Bouwverslag De Havilland DH-82A Tiger Moth ⇨ G-AGHY | c/n 82292

Update

Afgelopen dagen door ziekte niet gebouwd :( Gisterenavond alleen het ontvangervakje afgemaakt:

full


en de stringer bij de staart ingekort:

full


De romp is eindelijk weer dicht! :D

full


Even aangekleed:

full


full


Nog een paar kleine dingetjes te doen (aan de romp), dan goed schuren en klaarmaken voor de bekleding/afwerking en beginnen met de vleugels.

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

Begonnen aan de motorkap. Eerst de gaten dichtmaken en de kap plaatselijk repareren aan de binnenzijde met 2 laagjes 50gr. glasweefsel en epoxy:

full


De karakterestieke lip aan de onderkant van de motorkap zit er bij de G-AGHY niet op:

full


... en de opening voor de uitlaat is een stuk strakker. Afgetekend:

full


... en eruit gedremeld. [EDIT] Een stukje te ver naar voren in vergelijking met het orgineel (dank je femmo voor de mail ;) ), maar dat stukje maak ik nog dicht [EDIT]:

full


Het grote gat in de voorkant gedicht en er een klein vertikaal gaatje in terug gemaakt:

full


De cockpitranden waren beschadigd en aan een kant miste een stukje. Dit dunne triplex repareren zonder dat `t dikker in `t aanzicht zou worden lukt niet en ik heb er een smal strookje 0.4mm aluminium overheen geplakt. Daarin de uitsparingen gemaakt aan de hand van foto`s van de G-AGHY:

full


De 'broek' voor het landingsgestel gemaakt:

full


full


en de andere pootjes aangekleed:

full


Uitgevuld en klaar voor de afwerking:

full


full


Nu is `t vooral veel schuren... :mad: de hele romp, de motorkap en `t landingsgestel. Dan is constructie van de romp helemaal klaar voor de afwerking en kan ik beginnen aan de vleugels! :D

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je Han! :D Da`s weer een ander soort uitlaat, volgens mij zijn geen twee Tiger Moth`s gelijk. Ziet er redelijk agressief uit zo met die vier pijpen door de kap! ;)

Update

Naar aanleiding van Femmo`s opmerking de motorkap aangepast:

full


Het landingsgestel bekleedt met aluminium:

full


full


full


full


De bouwplek voor de volgende fase ingericht en begonnen met de vleugels! :D

full


Het middenstuk van de ondervleugel is behoorlijk doordrenkt met brandstof (vettig en ruikt nog naar verse peut) en moest er dus tussenuit:

full


full


Een deel van de aansluiting met het middenstuk van de ondervleugels was ook aangetast en wordt ook vervangen. Nieuwe ribben voor de twee onderste vleugelhelften:

full


Klaar om weer opgebouwd te worden. Gisterenavond de helft van de ribben gelijmd (nog geen foto van), vanavond de andere helft

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Haha mijne heeft 15 jaar stil gestaan en dat is te zien.
Hij is toen der tijd gebouwd door h vt laar
Als bouwverslag voor bouwen en vliegen toen der tijd
 
ach raymon,

Het gaat uiteindelijk om de lol die we hebben aan onze mooie hobby.
En welke nou mooier/beter is ..........
Elk schaalmodel is naar mijn mening een stukje kunst waarin alle ziel en zaligheid van de eigenaar in verwerkt zit .

Trouwens de mothjes gaan mekaar zien in vught he!
gezellig samen rondtuffen .

Dat gaan veel mooie foto momenten worden.

groetjes pascal
 
Thanks Raymon & Femmo voor `t compliment! :D

Het gaat uiteindelijk om de lol die we hebben aan onze mooie hobby.
Elk schaalmodel is naar mijn mening een stukje kunst waarin alle ziel en zaligheid van de eigenaar in verwerkt zit .

Precies! :thumbsup:

Trouwens de mothjes gaan mekaar zien in vught he! Gezellig samen rondtuffen.

We kunnen bijna een "Small TC Tiger Flight" oprichten! ;)

De ribben van de ondervleugels zijn alweer gelijmd en vanavond eens beginnen met het middenstuk van de ondervleugel.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Update

.
Het stepje op de rechter rompflank gemaakt van een stukje uitgehold massief balsa:

full


Omdat er op de tekening van Toni Clark maar 1 vleugelrib (ter hoogte van de aileron) en geen liggers getekend staan, heel voorzichtig het aangetaste deel gesloopt zodat ik deze ribben als mal kan gebruiken. Een hogere rib waar alleen doek over komt en een lagere rib waar indekking over komt. Op een stukje karton de nieuwe verbindingsligger afgetekend:

full


De nieuwe ribben op hun plek gelijmd:

full


Nieuwe balsa achterlijst en 0.4mm triplex neusstukjes:

full


en voorzien van indekking aan de bovenzijde:

full


Verder met het middenstuk.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

Nieuwe ligger van 4mm vliegtuigtriplex en extra lamineerribben van 2mm vliegtuigtriplex gemaakt (gewoon nog met de hand en het figuurzaagje ;) ):

full


De vleugels samengevoegd:

full


De vleugel in de romp gelegd. Een tijdje hiernaar zitten kijken en ineens een "eureka momentje"! Ik was niet gecharmeerd van hoe de ondervleugel aan de romp bevestigd werd, met daarop weer een bevestiging van het landingsgestel. Ik ga de bevestiging conventioneler maken met de deuvels aan de voorzijde en de breekbouten aan de achterzijde (ipv andersom volgens tekening). De "massieve" neus in het vleugelmiddenstuk waaraan het landingsgestel wordt bevestigd ga ik permanent aan de romp maken:

full


Het rompstuk verlengt met een hardhouten rail voor het landingsgestel erin:

full


De achterkant van het gat in de romp schuin gemaakt zodat de vleugel lossend is:

full


Zo kan het landingsgestel permanent blijven zitten:

full


Alleen nog de gaten in de romp maken voor de deuvels aan de voorzijde en slagmoeren aan de achterzijde:

full


Verder met het middenstuk:

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is jouw onderste vleugel niet deelbaar?
Ik heb 4 losse vleugel delen er bij gekregen. Nog geen tijd gehad er verder naar te kijken (dus ook geen foto's, sorry).

b
 
hey ramses,

Wordt je midden stuk van de ondervleugel niet erg fragiel zo op die manier?

het is immers nog maar 50% van de vleugel breedte ipv 75%.
Misschien is het deelbaar maken zoals bramman zegt een betere optie

ziet er weer mooi uit zoals gewoonlijk
succes ermee
greetz pascal
 
@ Bram: Nope, de vleugel van de kleine TC Tiger Moth (1/4.8 ) bestaat uit één stuk volgens tekening. De grote TC Tiger Moth (1/3.3 ) heeft wel vier losse vleugeldelen. Als ik de kist zelf gebouwd zou hebben, zou ik bij deze kleinere schaal ook voor die optie gaan, vervoert makkelijker en is meer schaal dan de doorlopende ondervleugel. Jij hebt geluk dat iemand dat al voor jou gedaan heeft! (tenzij bij inspectie blijkt de ondervleugel in tweeën gebroken is... ;) )

@ Pascal: Ik zou teveel hebben moeten veranderen aan de romp naar mijn zin om de ondervleugel deelbaar te maken dmv pennen (als in de bovenvleugel) en daarom heb ik voor deze oplossing gekozen. Vleugel uit één stuk, maar toch loopt straks de romp door en zitten er twee vleugels tegenaan (ipv hoe het zat; een doorlopende ondervleugel en een onderbreking van de romp). Ik zal nog foto`s plaatsen over wat ik bedoel. Over de sterkte kan ik alleen maar zeggen, wacht nog even af. De vleugel is nog niet klaar en is toch reeds veel sterker en stijver dan hij oorspronkelijk was, komt goed!

Groeten, Ramses
 
@ Bram: Nope, de vleugel van de kleine TC Tiger Moth (1/4.8 ) bestaat uit één stuk volgens tekening. De grote TC Tiger Moth (1/3.3 ) heeft wel vier losse vleugeldelen. Als ik de kist zelf gebouwd zou hebben, zou ik bij deze kleinere schaal ook voor die optie gaan, vervoert makkelijker en is meer schaal dan de doorlopende ondervleugel. Jij hebt geluk dat iemand dat al voor jou gedaan heeft! (tenzij bij inspectie blijkt de ondervleugel in tweeën gebroken is... ;) )

De man waarvan ik hem kocht had ook de 1:3 versie gebouwd. hij zal het daar vanaf gekeken hebben ;)
 
Update

Weer wat met de Moth bezig geweest. Huishoudfolie tussen de romp en vleugel en het vleugelmiddenstuk "in de schoot" verder gebouwd, uiteraard met de juiste instelhoek. Omdat ik de vleugel visueel los van de romp wil hebben, komt de vleugel iets lager in de romp te liggen (minder diepe schoot):

full


Middenstuk onderzijde bekleed en passen van het landingsgestel:

full


De vleugel steekt er eenvoudig in en uit en raakt daarbij gelukkig niet het landingsgestel:

full


Triplex bekleding (0,4mm) voor de onderzijde op maat gemaakt:

full


De onderzijde van het nieuwe middenstuk:

full


en de bovenzijde:

full


Het oranje deel is nieuw:

full


hey ramses,
Wordt je midden stuk van de ondervleugel niet erg fragiel zo op die manier? het is immers nog maar 50% van de vleugel breedte ipv 75%.

He Pascal, door o.a. de toevoeging van; een extra triplex ligger aan de voorzijde (voorzijde gat), de dikkere hoofdligger van vliegtuigtriplex en de doosconstructie tussen de eerste twee ribben is het een sterke stijve vleugel geworden.

Het stuk aan de voorzijde was ook voornamelijk om het landingsgestel op vast te kunnen maken, het had geen constructieve sterkte. Het zat er los tussengeplakt en had geen doorlopende ligger. De ligger aan de voorzijde is er ook zonder te breken uitgekomen. Dat scheelde mij werk, maar laat ook zien dat `t niet zo stevig zat.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

De nieuwe opening in de romp. Aan de voorkant komen twee gaten voor de deuvels, achter twee gaten voor de breekbouten:

full


De vleugel weer passen:

full


full


De vleugelhelften komen iets onder de romp vandaan waardoor het twee helften lijken ipv één doorlopende vleugel. Het is te weinig en zeker niet schaal, maar ik ben tevreden:

full


full


Landingsgestel weer op z`n plek:

full


full


full


En zo ziet de romp er nu uit. Klaar voor nog wat schuurwerk en de bekleding:

full


Eerst weer verder met de ondervleugel.
Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tijdelijke bouwstop

I.v.m. omstandigheden heb ik sinds begin maart niet meer gebouwd en zit het er voorlopig ook even niet meer in. Helaas is daardoor de Moth (en de Chipmunk) dus niet gereed voor de Stampemeeting in Vught en de Schaalmeeting in Oss :(

De bouwstop is van tijdelijke aard. Wanneer er weer progressie is zal dat te zien zijn in dit draadje. Ik kom waarschijnlijk wel naar de meetings maar dan als toeschouwer.

Groeten, Ramses
 
Back
Top