Ich hatte ganz oben ja schon mal auf Peter Wick verwiesen, der mir damals das Aussenflügel-Profil entworfen hatte. Für interessierte hier deshalb mal ein kurzer Einschub der nix mit der Holland zu tun hat, Peter hat ein Buch über Entwurf und Design von Nurflügel herausgegeben, dass man glaube ich nicht genug pubic machen kann, für Interessierte:
https://www.xn--pw-nurflgel-0hb.dk/
Ik had bovenaan al verwezen naar Peter Wick, die het buitenvleugelprofiel voor mij ontwierp. Voor degenen die geïnteresseerd zijn, hier is een korte bijlage die niets met Nederland te maken heeft. Peter heeft een boek gepubliceerd over het ontwerp en ontwerp van Nurflugel, dat naar mijn mening niet voldoende openbaar kan worden gemaakt, voor degenen die geïnteresseerd zijn:
https://www.xn--pw-nurflgel-0hb.
Jetzt wurde es mal Zeit alles zusammen zu setzen und schon mal zuschauen wieviel Blei benötigt wird. Durch die Pfeilung ist der Schwerpunkt 65cm hinter der Nase das ist ungefähr der 2. Spant nach der Steckung. Es braucht 500gr in der Nase um den Schwerpunkt hinzubekommen dabei ist der Akku 3s 2700 schon im Cockpit. Dann wiegt alles 2730gr. Leider etwas mehr als anvisiert aber es war irgendwie auch ein unerreichbares Ziel. Mit der Bespannung kommt natürlich nochmals Gewicht dazu plus die Abschlussrippen von Flügel und Rumpf, klebstoff, Kabel, GPS, Matek Flightcontrol, so hoffe ich deutlich unter 3 kg zu bleiben. Bei Zeiten gehe ich dann nochmals mit dem korrekten Gewicht in die Rechnung und bestimme Gleitzahl und Sinkgeschwindigkeit.
Nu was het tijd om alles op een rij te zetten en te kijken hoeveel lood er nodig was. Door de sweep ligt het zwaartepunt 65cm achter de neus, wat ongeveer het 2e frame na de pin is. Er is 500 gram in de neus nodig om het zwaartepunt te bereiken en de 3s 2700-batterij bevindt zich al in de cockpit. Dan weegt alles 2730 gram. Helaas was het iets meer dan gepland, maar op de een of andere manier was het een onhaalbaar doel. Natuurlijk voegt de bekleding extra gewicht toe plus de eindribben van de vleugel en romp, lijm, kabel, GPS, Matek Flight Control, dus ik hoop ruim onder de 3 kg te blijven. Als het op tijden aankomt, bereken ik dan opnieuw het juiste gewicht en bepaal ik de glijhoek en de zinksnelheid.