel met m`n mobiel geschoten):

full

Volgende te doen is de twee wortelribben die tegen de vleugeltank komen een stuk dunner schuren.
Daarna alle vleugeldelen goed schuren en bekleden.

Dan is de kist weer "dicht" zoals ik haar kocht! :D
En kan het afwerken en detailleren beginnen, leuk!

Groeten, Ramses

Update

Laatste werk voor `t bekleden, de ribben/achterlijst van de bovenvleugel tpv de vleugeltank een stuk dunner schuren.
Links als hoe het was, rechts hoe het wordt:

full

Bovenvleugels even op elkaar gelegd zodat het verschil van dikte van de achterlijst goed zichtbaar is:

full

Nu alle vleugeldelen goed schuren en alle oude lijmverbindingen nalopen.

Groeten, Ramses

Ramses,

Ziet er goed uit de Moth gaat altijd veel werk inzitten in zo'n opknapbeurt.
Maar zo te zien maak je er veel werk van en is de kist dat ook waard.
Ook zo'n aanpassing aan de tip maakt net dat beetje verschil en is het altijd waard dat aan te passen. Alle kleine beetjes helpen om de Moth er nog beter uit te laten zien.

Ton

Back